Maar in Belgie zou de powerpack niet beschikbaar zijn.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
chiptuning bmw f10/f11 520dA
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk BerichtenMaar in Belgie zou de powerpack niet beschikbaar zijn.
In DE een 1000e, grotere intercooler, sommige modellen omvormer voor de 8bak enz, dan is het deftig gedaan.
Comment
-
Ik had op mijn x5 een spotgoedkope powerbox en was daar zeer tevreden over. ca. 130000 km zorgeloos mee gereden tot ca. 154000 km. Bij verkoop de powerbox verwijderd en het verschil was goed merkbaar. Met powerbox was hij wel een stuk nerveuzer... snellere reactie op het gaspedal, sneller terugschakelen, vergelijkbaar met als je nu je 520da in sport+ zet. Wat ik me echt afvraag is wat het verschil tussen een "goede" en een "slechte" powerbox is? Ik denk niet dat me daar iemand op kan antwoorden. Ik wou deze keer ook voor de performance upgrade van BMW gaan, weliswaar geeft die maar 16 pk extra, maar dan is het wel in orde en niet enkel softwarematig, maar ook aanpassing van hardware zoals grotere ventilator. Helaas in België niet mogelijk, en ik denk niet dat ze net over de grens happig zullen zijn om een Belg van dit soort zaken te voorzien, wetende dat het in ons land verboden is. Wat ik dan weer zo belachelijk vind is dat sommige tuners op hun site reeds een mooi grafiekje staan hebben dat ons doet geloven dat ze reeds de resultaten kunnen aantonen van de vermogensbank van de 520da, terwijl ze dan wel de tuning zelf niet kunnen aanbieden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk BerichtenSo? Rij dan over de grens?
In DE een 1000e, grotere intercooler, sommige modellen omvormer voor de 8bak enz, dan is het deftig gedaan.Oorspronkelijk geplaatst door davydvs Bekijk BerichtenIk had op mijn x5 een spotgoedkope powerbox en was daar zeer tevreden over. ca. 130000 km zorgeloos mee gereden tot ca. 154000 km. Bij verkoop de powerbox verwijderd en het verschil was goed merkbaar. Met powerbox was hij wel een stuk nerveuzer... snellere reactie op het gaspedal, sneller terugschakelen, vergelijkbaar met als je nu je 520da in sport+ zet. Wat ik me echt afvraag is wat het verschil tussen een "goede" en een "slechte" powerbox is? Ik denk niet dat me daar iemand op kan antwoorden. Ik wou deze keer ook voor de performance upgrade van BMW gaan, weliswaar geeft die maar 16 pk extra, maar dan is het wel in orde en niet enkel softwarematig, maar ook aanpassing van hardware zoals grotere ventilator. Helaas in België niet mogelijk, en ik denk niet dat ze net over de grens happig zullen zijn om een Belg van dit soort zaken te voorzien, wetende dat het in ons land verboden is. Wat ik dan weer zo belachelijk vind is dat sommige tuners op hun site reeds een mooi grafiekje staan hebben dat ons doet geloven dat ze reeds de resultaten kunnen aantonen van de vermogensbank van de 520da, terwijl ze dan wel de tuning zelf niet kunnen aanbieden
Ik heb enkele weken geleden bij mijn concessie van BMW een vraag gelanceerd naar de BMW Performance Kit, een tuning voor je BMW door BMW uitgevoerd en waarbij je dus geen garantie verliest.
Blijkbaar heb ik met deze vraag weer wat in gang gezet, want nu blijkt dat hoewel elke concessie er brochures over heeft ze dit eigenlijk niet mogen/kunnen doen.
Na wat onderzoek van de man van de naplaatsingen bij de concessie blijkt dat de overheidsdienst voor homologaties geen toestemming geeft voor tunings in België.
