Ik ga deze vraag eens stellen aan mijn verzekeringsagent.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk ga deze vraag eens stellen aan mijn verzekeringsagent.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenDe overheid houdt er een andere mening op na, nl dat het verboden is.
Zoals het voor de overheid ook verboden is op de autosnelweg niet rechts te blijven aanhouden, sigaretten op de straat te gooien, de auto niet vergrendeld achter te laten en nog honderden andere zaken die in het wetboek staan maar waar zelden eens een boete voor word uitgeschreven. Ze kunnen wel een mening hebben maar dan moeten ze die wel uitvoeren.
Pak uw wetboek en leg u toe op de echte straat criminaliteit en zaken die belangrijk zijn in het leven waar wat aan moet gedaan worden. Je hebt hier al voorbeelden genoeg gehad waar je geen antwoord op hebt gegeven. "Een getunde wagen staat geparkeerd en er rijdt iemand op, aanrijding aan 50 per uur", enz. Allemaal zaken die niks te maken hebben met tuning en waar een verzekering niks achter gaat zoeken.
Bij een straatrace zoeken ze het zelf niet uit want dan betalen ze gewoon niet.
Wat is uw probleem eigenlijk. Met een standaard fiat 800 cc kan je ook veel te snel rijden. Het is net of bij u in de buurt rijden ze allemaal gelijk op een circuit. Het rijd vol met getunde wagens maar ik zie er heel heel heel weinig aan de lichten eens een sprintje trekken. Op de snelweg heeft het ook geen baat want alles rijd tegenwoordig 180 per uur en die gene die eens rapper durft zijn de mannen met een ferrari of iets dergelijks die toch op geen euro moeten kijken en waarschijnlijk nog hoge connecties hebben ook.
ik zou niet weten wat er zo verkeerd is als een fabriek af software matig teruggetunde wagen terug vrij te stellen, je kan ze trouwens in die vrije versie kopen. Zoals al velen hebben gezegd is het alleen de overheid die hun absurd hoge taksen mislopen en ik denk niet dat jij daar een percentage op hebt. Ik zie ze het nog rapper legaal maken om er terug centen op te pakken dan het te verbieden wetende dat je het toch niet kan tegenhouden. Dat het niet gezond is voor sommige wagens is een ander gegeven.
je kan blijven hameren op het verbod en je hebt misschien gelijk maar kijk dan maar eens wat ze deden met het verbod op soft drugs. Het is totaal verboden maar voor eigen gebruik mag het!!! De wet zit vol met rare kronkels. Moordenaars komen vrij door banale procedure fouten, enz maar jij blijft maar doen of tuning is het grootste criminele feit in de wereld. Ik stel voor dat al diegene die hier een getunde wagen hebben die terug afstellen voor pakweg een maand (blijkbaar is dit toch gratis) en daarna kan je de balans opmaken hoeveel de wereld beter af was dan daarvoor.
Ik wil maar zeggen, ok het kan dat het verboden is maar kom van die toren en geef realistische antwoorden op de vragen die je krijgt ipv altijd te refereren naar hetzelfde.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door onefivenine Bekijk Berichtenkan zeker interessant zijn en ben benieuwd naar zijn antwoord... maar ik zou op de één of andere manier graag vaststaande juridische precedenten zien/lezen/horen van gevallen waar een rechter in het voordeel van een verzekeringsmaatschappij heeft geoordeeld in het geval zij chiptuning als argument aanhaalde om niet uit te betalen...den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenGoed geantwoord ! Nog anderen hun antwoorden graag....
feit is dat veel constructeurs hun eigen papier niet kloppen omdat de wagen meer of minder geeft dan opgegeven in de papieren. Ik heb indertijd golf tdi's geweten met standaard 115pk, die op de testbank standaard rond de 140 zaten. Niets aan gewijzigd. Hoe gaat de wetgever daar dan iets tegen doen? Ge koopt als consument een wagen die een bepaald vermogen wettelijk mag hebben en ge zijt niet in orde. Hoe gaan ze dat ooit contoleren? Die mensen worden dan ten onrechte beschuldigd van fraude. Zelfs de constructeur kan daar op zich niets aan doen want die heeft net de chance gehad dat alle componenten perfect bij elkaar pasten om net die uitzonderlijke motor af te leveren.
Zelfde als het vermogen niet geleverd wordt. Maar ge moet tax en verzekering betalen voor iets wat ge niet hebt. Wat gaat ge daar tegen doen? Dan ben ik ook onwettelijk bezig als consument als ik de wagen laat chippen om het opgegeven vermogen te halen. Of moet ik misschien beter de staat voor de rechtbank sleuren omdat ik voor iets moet betalen wat ik niet heb? Of misschien de constructeur omdat die mij iets heeft verkocht wat niet volgens de verkoopsovereenkomst is afgesloten?
