Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • @ Tuningkid:

    Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.
    Ge zijt gefrustreerd door u eigen dommigheid.
    Je had evengoed rechtstreeks naar het politiekantoor kunnen rijden om te zeggen dat je zojuist je wagen laten chippen had.

    En dan nu nog het lef hebben om opnieuw de grote jan te komen uithangen.
    Je kan mee met Nathalieke en hare roze Audi!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
      @ Tuningkid:

      Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.
      Ge zijt gefrustreerd door u eigen dommigheid.
      Je had evengoed rechtstreeks naar het politiekantoor kunnen rijden om te zeggen dat je zojuist je wagen laten chippen had.

      En dan nu nog het lef hebben om opnieuw de grote jan te komen uithangen.
      Je kan mee met Nathalieke en hare roze Audi!
      Die persoon heeft nooit eenen auto laten chippen, heel dat verhaal is iets dat hij uit zijen duim heeft gezogen.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
        Die persoon heeft nooit eenen auto laten chippen, heel dat verhaal is iets dat hij uit zijen duim heeft gezogen.
        Dus tuningkid is eigenlijk maar een ziekelijke leugenaar

        Comment


        • Tuningkid valt nu echt door de mand, echt zielig.

          Laat staan de personen die hem nog durven te verdedigen, niet te geloven...

          Comment


          • Hoewel het een degoutant ventje is, spreekt hij soms de wel waarheid. Chiptuning is nu eenmaal niet echt toegelaten.
            BMW X5 45e

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
              Hoewel het een degoutant ventje is, spreekt hij soms de wel waarheid. Chiptuning is nu eenmaal niet echt toegelaten.
              22222

              Als tuningkid een degoutant ventje is, dan zijn sommige hier mega degoutante ventjes. Wat ik hier van commentaar al heb gelezen, amai, van tijd serieus marginale toestanden hoor. Tuningkid had dan misschien wel een speciale manier van communiceren, hij heeft hier tenminste een deel van de mensen toch aan het denken gezet over die chiptuning. Voor de komst van tuningkid las je in dit topic nagenoeg enkel posts van een zelfverheerlijkend type met enkele slaafse volgelingen. Tuningkid, dubbel account of niet. Een onnozelaar is het alleszins niet.

              Comment


              • Op allerlei forums is het tegenwoordig bon ton om ipv te argumenteren het telkens op de man te spelen. Vind ik een beetje zwak: dt fouten of eventueel genante ervaringen van mensen tegen hen gebruiken voegen niks bij aan de essentiele discutie die over wettelijkheid gaat en reglementen. Heb nog altijd niks gehoord dat zijn stelling ontkracht. Graag argumenten en geen persoonlijke opmerkingen, anders verzinkt een topic in een verwijtforum waar niemand iets aan geeft en ik vond het net intressant.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                  Hoewel het een degoutant ventje is, spreekt hij soms de wel waarheid. Chiptuning is nu eenmaal niet echt toegelaten.
                  Wel daar ben ik nog altijd niet van overtuigd
                  het is inderdaad niet toegelaten om rond te rijden met een getunede wagen zonder de nodige paperassen in orde te brengen, maar of dit dan inhoud dat chiptuning op zich verboden is... indien het mogelijk zou blijken om de nodige aanpassingen van de papieren enzo te doen dan is chiptuning wel toegelaten? Dit zou dan toch moeten impliceren dat chiptuning an sich niet verboden is? Dat was mijn vraag ook naar TuningKid toe bestaat er andere wetgeving dan zijn befaamde lijst waaruit blijkt dat men geen keuring zou kunnen krijgen als alleenstaand geval (dus niet conformiteit met PVG of COC) of is Chiptuning in feite niet verboden enkel verboden indien men ermee wilt deelnemen aan het verkeer zonder verdere stappen te ondernemen.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • Cho, het blijft een moeilijk onderwerp he.
                    Ik heb al ervaren dat de wet alles zo moeilijk maakt.
                    Laat staan de zinnen die er staan begrijpen. Ze zijn soms ook zo dubbelzinning dat het mij logisch lijkt dat iedereen er zijn eigen interpretatie van maakt.

