Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
    Iedereen vergelijkt dit met het verhaal: ik verkoop u een keukenmes "maar niemand mee doodsteken he" en ben ik verantwoordelijk omdat ik dat mes verkocht heb.
    Tot op heden nog geen duidelijke verklaring over het verschil tussen beide gevallen.
    Geert, gij let NIET op. Moeilijke leerling !

Het is al vaak vernoemd en nogmaals voor de doven en slechthorenden :
    er is een juridisch onderscheid tussen goederen/produkten en diensten/arbeid.

Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
    En op de tolerantiewaarde wacht ik zeer ongeduldig.
    Ik beloof je niets, maar ik zal het moeten nazien. Heeft o.a. te maken met de "geharmoniseerde norm EN ISO 9002/1994 of 2000
    eventueel met uitzondering van de ontwerp- en ontwikkelings-concepten.

Je kan je altijd bevragen bij elke invoerder. Néén, niet de lokale dealer.
    Jij was toch familie van één van de invoerders, dus dat moet géén probleem zijn om hun jurist eens op te bellen ?

Comment

• Verlies zeker mijn laatste post op de vorige pagina niet uit 't oog, tuningkid

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
        Verlies zeker mijn laatste post op de vorige pagina niet uit 't oog, tuningkid
        Het zijn dan ook enkel de in de media verspreide rechtbank-verhalen die geweten zijn.
        Het overgrote deel van onderzoeken, vervolgingen, vonissen en arresten komen NOOIT in de media, dus niet te snel oordelen dat hier niemand mee bezig is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
          Geert, gij let NIET op. Moeilijke leerling !

Het is al vaak vernoemd en nogmaals voor de doven en slechthorenden :
          er is een juridisch onderscheid tussen goederen/produkten en diensten/arbeid.

Ik beloof je niets, maar ik zal het moeten nazien. Heeft o.a. te maken met de "geharmoniseerde norm EN ISO 9002/1994 of 2000
          eventueel met uitzondering van de ontwerp- en ontwikkelings-concepten.

Je kan je altijd bevragen bij elke invoerder. Néén, niet de lokale dealer.
          Jij was toch familie van één van de invoerders, dus dat moet géén probleem zijn om hun jurist eens op te bellen ?
          Dat ik een moeilijke leerling ben weet ik al lang.
          Anders was ik jurist geworden. Papegaaienwerk tot en met, maar was niet aan mij besteed.

Ik studeerde in der tijd door inzicht te krijgen in bepaalde zaken.
          En bij deze geraakt het maar niet in mijn koppeke.

Zal een ander voorbeeld geven:
          Iets totaal tegen mijn principes, maar ik verkoop een tuningbox.
          Dit noemen ze ook chiptuning.
          "Maar beste klant. Niet plaatsen he."
          Toch plaats hij dit PRODUKT.
          Verklaar mij aub het verschil met het keukenmes.

Wat de toleranties betreft kan ik idd naar mijn ex-collega's bellen, maar ik wacht ongeduldig op uw antwoord.

Maar probeer deze keer eens verbanden te leggen tussen wat je terugvindt en wat je tot op heden geschreven hebt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
            Het zijn dan ook enkel de in de media verspreide rechtbank-verhalen die geweten zijn.
            Het overgrote deel van onderzoeken, vervolgingen, vonissen en arresten komen NOOIT in de media, dus niet te snel oordelen dat hier niemand mee bezig is.
            Dit zijn dan toch ook maar veronderstellingen die je zelf maakt ? Of ben je zelf rechter o.i.d. van beroep en spreek je uit ervaring ? Daarentegen weet ik zelf effectief genoeg voorbeelden waar er nooit onderzoek is gedaan naar dergelijke zaken bij een ongeval (zelfs in fout), daarom dus, én omdat ik er nog nooit van gehoord heb (i.e. niet uitbetaald worden bij ongeval in fout wegens een chiptuning), én omdat er o.a. idd in de media (akkoord, de media is niet altijd een referentie) geen aandacht (of toch geen gefocuste aandacht) gegeven wordt aan dergelijke zaken, denk ik dat mijn veronderstelling correcter is dan die van u.

