Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Insignia OPC tunen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Insignia OPC tunen

    Hallo iedereen,

    Ik ben aan het uitkijken naar een Insignia OPC...

    Ikzelf heb geen kennis van tuning en/of de tuners zelf, ik heb alleen een beetje rondgekeken op internet naar de mogelijkheden voor een Insignia OPC. Wat me opvalt is dat de de beloofde winsten in kw/pk en koppel (nm) nogal ver uiteen durven liggen. De ene tuner gaat van 325pk naar 345pk, de andere tuner belooft dan weer een winst van 325 naar 390pk... (via chiptuning)

    Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het betrouwbaar opkietelen van een Insignia OPC?

    Welke winsten kan je verwachten zonder dat de boel uiteen knalt na 10.000km?

    -1-
    enkel via chiptuning (budget <1000 euro)

    -2-
    chiptuning en eventuele andere aanpassingen zoals uitlaat, intercooler etc... (budget+-2.500 euro)


    Bij voorbaat dank.
    Last edited by ; 26/09/2011, 21:59.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
    Welke winsten kan je verwachten zonder dat de boel uiteen knalt na 10.000km?
    die boel knalt zowiezo uiteen na 10.000km
    als het al zoveel is.

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je zoiets best is aan Bruno vraagt. Eventueel via PM.

      Comment


      • #4
        Zend eens een mailtje naar APEC met identiek 't zelfde je hier vraagt in je openingspost.

        Comment


        • #5
          Ik heb ondertussen al heel veel ervaring met de insignia OPC, en het probleem zit hem bij het standaard vermogen, Opel geeft 325pk op, maar denk niet dat ik er al 1 gemeten heb met meer dan 310pk, heb er zelfs al gehad met maar 280pk stock, dus die komen na tuning slechts op ca 320pk.

          Vandaar dat je ook zoveel uiteenlopende resultaten ziet bij tuners, de motoren zelf lopen nogal wat uiteen. Met uitlaat en intercooler valt er op deze motor ook al niet zoveel vermogen te winnen omdat de turbo gewoon niet meer lucht kan leveren ( nogal klein gedimensioneerd ) . Wil je dus naar +360pk moet je de turbo vervangen.

          Begin eerst met de OPC te meten op de testbank dan weet je exact hoever je staat



          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
            die boel knalt zowiezo uiteen na 10.000km
            als het al zoveel is.

            Of hoe een idioot ook een mening kan hebben...

            Comment


            • #7
              Ik zou alvorens een te kopen hem toch ook eerst op de vermogensbank zetten. Het is gekend dat sommige motoren hun vermogen niet halen. Maar dat geld voor deze OPC alleen niet, er zijn namelijk nog een aantal motoren die hun vermogen niet halen.

              Comment


              • #8
                Mja, daarbovenop geeft elke individuele testbank dan nog 's een verschillend resultaat af. 't Is gewoon interessant om een testbank als referentie te gebruiken als je hem daarna op dezelfde testbank en dezelfde dag (om dezelfde temperatuur, luchtdruk enz. te hebben) terug zet na een tuning.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                  Mja, daarbovenop geeft elke individuele testbank dan nog 's een verschillend resultaat af. 't Is gewoon interessant om een testbank als referentie te gebruiken als je hem daarna op dezelfde testbank en dezelfde dag (om dezelfde temperatuur, luchtdruk enz. te hebben) terug zet na een tuning.

                  klopt niet, ca 80% van de wagens die ik origineel meet op mijn testbank hebben op enkele pk's na exact wat de constructeur opgeeft, dus denk wel dat je kan zeggen dat een goede testbank waarden afgeeft vergelijkbaar met de constructeursopgave. Als je dan plots een wagen hebt die 10% minder heeft dan opgave door constructeur is er meestal iets mis met de wagen , als alle wagens van 1 model 10% minder geven dan is de constructeursopgave te optimistisch

                  Comment


                  • #10
                    Ik zeg dan ook niet dat jouw testbank onbetrouwbaar is en/of dat de enige betrouwbare zou zijn, ik spreek eerder in 't algemeen, je bent lang de enige niet met een testbank

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                      Ik zeg dan ook niet dat jouw testbank onbetrouwbaar is en/of dat de enige betrouwbare zou zijn, ik spreek eerder in 't algemeen, je bent lang de enige niet met een testbank
                      klopt, ik bevestigde gewoon wat jij zelf hebt geconstateerd, namelijk dat er nogal wat verschillende resultaten zijn van testbank tot testbank ( jouw woorden ) . Daaruit kan je concluderen dat een aantal testbanken ofwel niet echt nauwkeurig zijn ( vaak de goedkopere italiaanse testbanken ) ofwel slecht geijkt want meer dan 1-2% afwijking zou er niet mogen zijn tussen verschillende testbanken, uiteindelijk werkt elke testbank volgens hetzelfde principe van een rol met een krachtopnemer

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Per Sempre Bekijk Berichten
                        Of hoe een idioot ook een mening kan hebben...
                        je was me voor

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                          Ik heb ondertussen al heel veel ervaring met de insignia OPC, en het probleem zit hem bij het standaard vermogen, Opel geeft 325pk op, maar denk niet dat ik er al 1 gemeten heb met meer dan 310pk, heb er zelfs al gehad met maar 280pk stock, dus die komen na tuning slechts op ca 320pk.

