Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geschikte Auto voor Circuit -& Weggebruik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Lotus Exige - 192pk

    AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


    Lotus Exige - 220pk

    AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt



    Is er echt veel verschil tussen beide om mee te kunnen doen met de grote jongens?
    Wat het prijsverschil is er ook wel naar, de S valt dan toch net uit mijn budget tenzij ik nog een half jaar geduld kan oefenen.

    @ Jokke: Die van jou was een S? Die klonk allesinds enorm zalig enkele jaren geleden met een Trackday in Ecuyers

    Comment


    • #22
      Ik zou een half jaar wachten dan, de exige S zou een beter platform zijn als je echt circuit wil gaan rijden. Wat jullie zeggen over banden en remmen is inderdaad waar, ze zijn goedkoper. Runningcosts van een lotus vallen zeer goed mee, tenzij je brokken rijdt (maar dat zijn geen echte running costs natuurlijk).

      Jokke's auto was een Exige cup260
      Captain Turbo
      General Von Driftenstein

      Oorspronkelijk geplaatst door C_X
      Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

      Comment


      • #23
        Idd runningcost valt mee en idd mijne was een cup . Qua prestaties ligt de exige S wel kortbij. Gevoeligste onderdeel zijn de syncros zonder tussen gas halen die amper 3000 km op circuit. Met tussen gas 15 000km

        Comment


        • #24
          Bij een BMW M3 mag je rekenen op minstens een investering van 2000 a 3000 euro voor een performant rem-systeem (BBK vooraan, stalen leidingen en performante rem-olie). Als je dat hebt is het puur plezier. Met mijn setup kan ik een volledige dag tracken zonder fading.
          Last edited by Alfa-Beemer; 15/03/2012, 13:28.
          U hoeft dit niet te lezen.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
            Bij een BMW M3 mag je rekenen op minstens een investering van 2000 a 3000 euro voor een performant rem-systeem (BBK vooraan, stalen leidingen en performante rem-olie). Als je dat hebt is het puur plezier. Met mijn setup kan ik een volledige dag tracken zonder fading.
            En geraak jij daarmee dan door de keuring? Of elke keer terug het remsysteem switchen?

            Comment


            • #26
              Ik heb hier nog een Exige te koop voor rond de 25k... in 50 000km daily gebruik & circuit geen enkel probleem mee gehad, heb meer kosten aan mijn "oerbetrouwbare" volvo... ik wil u gerust eens meepakken of laten rijden. 't is wel geen S maar ik heb dat gemis aan power niet. Ik rij wel meer voor de fun dan voor de laptimes.

              Alternatief zou ik idd ook denken aan een Clio RS, focus RS is denk ik nipter ivm budget. Eventueel Caterham, maar is misschien té ?

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten
                Ik heb hier nog een Exige te koop voor rond de 25k... in 50 000km daily gebruik & circuit geen enkel probleem mee gehad, heb meer kosten aan mijn "oerbetrouwbare" volvo... ik wil u gerust eens meepakken of laten rijden. 't is wel geen S maar ik heb dat gemis aan power niet. Ik rij wel meer voor de fun dan voor de laptimes.

                Alternatief zou ik idd ook denken aan een Clio RS, focus RS is denk ik nipter ivm budget. Eventueel Caterham, maar is misschien té ?
                check pm :-)

                Comment


                • #28
                  Voor zo een Megane RS volgende vraag :
                  Hij zou niet bedoeld zijn als daily driver, maar als fun car en wellicht 1 a 2,3 keer per jaar naar circuit.
                  Cup chassis = strakkere ophanging en brembo remmerij.
                  Kan je hem toch tijdens het jaar eventueel "zachter" zetten op één of andere manier ?
                  Heb geen idee hoeveel harder cup pack rijdt tov zonder cup pack, maar als ik dan het ganse jaar met een "circuit"-setup moet rijden voor dan die paar keer dat ik effectief naar circuit zou gaan, lijkt me dat wat overkill. (ik heb schrik dat ik toch maar 1 a 2x per jaar er ga geraken)
                  Maar ALS je dan naar het circuit gaat heb je tenminste aangepaste remmerij en ophanging.

                  Enige feedback iemand ?

                  Grtjes

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bleet Bekijk Berichten
                    Voor zo een Megane RS volgende vraag :
                    Hij zou niet bedoeld zijn als daily driver, maar als fun car en wellicht 1 a 2,3 keer per jaar naar circuit.
                    Cup chassis = strakkere ophanging en brembo remmerij.
                    Kan je hem toch tijdens het jaar eventueel "zachter" zetten op één of andere manier ?
                    Heb geen idee hoeveel harder cup pack rijdt tov zonder cup pack, maar als ik dan het ganse jaar met een "circuit"-setup moet rijden voor dan die paar keer dat ik effectief naar circuit zou gaan, lijkt me dat wat overkill. (ik heb schrik dat ik toch maar 1 a 2x per jaar er ga geraken)
                    Maar ALS je dan naar het circuit gaat heb je tenminste aangepaste remmerij en ophanging.

                    Enige feedback iemand ?