Nu stel ik mij de volgende vraag:
als een grote firma zoals BMW geen toestemming krijgt om huistunings te doen van de overheidsdienst, hoe gebeurt dat dan bij tuningbedrijven zelf. Gebeurt daar alles echt in het zwart?? maw gaat daarvan geen enkele wagen een nieuwe keuring (of wa is daar allemaal voor nodig?) of zo doen om volledig in orde te zijn?
Da is toch onmogelijk, want dat zouden al die firma's dingen doen die niet legaal zijn???
Wie kan mij daar officiële info over verschaffen. Ik zou dit graag meenemen naar de concessie om hier vanuit BMW toch zelf iets gedaan te krijgen.
(btw. Ik wil hier geen antwoorden zien komen van tuningbedrijven in het genre van: 'komt gewoon naar ons en wij doen het voor u'...)
thnx!
kan interessant zijn om hier een antwoord op te krijgen...Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk BerichtenNa wat onderzoek van de man van de naplaatsingen bij de concessie blijkt dat de overheidsdienst voor homologaties geen toestemming geeft voor tunings in België.
Nu stel ik mij de volgende vraag:
als een grote firma zoals BMW geen toestemming krijgt om huistunings te doen van de overheidsdienst, hoe gebeurt dat dan bij tuningbedrijven zelf. Gebeurt daar alles echt in het zwart?? maw gaat daarvan geen enkele wagen een nieuwe keuring (of wa is daar allemaal voor nodig?) of zo doen om volledig in orde te zijn?
Da is toch onmogelijk, want dat zouden al die firma's dingen doen die niet legaal zijn???
Chiptuning voor voertuigen, bedoeld voor de openbare weg, is ten allen tijde verboden. (chiptuning is een wijziging van vermogen, dus het voertuig is niet meer conform het gelijkvormigheidsattest en mag derhalve niet meer op de openbare weg)
De meesten doen dit inderdaad in het zwart. Fraude valt nogal moeilijk te factureren.
In het zeldzame geval dat ze iets factureren wordt er meestal een andere omschrijving gegeven (= schriftvervalsing).
Al die firma's doen inderdaad illegale dingen ! Ze zullen dat natuurlijk nooit toegeven en de "fout" doorschuiven naar hun klant. Niemand staat echter boven de wet en zullen als mededader vervolgd worden in geval van "problemen".
BMW zal zich vanzelfsprekend distanciëren van deze praktijken en dus geen Performance kits plaatsen omdat zij dan strafbare handelingen doen (althans hier in België). De tuningbedrijfjes denken allemaal boven de wet te staan en willen enkel grof geld verdienen met hun illegale praktijken.
Comment
-
De tuningsbedrijven doen maar wat de klant vraagt. Het is de klant die ervoor moet zorgen dat hij zijn papieren in orde heeft. Als jij met een wagen komt is de tuner niet verplicht om te vragen of jij nog van plan bent om met de wagen op straat te rijden of deze enkel nog off-road/op een gesloten omloop te gebruiken. Dat zijn jouw zaken, de zijne niet.
Meestal moet je ook afstand van verhaal tekenen voor de juridische kant.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenDe tuningsbedrijven doen maar wat de klant vraagt. Het is de klant die ervoor moet zorgen dat hij zijn papieren in orde heeft. Als jij met een wagen komt is de tuner niet verplicht om te vragen of jij nog van plan bent om met de wagen op straat te rijden of deze enkel nog off-road/op een gesloten omloop te gebruiken. Dat zijn jouw zaken, de zijne niet.
Meestal moet je ook afstand van verhaal tekenen voor de juridische kant.
Omdat bovenal chiptuning verboden is, mag niemand dit plaatsen of aanbrengen. Zowel de klant niet als die firma niet.
Hoe kan die klant papieren in orde maken van een voertuig dat NA een verboden chiptuning niet meer conform is én dus niet meer toegelaten is tot de openbare weg ? Nooit dus !
De tuner is inderdaad niets verplicht maar moet ten allen tijde (en méér zelfs dan een particulier) op de hoogte zijn van de heersende wetgeving.
