Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke ingebouwd navigatiesysteem is het beste?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke ingebouwd navigatiesysteem is het beste?

    Hey,

    ik mag een nieuwe leasewagen kiezen, klasse goed uitgeruste Insignia/508 of iets kalere A4, 320 of C.
    Vermits je tegenwoordig toch meer stilstaat dan rijdt, vind ik het audio/navigatiesysteem ook best belangrijk.
    Maar wat zijn er veel systemen, wat kosten ze veel en hoe weinig informatie vind je erover terug op het internet!

    Momenteel heb ik een Passat met RNS-510. Eén van de weinige die nog niet gestolen zijn, dus ik zit nog met een oude, met ook nog vrij oude software.
    Niet slecht, maar ik hoop dat er na 4 jaar toch al wel wat vooruitgang is gemaakt.

    Nu is de vraag dus: wat kan hier aan tippen?
    Wagens waar ik momenteel naar aan het kijken ben:
    - Opel Insignia met DVD900.
    - Peugeot 508 met hun navigatie systeem
    - Mazda CX-5 met een ingebouwde TomTom systeem
    - Audi A4 met DVD navigatie. Is de HD navigatie de meerprijs waard?
    - Toyota Avensis met Touch en Go (Plus)
    - Hyundai i40 met hun navigatie systeem

    Waar ik interesse in heb:
    - goed scherm met hoge resolutie
    - liefst ook goed bedienbaar zonder touch screen (vind ik vrij gevaarlijk op de Passat)
    - goede integratie met GSM: bellen en muziek, maar ook agenda, SMS, ...
    - eigen POI gemakkelijk in te voeren (dus niet met nieuwe DVD te branden zoals op RNS510), liefst ook met onderscheid tussen de categorieën: flitspalen, restaurants, winkels, addressen vrienden, ...
    - internet verbinding? Dit zie ik vermeld op Toyota Touch&Go, ook in een Mazda 5 stond een Google icoontje.

    Of kan ik beter een simpele TomTom nemen met een goede smartphone?
    Graag alle ervaringen met deze systemen! Andere aanraders mag ook.

  • #2
    de dvd900 in de Insignia is vervangen door de SD900, met sd kaartje ipv dvd dus.

    Ik heb dit systeem in mijn Astra, bediening is vrij simpel met de draaiknop of anders via stembediening.

    Connectie met telefoon is ok maar eenmaal je gsm gekoppeld is duurt het enkele minuten voor je adresboek beschikbaar is. Agenda of sms zijn niet beschikbaar op het systeem.

    Comment


    • #3
      Ik heb vroeger nog een Vectra gehad met DVD70 of 90 systeem.
      Is het daarmee goed vergelijkbaar?
      Kan je je eigen POI toevoegen via dat SD-kaartje?

      Comment


      • #4
        geen idee of je het kan vergelijken met de vorige systemen, het is de eerste maal dat ik een ingebouwd systeem gebruik in een Opel.

        Poi's zou je moeten kunnen toevoegen maar heb er zelf nog niet mee gespeeld. Zou er dringend eens werk moeten van maken.

        Comment


        • #5
          Ik kan regelmatig die dingen vergelijken doordat ik nogal veel huurwagens moet rijden.

          Op zich zijn ze vrij vergelijkbaar.

          Flitspalen staan in een af-fabriek systeem eigenlijk nooit vermeld, en ik veronderstel dat dat een politieke beslissing is van de constructeurs.

          Ik kan met je mee dat touchscreensystemen niet bijster zijn en dat van VW / Skoda is ergerlijk. Je moet in een auto met één druk direct een reactie krijgen van het systeem. Een touchscreen is wel leuk, maar vaak hit-and-miss bij het rijden en ietwat vettige of vochtige vingers, wat je vaak hebt als je een stuur vasthoudt, en dat touchscreen wil niet reageren...

