Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mijn vorige was ook een 5 serie diesel bij Heinz gechipt maar die was perte total na 2 jaar en daar al 1 jaar gechipt geen probs met dezelfde rijstijl. Ook rond de kerktoren. Dus ja het kan toeval zijn en kan aan mij liggen maar ook, ik heb het laatste jaar hier en op andere forums al veel dergelijke verhalen gelezen over verstopte roetfilter en tuning. Dus alléén ben ik niet. Maar nogmaals ik ben geen klager. En ik besef vooral dat bij een klacht ik vooral zou afhangen van de goodwil van de tuner en dat voor ieder argument dat ik zou bepleiten de tuner een gepast tegenargument kan geven en ik dus niks in handen heb als verdediging. Mijn tuner had me ook niks gevraagd over mijn rijstijl en ik heb het hem ook niet gezegd. Dacht dat het niet relevant was gezien een vorige possitieve ervaring

    Wel dus En mocht het puur aan mij liggen, wat kan dan gezien de hoge kosten en risikos is het misschien een taak van de chiptuner om toch wat beter te informeren. Ik kon het misschien geweten hebben als forum bezoeker das waar maar veel mensen zijn komplete NOOB en verdienen misschien wat betere informatie.

    IN mijn geval heb ik gezegd: geert je kon het geweten hebben en heb geconcludeerd dat het eigenlijk mijn fout was Ik wist toch voor een stuk van het risiko van roetfilters, chiptuning en kerktoren rijden

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door onefivenine Bekijk Berichten
      ik volg uw verhaal (en dat van tuningkid) wat betreft de garantie van tuners voor een stuk wel... het blijft allemaal wat vaag en onduidelijk. maar het argument dat tuners door bepaalde beschrijvingen op de facturen te zetten, hun legale verantwoordelijkheden zouden ontlopen, geloof ik niet. bij BR bijvoorbeeld krijgt elke klant een usb-stick mee naar huis waar fotomateriaal en grafieken van het geleverde werk op staan... met die gegevens zou hun 'aansprakelijkheid' of 'mededaderschap' (in geval daar wettelijk sprake van is, want dat wil ik ook in het midden laten - ik ben geen legale specialist) toch snel bewezen zijn...

      met andere woorden : er zullen natuurlijk een hele hoop charlatan chiptuners zijn, en daar moet iedereen wegblijven. maar een degelijk bedrijf heeft in hun branche in de legale situatie zoals zij nu is volgens mij totaal geen baat bij het afschepen van de (weinige) 'gedupeerde klanten'... en ik kan mij dus wel degelijk voorstellen dat er in het geval van motorproblemen door hun tuning, door hen zal tussengekomen worden... al was het maar om een verder legaal onderzoek te vermijden.

      verder vind ik ook dat al wie beslist om chiptuning te laten uitvoeren op zijn wagen, toch wel ergens weet dat hij of zij een bepaald 'risico' neemt, en ik heb zelf niet echt de neiging om daar veel garantie op te verwachten... ik zorg gewoon dat ik bij iemand ga die weet wat hij doet. en ik ga het ook nooit doen met een nieuwe wagen die nog onder fabrieksgarantie ligt.
      Mijn persoonlijke mening?
      Gij weet waar ge over praat, in tegenstelling tot anderen hier.
      Dit is een duidelijk voorbeeld van iemand die zijne wereld kent, geldt ook voor jouw, pmmeke.

      En verder, al de rest die zit te zeuren over wat wel of niet mag begrijpt niet dat wankele wetten leiden tot illegaliteit.
      Last edited by ; 06/12/2012, 13:19.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
        Mijn persoonlijke mening?
        Gij weet waar ge over praat, in tegenstelling tot anderen hier.
        Dit is een duidelijk voorbeeld van iemand die zijne wereld kent, geldt ook voor jouw, pmmeke.

        En verder, al de rest die zit te zeuren over wat wel of niet mag begrijpt niet dat wankele wetten leiden tot illegaliteit.
        Je mag misschien 'al de rest' en de 'volgelingen' van tuningkid zitten verguisen, maar ik denk dat je nog steeds niet beseft wat chiptuning tot gevolg kan hebben.
        Ten eerste de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig: stel bij een ongeval, zal je verzekeraar nog willen uitkeren? In het ontkennend geval mag je alles uit eigen zak betalen.
        Ten tweede de verantwoordelijkheid van de chiptuner wanneer deze testritten doet op de openbare weg.
        Ik begrijp heel goed dat de chipboeren zich 'indekken' via algemene voorwaarden, maar een overeenkomst dat strijdig is met de openbare orde wordt als niet geschreven beschouwd. Sommigen zien het hier iets te simplistisch. Anderen willen op de valkuilen aantonen maar worden op hoongelach of ongeloof onthaald.