                    Stel jezelf de volgende vraag.
                    Een voertuig dat gechipt is mag niet op de openbare weg komen tenzij alles administratief aangepast is. Maar met chiptuning mag je dus wel op het circuit.
                    Waar ligt dan de uiteindelijke beslissing of het legaal is of niet?
                    Ik leid hieruit af dat wij de wagens wel mogen chippen, maar dat de klant nadien beslist of hij er mee op de openbare weg gaat of niet. Dus hij beslist of hij in orde blijft of niet.

                    En ok, wij tuners weten 9/10 dat ze ermee op de weg gaan rijden. Maar ipv dat we dit telkens opnieuw zeggen bij elke aflevering werd dit bij ons (en bij andere tuners) opgenomen in de algemene voorwaarden waarmee elke klant akkoord gaat bij het in ontvangst nemen van de wagen.

                    Moest er nu een wet komen, zoals de wapenwet, dat er eerst een vergunning (lees toelating) moet getoond worden vooraleer we aan de wagen beginnen, spreken we over een heel ander verhaal.
                    Een wapen verkopen aan iemand zonder vergunning is illegaal.


                    Is dit een vrije interpretatie van de wet? Dat kan, maar logisch is dit ook in mijn ogen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                      Op allerlei forums is het tegenwoordig bon ton om ipv te argumenteren het telkens op de man te spelen. Vind ik een beetje zwak: dt fouten of eventueel genante ervaringen van mensen tegen hen gebruiken voegen niks bij aan de essentiele discutie die over wettelijkheid gaat en reglementen. Heb nog altijd niks gehoord dat zijn stelling ontkracht. Graag argumenten en geen persoonlijke opmerkingen, anders verzinkt een topic in een verwijtforum waar niemand iets aan geeft en ik vond het net intressant.
                      in belgie is er 1 wet die boven alle wetten gaat.
                      wat niet weet wat niet deert.
                      MAW, zolang niemand weet van u aanpassing of whatever dat je doet, gaat er ook niemand klagen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        in belgie is er 1 wet die boven alle wetten gaat.
                        wat niet weet wat niet deert.
                        MAW, zolang niemand weet van u aanpassing of whatever dat je doet, gaat er ook niemand klagen.
                        True maar met dat motto heeft iemand 7 miljoen liter water afgetapt van de waterleiding en dat was ook ok tot het niet meer ok was

                        Comment


                        • waar blijft tuningkid , hij is anders altijd zo snel met z'n reply's ...
                          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                          Comment


                          • zolang het zo blijft dat er op de keuring niet gechecked wordt of kan worden of de motorsoftware origineel is, mogen er zoveel wetten op papier staan... dan is het wel duidelijk dat chiptuning geen prioriteit is voor de overheid, niet? ik denk dat in de huidige situatie in belgië veel mogelijk is mits een goede advocaat (in geval van problemen natuurlijk). ik lees hier een heleboel regels en wetten, maar ook vooral een heleboel interpretaties van die wetten... en het ding is dat op het einde van de rit een rechter in geval van een procedure om weet ik veel welke reden, de enige is die die wetten GELDIG kan interpreteren, al dan niet de logica of het verhaal van een advocaat volgend... natuurlijk heeft tuningkid gelijk met al zijn juridisch materiaal, hij zou enkel beter stoppen met rechterke te spelen (en met bepaalde tuners persoonlijk te viseren).

                            Comment


                            • Ik denk dat tuning kid zijn motieven voor de diskutie eerlijk waren in die zin: hij hamerd er vooral op dat door het illegale aspect, en het feit dat de tuning op zich meestal niet op faktuur vermeld is dat er dan bij een kapote motor later : geen verhaal kan gedaan worden voor een rechtbank op de chiptuner. Dit volgens zijn argumenten om verschillende redenen: tis illegaal, de verzekering van de chiptuner IS NIET WETTELIJK , de klant weet zelfs niet om welk soort verzekering het gaat, omdat het iets illegaals is volgens de wet, dat de verzekering van de chiptuner niet slaat op het tunen maar vb meer op een ongeval dat ze zouden hebben met de testrit enz..enfin heel die verzekeringstoestand is onduidelijk. Je hangt dus af bij een geschil later puur af op de goodwil van de chiptuner om al of niet garantie aan te bieden. Volgens tuningkid ben je op jezelf aangewezen om de kosten aan uw wagen te herstellen. Dit omdat het teveel werk is om als klant te bewijzen dat de kapote motor veroorzaakt is door chiptuning en vooral dat de garantie enkel puur slaat op het terugzetten van de software van de wagen naar origineel waarna je dan naar de oem garage moet om garantie te claimen en u van den domme te gebaren over de tuning.