          Het systeem van BMW (en deels Audi) ben ik geen fan van. De is te complex, je moet door 27 schermen die opzij schuiven, je moet raden wat er in het volgend menu zit want er staat enkel een onzichtbaar icoontje op de linkerkant van het scherm, ipv gewoon "ADRES INGAVE" in een balk boven of onder het scherm te zetten.
          Daarnaast is het met die knoppen naast de iDrive (idem bij Audi) nu nog ambetanter geworden want je moet steeds raden of je naar de andere functie moet via de knoppen of via de iDrive draaiknop.
          Er is echt super veel gewenning nodig.
          Voeg daarbij de at kunstmatig getekende kaarten en dat irriterende "dual screen" dat mij steeds twee stukken informatie tegenlijk wil geven... en ik ben geen fan.

          Het systeem bij Mercedes is een stuk beter, mijns insziens. En nee, ik zeg dit niet omdat ik dat systeem gewoon ben, want in een C en E van 2011 is dat al een stuk veranderd tegenover een S van 3 jaar terug.
          Ten eerste heb je duidelijk functies die zich aanduiden in balkjes bovenaan en onderaan je scherm. Met de draaiknop kan je daar direct naartoe zonder je ogen van de weg te wenden ipv naar beneden te moeten kijken of je wel het juiste knopje mee hebt.
          Het systeem is ook eenvoudiger (wel iets minder functies) en het grafisme van de kaarten lijkt een stuk meer op wat je gewend bent van een gewone Michelin-wegenkaart.

          Over Hyundai en Toyota kan ik niet oordelen. Nooit een Toyota of Huyndai meegekregen.
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #6
            Wat mij verwondert is dat elke fabrikant het wiel opnieuw uit wil vinden?

            Wel motoren samen ontwikkelen (PSA/Mini/Ford, etc) maar een navi systeem is belachelijk duur gemaakt door elkaar niet op te zoeken ...

            1600 euro is regel dan uitzondering, daar heb je al 3 laptops voor?

            Nu ja, ik zou het ook weer kopen maar stoor me er wel aan

            Comment


            • #7
              Ik ben wel echt aan het overwegen om Smartphone (iPhone of Android) met goede carkit en navi software te kopen.
              Als je bvb bij Skoda kijkt: Pack Amundsen met RNS 315 (dacht ik toch) kost 600€, dat heb je al terug van de metaalkleur die erbij zit. Wil je de RNS510, moet je 500€ opleggen.
              Dan ben je er al bijna voor een smartphone.

              Mazda: navigatie systeem van TomTom kost 850€.
              Audi: basis navigatie zit natuurlijk weer in business pakket, de betere kost ook ineens weer 1.000€ of zo meer.

              Enkel: als de telefoon kapot gaat, heb ik ook geen navigatie meer.
              Niemand ervaring met ingebouwde TomTom bij Mazda? Is die van Renault vergelijkbaar?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Ik ben wel echt aan het overwegen om Smartphone (iPhone of Android) met goede carkit en navi software te kopen.
                Als je bvb bij Skoda kijkt: Pack Amundsen met RNS 315 (dacht ik toch) kost 600€, dat heb je al terug van de metaalkleur die erbij zit. Wil je de RNS510, moet je 500€ opleggen.
                Dan ben je er al bijna voor een smartphone.

                Mazda: navigatie systeem van TomTom kost 850€.
                Audi: basis navigatie zit natuurlijk weer in business pakket, de betere kost ook ineens weer 1.000€ of zo meer.

                Enkel: als de telefoon kapot gaat, heb ik ook geen navigatie meer.
                Niemand ervaring met ingebouwde TomTom bij Mazda? Is die van Renault vergelijkbaar?
                TomTom navigatie bij Mazda is volledig nieuw. Zal zowel bedienbaar zijn via de centrale knop in de middenconsole (bij de handrem) als met het Touchscreen. Software zal heel gelijklopend zijn zoals bij Renault vermoed ik.
                I can't get enough... ZOOM-ZOOM...

                1985 Mazda 626 Coupé

                Comment

                Working...
                X