        Het is jammer dat het ene standpunt - zonder sluitende argumentatie - als waarheid wordt beschouwd, en de tegenovergestelde - met onderbouwing - wordt afgedaan als bullshit en zeverderij. Het blijft hier een forum hé, iedereen mag zijn mening geven.

        @knight-rider: de niet-limitatieve opsomming omvat enkel 'hardwarematige' verbouwingen, maar dat betekent nog niet dat met 'elke verbouwing' geen softwarematige 'verbouwingen' worden bedoeld.

        Comment


        • Heb je erbij nagedacht wat mijn laatste zin impliceert en waar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt..en waar geen bal aan wordt gedaan?
          Last edited by ; 06/12/2012, 13:34.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
            Je mag misschien 'al de rest' en de 'volgelingen' van tuningkid zitten verguisen, maar ik denk dat je nog steeds niet beseft wat chiptuning tot gevolg kan hebben.
            Ten eerste de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig: stel bij een ongeval, zal je verzekeraar nog willen uitkeren? In het ontkennend geval mag je alles uit eigen zak betalen.
            Ten tweede de verantwoordelijkheid van de chiptuner wanneer deze testritten doet op de openbare weg.
            Ik begrijp heel goed dat de chipboeren zich 'indekken' via algemene voorwaarden, maar een overeenkomst dat strijdig is met de openbare orde wordt als niet geschreven beschouwd. Sommigen zien het hier iets te simplistisch. Anderen willen op de valkuilen aantonen maar worden op hoongelach of ongeloof onthaald.

            Het is jammer dat het ene standpunt - zonder sluitende argumentatie - als waarheid wordt beschouwd, en de tegenovergestelde - met onderbouwing - wordt afgedaan als bullshit en zeverderij. Het blijft hier een forum hé, iedereen mag zijn mening geven.

            @knight-rider: de niet-limitatieve opsomming omvat enkel 'hardwarematige' verbouwingen, maar dat betekent nog niet dat met 'elke verbouwing' geen softwarematige 'verbouwingen' worden bedoeld.
            mijn probleem in heel dit gegeven is de vraag waarom er niet om de haverklap ECHTE verhalen opduiken van mensen die met hun tuning zwaar tegen de lamp zijn gelopen (qua verzekeringen die niet uitbetalen in geval van schade bijvoorbeeld)... ik heb voor mezelf een mening gevormd gebaseerd op hoe het er hier in belgië IN DE PRAKTIJK aan toe gaat...

            en daar is mijn standpunt dus op 'gebouwd'... en is gewoon mijn standpunt, hoeft absoluut niet als waarheid bestempeld worden...

            wat ik wel vind, is dat alle contra-tuning hier 'onderbouwd' is door een hele rits wetten en omzendbrieven, die IN THEORIE wel degelijk bestaan... maar waar in de praktijk zo goed als niks mee wordt gedaan...

            dus mijn vraag is : leven we in theorie of in de praktijk? :-)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
              Ten eerste de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig: stel bij een ongeval, zal je verzekeraar nog willen uitkeren? In het ontkennend geval mag je alles uit eigen zak betalen.
              Het is jammer deze stelling - zonder sluitende argumentatie - door sommigen als waarheid wordt beschouwd, en de tegenovergestelde - met onderbouwing - wordt afgedaan als bullshit en zeverderij.

              Er zijn in Belgie al honderden gevallen geweest waarbij de verzekering getracht heeft de schuld af te schuiven op de eigenaar van het voertuig, redenen als

              1) gebrekkig onderhoud van het voertuig
              2) tuning
              3) NOS
              4) powerbox
              5) niet conforme brandstof

              Zijn telkens door de rechtbank naar de prullenmand verwezen zolang de verzekeringsmaatschappij geen oorzakelijk verband kon aantonen tussen het ongeval en de wijziging van het voertuig. Kortom ook zonder tuning kan je te snel rijden en dus is niet de tuning verantwoordelijk voor het ongeval, dus moet en zal de verzekeringsmaatschappij betalen.

              Verhalen van wagens die in beslag worden genomen wanneer ze bij de chiptuner buiten rijden , verzekeringsmaatschappijen die niet betalen na een ongeval enz enz.... allemaal café-praat bullshit en zeverderij en dat hoort hier dus niet thuis

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                Er was hier toch eens ééntje die zijn wagen was aangeslagen door de politie toen ie van de tuner zijn parking kwam. Kan niet meer zo direct op zijn nicknaam komen...dat was ook wat zeg...misschien was het tuning-(The) Kid wel.
                Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Was bmw320d dacht ik, pmmke heeft enkele paginas geleden een quote van hem geplaatst van een ander forum.

