Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptuning garantie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Hmmmm interessante leesvoer...

Ikzelf ben geen jurist maar m'n common sense zegt me toch enkele zaken (en ik heb beroepsgewijs ook af en toe te maken met garantie claims):

-als je besluit van je wagen te laten chippen, dan verander je de originele staat van het voertuig en dan heeft de fabrikant het recht om van zijn garantie af te zien. (en ik bedoel nu niet het plaatsen van een trekhaak of dakkoffer).

Komt er op een bepaald moment schade aan het voertuig en de fabrikant trekt zich terug, dan kan je steeds in beroep gaan en indien er kan aangetoond worden dat de schade geen verband heeft met de aanpassing die gedaan, is, dan zal de fabrikant alsnog verplicht zijn om garantie te geven. (een voorbeeld: je steekt een uitlaat, en enkele maanden later begeeft je DSG bak het... als er kan aangetoond worden dat het ene niets met het andere te maken heeft, dan zul je alsnog garantie kunnen afdwingen)

-Veel heeft te maken met gezond verstand: een peekaatje of 30/40 erbij zal in principe enkel de koppeling zwaarder belasten. De meeste motors hebben een ruime veiligheidsmarge en indien de mapper z'n werk kent, dan zal de motor bij correct gebruik nog niet zo snel schade oplopen. Het risico voor de tuners is bij 90% van hun tuningwerk dan ook miniem... en de eventuele schade die zou kunnen oplopen beperkt zich tot een paar duizend euro. (blok, versnellingsbak etc...)

-Shit hits the fan bij serieuzere projecten waar je over héél andere budgetten praat. Verzekerd of niet, indien je al als tuner brokken hebt met een custom made motorblok van +- 15/20k, dan zal je toch wel een héél goede verzekeraar moeten vinden (en zulke zaken zullen wel niet in een normale polis zitten) die bereid is om hiervoor op te draaien. Iedereen (zowel verzekeraar, de tuner en zeker de klant) zal trachten om iemand aan te duiden zodat hijzelf niet moet opdraaien voor zulke zware sommen. Het gevolg in de praktijk is meestal dat er dan een compromis wordt gevonden tussen tuner en klant om de 'vrede' te bewaren. (Klant zal zowiezo anders de zaak afbreken op elk forum en dit kan in het wereldje van de high end tunings, fataal zijn voor de tuner himself. Vandaar dat deze zal trachten om in samenspraak een schikking te treffen waarbij beide partijen het verlies dragen). Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit scenario zich hier veel zal voordoen, want tuners die dergelijke projecten doen, moet je echt wel gaan zoeken en die hun 'commerce' hangt in vele gevallen niet af van partikulieren alleen. Desalnittemin zijn er toch enkelen (partikulieren) die een motorblok volledig laten ombouwen waardoor je snel richting +12k gaat. Dat zijn natuurlijk andere bedragen waar niemand de volle verantwoordelijkheid wenst te dragen indien het misloopt.

Als ik de wagen zou laten tunen, dan ga ik er vanuit dat ik geen aanspraak meer heb bij Mitsubishi. Langs de andere kant, stel dat er zich ooit problemen voordoen en de oorzaak kan niet gerelateerd worden aan de tuning, dan ga ik wel op mijn strepen staan.

Deze mentaliteit kan je ook bij dealers terugvinden: 'indien zij ook bijvoorbeeld van mening zijn dat het ene losstaat van het andere, dan zullen zij jouw 'dossier' zo goed mogelijk verdedigen bij hun leverancier -de fabrikant-. Jij bent immers een klant, en een iets of wat serieuze zaak, komt voor zijn klanten op (als ze gelijk hebben uiteraard). Uiteindelijk als er sprake is van garantie, komt deze ook niet uit de zak van de dealer... dus in vele gevallen gaat de dealer partij kiezen voor de consument omdat hij zijn klant wil beschermen en tevreden houden.
    Last edited by ; 19/11/2012, 15:15.

Comment

je kan best eens bij www.br-performance.be zelf informeren , stuur een mail ofzo, hun garantie-voorwaarden zijn echt van de beste
      Last edited by ; 01/12/2012, 14:30.