                              Dat klopt ook voor een stuk denk ik. Je bent bij probs als klant zelf aangewezen op uwzelf. Je hebt geen enkele garantie wat dan ook. De garanties aangeboden zijn ofwel waardeloos of misleidend. Dit mag gerust gekend zijn bij meer klanten denk ik want er denken er nog altijd een paar dat de chiptuner werkelijk garantie aanbied omdat de chiptuners daar zelf wat vaag zijn. Ze laten het woord garantie vallen maar de meeste klanten beseffen niet dat dit niet echt garantie is. Tis garantie op vb het chiptunen zelf, indien niet goed mag je nog eens opnieuw gaan gratis om te fintunen, of je mag de software gratis naar oem terugzetten en later terug de chiptuning erop zetten als de probs opgelost zijn, of je bent verzekerd voor test rit op de baan (onduidelijk) , je bent voor alles verzekerd behalve uw kosten aan uw wagen veroorzaakt door chiptuning.

                              Dat is vooral wat mijn conclusie is.

                              Comment


                              • [QUOTE=Jakkel;5004494]22222

                                Als tuningkid een degoutant ventje is, dan zijn sommige hier mega degoutante ventjes. Wat ik hier van commentaar al heb gelezen, amai, van tijd serieus marginale toestanden hoor. Tuningkid had dan misschien wel een speciale manier van communiceren, hij heeft hier tenminste een deel van de mensen toch aan het denken gezet over die chiptuning. Voor de komst van tuningkid las je in dit topic nagenoeg enkel posts van een zelfverheerlijkend type met enkele slaafse volgelingen. Tuningkid, dubbel account of niet. Een onnozelaar is het alleszins niet. [/QUOTE..
                                Volledig mee akkoord !
                                En dat gezeik van die mens van het forum te bannen laat hier ieder zijn mening is verkondigen , zo zit ik hier ook al aan profiel nr 7 omdat ze achter u gat wat gaan bleten.

                                JAKKEL FOR PRESIDENT !

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                  Ik denk dat tuning kid zijn motieven voor de diskutie eerlijk waren in die zin: hij hamerd er vooral op dat door het illegale aspect, en het feit dat de tuning op zich meestal niet op faktuur vermeld is dat er dan bij een kapote motor later : geen verhaal kan gedaan worden voor een rechtbank op de chiptuner. Dit volgens zijn argumenten om verschillende redenen: tis illegaal, de verzekering van de chiptuner IS NIET WETTELIJK , de klant weet zelfs niet om welk soort verzekering het gaat, omdat het iets illegaals is volgens de wet, dat de verzekering van de chiptuner niet slaat op het tunen maar vb meer op een ongeval dat ze zouden hebben met de testrit enz..enfin heel die verzekeringstoestand is onduidelijk. Je hangt dus af bij een geschil later puur af op de goodwil van de chiptuner om al of niet garantie aan te bieden. Volgens tuningkid ben je op jezelf aangewezen om de kosten aan uw wagen te herstellen. Dit omdat het teveel werk is om als klant te bewijzen dat de kapote motor veroorzaakt is door chiptuning en vooral dat de garantie enkel puur slaat op het terugzetten van de software van de wagen naar origineel waarna je dan naar de oem garage moet om garantie te claimen en u van den domme te gebaren over de tuning.

                                  Dat klopt ook voor een stuk denk ik. Je bent bij probs als klant zelf aangewezen op uwzelf. Je hebt geen enkele garantie wat dan ook. De garanties aangeboden zijn ofwel waardeloos of misleidend. Dit mag gerust gekend zijn bij meer klanten denk ik want er denken er nog altijd een paar dat de chiptuner werkelijk garantie aanbied omdat de chiptuners daar zelf wat vaag zijn. Ze laten het woord garantie vallen maar de meeste klanten beseffen niet dat dit niet echt garantie is. Tis garantie op vb het chiptunen zelf, indien niet goed mag je nog eens opnieuw gaan gratis om te fintunen, of je mag de software gratis naar oem terugzetten en later terug de chiptuning erop zetten als de probs opgelost zijn, of je bent verzekerd voor test rit op de baan (onduidelijk) , je bent voor alles verzekerd behalve uw kosten aan uw wagen veroorzaakt door chiptuning.