                Zal idd wel the kid zijn,
                Oorspronkelijk geplaatst door Dragon Bekijk Berichten
                Thx Ip match
                Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                Oei oei de almachtige tuningkid ontmaskerd ??????

                BMW320 is dezelfde als tuningkid , lees zijn posts maar eens,geen twijfel mogelijk...
                Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                Tuningkid valt nu echt door de mand, echt zielig.

                Laat staan de personen die hem nog durven te verdedigen, niet te geloven...
                Een bakje donkere Corsendonk kan ik wel gebruiken, één probleem ik drink enkel als ik met vakantie ben...
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door onefivenine Bekijk Berichten
                  mijn probleem in heel dit gegeven is de vraag waarom er niet om de haverklap ECHTE verhalen opduiken van mensen die met hun tuning zwaar tegen de lamp zijn gelopen (qua verzekeringen die niet uitbetalen in geval van schade bijvoorbeeld)... ik heb voor mezelf een mening gevormd gebaseerd op hoe het er hier in belgië IN DE PRAKTIJK aan toe gaat...

                  en daar is mijn standpunt dus op 'gebouwd'... en is gewoon mijn standpunt, hoeft absoluut niet als waarheid bestempeld worden...

                  wat ik wel vind, is dat alle contra-tuning hier 'onderbouwd' is door een hele rits wetten en omzendbrieven, die IN THEORIE wel degelijk bestaan... maar waar in de praktijk zo goed als niks mee wordt gedaan...

                  dus mijn vraag is : leven we in theorie of in de praktijk? :-)
                  We leven in de praktijk maar ik denk wel dat uw argument genuanceerd moet worden: de eerste weg die bewandeld wordt bij probs door chiptuners is: bij probs zetten we de softwaren terug oem en sturen we de klant naar de oem garage en de klant argumenteerd dan meestal ik weet van geen tuning, er is niet getuned. Probs zijn dan voor de garage. Tis dan ook niet evident dat die klant dan op allerlei forum plots het tegendeel gaat beweren van tis wel getuned Dat verklaard voor een stuk het ontbreken van veel "verhalen" denk ik.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                    Het is jammer deze stelling - zonder sluitende argumentatie - door sommigen als waarheid wordt beschouwd, en de tegenovergestelde - met onderbouwing - wordt afgedaan als bullshit en zeverderij.

                    Er zijn in Belgie al honderden gevallen geweest waarbij de verzekering getracht heeft de schuld af te schuiven op de eigenaar van het voertuig, redenen als

                    1) gebrekkig onderhoud van het voertuig
                    2) tuning
                    3) NOS
                    4) powerbox
                    5) niet conforme brandstof

                    Zijn telkens door de rechtbank naar de prullenmand verwezen zolang de verzekeringsmaatschappij geen oorzakelijk verband kon aantonen tussen het ongeval en de wijziging van het voertuig. Kortom ook zonder tuning kan je te snel rijden en dus is niet de tuning verantwoordelijk voor het ongeval, dus moet en zal de verzekeringsmaatschappij betalen.

                    Verhalen van wagens die in beslag worden genomen wanneer ze bij de chiptuner buiten rijden , verzekeringsmaatschappijen die niet betalen na een ongeval enz enz.... allemaal café-praat bullshit en zeverderij en dat hoort hier dus niet thuis
                    Denk wel dat bruno hier een punt scoort. Er moet inderdaad oorzakelijk verband aangetoond worden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                      We leven in de praktijk maar ik denk wel dat uw argument genuanceerd moet worden: de eerste weg die bewandeld wordt bij probs door chiptuners is: bij probs zetten we de softwaren terug oem en sturen we de klant naar de oem garage en de klant argumenteerd dan meestal ik weet van geen tuning, er is niet getuned. Probs zijn dan voor de garage. Tis dan ook niet evident dat die klant dan op allerlei forum plots het tegendeel gaat beweren van tis wel getuned Dat verklaard voor een stuk het ontbreken van veel "verhalen" denk ik.
                      hetgeen ge zegt, kan enkel gelden voor wagens die nog onder fabrieksgarantie vallen.
                      Last edited by ; 06/12/2012, 14:05.

                      Comment


                      • Zeer juist, vb ik laat mijn gti tunen, parkeer hem op straat, er rijdt iemand tegen.
                        ik ben in fout omdat de wagen getuned is en niet meer comform? de wagen stond stil dus de tuning heeft er niets mee te maken. of zie ik het verkeerd?