Comment

Waar ik het moeilijk mee heb is dat bvb bij Audi hun huistuner ABT (dacht dat ondertussen de samenwerking afgelopen was) de fabrikant wel garantie geeft maar als derden er de hand aan leggen plotseling "neen schudden". Wat kan ABT méér dan de (goede) tuner om de hoek?
        Volgens mij (en wat ik hoop) is, als er een probleem zou opduiken zal er in de eerste plaats moeten gepraat worden, dealer, tuner en klant samen. Dan pas kan er naar een oplossing gezocht worden. Als dan iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt hoeft er geen probleem van te komen. Ik ben dan ook in de veronderstelling dat de tuners hun job kennen. Om de juiste er uit te zoeken is dan iets waar je zelf voor verantwoordelijk bent.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
          bah als ik het allemaal lees dan heeft het nog weinig zin te antwoorden, tuningkid en vrienden weten het toch altijd beter.

Als je naar de "Van Den Borre" elektro handel gaat, dan heb je toch ook garantie op je producten ( meer garantie dan wat de fabrikant van de producten geeft ) , zij ( Van den Borre ) zijn hiervoor ook verzekerd, dus zij hebben een contract met een verzekeringsmaatschappij.

Als jij als klant een probleem hebt met 1 van hun toestellen dan vul je een garantie-claim in, die geef je af en de winkel regelt de rest met de verzekeringsmaatschappij en jij krijgt meteen een nieuw toestel mee.

waarom sturen jullie eens geen brief naar "Van den Borre" , ga bij hen eens lullen dat je niet gelooft dat "HUN" verzekeringsmaatschappij niet gaat betalen in geval dat jij (hun klant) een probleem zou hebben.

Sorry om misschien weeral eens tegen de stroom in te gaan maar dit klopt allesbehalve.

Fabrikanten hebben de wettelijke verplichting indien zij hun producten in de EU wensen te verkopen, een garantieperiode van minimum 2 jaar te geven.
          Vandenborre geeft enkel de fabrieksgarantie door aan de consument. In sommige gevallen kan de consument een bijkomende garantieperiode kopen (bv flatscreen tv's) en deze wordt dan gedekt door een aparte verzekeraar. Een ander voorbeeld: in de USA geeft Apple 1 jaar op hun toestellen, in EU echter zijn ze verplicht van 2 jaar te geven willen ze hier verkopen... Dat jaar exta garantie calculeert Apple dus in haar productprijs in. (Vandaar ook het prijsverschil met de States o.a.)

Met Vandenborre heb ik geen ervaring, maar met Krefel wel: heb al eens een garantie gekregen van een friteuse en van een smartphone. In beide gevallen werd het toestel naar de betreffende fabrikant of distributeur verzonden zodat deze kan bepalen of de garantieclaim geldig is of niet. Krefel of Vandenborre hebben hier niks in te beslissen... Ook was ik beide toestellen verschillende weken kwijt alvorens ik antwoord kreeg dat de de garantie geaccepteerd werd door de fabrikant/distributeur.

Indien je onmiddelijk een vervangingstoestel wenst, dan praat je over optionele bijkomende garantieformules en deze worden in 99,9% van de gevallen afzonderlijk verkocht aan de consument.
          Nog niet opgevallen dat voor duurdere toestellen ze zelf soms bijkomende of verlengde garanties trachten te verkopen? Logisch ook want hier verdienen ze veel geld mee... De huidige toestellen overtreffen meestal wel ruimschoots een levensduur van 2 jaar dus die 'extra' garantie die ze verkopen aan de consument is in vele gevallen 100% bijkomende winstmarge.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
            Indien je onmiddelijk een vervangingstoestel wenst, dan praat je over optionele bijkomende garantieformules en deze worden in 99,9% van de gevallen afzonderlijk verkocht aan de consument.
            Nog niet opgevallen dat voor duurdere toestellen ze zelf soms bijkomende of verlengde garanties trachten te verkopen? Logisch ook want hier verdienen ze veel geld mee... De huidige toestellen overtreffen meestal wel ruimschoots een levensduur van 2 jaar dus die 'extra' garantie die ze verkopen aan de consument is in vele gevallen 100% bijkomende winstmarge.
            ik zou het eens moeten nakijken, maar voor zover ik weet zit dat toch allemaal in die "akte van vertrouwen" bij Van Den Borre :