Comment

Heb ook eens zin om te muggenziften.

1000€ mislopen is niet helemaal correct.
              Op de tuning wordt BTW betaald en dan nog eens belastingen.
              + de investeringen die we doen laten de economie draaien.
              Sociale lasten gaan de hoogte in en zo mislopen ze uiteindelijk maar de helft meer ;-)

Nu gaat er ineens een belletje rinkelen.
              Wij criminelen laten de economie draaien. Zorgen voor werkgelegenheid enz.
              Dus als ze hier ook nog eens moeilijk over gaan doen kunnen ze weer zoveel mensen dopgeld uitbetalen wat dus nog een negatief effect heeft op de staatskas!!

Bij deze worden onze criminele acties opgehoffen door onze goede daden...
              Dit vind ik nu ook wel lichtjes te ver doorgetrokken. Precies of die mensen vinden anders geen werk . De meeste mensen kunnen meer dan één beroep uitvoeren hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                Dit vind ik nu ook wel lichtjes te ver doorgetrokken. Precies of die mensen vinden anders geen werk . De meeste mensen kunnen meer dan één beroep uitvoeren hé
                vandaar "muggenziften" ;-)
                Begin de kuren van tuningkid over te krijgen :-)

Comment

• op zich vind ik het wel een intressante topic: de kernvragen van tuningkid waren vooral zijn de chiptuners strafbaar als ze een voertuig tunen. Ik weet het zelf niet met zekerheid: wel weet ik dat het voor bromfietsen verboden is en je geen tuning mag doen op bromfietsen en strabaar bent. In de bijhorende url staat ook dat dit geld voor alle voertuigen maar zelf twijfel ik of de bromfiets reglementen ook gelden voor auto tuners

verboden
                  Het te koop stellen en de verkoop met het oog op aanwending op de openbare weg, evenals het op de openbare weg in het verkeer brengen van voertuigen die niet volstrekt gelijkvormig zijn met het overeenkomstig § 1 goedgekeurde type, is verboden.
                  De verkoop, het te koop stellen evenals de publiciteit betreffende voertuigen of voertuigonderdelen die, gelet op het feit dat zij niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement, niet aangewend mogen worden op de openbare weg, moet respectievelijk vergezeld zijn van een geschreven document uitgaande van de verkoper, hetzij van een bord, hetzij van een etiket welke bedoelde beperking duidelijk vermeldt.

Comment

• paar precedenten van handelaars bromfietsen

De lokale politie en het parket van Dendermonde vielen deze week binnen bij twee bromfietshandelaars uit Beveren. In hun winkel en garage langs de gewestweg naar Antwerpen zijn honderden opdrijfkits voor bromfietsen in beslag genomen. De waarde ervan wordt geschat op 90.000 euro. De handelaars riskeren een celstraf tot drie maanden en een zware boete.

Met de actie in Beveren wil het gerecht van Dendermonde de bromfietshandelaars waarschuwen. Niet enkel de bestuurders van opgedreven bromfietsen zullen streng worden aangepakt, maar ook de handelaars die de voertuigen opdrijven of er onderdelen voor verkopen.

De huiszoeking bij de twee handelaars kwam er na strenge controles van bromfietsen door de politie. Uit het onderzoek na die controles bleek dat heel wat scholieren bij dezelfde handelaars hun bromfiets lieten opdrijven of er voor dat doel onderdelen kochten. De goederen die in beslag werden genomen, zijn vooral cilinders en motoronderdelen die in België al lang niet meer verkocht mogen worden. Wellicht voerden de bromfietshandelaars ze illegaal in uit Italië of lagelonenlanden.

(dbs)

Comment

• intressante url met paar antwoorden

In de eerste plaats is de eigenaar strafbaar, maar ook de tuningfirma is strafbaar (zie verder).

