Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenMet juridisch delicaat bedoel ik dat een verzekering zich gemakkelijker kan terug trekken bij een ongeval. Ik denk dat het eerder kan gebeuren met een chiptuning, dan met een andere kleur. Stel dat hoge snelheid een oorzaak is van een ongeval, en dat hierbij ook kan aangetoond worden dat de wagen een chiptuning heeft, dan denk ik wel dat een verzekering zich kan terug trekken. Bij een andere kleur of een iets bredere band denk ik dat een verzekering dat minder snel zal doen. Ook zal een verzekering er rekening mee houden dan de klant hier een zaak kan van maken en dit dus door een rechter zal beslist worden. Ik denk dat een verzekering dan weet dat ze bij chiptuning een sterker verhaal hebben dan met een andere kleur.
Of zie ik dit verkeerd?
Ook bij een andere kleur kan dat trouwens spelen, neem nu dat je je auto in een sterk blinkende kleur laat spuiten, hierdoor kunnen andere bestuurders verblind worden als de zon daarop weerkaatst, dan is er dus ook een oorzakelijk verband.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenBij VW en Bmw staat het zelf op de site wat het kost om hem te tunen.
edit: het kost wel 1500€ maar dat is niet om de papierwinkel in orde te brengen.
Iemand die weet of Citroën zo een "partner" heeft waar ze het laten doen?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenD'r zijn idd verschillende merken die het (laten) doen.
Iemand die weet of Citroën zo een "partner" heeft waar ze het laten doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenMet juridisch delicaat bedoel ik dat een verzekering zich gemakkelijker kan terug trekken bij een ongeval. Ik denk dat het eerder kan gebeuren met een chiptuning, dan met een andere kleur. Stel dat hoge snelheid een oorzaak is van een ongeval, en dat hierbij ook kan aangetoond worden dat de wagen een chiptuning heeft, dan denk ik wel dat een verzekering zich kan terug trekken. Bij een andere kleur of een iets bredere band denk ik dat een verzekering dat minder snel zal doen. Ook zal een verzekering er rekening mee houden dan de klant hier een zaak kan van maken en dit dus door een rechter zal beslist worden. Ik denk dat een verzekering dan weet dat ze bij chiptuning een sterker verhaal hebben dan met een andere kleur.
Of zie ik dit verkeerd?
Hier eerder in het topic is al gewezen op de gevaren bij bijvoorbeeld een ongeval en toen werd ook al verwezen naar het oorzakelijk verband.
Een eenvoudig voorbeeld maakt één en ander duidelijk. Er is een persoon X met een Polo 1.6 TDI. Op papier kan deze wagen maar 180. Maar meneer X stapt naar een tuner om meer vermogen en koppel te krijgen. De 1600 wordt gechipt en met het nieuwe aantal pk (bv. 140) haalt de Polo gemakkelijk 210. Verder onderneemt X niets.
Stel, persoon X gaat met een kameraad (Y) een nachtje stappen en spreekt dan af met een aantal andere kameraden om een straatrace te houden. Eerste lachen ze een beetje met hem omdat het maar een 1600 TDI is, maar X zegt dat zijn auto gechipt is en de 'kasseien uit de grond trekt'. Niet veel later, gebeurt er een ongeluk tijdens de straatrace (vgl. ongeval in Bree). Na expertise besluit de verkeersdeskundige van het Parket dat de betrokken wagens met zekerheid 200 per uur hebben gereden, gelet op de remsporen, remafstand edm.
Dit is nog niet alles. De kameraad van X, Y, had zijn gordel niet aan en is vanop de passagiersstoel uit de wagen geslingerd, met alle gevolgen van dien.
Denk je dat de verzekeraar van X nog zal tussenkomen tot vergoeding van de schade van Y, een schade die kan oplopen tot in de miljoenen euros?
Ik denk dat daarmee wel je vraag is beantwoord, BMWMB.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar het mag niet uit het oog verloren worden dat verzekeringsmaatschappij niet 'blindelings' dekking verlenen. Sommige forumleden gaan hier iets te licht over. Het klopt dat chiptuning op zich niet illegaal is, maar wel met een gechipt voertuig op de openbare weg begeven, in die zin dat het voertuig niet langer overeenstemt met de gegevens op het PVG.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk BerichtenIk heb je posts met aandacht gelezen.
Hier eerder in het topic is al gewezen op de gevaren bij bijvoorbeeld een ongeval en toen werd ook al verwezen naar het oorzakelijk verband.
Een eenvoudig voorbeeld maakt één en ander duidelijk. Er is een persoon X met een Polo 1.6 TDI. Op papier kan deze wagen maar 180. Maar meneer X stapt naar een tuner om meer vermogen en koppel te krijgen. De 1600 wordt gechipt en met het nieuwe aantal pk (bv. 140) haalt de Polo gemakkelijk 210. Verder onderneemt X niets.