je kan tot 5 jaar garantie krijgen ( met meerprijs ) via een verzekering

dus ik denk dat je dit kan vergelijken met een tuner

Comment

5 jaar bij een meerprijs klopt idd met wat ik aanhaal... nu ik heb het zowiezo niet voor de rooi, ik ga liever bij blauw of geel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
                5 jaar bij een meerprijs klopt idd met wat ik aanhaal... nu ik heb het zowiezo niet voor de rooi, ik ga liever bij blauw of geel
                maar als een tuner morgen beslist om die meerprijs in de kostprijs te verrekenen en dit dus "gratis" aan te bieden aan al haar klanten, dan geeft die tuner dus effectief wel garantie !!

Comment

maar als een tuner morgen beslist om die meerprijs in de kostprijs te verrekenen en dit dus "gratis" aan te bieden aan al haar klanten, dan geeft die tuner dus effectief wel garantie !!

Graag dan ook de link of upload van jouw polis/voorwaarden beste Bruno.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                    Graag dan ook de link of upload van jouw polis/voorwaarden beste Bruno.
                    die mag jij elke dag van de week van dinsdag tot en met zaterdag van 9h tot 18h bij mij komen inlezen, adres op www.br-performance.be
                    Last edited by ; 01/12/2012, 14:31.

Comment

die mag jij elke dag van de week van dinsdag tot en met zaterdag van 9h tot 18h bij mij komen inlezen, het zijn honderden bladzijden , ik ga die niet inscannen, maar je mag ze komen bekijken, dan drinken we samen een kopje koffie ;-)
                      En elke klant wordt dus onweerlegbaar in kennis gesteld van "jouw" polis ? Hoe doe jij dat dan ?
                      Iedereen dan die "honderden" pagina's meegeven (zoals een dik boek) of staan ze die "honderden" pagina's uren te lezen bij jou aan de balie ?

Vandenborre en anderen hebben allemaal en altijd een of andere hyperlink op hun site of op zijn minst een download-link waarin deze garantiebepalingen/voorwaarden/polis duidelijk staan vermeld....

Comment

die mag jij elke dag van de week van dinsdag tot en met zaterdag van 9h tot 18h bij mij komen inlezen, het zijn honderden bladzijden , ik ga die niet inscannen, maar je mag ze komen bekijken, dan drinken we samen een kopje koffie ;-)
                        Dat is een mooi aanbod Tuningkid. Dan kun jij de rest van het forum informeren hoe het zit met de verzekering van BR-Performance.
                        Zo ver is het niet van Londerzeel naar Willebroek. We zijn er om elkaar te helpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                          Vandenborre en anderen hebben allemaal en altijd een of andere hyperlink op hun site of op zijn minst een download-link waarin deze garantiebepalingen/voorwaarden/polis duidelijk staan vermeld....
                          Dat is natuurlijk ook weer 100% raak.
                          Een tip om de mooie website te verbeteren.

Comment

op de site van br performance staat toch al een kleine samenvatting
                            Wij geven 5 jaar garantie op de goede werking van onze software.
                            Wij garanderen de door ons beloofde vermogenstoename van de herprogrammatie indien de motor in goede staat is.
                            Wij geven 5 jaar lang gratis nieuwe software indien je een update krijgt bij de dealer.
                            Wij geven 5 jaar garantie dat we de wagen gratis terug origineel zetten indien gewenst ( bijvoorbeeld bij verkoop ).
                            Wij garanderen een individuele afstelling en grondige diagnose van elke wagen.
                            Wij garanderen dat de software volledig bij ons ontwikkeld werd door één van onze gediplomeerde ingenieurs.
                            Wij geven 2 weken niet-tevreden-geld-terug garantie.
                            U kan al onze garanties nalezen in onze algemene voorwaarden.