Oorspronkelijk geplaatst door BMW_320 6. Als het toch verboden is (zie omzendbrief) en daarenboven nooit nieuwe COC's worden aangevraagd (door tuningfirma's), zijn die bedrijfjes dan illegaal bezig.
                      (is zoiets als drugs verkopen, reclame hiervoor maken terwijl het allemaal niet mag)
                      Het is inderdaad illegaal wanneer deze verbouwing gebeurt zonder de toestemming van de constructeur.

Comment

• Bromfietsen mogen maximaal 40 per uur,als die harder gaan ben je niet in orde met verzekering,geld je rijbewijs ni meer enz.
                        Dat een auto nu wa rapper is naar 100 of 20 km/u sneller gaat is niet verboden dus opvoeren van een bromfiets is niet te vergelijken met het opvoeren van een auto.
                        Van mij mag iedereen tunen zoveel ze willen en dat het nu legaal is of niet interesseert mij persoonlijk geen bal , er gebeuren wel andere dingen in de wereld die veel erger zijn dan een paar pk's en wat nm koppel meer....

Comment

Heb wel bewondering voor u hoor.
                          Blijven volhouden ;-)
                          Straks ga ik je nog leuk beginnen vinden.

Iedereen vergelijkt dit met het verhaal: ik verkoop u een keukenmes "maar niemand mee doodsteken he" en ben ik verantwoordelijk omdat ik dat mes verkocht heb.
                          Tot op heden nog geen duidelijke verklaring over het verschil tussen beide gevallen.

En op de tolerantiewaarde wacht ik zeer ongeduldig.

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                          voor mij is het simpel.
                          stel je koopt morgen in een benzinestation een aansteker en een jerrycan benzine?
                          wat jij hiermee doet is niet de de stationeigenaar zijn zaak. als jij die benzine in je brommer wilt kappen en een sigaretje wilt aansteken is volledig aan u.
                          stel dat je er nu morgen mee een huis gaat in brand steken.
                          moet de uitbater van het benzinestation dan worden aangehouden ?

het autoverhaal is hier dat we benzine verkopen. kwesite dat we autogerelateerd blijven.

Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                          bij deze dan een lijstje wat verboden is.ik vind geen verschil tussen grote en kleine verbouwing
                          dus leden let op, als je een zonneband hebt die te groot is, dan trekt de verzekering zich terug als je een ongeval hebt

@ die versnellingsbak, das toch te moeilijk, pas ik liever de eindoverbrenging aan en moet ik de bak niet aanraken.
                          @monteren van een nosfles.
                          gelukkig been ik voor het merk VENOM gegaan IPV NOS.

verder stel ik mij de vraag wanneer je over motortuning spreekt en wanneer over een herstelling.

Comment

• Mij is dat ook om het even maar deze diskutie is geen waarde oordeel maar wil gewoon de vraag beantwoorden ivm zijn tuners illegaal bezig of niet en kunnen ze gepakt worden. Ivm brommers: ik weet het niet of de vergelijking niet opgaat: een gewone wagen vb is maar gehomolegeerd tot vb 180 km per uur en plots kan hij 210 km per uur, ben je maar verzekerd voor dat type wagen dat tot 180 km per uur gaat, als je ermee plots 210 kan is voor de verzekering ook het risiko groter en zou in theorie meer premie vereisen. Ik weet niet of dat niet hetzelfde is. Ook het rijbewijs is niet echt bindend denk ik: je kan met een opgevoerde brommen rijden maar toch vb als je 18 bent een moto rijbewijs in je bezit hebben. Tis allemaal toch wat grijze zone denk ik.

edit: uit technisch standpunt: een wagen die 180 kan met banden berekend op 180 km per uur plots 210 km per uur laten rijden is ook verboden denk ik, al het andere zoals grote van remmen enz.. terzijde gelaten alléén al voor de banden die maar berekend zijn op 180 km per uur. Wel verboden dan, denk ik dan.
                            Last edited by ; 27/11/2012, 16:46.

Comment

• Als opdrijfmateriaal voor brommers verboden is, dan is chiptuning volgens mij ook verboden. Als ik mijn brommer uitrust met allerlei opfok dingen (65 cc cilinder, andere uitlaat, carbu,...) en ik laat m'n gelijkvormigheidsattest aanpassen naar een motorfiets, wat is 't probleem dan?