Stel, persoon X gaat met een kameraad (Y) een nachtje stappen en spreekt dan af met een aantal andere kameraden om een straatrace te houden. Eerste lachen ze een beetje met hem omdat het maar een 1600 TDI is, maar X zegt dat zijn auto gechipt is en de 'kasseien uit de grond trekt'. Niet veel later, gebeurt er een ongeluk tijdens de straatrace (vgl. ongeval in Bree). Na expertise besluit de verkeersdeskundige van het Parket dat de betrokken wagens met zekerheid 200 per uur hebben gereden, gelet op de remsporen, remafstand edm.
Dit is nog niet alles. De kameraad van X, Y, had zijn gordel niet aan en is vanop de passagiersstoel uit de wagen geslingerd, met alle gevolgen van dien.
Denk je dat de verzekeraar van X nog zal tussenkomen tot vergoeding van de schade van Y, een schade die kan oplopen tot in de miljoenen euros?
Ik denk dat daarmee wel je vraag is beantwoord, BMWMB.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar het mag niet uit het oog verloren worden dat verzekeringsmaatschappij niet 'blindelings' dekking verlenen. Sommige forumleden gaan hier iets te licht over. Het klopt dat chiptuning op zich niet illegaal is, maar wel met een gechipt voertuig op de openbare weg begeven, in die zin dat het voertuig niet langer overeenstemt met de gegevens op het PVG.
Hoop dat iedereen snapt dat chiptuning, hoe illegaal het ook moge zijn, niks te maken heeft dat je opeens een potenciëel gevaar op de weg bent. (De wet is daar blijkbaar niet zo duidelijk over)
Verder, je geeft wel leuke voorbeelden maar zo werkt het in de praktijk niet.
Iedere goede verstaander begrijpt dat het wat de "gebrekkige wet" betreft het om de staatskas draait en die is op haar beurt afhankelijk van de wetvorming....die eigenlijk behoorlijk wankelt wat dit issue betreft.
Degen die het niet snappen moeten eens "Zennen" en de zaak onder een ander perspectief bekijken en dan is het eigenlijk simpel om legalisering te overwegen, is toch niet zo moeilijk...of wel dan?
Nogmaals, blijkbaar is de rest van Europa niet goed bezig en wij wel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk BerichtenIk heb je posts met aandacht gelezen.
Hier eerder in het topic is al gewezen op de gevaren bij bijvoorbeeld een ongeval en toen werd ook al verwezen naar het oorzakelijk verband.
Een eenvoudig voorbeeld maakt één en ander duidelijk. Er is een persoon X met een Polo 1.6 TDI. Op papier kan deze wagen maar 180. Maar meneer X stapt naar een tuner om meer vermogen en koppel te krijgen. De 1600 wordt gechipt en met het nieuwe aantal pk (bv. 140) haalt de Polo gemakkelijk 210. Verder onderneemt X niets.
Stel, persoon X gaat met een kameraad (Y) een nachtje stappen en spreekt dan af met een aantal andere kameraden om een straatrace te houden. Eerste lachen ze een beetje met hem omdat het maar een 1600 TDI is, maar X zegt dat zijn auto gechipt is en de 'kasseien uit de grond trekt'. Niet veel later, gebeurt er een ongeluk tijdens de straatrace (vgl. ongeval in Bree). Na expertise besluit de verkeersdeskundige van het Parket dat de betrokken wagens met zekerheid 200 per uur hebben gereden, gelet op de remsporen, remafstand edm.
Dit is nog niet alles. De kameraad van X, Y, had zijn gordel niet aan en is vanop de passagiersstoel uit de wagen geslingerd, met alle gevolgen van dien.
Denk je dat de verzekeraar van X nog zal tussenkomen tot vergoeding van de schade van Y, een schade die kan oplopen tot in de miljoenen euros?
Ik denk dat daarmee wel je vraag is beantwoord, BMWMB.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar het mag niet uit het oog verloren worden dat verzekeringsmaatschappij niet 'blindelings' dekking verlenen. Sommige forumleden gaan hier iets te licht over. Het klopt dat chiptuning op zich niet illegaal is, maar wel met een gechipt voertuig op de openbare weg begeven, in die zin dat het voertuig niet langer overeenstemt met de gegevens op het PVG.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenVerantwoordelijkheid hoort bij alles in dit leven....in deze context ook bij de 21 jarige die van zijn paps een Porsche turbo krijgt met 500pk voor zijn verjaardag...sry, maar dan valt heel het "gevaarlijke" chiptuningverhaal in het water.
Hoop dat iedereen snapt dat chiptuning, hoe illegaal het ook moge zijn, niks te maken heeft dat je opeens een potenciëel gevaar op de weg bent. (De wet is daar blijkbaar niet zo duidelijk over)
Verder, je geeft wel leuke voorbeelden maar zo werkt het in de praktijk niet.
Iedere goede verstaander begrijpt dat het wat de "gebrekkige wet" betreft het om de staatskas draait en die is op haar beurt afhankelijk van de wetvorming....die eigenlijk behoorlijk wankelt wat dit issue betreft.