                          Vandaar dat je ook zoveel uiteenlopende resultaten ziet bij tuners, de motoren zelf lopen nogal wat uiteen. Met uitlaat en intercooler valt er op deze motor ook al niet zoveel vermogen te winnen omdat de turbo gewoon niet meer lucht kan leveren ( nogal klein gedimensioneerd ) . Wil je dus naar +360pk moet je de turbo vervangen.

                          Begin eerst met de OPC te meten op de testbank dan weet je exact hoever je staat


                          kan je opel dan geen proces aan doen als je nieuwe opc zo weinig heeft?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                            kan je opel dan geen proces aan doen als je nieuwe opc zo weinig heeft?
                            nee, staat iets van 10% afwijking is toegestaan volgens verkoopscontract

                            Comment


                            • #15
                              Dank voor de reacties.

                              Ik heb gisteren contact gehad met een Opel dealer en hem het probleem uitgelegd ivm de lagere resultaten volgens sommige testbanken. Volgens de man heeft Opel kennis van deze situatie en zou het vooral Insignia's treffen van 2009/2010. Blijkbaar heeft Opel in tussentijd ecu updates voorzien die na installatie ervoor zorgen dat het vermogensverlies tov de opgegeven waarde (325pk) weggewerkt zou zijn.
                              Een verschil van +-10 pk is mogelijk maar geen resultaten meer van 280 pk ofzo zoals Bruno en andere tuners al genoteerd hadden.

                              Ik ga voor alle veiligheid dit ook eens aan Opel Belgium aankaarten om zeker te zijn dat Opc inderdaad hun opgegeven waarden bij benadering behalen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
                                Dank voor de reacties.

                                Ik heb gisteren contact gehad met een Opel dealer en hem het probleem uitgelegd ivm de lagere resultaten volgens sommige testbanken. Volgens de man heeft Opel kennis van deze situatie en zou het vooral Insignia's treffen van 2009/2010. Blijkbaar heeft Opel in tussentijd ecu updates voorzien die na installatie ervoor zorgen dat het vermogensverlies tov de opgegeven waarde (325pk) weggewerkt zou zijn.
                                Een verschil van +-10 pk is mogelijk maar geen resultaten meer van 280 pk ofzo zoals Bruno en andere tuners al genoteerd hadden.

                                Ik ga voor alle veiligheid dit ook eens aan Opel Belgium aankaarten om zeker te zijn dat Opc inderdaad hun opgegeven waarden bij benadering behalen.
                                er is inderdaad een update waarbij ze iets meer turbodruk hebben gegeven, goed voor ca 15pk extra, wie zij er dat de constructeur niet aan chiptuning doet

                                In ieder geval blijft de insignia OPC een super leuke wagen, of hij nu 10-20pk minder heeft dan opgegeven maakt eigenlijk niets uit !
                                Last edited by ; 01/10/2011, 17:12.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik persoonlijk hecht er toch wel belang aan dat een wagen toch bij benadering zijn opgegeven vermogen haalt. Je betaalt er immers de aankoopprijs voor alsook de bijkomende taksen.

                                  Ik zou de opc nemen omdat deze wagen in zijn klasse en budget vrij uniek is. Een vier of vijdeurs met dergelijke prijs en (opgegeven) specs is heeft niet meteen rechtstreekse concurrentie.

                                  Het andere alternatief is de S4 maar deze komt met dezelfde opties toch een heel pak duurder uit. Toegegeven hij is sneller maar dat mag ook wel voor dat prijsverschil.

                                  Dat de S4 op prestaties een streepje voor heeft, dacht ik dus te compenseren dmv tuning...

                                  Ik stel me alleen de vraag dat als Opel de wagen heeft getuned dmv die update om zo het opgegeven vermogen te behalen, hierdoor de extra pk's die bv Bruno dmv tuning haalt niet verloren zijn gegaan?

                                  Als Opel de wagen optimaliseert en er zo 20 of 30 pk bij opzet, wordt het dan voor de andere tuners niet moeilijker om van 325pk naar bv 360pk te gaan? Of sla ik hier de bal mis met zulke redenering?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten

                                    Als Opel de wagen optimaliseert en er zo 20 of 30 pk bij opzet, wordt het dan voor de andere tuners niet moeilijker om van 325pk naar bv 360pk te gaan? Of sla ik hier de bal mis met zulke redenering?
                                    neen, je redenering klopt grotendeels

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heel interessante discussie hier.

                                      Bruno, wat is je mening over de stock powercurve van de OPC? Verbeter me als'k verkeerd ben, maar ik zou'm laten chippen omdat'k de indruk heb dat de verschillen daarin alleen al voor een heel andere wagen zorgen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                        Heel interessante discussie hier.

                                        Bruno, wat is je mening over de stock powercurve van de OPC? Verbeter me als'k verkeerd ben, maar ik zou'm laten chippen omdat'k de indruk heb dat de verschillen daarin alleen al voor een heel andere wagen zorgen.


                                        om bovenstaande reden laten de meesten hun wagen toch chippen
                                        2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                                        2009 - Yamaha R1 Model 2008

                                        Comment

                                        Working...
                                        X