De uitspraken van tuners in de zin van "ich habe es nicht gewusst" gaan dus niet op.
Hij wéét gewoon dat het verboden is en dus mag hij het niet verkopen, aanbrengen of plaatsen.
2) Afstand doen van verhaal middels een handtekening ?
Factuurvoorwaarden of overeenkomsten zijn ondergeschikt aan wetten of wettelijke voorwaarden !
(drugs op factuur zou een dealer dus vrijspreken volgens jou)
Verboden middelen of diensten kunnen nooit middels een handtekening een overdracht of afstand van verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid omvatten.
De klant kan zelfs een tuningfirma, die afstand van verhaal doet (of andere juridische verzinsels), zelfs bijkomend aanklagen wegens misleiding (in geval van problemen).
In de onmogelijke veronderstelling dat "afstand van verhaal" ZOU gelden, dan betekent dit ook dat de "garantie" van de aangebrachte chiptuning geheel verdwijnt. M.a.w. zo'n overeenkomst is volledig waardeloos (voor een potentiële klant).
Bovendien spelen die tuningfirma's het wel héél érg smerig omdat betekening van die "overeenkomst" jouw onderliggende schuld aan het misdrijf enkel bevestigd.
Teken dus NOOIT iets af bij die firma's en lees zeer aandachtig die kleine lettertjes op hun A4-papierkes om nog erger te voorkomen.
Sterker nog : nu STEL dat het toegelaten zou zijn onder bepaalde voorwaarden, dan is zolang de klant zich niet in regel stelt (wat niemand doet natuurlijk)
dan is de tuningfirma op elk ogenblik (vanaf hij de tuning aanbrengt) medeplichting aan het misdrijf omdat het misdrijf blijft voortbestaan waaraan beide schuld hebben ! De klant als "dader" en de firma als "mededader".
Zo simpel is dat dus.
Comment
-
Niet akkoord. Tuning, of een aanpassing (van welke aard dan ook) doorvoeren aan een wagen mag absoluut wél. U op de baan geven met een voertuig dat niet conform is met het gelijkvormigheidsattest is verboden.
Naar mijn weet rijdt een chiptuner niet met de wagen op straat. Als jij je wagen laat chippen, ben jij het nog altijd die ermee de straat op trekt en dus de regels overtreed. Dat ze u een papier doen tekenen waarin jij verklaart dat je daarvan op de hoogte bent, dat lijkt me dan ook niet meer dan normaal en zelf net fair. Ze steken het niet onder stoelen of banken, ze brengen jou op de hoogte van alle regels zodat je achteraf niet uit de lucht komt gevallen. Beetje zoals op de sigaretten fabrikanten op hun pakjes afficheren dat het schadelijk is. Doe je het toch, tja, dan moede achteraf niet komen blijten é.
Tzou anders ook nogal bij de haren getrokken zijn. Jij beslist om je wagen aan te passen, jij beslist om met een aangepaste wagen de baan op te gaan en zij zouden ervoor op moeten draaien? Juist ja... Tis wel de klant die de inbreuk doet en niet de tuner.
Trouwens, bij sommige merken/types kan je de papierwinkel wél in orde laten brengen. Ik denk daarbij aan de eerste volvo's S60/V70 D5. Die kon je naar 205pk brengen en door volvo goed laten keuren. Zo is dat ook gegaan voor de Volvo's van de rijkswacht.
Dat de meeste particulieren daar hun voeten aan vegen, is dat de fout van de tuner? Ik dacht het niet. Waarom zou die daar dan volgens jou voor op moeten draaien?
Das gelijk zeggen dat uw nachtwinkel medeplichtig is aan brandstichting wanneer iemand met een daargekochte aansteker een huis in de fik steekt...