                    Grtjes
                    Cup chassis valt mee qua hardheid als daily use, brembo heb je ook zonder cup chassis. Investeer in een 2e set velgen met semislicks en herprogrammatie en je gaat dikke fun beleven met Megane RS op circuit!
                    sigpic

                    http://www.streamlinecarcare.be

                    lakbehandelingen voor voertuigen

                    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                    Comment


                    • #30
                      Idd, Mégane RS 265 of een Trophy ftw!

                      Ikke wil.

                      Comment


                      • #31
                        Bleet: geen seconde twijfelen, Megane RS is DE keuze voor jou. Kom ze genoeg tegen op circuit. Wel altijd genoeg remblokken op voorraad leggen, met esp op, op circuit vreet dat blokken. Als je veel circuit doet idd set met semis , blauwe remolie, gele pagid blokken en later iets betere schijven. Al bij al een zeer beperkte kost die je, buiten de remmen, gewoon na slijtage kunt uitvoeren
                        Last edited by Jokke_vlo; 19/03/2012, 01:37.

                        Comment


                        • #32
                          Ik blijf toch een raar gevoel hebben bij FWD aanraden voor iemand die op circuit wil rijden
                          Captain Turbo
                          General Von Driftenstein

                          Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                          Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
                            Ik blijf toch een raar gevoel hebben bij FWD aanraden voor iemand die op circuit wil rijden
                            Af en toe op circuit staat er hé.

                            In rwd heb je de oudere M3's maar je weet zelf dat je dan redelijk wat "gedoe" hebt.
                            Verder Lotus, maar dat is niet voor iedereen bruikbaar als daily.

                            Tja welke keuzes blijven dan nog over? Het zijn toch altijd dezelfde wagens die terugkomen hé, op circuit.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bleet Bekijk Berichten
                              Cup chassis = strakkere ophanging en brembo remmerij.
                              Ge vergeet het belangrijkste: + een mechanisch sperdifferentieel! De remmen heeft de gewone RS ook, de sper niet. Een sper is, in mijn ogen, onontbeerlijk vanaf 200 pk aan de wielen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
                              Ik blijf toch een raar gevoel hebben bij FWD aanraden voor iemand die op circuit wil rijden
                              En ik blijf een raar gevoel hebben bij het bij hoog en laag beweren dat enkel RWD geschikt is om snelle rondetijden neer te zetten of rijplezier te beleven. Een ietwat bekwaam piloot in een Megane RS of Integra Type R rijdt 90% van de trackday deelnemers het snot voor de ogen weg. Er zijn nogal veel personen die liggen te kakelen over achterwielaandrijving om erbij te horen, maar op de eerste de beste trackday langs links en rechts voorbij worden gestoken door voorwielaandrijvers.

                              Dit terzijde heb ik slechts één raad voor wie zich op circuit wil wagen (als advocaat van de duivel, zeg maar): hou de helft van het budget wat je dénkt te hebben opzij voor wanneer je in het decor plakt, wat vroeg of laat wel eens zal gebeuren als je er echt serieus voor wilt gaan.

                              On topic: ik stem Exige S, of een goed geprepareerde Integra Type R. Die laatste kost, zelfs met een volledige circuitpreparatie, slechts de helft en zal bijna even hard rond gaan en even veel fun bieden. Zaken als interieurafwerking en imago zijn met dit doelgebruik nu eens echt niet van tel. Een afgeragde E36 M3 is vragen om problemen. Met een E46 M3 ga je gegarandeerd de bevestigingspunten van het achterste subframe aan gort trekken bij circuitgebruik. Dat kost vlotjes tussen 5000 en 8000 euro om te laten fiksen, want het vergt het inlassen van een volledig nieuwe kofferbodemplaat. Een Z4 M kent dat probleem niet en is over het algemeen probleemvrij, overigens (hint ).
                              Last edited by ; 19/03/2012, 04:03.

                              Comment


                              • #35
                                Binnen een 2 tal weken g aik waarschijnlijk een testrit kunnen doen met een Lotus Exige.
                                Enorm benieuwd wat het gaat geven.

                                De Exige S valt zoals ik al zei net buiten mijn budget, ik zou idd wat langer kunnen wachten maar met dergelijk budget koop je dan natuurlijk ook al een 997, dus weeral twijfel.

                                En een Exige met 192 pk lichtjes laten tunen is een slecht idee voor op circuit?

                                Nog iets wat ik overweeg: De mensen van QSR hebben 2 bmw m3's te koop staan die volledig (maar dan ook volledig) in orde staan voor circuit gebruik, niks is nog origineel aan deze auto's, zelfs de electronica van bmw is er uit. Vraagprijs 15.000 EUR, nadeel is dat je er niet mee op de openbare weg kan. Maar je kan hem wel op Zolder laten staan voor 25 EUR per maand en geen extra kosten zoals BIV, jaarlijse tax, verzekering, ...

                                Het zal denk ik gaan tussen:

                                Lotus Exige
                                Bmw m3 van QSR

                                Of indien ik een 8 maanden langer kan wachten

                                Lotus Exige S vs Porsche 997

                                Comment


                                • #36
                                  Een 996 geen optie ?