                                  Dat is vooral wat mijn conclusie is.

                                  ik volg uw verhaal (en dat van tuningkid) wat betreft de garantie van tuners voor een stuk wel... het blijft allemaal wat vaag en onduidelijk. maar het argument dat tuners door bepaalde beschrijvingen op de facturen te zetten, hun legale verantwoordelijkheden zouden ontlopen, geloof ik niet. bij BR bijvoorbeeld krijgt elke klant een usb-stick mee naar huis waar fotomateriaal en grafieken van het geleverde werk op staan... met die gegevens zou hun 'aansprakelijkheid' of 'mededaderschap' (in geval daar wettelijk sprake van is, want dat wil ik ook in het midden laten - ik ben geen legale specialist) toch snel bewezen zijn...

                                  met andere woorden : er zullen natuurlijk een hele hoop charlatan chiptuners zijn, en daar moet iedereen wegblijven. maar een degelijk bedrijf heeft in hun branche in de legale situatie zoals zij nu is volgens mij totaal geen baat bij het afschepen van de (weinige) 'gedupeerde klanten'... en ik kan mij dus wel degelijk voorstellen dat er in het geval van motorproblemen door hun tuning, door hen zal tussengekomen worden... al was het maar om een verder legaal onderzoek te vermijden.

                                  verder vind ik ook dat al wie beslist om chiptuning te laten uitvoeren op zijn wagen, toch wel ergens weet dat hij of zij een bepaald 'risico' neemt, en ik heb zelf niet echt de neiging om daar veel garantie op te verwachten... ik zorg gewoon dat ik bij iemand ga die weet wat hij doet. en ik ga het ook nooit doen met een nieuwe wagen die nog onder fabrieksgarantie ligt.

                                  Comment


                                  • Jep denk dat ook, ik had na een Heinz kuurke 3 weken nadien een verstopte roetfilter. 1800 euro kosten. Ik heb ook niet gejankt, heb mijn conclusie getrokken een nieuwe filter besteld en de oem software laten terugzetten door bmw. Hoe kan je immers iets bewijzen. IK rij met een diesel vooral rond de kerktoren en ik had 50.000 km op de teller. Kan ook aan mijn rijstil liggen. Chiptuning is niks meer voor mij , toch niet met deze rijstijl met deze wagen. Had het ook graag anders gezien

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                      Jep denk dat ook, ik had na een Heinz kuurke 3 weken nadien een verstopte roetfilter. 1800 euro kosten. Ik heb ook niet gejankt, heb mijn conclusie getrokken een nieuwe filter besteld en de oem software laten terugzetten door bmw. Hoe kan je immers iets bewijzen. IK rij met een diesel vooral rond de kerktoren en ik had 50.000 km op de teller. Kan ook aan mijn rijstil liggen. Chiptuning is niks meer voor mij , toch niet met deze rijstijl met deze wagen. Had het ook graag anders gezien
                                      Zeker van dat het één met het ander te maken had ?,want mijns inziens is het niet echt gezond van met een diesel rond de kerktoren te rijden,zonder eens goed door te "peren" op een langere lees autostrade,

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                        Jep denk dat ook, ik had na een Heinz kuurke 3 weken nadien een verstopte roetfilter. 1800 euro kosten. Ik heb ook niet gejankt, heb mijn conclusie getrokken een nieuwe filter besteld en de oem software laten terugzetten door bmw. Hoe kan je immers iets bewijzen. IK rij met een diesel vooral rond de kerktoren en ik had 50.000 km op de teller. Kan ook aan mijn rijstil liggen. Chiptuning is niks meer voor mij , toch niet met deze rijstijl met deze wagen. Had het ook graag anders gezien
                                        'k weet niks van uw rijstijl natuurlijk, en rond-de-kerktoren-rijden is natuurlijk nooit ideaal... maar ik zou het toch wel straf vinden dat dat na 3 weken al aan die heinz-chip zou liggen... en als ik u was geweest, was ik toch wel even bij heinz langsgeweest om erover te babbelen... (ne kameraad van mij rijdt al geruime tijd tevreden rond met een heinz-chip in zijne 325d trouwens)

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                          Zeker van dat het één met het ander te maken had ?,want mijns inziens is het niet echt gezond van met een diesel rond de kerktoren te rijden,zonder eens goed door te "peren" op een langere lees autostrade,
                                          voila...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X