En dan heb ik het nog niet over de verschillende manieren om vermogen te berekenen want daar wordt tussen de constructeurs ook nogal wat afgegoocheld. Ik zie de controleur al staan: ah, u hebt meer pk's dan opgegeven. Maar mijnheer u meet in DIN pk's en de constructeur in SAE pk's.
Allemaal schoon uw kruistocht, maar ik heb eerder het gevoel dat ge juist de sleutel van uw contact kunt omdraaien en dat uw kennis over een auto daarmee ophoudt. En voor de rest citeert ge de wetteksten zoals een encyclopedie: letterlijk, zonder inzicht en zonder weet van precedenten en/of rechtzaken. Wetten zijn nooit zwart of wit, ook al zouden ze dat moeten zijn. Er zit eens ge het voor de rechtbank laat komen nog veel grijs tussen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtendude ik heb u daar gisteren al een vraag over gesteld
feit is dat veel constructeurs hun eigen papier niet kloppen omdat de wagen meer of minder geeft dan opgegeven in de papieren. Ik heb indertijd golf tdi's geweten met standaard 115pk, die op de testbank standaard rond de 140 zaten. Niets aan gewijzigd. Hoe gaat de wetgever daar dan iets tegen doen? Ge koopt als consument een wagen die een bepaald vermogen wettelijk mag hebben en ge zijt niet in orde. Hoe gaan ze dat ooit contoleren? Die mensen worden dan ten onrechte beschuldigd van fraude. Zelfs de constructeur kan daar op zich niets aan doen want die heeft net de chance gehad dat alle componenten perfect bij elkaar pasten om net die uitzonderlijke motor af te leveren.
Zelfde als het vermogen niet geleverd wordt. Maar ge moet tax en verzekering betalen voor iets wat ge niet hebt. Wat gaat ge daar tegen doen? Dan ben ik ook onwettelijk bezig als consument als ik de wagen laat chippen om het opgegeven vermogen te halen. Of moet ik misschien beter de staat voor de rechtbank sleuren omdat ik voor iets moet betalen wat ik niet heb? Of misschien de constructeur omdat die mij iets heeft verkocht wat niet volgens de verkoopsovereenkomst is afgesloten?
En dan heb ik het nog niet over de verschillende manieren om vermogen te berekenen want daar wordt tussen de constructeurs ook nogal wat afgegoocheld. Ik zie de controleur al staan: ah, u hebt meer pk's dan opgegeven. Maar mijnheer u meet in DIN pk's en de constructeur in SAE pk's.
Allemaal schoon uw kruistocht, maar ik heb eerder het gevoel dat ge juist de sleutel van uw contact kunt omdraaien en dat uw kennis over een auto daarmee ophoudt. En voor de rest citeert ge de wetteksten zoals een encyclopedie: letterlijk, zonder inzicht en zonder weet van precedenten en/of rechtzaken. Wetten zijn nooit zwart of wit, ook al zouden ze dat moeten zijn. Er zit eens ge het voor de rechtbank laat komen nog veel grijs tussen.
Heb het dan eens gevraagd aan de verzekering.
Antwoord..........daar ga je niet veel kunnen aan doen ze.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenAllemaal schoon uw kruistocht, maar ik heb eerder het gevoel dat ge juist de sleutel van uw contact kunt omdraaien en dat uw kennis over een auto daarmee ophoudt. En voor de rest citeert ge de wetteksten zoals een encyclopedie: letterlijk, zonder inzicht en zonder weet van precedenten en/of rechtzaken. Wetten zijn nooit zwart of wit, ook al zouden ze dat moeten zijn. Er zit eens ge het voor de rechtbank laat komen nog veel grijs tussen.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenDe mijne had 18 Pk minder dan op papier, dat is heel wat minder in kw en normaal dus minder BIV en verzekering.
Heb het dan eens gevraagd aan de verzekering.
Antwoord..........daar ga je niet veel kunnen aan doen ze.
Indien u dan zélf een inbreuk doet om hun gebrek in te vullen, (door te chippen naar het vooropgesteld vermogen) wordt dit niet gehonoreerd.
Waarom zou U overigens zélf voor iets gaan betalen terwijl dit bij de constructeur onder garantie dient te gebeuren ?