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                    Een 996 geen optie ?
                                    Dan liever een 993, ik vind de voorkant (lichten) van de 996 maar "zozo".
                                    is maar een detail maar als het op porsche aankomt moeten de lichten voor mij zijn zoals ze horen

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Soulphonic Bekijk Berichten
                                      Dan liever een 993, ik vind de voorkant (lichten) van de 996 maar "zozo".
                                      is maar een detail maar als het op porsche aankomt moeten de lichten voor mij zijn zoals ze horen
                                      Dan zou ik voor te tracken eerder naar een 964 kijken met wat mods, zalige wagen. Maar terug het feit dat dit al een oudere wagen is, geen garantie... Het is een keuze die je moet maken.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
                                        En ik blijf een raar gevoel hebben bij het bij hoog en laag beweren dat enkel RWD geschikt is om snelle rondetijden neer te zetten of rijplezier te beleven. Een ietwat bekwaam piloot in een Megane RS of Integra Type R rijdt 90% van de trackday deelnemers het snot voor de ogen weg. Er zijn nogal veel personen die liggen te kakelen over achterwielaandrijving om erbij te horen, maar op de eerste de beste trackday langs links en rechts voorbij worden gestoken door voorwielaandrijvers.
                                        Je spreekt waarheid, maar er is meer dan één waarheid aan dit verhaal denk ik.

                                        Ikzelf rij nu al 7 jaar met FWD, meestal vrij snel en dat gaat van de dagelijkse rit, tot gebruik on track van mijn onnozele 90pk dieseltje. Ik was zelf vroeger helemaal pro-FWD, tot ik mijn eerste BMW kocht in September vorig jaar. Het betreft een E30 met amper 136pk, maar ondanks zijn hoger vermogen en lager gewicht ben ik er nog nooit sneller mee geweest op een aantal van mijn getimede ritjes. Maar als ik echt zou moeten kiezen, dan kies ik de BMW elke dag opnieuw.

                                        Dat heeft volgens mij te maken met één ding: leercurve.

                                        Gezien vermogen onbelangrijk is, gezien je dat toch gewoon raakt, is snelheid op circuit eigenlijk ook niet belangrijk. Veel mensen staren zich blind op rondetijden, vroeger was ik ook zo Rondetijden kun je in de praktijk enkel halen als je geld hebt, budgetten van het type Zonda R of Radical SR8 of Gumpert ofzo...Dat zijn machines waarmee je rondetijden kunt neerzetten die het vermelden waard zijn gezien die dingen gewoon bloedsnel zijn, ook al ben je zelf niet Michael Schumacher. De snelste willen zijn is dus voor de gewone mens onmogelijk, gezien de gewone mens dat type geld niet heeft liggen. Wat veel belangrijker is, is dus niet de ruwe snelheid van zo'n kraam, maar eerder hoeveel fun je er aan hebt. Een FWD auto is een typische rondetijd-maar-weinig-fun machine. Een FWD auto is volgens mij eenvoudiger te besturen in welke omstandigheid dan ook. Een FWD auto is makkelijker op de limiet te rijden en laat ook meestal meer fouten toe zonder je te willen vermoorden. Netto gezien ben je dus sneller de held gezien je makkelijker een snellere tijd kunt zetten met vergelijkbare auto's, maar daar draait het hem eigenlijk niet om op trackdays. Trackdays draaien maar om 1 ding en dat is fun, want racen is er eigenlijk nooit bij.

                                        Daarom zou ik dus WEL een RWD auto gaan aanraden, omdat RWD moeilijker is wanneer je op de limiet van je banden en ophanging begint te komen. Die moeilijkheidsgraad zorgt er voor dat alle RWD auto's snel aanvoelen wanneer je de limiet nadert, wat er voor zorgt dat de leercurve stijler en langer is, je de auto minder snel beu geraakt of traag gaat vinden en je dus meestal trager bent maar meer fun hebt en meer bijleert -> dat is dus ook meer fun, denk ik.

                                        Ik denk gewoon dat een FWD mij nooit evenveel kan bieden als een RWD als het op echt rijden aan komt. Het beste bewijs daarvan is denk ik het feit dat: Lambo, Ferrari, Bugatti, Alfa romeo (sportieve), Lotus, Caterham, Porsche, Morgan, Mclaren, AMG, M, Aston martin, Corvette, Jaguar, Mitsubishi, Subaru, Ford (sportieve), Ariel, Artega, Ascari, Koenigsegg, Pagani, Caparo, Donkervoort, Spycker, Gilette, Gumpert, Noble, Lister, Radical, TVR, ........ allemaal RWD of AWD zijn, maar nooit FWD. Het gaat hem dus eerder om het feit welk type mens je bent denk ik.
                                        Captain Turbo
                                        General Von Driftenstein

                                        Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                                        Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                                          M3 E36 is ook mogelijk, maar zal je serieus wat kosten aan BIV tegenwoordig. 350Z zou ik niet doen...
                                          BIV is voor zo'n oude M3 nog steeds laag

                                          Comment

                                          Working...
                                          X