Degen die het niet snappen moeten eens "Zennen" en de zaak onder een ander perspectief bekijken en dan is het eigenlijk simpel om legalisering te overwegen, is toch niet zo moeilijk...of wel dan?
Nogmaals, blijkbaar is de rest van Europa niet goed bezig en wij wel.
Comment
-
Ik begrijp evert zijn standpunt wel, maar als er een gechipte wagen meedoet aan zo'n race, zal de verzekering niet willen uitbetalen omwille van de chip maar omwille van de race.
en hozee, denk jij dat elke persoon die zijn auto chipt verantwoordelijk is? of elke papa's kindje met de porsche niet verantwoordelijk is?
Ik ken genoeg onnozelaars met gechipte wagens die een pak erger rijder dan kennissen met een M3.BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenInderdaad en dat is blijkbaar een moeilijk feit om te begrijpen voor de...hoe zal ik het verwoorden...de mensen met oogkleppen, zal ik maar zeggen.BMW X5 45e
Comment
-
Je zult mij verkeerd begrijpen maar ik doel op het feit dat niet wettelijke chiptuning niet per definitie leidt tot gevaren op de weg en vandaar ook mijn "Porsche" voorbeeld.
En ja, was maar een voorbeeld want ze zijn uiteraard niet allemaal zo....(Hoop ik toch op die leeftijd)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichtenen hozee, denk jij dat elke persoon die zijn auto chipt verantwoordelijk is? of elke papa's kindje met de porsche niet verantwoordelijk is?
Ik ken genoeg onnozelaars met gechipte wagens die een pak erger rijder dan kennissen met een M3.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichtenzoals u zelf? want jij vindt toch dat elke anti chipper niet goed bezig is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk BerichtenIk heb je posts met aandacht gelezen.
Hier eerder in het topic is al gewezen op de gevaren bij bijvoorbeeld een ongeval en toen werd ook al verwezen naar het oorzakelijk verband.
Een eenvoudig voorbeeld maakt één en ander duidelijk. Er is een persoon X met een Polo 1.6 TDI. Op papier kan deze wagen maar 180. Maar meneer X stapt naar een tuner om meer vermogen en koppel te krijgen. De 1600 wordt gechipt en met het nieuwe aantal pk (bv. 140) haalt de Polo gemakkelijk 210. Verder onderneemt X niets.
Stel, persoon X gaat met een kameraad (Y) een nachtje stappen en spreekt dan af met een aantal andere kameraden om een straatrace te houden. Eerste lachen ze een beetje met hem omdat het maar een 1600 TDI is, maar X zegt dat zijn auto gechipt is en de 'kasseien uit de grond trekt'. Niet veel later, gebeurt er een ongeluk tijdens de straatrace (vgl. ongeval in Bree). Na expertise besluit de verkeersdeskundige van het Parket dat de betrokken wagens met zekerheid 200 per uur hebben gereden, gelet op de remsporen, remafstand edm.
Dit is nog niet alles. De kameraad van X, Y, had zijn gordel niet aan en is vanop de passagiersstoel uit de wagen geslingerd, met alle gevolgen van dien.
Denk je dat de verzekeraar van X nog zal tussenkomen tot vergoeding van de schade van Y, een schade die kan oplopen tot in de miljoenen euros?
Ik denk dat daarmee wel je vraag is beantwoord, BMWMB.
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar het mag niet uit het oog verloren worden dat verzekeringsmaatschappij niet 'blindelings' dekking verlenen. Sommige forumleden gaan hier iets te licht over. Het klopt dat chiptuning op zich niet illegaal is, maar wel met een gechipt voertuig op de openbare weg begeven, in die zin dat het voertuig niet langer overeenstemt met de gegevens op het PVG.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Als het echt om een zwaar ongeval gaat, dan zie ik om te beginnen al niet goed in hoe verzekeringsmaatschappijen, mochten ze dit al willen, het voor elkaar gaan krijgen om het 'wrak' op een bank te zetten om te testen (wat op zich ook weer aanleiding zou kunnen geven tot discussies want 5 testbanken = even veel verschillende resultaten).2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Man man, ik geef een voorbeeld en onmiddellijk proberen jullie opnieuw te ontkennen dat elke morgen de zon opgaat. Noem het dan géén straatrace, maar gewoon eens de topsnelheid testen. Ik wou enkel en alleen aantonen met een voorbeeld dat de kans bestaat dat je ooit met vodden zit, onder meer met je verzekering, omdat je met een wederrechtelijke toestand zit.
Ik vraag mij af wie hier de oogkleppen opheeft. Dus ik neem aan dat de believers er rotsvast van overtuigd zijn dat je nooit méér in de problemen kan komen met een niet-gehomologeerde wagen dan met een gehomologeerde wagen.
Gelukkig zijn er andere leden die wel alles in de juiste context kunnen bekijken. En daar dient dit topic voor, denk ik.
Comment
Comment