Comment

Verzekeringen doen bijna altijd moeilijk wanneer ze moeten uitbetalen, dit is een algemeen gegeven. Dit zal waarschijnlijk zo in het geval van chiptuning zijn maar dat kan evengoed bij een gsm toestel zijn. Zo was er volgens de polis ook garantie op mijn gsm toestel bij schade door vocht. Ik dacht altijd dat koffie onder de noemer vocht valt (gsm per ongeluk op vuile tafel gelegd). Blijkbaar dacht de verzekeraar daar anders over. Met als gevolg dat ik me gewoon een nieuw gsm toestel aangeschaft heb en dit zelf betaald heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                                op de site van br performance staat toch al een kleine samenvatting
                                Wij geven 5 jaar garantie op de goede werking van onze software.
                                Wij garanderen de door ons beloofde vermogenstoename van de herprogrammatie indien de motor in goede staat is.
                                Wij geven 5 jaar lang gratis nieuwe software indien je een update krijgt bij de dealer.
                                Wij geven 5 jaar garantie dat we de wagen gratis terug origineel zetten indien gewenst ( bijvoorbeeld bij verkoop ).
                                Wij garanderen een individuele afstelling en grondige diagnose van elke wagen.
                                Wij garanderen dat de software volledig bij ons ontwikkeld werd door één van onze gediplomeerde ingenieurs.
                                Wij geven 2 weken niet-tevreden-geld-terug garantie.
                                U kan al onze garanties nalezen in onze algemene voorwaarden.
                                Deze bepalingen hebben niets te maken met de 5 jaren garantie op de motor en de aandrijflijn waar Bruno mee propageert.

Typisch : iemand stelt een vraag inzake garantie, BPR wil ook hierin weer bovendrijven, maar wordt altijd weer muisstil
                                of wringt zich in bochten als er ten gronde om details wordt gevraagd.

De inhoud van de "Algemene voorwaarden" op de achterzijde van een factuur geven de klant nog altijd
                                géén onweerlegbare garantie op die 5-jaren motorgarantie !

Misschien ook teveel gevraagd om de achterkant van je factuur (één A4 formaat) hier eens te posten ?

Comment

Mijn remmen beginnen wat af te zien, mag ik die laten vervangen op kosten van de tuner?

BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koundi
                                    Nog even en je krijgt een gratis tuning. Ah nee, mag niet foei.

Comment

dat is hier precies een welles nietes spel, dat iemand dan gewoon de voorwaarden gaat lezen en dan hier laat weten wat er juist instaat
                                      en uiteindelijk ga je bij verzekeringen pas weten wat je krijgt als er iets voorvalt

Comment

dat iemand dan gewoon de voorwaarden gaat lezen en dan hier laat weten wat er juist instaat
                                        en uiteindelijk ga je bij verzekeringen pas weten wat je krijgt als er iets voorvalt
                                        Als jij een polis brand/auto/leven met een makelaar aangaat is hij wettelijk verplicht om je in kennis te stellen van al de voorwaarden (kleine lettertjes).
                                        Je krijgt die polis dus ook altijd mee na het bezoek aan je makelaar (die kleine lettertjes) of onderteken jij zomaar iets zonder te weten wat het inhoudt ?

Al 2 tuners die je graag op de koffie vragen. Nog even en je krijgt een gratis tuning. Ah nee, mag niet foei.
                                        Koffie noch tuning graag. Graag wél die fameuze polisvoorwaarden/algemene voorwaarden van BRP waarop nu iedereen zit te wachten.... of is
                                        die "garantie" alwéér de zoveelste stunt ? Akte van vertrouwen zei U ? Yeah sure....

@Koundi in post #40 : ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Comment

ik kijk alles 'redelijk' na maar ik ben benieuwd wie vb voor een auto verzekering heel de boel doorleest eer hij het ondertekend?
                                          in mijn auto verzekering staat zelfs bij algemene vorowaarden van toepassing.
                                          bla bla bla...
                                          een exemplaar van de algemene voorwaarden modelcontract voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen kan ten alle tijden worden opgevraagd bij uw makelaar of rechtstreeks bij x

Comment

Working...
                                          X