                        Comment


                        • Het lijkt wel of sommige mensen denken (Ook de wet, blijkbaar) dat iemand met een gechipte auto per definitie een verkeersmoordenaar is, illegaal of niet....en laat ik het daar persoonlijk absoluut niet mee eens zijn.
                          Waarom...wel kijk,

                          Voorbeeld a): Autoliefhebber van een jaar of vijftig met beperkt budget koopt een golf gti met 200pk en laat em tunen tot 240pk om zijn rijplezier te verhogen en rijdt er verantwoord mee rond.

                          Voorbeeld b): Rijke zoonlief van 21 jaar krijgt van pappa een Porsche turbo en geniet van zijn leven zonder ook maar enige verantwoordelijkheid te hebben. (Geldt uiteraard niet voor iedereen)

                          Tja, en hier krijgen wij weer een discussiepunt: A) Is illegaal bezig maar verantwoord met toch wel een niet te minne 240pk en B) Is wel legaal maar gaat er op los als een zot met 500pk..

                          Bedoel maar te zeggen: Waar is de wet mee bezig. Als je een paar PK extra koopt ben je zwaar illegaal bezig omdat de desbetrefende wet met haken en ogen aan mekaar hangt en je geen fatsoenlijke mogelijkheid hebt om het legaal te maken maar de legale zot met zijn 500pk mag zijn gang gaan. (Niet letterlijk voor de wet natuurlijk)

                          Gewoon een wet zodanig opstellen dat de minderbedeelde autoliefhebbers onder ons ook kunnen (Altijd op verantwoorde wijze, wel te verstaan) genieten van rijplezier.

                          Chiptuning legaal maken is eigenlijk heel simpel: Aan de verzekering aangeven en aan de BIV, zonder BOE of BAH en iedereen content....maar nee hoor da gaat zomaar niet zeggen de deskundigen hier in belgenland want daar moeten wij nog eens serieus over nadenken, pfff komop..

                          En dat is nu net mijn rancune tegenover Tuningkid & CO...Zóó kortzichtig, proberen jullie eens te begrijpen dat niet onderbouwde wetteksten leiden tot illegaliteit en...tja, zelfs tot een soort van anarchie in de tuningwereld...".".
                          De plaat grijs laten draaien kan iedereen maar je gezond verstand laten gelden is een heel ander onderwerp, ook al heb je een flinke opdoffer gehad in 't leven, wat dit issue betreft.
                          Last edited by ; 06/12/2012, 14:51. Reden: zinsbouw wederom

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                            Zeer juist, vb ik laat mijn gti tunen, parkeer hem op straat, er rijdt iemand tegen.
                            ik ben in fout omdat de wagen getuned is en niet meer comform? de wagen stond stil dus de tuning heeft er niets mee te maken. of zie ik het verkeerd?
                            Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                            De meeste motorfietsen zijn op papier 100 pk maar staan bij aflevering op vol vermogen en dat is al 20 jaar algemeen geweten.
                            Dagelijks gebeuren er zware ongevallen mee. ( in 85% de fout van de automobilist)
                            Ik heb nog nooit geweten dat er een verzekering moeilijk doet en de verzekerde laten vallen heeft.
                            Bij een aanrijding van 2 wagens aan 50 per uur, zou die chip daar iets mee te maken hebben?
                            Het zou al om een straatrace moeten gaan met ernstige gevolgen, dan zou de verzekering wel een expert durven aanstellen om de tuning te controleren
                            Zoals ik al enige tijd geleden zei.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                              Zeer juist, vb ik laat mijn gti tunen, parkeer hem op straat, er rijdt iemand tegen.
                              ik ben in fout omdat de wagen getuned is en niet meer comform? de wagen stond stil dus de tuning heeft er niets mee te maken. of zie ik het verkeerd?
                              Da's ne goeie..

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                True maar met dat motto heeft iemand 7 miljoen liter water afgetapt van de waterleiding en dat was ook ok tot het niet meer ok was
                                Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken hoe ver je wilt gaan he.
                                Had die nu 10000L/ jaar afgetapt, dan had er nooit iemand over gevallen.


                                verder, de vaagheid van belgische wetten komt veel vaker voor als he om autos gaat.
                                denk aan het hebben van EU logo's tenzij het over xxx gaat dan heb je nog een goca attest nodig welke je kan krijgen op dienst x die dat gaan aanvragen aan diesnt Y.

