Hmmmm interessante leesvoer...
Ikzelf ben geen jurist maar m'n common sense zegt me toch enkele zaken (en ik heb beroepsgewijs ook af en toe te maken met garantie claims):
-als je besluit van je wagen te laten chippen, dan verander je de originele staat van het voertuig en dan heeft de fabrikant het recht om van zijn garantie af te zien. (en ik bedoel nu niet het plaatsen van een trekhaak of dakkoffer).
Komt er op een bepaald moment schade aan het voertuig en de fabrikant trekt zich terug, dan kan je steeds in beroep gaan en indien er kan aangetoond worden dat de schade geen verband heeft met de aanpassing die gedaan, is, dan zal de fabrikant alsnog verplicht zijn om garantie te geven. (een voorbeeld: je steekt een uitlaat, en enkele maanden later begeeft je DSG bak het... als er kan aangetoond worden dat het ene niets met het andere te maken heeft, dan zul je alsnog garantie kunnen afdwingen)
-Veel heeft te maken met gezond verstand: een peekaatje of 30/40 erbij zal in principe enkel de koppeling zwaarder belasten. De meeste motors hebben een ruime veiligheidsmarge en indien de mapper z'n werk kent, dan zal de motor bij correct gebruik nog niet zo snel schade oplopen. Het risico voor de tuners is bij 90% van hun tuningwerk dan ook miniem... en de eventuele schade die zou kunnen oplopen beperkt zich tot een paar duizend euro. (blok, versnellingsbak etc...)
-Shit hits the fan bij serieuzere projecten waar je over héél andere budgetten praat. Verzekerd of niet, indien je al als tuner brokken hebt met een custom made motorblok van +- 15/20k, dan zal je toch wel een héél goede verzekeraar moeten vinden (en zulke zaken zullen wel niet in een normale polis zitten) die bereid is om hiervoor op te draaien. Iedereen (zowel verzekeraar, de tuner en zeker de klant) zal trachten om iemand aan te duiden zodat hijzelf niet moet opdraaien voor zulke zware sommen. Het gevolg in de praktijk is meestal dat er dan een compromis wordt gevonden tussen tuner en klant om de 'vrede' te bewaren. (Klant zal zowiezo anders de zaak afbreken op elk forum en dit kan in het wereldje van de high end tunings, fataal zijn voor de tuner himself. Vandaar dat deze zal trachten om in samenspraak een schikking te treffen waarbij beide partijen het verlies dragen). Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit scenario zich hier veel zal voordoen, want tuners die dergelijke projecten doen, moet je echt wel gaan zoeken en die hun 'commerce' hangt in vele gevallen niet af van partikulieren alleen. Desalnittemin zijn er toch enkelen (partikulieren) die een motorblok volledig laten ombouwen waardoor je snel richting +12k gaat. Dat zijn natuurlijk andere bedragen waar niemand de volle verantwoordelijkheid wenst te dragen indien het misloopt.
Als ik de wagen zou laten tunen, dan ga ik er vanuit dat ik geen aanspraak meer heb bij Mitsubishi. Langs de andere kant, stel dat er zich ooit problemen voordoen en de oorzaak kan niet gerelateerd worden aan de tuning, dan ga ik wel op mijn strepen staan.
Deze mentaliteit kan je ook bij dealers terugvinden: 'indien zij ook bijvoorbeeld van mening zijn dat het ene losstaat van het andere, dan zullen zij jouw 'dossier' zo goed mogelijk verdedigen bij hun leverancier -de fabrikant-. Jij bent immers een klant, en een iets of wat serieuze zaak, komt voor zijn klanten op (als ze gelijk hebben uiteraard). Uiteindelijk als er sprake is van garantie, komt deze ook niet uit de zak van de dealer... dus in vele gevallen gaat de dealer partij kiezen voor de consument omdat hij zijn klant wil beschermen en tevreden houden.
Ikzelf ben geen jurist maar m'n common sense zegt me toch enkele zaken (en ik heb beroepsgewijs ook af en toe te maken met garantie claims):
-als je besluit van je wagen te laten chippen, dan verander je de originele staat van het voertuig en dan heeft de fabrikant het recht om van zijn garantie af te zien. (en ik bedoel nu niet het plaatsen van een trekhaak of dakkoffer).
Komt er op een bepaald moment schade aan het voertuig en de fabrikant trekt zich terug, dan kan je steeds in beroep gaan en indien er kan aangetoond worden dat de schade geen verband heeft met de aanpassing die gedaan, is, dan zal de fabrikant alsnog verplicht zijn om garantie te geven. (een voorbeeld: je steekt een uitlaat, en enkele maanden later begeeft je DSG bak het... als er kan aangetoond worden dat het ene niets met het andere te maken heeft, dan zul je alsnog garantie kunnen afdwingen)
-Veel heeft te maken met gezond verstand: een peekaatje of 30/40 erbij zal in principe enkel de koppeling zwaarder belasten. De meeste motors hebben een ruime veiligheidsmarge en indien de mapper z'n werk kent, dan zal de motor bij correct gebruik nog niet zo snel schade oplopen. Het risico voor de tuners is bij 90% van hun tuningwerk dan ook miniem... en de eventuele schade die zou kunnen oplopen beperkt zich tot een paar duizend euro. (blok, versnellingsbak etc...)
-Shit hits the fan bij serieuzere projecten waar je over héél andere budgetten praat. Verzekerd of niet, indien je al als tuner brokken hebt met een custom made motorblok van +- 15/20k, dan zal je toch wel een héél goede verzekeraar moeten vinden (en zulke zaken zullen wel niet in een normale polis zitten) die bereid is om hiervoor op te draaien. Iedereen (zowel verzekeraar, de tuner en zeker de klant) zal trachten om iemand aan te duiden zodat hijzelf niet moet opdraaien voor zulke zware sommen. Het gevolg in de praktijk is meestal dat er dan een compromis wordt gevonden tussen tuner en klant om de 'vrede' te bewaren. (Klant zal zowiezo anders de zaak afbreken op elk forum en dit kan in het wereldje van de high end tunings, fataal zijn voor de tuner himself. Vandaar dat deze zal trachten om in samenspraak een schikking te treffen waarbij beide partijen het verlies dragen). Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit scenario zich hier veel zal voordoen, want tuners die dergelijke projecten doen, moet je echt wel gaan zoeken en die hun 'commerce' hangt in vele gevallen niet af van partikulieren alleen. Desalnittemin zijn er toch enkelen (partikulieren) die een motorblok volledig laten ombouwen waardoor je snel richting +12k gaat. Dat zijn natuurlijk andere bedragen waar niemand de volle verantwoordelijkheid wenst te dragen indien het misloopt.
Als ik de wagen zou laten tunen, dan ga ik er vanuit dat ik geen aanspraak meer heb bij Mitsubishi. Langs de andere kant, stel dat er zich ooit problemen voordoen en de oorzaak kan niet gerelateerd worden aan de tuning, dan ga ik wel op mijn strepen staan.
Deze mentaliteit kan je ook bij dealers terugvinden: 'indien zij ook bijvoorbeeld van mening zijn dat het ene losstaat van het andere, dan zullen zij jouw 'dossier' zo goed mogelijk verdedigen bij hun leverancier -de fabrikant-. Jij bent immers een klant, en een iets of wat serieuze zaak, komt voor zijn klanten op (als ze gelijk hebben uiteraard). Uiteindelijk als er sprake is van garantie, komt deze ook niet uit de zak van de dealer... dus in vele gevallen gaat de dealer partij kiezen voor de consument omdat hij zijn klant wil beschermen en tevreden houden.
Comment