Comment

• Wel dat is net de vraag jakkel: ze hebben niet gevraagd aan die bromfiets handelaars waar hun boedel in beslag werd genomen : of ze dit alléén verkopen aan mensen die hun gelijkvormigheidsattest aangepast hebben. Nee, ze hebben de onderdelen in beslag genomen en aktie tegen de handelaars genomen wettelijk zonder die vraag te stellen. Die vraag is dus wettelijk niet relevant denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                  Wel dat is net de vraag jakkel: ze hebben niet gevraagd aan die bromfiets handelaars waar hun boedel in beslag werd genomen : of ze dit alléén verkopen aan mensen die hun gelijkvormigheidsattest aangepast hebben. Nee, ze hebben de onderdelen in beslag genomen en aktie tegen de handelaars genomen wettelijk zonder die vraag te stellen. Die vraag is dus wettelijk niet relevant denk ik.
                                  Inderdaad, ik volg je.

Comment

• Persoonlijk denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is voor er eens aktie gaat ondernomen worden tegen één of andere chiptuner. Als één of andere procureur het in zijn kop krijgt zijn er wettelijk voldoende argumenten om chiptuners een zware boete te laten betalen. Tis niet omdat het nog nooit gebeurd is bij mijn weten dat het nooit kan gebeuren. Eens het precedent geschapen is dan zit het spel op de wagen. Niet dat ik daar zit op te wachten, ik ben blij dat chiptuners bestaan voor mij moeten ze niet weg Heb er ook al gebruik van gemaakt Maar al bij al denk ik dat deze mensen wel opereren in een grijze zone en ik sluit niet uit dat ze ooit eens gaan bestraft worden.

Comment

• ok, wat valt er volgens jullie bij een motorblok onder tuning en wat niet ?

voorbeeld, als ik een joint de culasse heb, of cilinders die moeten gehoont worden.
                                      en ik vlak mijn cilinderkoppen en hoon mijn cilinders 0,1mm uit. mag dit ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                                        volgens de Belgische keuring mag je ook je remmen niet verbeteren
                                        inderdaad, was 2 jaar geleden gaan horen of ik de trommelremmen van mijn kever van 1965 mocht vervangen door gewone standaard schijfremmen van een kever van 1967 dewelke hier perfect op passen. Dit mocht niet want de bestuurders die achter mij rijden verwachten niet dat ik 'sneller' kan remmen was de uitleg!

precies of de doorsnee mens denk van 'dieje kever voor mij met zijn trommelremmen remt wat trager dus ik kan ook wat later mijne rempedaal indrukken'

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                          Persoonlijk denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is voor er eens aktie gaat ondernomen worden tegen één of andere chiptuner. Als één of andere procureur het in zijn kop krijgt zijn er wettelijk voldoende argumenten om chiptuners een zware boete te laten betalen. Tis niet omdat het nog nooit gebeurd is bij mijn weten dat het nooit kan gebeuren. Eens het precedent geschapen is dan zit het spel op de wagen. Niet dat ik daar zit op te wachten, ik ben blij dat chiptuners bestaan voor mij moeten ze niet weg Heb er ook al gebruik van gemaakt Maar al bij al denk ik dat deze mensen wel opereren in een grijze zone en ik sluit niet uit dat ze ooit eens gaan bestraft worden.
                                          misschien wel, maar ze beseffen ook wel dat ze er nu geld van krijgen (btw, loonlasten etc) en wanneer het hier verboden gaat worden, iedereen toch de grens over gaat gaan...
                                          in NL mag je een motorswap doen, staat op papier en al dus die wagens kan je hier ook inschrijven.
                                          Heb al weet van mensen die eerst hun wagen in NL inschrijven, daar de swap (laten) doen en dan terug hier inschrijven

Wij zijn Vlamingen, en Vlamingen vinden altijd wel een achterpoortje

Comment

Working...
                                          X