Comment
-
volgens mij doen ze gewoon niet veel controle erop, waarschijnlijk zo een controle is veel te duur.
en moesten er heel veel ongelukken gebeuren waar 'chiptuning' de oorzaak van zou zijn zouden ze het al lang veel strenger controleren.
bij ford kan je zelf je auto laten tunen door mountune met behoud van garantie.
je kan misschien die ford garage ook aanklagen dat ze iets verkopen zonder te melden dat het 'verboden is'
zie http://www.unicars.be/nl/unicars-1.htm en dan helemaal vanonder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenIn dit geval is de constructeur verantwoordelijk (niet U) en dient deze zich te schikken naar uw opmerking of klacht.
Indien u dan zélf een inbreuk doet om hun gebrek in te vullen, (door te chippen naar het vooropgesteld vermogen) wordt dit niet gehonoreerd.
Waarom zou U overigens zélf voor iets gaan betalen terwijl dit bij de constructeur onder garantie dient te gebeuren ?
Dat de constructeur in gebreke is weet ik, maar wat gaan ze doen denk je.
De motor chippen? De papieren aanpassen? Mij een andere motor geven? Ik denk het niet.
Zeg nu eerlijk, ik denk dat ze gewoon een papier bovenhalen waar er iets zal op staan over toleranties en marges enz.
Eigenlijk is het overheids gewijs even oneerlijk als diegene die hem tuned. Ik betaalde teveel verzekering en biv.
En dat bedoelde de verzekeringsagent ook met te zeggen dat ik er weinig ga aan kunnen doen.
Als jij denkt dat de constructeur dit wil / moet in orde brengen mag je het mij gerust zeggen.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichtenvolgens mij doen ze gewoon niet veel controle erop, waarschijnlijk zo een controle is veel te duur.
en moesten er heel veel ongelukken gebeuren waar 'chiptuning' de oorzaak van zou zijn zouden ze het al lang veel strenger controleren.
bij ford kan je zelf je auto laten tunen door mountune met behoud van garantie.
je kan misschien die ford garage ook aanklagen dat ze iets verkopen zonder te melden dat het 'verboden is'
zie http://www.unicars.be/nl/unicars-1.htm en dan helemaal vanonder
edit: het kost wel 1500€ maar dat is niet om de papierwinkel in orde te brengen.Last edited by Gixxer; 09/12/2012, 18:47.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenOei, nu begeef je je op gevaarlijk terrein. Het is te hopen dat Wooter dat niet leest...anders ga je het mogen uitleggen vrees ik en dat kan lang duren...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk vind dat ze chiptuning moeten legalliseren.
Stel, iemand heeft een Golf TDI met 130pk en wil meer power.
Mogelijkheid 1: Hij verkoopt z'n wagen en koopt er eentje met 170pk. Hij krijgt een ongeval en is gedekt door de verzekering.
Mogelijkheid 2: Hij laat zijn auto tunen tot 170pk en krijgt morgen een ongeval en is dus niet gedekt door de verzekering.
Het gaat hier telkens over dezelfde chauffeur met hetzelfde rijgedrag en dezelfde verantwoordelijkheid. Is niet dus niet logisch...Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk dacht dat de verzekering zich pas kon onttrekken als ze zwart op wit kunnen bewijzen dat er een oorzakelijk verband is tussen de tuning en het ongeval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichtenkwam daarstraks op youtube reclame tegen van BRP.. zo tijdens een filmpje een banner
Zelfs op tv is er reclame voor tuningbedrijven te zien. Op de vlaamse televisie heb ik het nog niet gezien, maar wel op de franstalige RTBF (La Une en La Deux) en da zijn toch ook staatszenders zoals een en canvas.
Nog zo een opmerking trouwens, we betalen BTW op die tuning, belastingen aan de staat dus. Als deze tuning illegaal zou zijn, dan zou dat willen zeggen dat de staat belasting heft op iets dat eigenlijk illegaal is, en dat wilt dus zeggen dat de overheid zelf illegaal bezig is.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichtenik vind het gewoon raar dat tuningkid enkel zo zit te kappen op chiptuning alsof dit de hoofdzonden van de wereld is.
ik ben gewoon heel benieuwd op wat hij gaat kappen van zodra 'chiptuning' legaal is
Maar aangezien die BIV nu aangepast is, is dat niet meer het geval en is er eigenlijk niets meer dat de volledige legalisering tegen houd.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenOp life tv is er reclame van heinzPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk BerichtenZeg tuningkid, hoe is dat nu eigenlijk afgelopen met die politiecontrole nadat je jouw wagen had laten tunen?Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk BerichtenDat moet u dan aan betreffende persoon vragen, niet aan mij
Dit ontkennen heeft geen enkele zin, want een ip-adres is een sluitend bewijs!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
Comment