Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rode xenons en de Belgische wetgeving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rode xenons en de Belgische wetgeving

Hallo,

ik kwam recentelijk deze foto tegen:

En ik vroeg me nu eigenlijk af, is zoiets legaal?

Portfolio
    | Dequalized | Geïnteresseerd in een fotoshoot? PM!

dat wil ik ook wel eens weten, want de plaatselijke ronny rijdt hier met knal groene lampen

dacht altijd dat blauw en wit mocht, geel kon in uitzondering... maar die kerel is nu al sinds mei met die groene lampen op schok

Comment

Lijkt me straf aan de ene kant moesten rode lampen legaal zijn, zeker vooraan Of zou er een manier zijn om twee ringen xenon te gebruiken, een voor de show (zoals op de foto) en een legale gewoon.

Portfolio

Comment

die angel eyes zijn denk ik wel simpel aan te passen, maar u gewone lichten de kleuren van de regenboog geven lijkt me not done
        ma zo als ik al zei, die kerel is er al een paar maand mee op de baan

Comment

Neen ik dacht ook dat je vooraan de wagen geen rode lichten mocht hebben, net zo min als je achteraan de wagen witte lichten mag hebben (met uitzondering van de achteruitrijlichten en plaatverlichting).
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Zeg nu eens eerlijk: wat denk je?

Je kan wel aan/uitschakelbare rode angel eyes steken, maar an sich is zelfs dat verboden - ook al gebruik je ze niet op de openbare weg.

Comment

Ja ik wist wel dat dat sowieso niet ging mogen, maar vraag was of zo'n aanpassingen concreet ook ergens vermeld staan.

Blijft cool voor foto's natuurlijk, op de weg is het natuurlijk weer wat anders.

Portfolio

Comment

waarschijnlijk is het gelijk neon lichten onder je auto: je mag het hebben, maar ze niet gebruiken op de openbare weg
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk Berichten
                  Ja ik wist wel dat dat sowieso niet ging mogen, maar vraag was of zo'n aanpassingen concreet ook ergens vermeld staan.

Blijft cool voor foto's natuurlijk, op de weg is het natuurlijk weer wat anders.
                  Natuurlijk staat dit ergens expliciet vermeld namelijk in het Koninklijk besluit van 15 MAART 1968. -houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. ( BS 28.03.1968 ) :
                  ....
                  Hoofdstuk VI: Constructie
                  .....
                  Artikel 28. Lichten en reflectoren (2/4)
                  .....
                  §2. Algemene bepalingen.
                  1° Voorschriften betreffende montage en kleur.
                  a) Lichten en reflectoren andere dan richtingaanwijzers.
                  .....
                  7. In geen geval mag een voertuig naar voren rode lichten, rode reflectoren of rood reflecterend materiaal dan wel naar achteren witte of gele lichten, witte of gele reflectoren of wit of geel reflecterend materiaal tonen. Deze bepaling geldt niet voor het gebruik van witte of gele achteruitrijlichten, voor de kentekenplaatverlichting, noch voor de kentekenplaten zelf.
                  Dus zoals je ziet staat het er wel degelijk in dat het niet mag.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

ook al gezien op een R1; zag er inderdaad wel leuk uit maar de wettekst hierboven is duidelijk

Comment

Okay, bij deze weten we dat dan ook weer.