Of moet de nachtwinkel ook aan iedereen vragen wat ze precies met die aansteker gaan doen? Moet die dan ook iedereen erop wijzen dat het aansteken van een sigaret met die aansteken schadelijk is voor de gezondheid? Is die nachtwinkel uitbater die dan eventueel én de sigaretten én de aansteker medeverantwoordelijk voor jouw mogelijkse gezondheidsproblemen?
Jij beslist, jij doet, jij overtreedt, jij bent in fout.
En zoals gezegd, tunen mag. Zonder twijfel, anders zou niemand nog een track-car kunnen bouwen. Maar op de baan rijden met een getuned voertuig mag niet.
Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Je moet eens dringend jouw kennis inzake strafrecht en handelsrecht aanscherpen.
Het is wél leuk om te zien hoe iedereen hier zijn eigen interpretatie geeft aan de wetten.
Dus een autofabrikant is verantwoordelijk als je te snel rijdt ?
Ten eerste is er een juridisch verschil tussen VERKOOP van PRODUKTEN en AANBRENGEN van dat PRODUKT.
De aansteker wordt verkocht, de tuning wordt aangebracht.
Sigaretten zijn schadelijk, maar de verkoop ervan is OOK geregulariseerd.
Inzake die volvo's van de rijkswacht, zijn dit prioritaire voertuigen/dienstvoertuigen en vallen niet onder de klasse M1.
Tuningen die thans worden toegelaten zijn die mét homologatie die enkel en alleen aan een constructeur (of zijn gemachtigde) worden verleend,
dus NIET aan één of andere tuningboer van om de hoek.
Geen enkele constructeur is ooit overgegaan tot een overeenkomst met een tuningboer. (en zal dat ook nooit doen)
Het is bovendien de chiptuner (en niet de klant) die vooreerst deze "aanvraag tot wijziging" dient aan te vragen omdat de chiptuner deze wijziging aanbrengt.
Het is de klant die de wijziging wil aanbrengen, maar de chiptuner is diegene die het uitvoert. (juridisch verschil)
Na goedkeuring van deze aanvraag mag worden overgegaan tot uitvoer (niet eerder) [ K.B. van 15-03-1968]
Hierna zal er een nieuw COC worden afgeleverd.
Maar omdat motortuning of chiptuning onder de verboden uitrustingen toebehoort zijn deze ten allen tijde onwettig, en dus ook voor de tuningfirma.
De tuner "draait mee op" omdat hij mededader is (positieve deelnemingsdaad).
Hij brengt via zijn apparatuur (computer - informaticasysteem) de software aan. Hij "helpt" bij (of vergemakkelijkt) het misdrijf.
Zonder zijn hulp zou het misdrijf niet hebben plaatsgevonden. (art. 66 WvS)
Chiptuning valt trouwens onder "valsheid in informatica" waar zéér strenge straffen op staan. (art. 210bis )
(Valsheid in informatica is het wijzigen of wissen van gegevens in een informaticasysteem of het gebruik
van die gegevens veranderen, zodat ook de juridische draagwijdte verandert)
KW of vermogen heeft een juridische draagwijdte ! (maar inderdaad niet voor track-cars of dergelijke...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenJe moet eens dringend jouw kennis inzake strafrecht en handelsrecht aanscherpen.
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenAllemaal goed en wel . Dan moet er maar voor iedere tuningboer maar een flikken combi staan voor controle.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenTuning zonder homologatie is inderdaad verboden en strafbaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtenalle producten met E-keuring zijn toegestaan, zowel ophanging ( mits montage en validatie-attest ), uitlaat, luchtfilters, intercooler , .....Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenMaar dus niets van software?
E-keuringen zijn slechts toepasbaar op "hardware".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk BerichtenE-keuring kan ook op software, alleen in Belgie niet aanvaard. In duitsland kan je TUV keuring krijgen op chiptuning, de chiptuner moet zijn software dan laten keuren ( strenge uitlaatgastesten ) hetzelfde principe komt er binnenkort ook in Belgie ;-)
Comment
Comment