                                dit laatste is zelfs het grootste probleem.
                                het probleem in belgie is dat je indien je het via de regels doet je vaak in een bureacratisch straatje zonder eind terechtkomt.
                                vb als je morgen een andere motor in je auto wilt ga je dit moeten aanvragen aan de constructeur van u auto.
                                je de ombouw doet ( die u poen kost )
                                waarna ( toch bij gm ) u auto naar een officieele dealer moet nagekeken worden.( kostnog meer poen )
                                waarna ze een aanvraag sturen naar hogerop wat de wijzigingen juist zijn.
                                waarna er iemand daar gaat beslissen adhv zijn humeur of dit is toegelaten of niet.
                                indien nee, ( je bent je geld zowiezo al kwijt ) je dezelfde aanvraag nog eens kunt doen via DIV.
                                ge opnieuw zoon heel zever moet doorstaan.
                                ze u papieren zelf kwijtraken over 80 diensten verspreid.
                                ze u request ook afwijzen omdat er een letter ontbreekt op bladzijde 9 van de 5.
                                en het zootje begint opnieuw.



                                je kan natuurlijk ook gewoon de aanpassing uitvoeren, alles mooi maskeren, u voor de rest an de domme houden.
                                geen haan die er dan naar gaat kraaien.


                                wat heeft er mij het minste geld gekost en wat is het veiligst.( denk eraan dat die mensen waarlangs u papieren passeren over het algemeen totaal niet weten waar het over gaat. en dus het zowiezo maar afkeuren ( zie het als, " oh nee, aanpassingen,....ik ben bang voor verandering,.....NIET TOEGELATEN"..)


                                hetzelfde geld voor chiptuning.
                                Last edited by Timmie; 06/12/2012, 14:51.

                                Comment


                                • Valt wel op dat dit issue een "hot item" is.

                                  Maar eigenlijk ben ik er wel blij om dat DVX dit gestart heeft omdat ik van mening ben dat veel mensen zich vasthouden aan iets wat geen stevige basis heeft en zij dus fundamenteel geen besef hebben waar de schoen wringt.

                                  .....En uiteraard zonder enig besef beginnen te gooien met wetteksten..ach ja...
                                  Last edited by ; 06/12/2012, 15:18.

                                  Comment


                                  • Klopt Timmie en dat zijn nu juist die achterlijke wetten samen met de bureaucratie die ik bedoel, hier in België.
                                    Slaat bijv. nergens op dat, "volgens de wet", een autoconstructuer zijn goedkeuring zou moeten geven voor een motorswap van een auto die bijv. al lang uit productie is.

                                    Wat is er hier zo moeilijk aan, wat in de ons omringende landen helemaal niet moeilijk is..echt erg...lijkt wel of hier constant het warm water wordt uitgevonden.

                                    En Tuningkid & Co trappen daar dik met hun twee voeten in...en maar doelloos schermen met wetteksten..
                                    Last edited by ; 06/12/2012, 15:53.

                                    Comment


                                    • Ja, maar het is niet omdat bestaande wetten niet worden toegepast dat je daarom mag handelen in strijd met die wet.
                                      Ik ben volledig akkoord dat chiptuning, maar niet chiptuning alleen - cfr. de post van Timmie op deze pagina - zich bevindt in een grijze zone waardoor bepaalde situaties inderdaad flirten met de illegaliteit. En het is ook nooit zwart-wit zelf. BrunoL heeft terecht gesteld dat er ook nog een oorzakelijk verband moet worden aangetoond tussen de fout en de schade.
                                      In dit topic, en bij uitbreiding op dit forum, wordt er soms gewoon te licht overgegaan of afgedaan als zever in pakskes. Er moet maar één slimmerik zijn die eens dieper graaft in een schadedossier en je kan het vlaggen hebben.

                                      Comment


                                      • Slimmerik? Welke slimmerik..? Eentje die denkt een ander zijn wereld te verbeteren terwijl de zijne nog op orde moet gebracht worden.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                          Ja, maar het is niet omdat bestaande wetten niet worden toegepast dat je daarom mag handelen in strijd met die wet.
                                          Ik ben volledig akkoord dat chiptuning, maar niet chiptuning alleen - cfr. de post van Timmie op deze pagina - zich bevindt in een grijze zone waardoor bepaalde situaties inderdaad flirten met de illegaliteit. En het is ook nooit zwart-wit zelf. BrunoL heeft terecht gesteld dat er ook nog een oorzakelijk verband moet worden aangetoond tussen de fout en de schade.
                                          In dit topic, en bij uitbreiding op dit forum, wordt er soms gewoon te licht overgegaan of afgedaan als zever in pakskes. Er moet maar één slimmerik zijn die eens dieper graaft in een schadedossier en je kan het vlaggen hebben.
                                          Een post vol met wijsheden!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X