Portfolio

Comment

bijkomend moeten de voorste standlichten geel of wit zijn ( zelfs oranje mag eigenlijk niet )
                        en moeten u dimlichten lichten geel of wit zijn.
                        BTW, namaz, Geel mag dus wel ( zoals op de oude franse wagens ), maar blauw mag dus ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                          bijkomend moeten de voorste standlichten geel of wit zijn ( zelfs oranje mag eigenlijk niet )
                          en moeten u dimlichten lichten geel of wit zijn.
                          BTW, namaz, Geel mag dus wel ( zoals op de oude franse wagens ), maar blauw mag dus ook niet.
                          Niet helemaal correct: standlichten mogen geel, wit of oranje (bij van die US wagens of modules) zijn. Die wagens worden daar wel degelijk mee gekeurd en dat mag van de politie. Andere kleuren mogen niet.
                          sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Volgens mij mag oransje enkel op de echte Amerikaanse wagens die hier ingevoerd worden.
                            Want die modules zijn wettelijk niet in orde, de politie zal er misschien niet direct iets van zeggen, maar je word er wel mee afgekeurd (tenzij je het geluk hebt een lomperik te treffen op de keuring)
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                              Niet helemaal correct: standlichten mogen geel, wit of oranje (bij van die US wagens of modules) zijn. Die wagens worden daar wel degelijk mee gekeurd en dat mag van de politie. Andere kleuren mogen niet.

zoal hierboven ook is gezegd, oranje mag NIET.

het kan zijn dat je er mee door de keuring bent gekomen. maar dat betekent niet dat het daarom is toegelaten. het kan zijn dat ze het gewoon niet ebben nagekeken.
                              ik ben zo ook 3 jaar op rij met 2 verschillende bandenmaten door de keuring gepasseerd ( 235/45 voor 255/40 achter )
                              het 4de jaar werd ik er mee afgekeurd. en het klopt. mocht inderdaad niet. de jaren ervoor was het gewoon niet gecontroleerd.
                              dus pas op met de informatie de je verspreid.

die oranje lichten valt een beetje zoals het sealed beams principe.
                              indien het mogelijk is van om te bouwen moet je ombouwen.

Comment

ben 2x gewoon gekeurd en 1x voor verkoop gekeurd met mijn opel omega met zo'n US-module

Comment

Vermits dit topic eigenlijk over xenons gaat wou ik vragen of er iemand weet of de wetgeving in belgië soms gaat aangepast(lees versoepeld) worden zoals in nederland?Daar mag men van april terug rijden zonder koplampsproeiers en automatische hoogteregeling..Daar hebben ze al door dat dit toch niks uithaalt..Nu den belgique nog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc12010 Bekijk Berichten
                                    Vermits dit topic eigenlijk over xenons gaat wou ik vragen of er iemand weet of de wetgeving in belgië soms gaat aangepast(lees versoepeld) worden zoals in nederland?Daar mag men van april terug rijden zonder koplampsproeiers en automatische hoogteregeling..Daar hebben ze al door dat dit toch niks uithaalt..Nu den belgique nog.
                                    Ik zou die toch niet op mijn auto installeren. Ze zijn veel mooier, maar ik kom de laatste tijd zo van die mensen tegen die dat geinstalleerd hebben zonder hoogte regeling & dat schijnt gewoon regelrecht in u gezicht. Dat is echt super ambetant. Ik heb dat zelf niet graag, dan zou ik dat de andere bestuurders ook niet willen aandoen

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                                      ben 2x gewoon gekeurd en 1x voor verkoop gekeurd met mijn opel omega met zo'n US-module

Heb niets nuttigs toe te voegen aan dit topic, maar die omega is echt nice.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xenobe Bekijk Berichten
                                        Ik zou die toch niet op mijn auto installeren. Ze zijn veel mooier, maar ik kom de laatste tijd zo van die mensen tegen die dat geinstalleerd hebben zonder hoogte regeling & dat schijnt gewoon regelrecht in u gezicht. Dat is echt super ambetant. Ik heb dat zelf niet graag, dan zou ik dat de andere bestuurders ook niet willen aandoen

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
                                        Da's een kwestie van goed afstellen en dan schijnt dat in niemand zijn ogen..waar ik wel mee akkoord ben is dat dit enkel zou mogen in projectiekoplampen.In een normale spiegel verblind dit wel eens ja.En wat die hoogteregeling betreft..er is geen enkel motorke (in de koplamp) snel genoeg om de lamp bij te stellen hoor wanneer je bv over een drempel rijdt..dus da's al bullsh*t..
                                        Voor mij mogen ze nederland gerust volgen..

Comment

Working...
                                        X