Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Dus, de verzekering gaat niet controleren of de wagen gechipt is?
    In jouw voorbeeld niet, omdat het een schoolvoorbeeld is van overdreven snelheid (100 waar 70) en je dus quasi geen oorzakelijk verband kan leggen tussen de overdreven snelheid en de chiptuning. Laten we aannemen dat de wagen voor chiptuning ook 100 km/u kon halen. De verzekeraar moet al kunnen aantonen dat zonder de chiptuning het ongeval niet of niet op dezelfde wijze zou zijn gebeurd. Maar let wel, het kan zijn dat er in je polis staat dat wanneer je voertuig niet meer gehomologeerd is er geen dekking is. Wat goed mogelijk is. Ik ken een geval van iemand die met de wagen wordt tegengehouden omdat hij geen gordel draagt. Na controle van de papieren blijkt dat de verzekering vervallen is. Die man is te voet naar huis kunnen gaan want de wagen werd in beslag genomen.

Met verwijzing naar mijn vorig voorbeeld - de 'straatrace' - is vooral het detail van de topsnelheid belangrijk, namelijk dat de wagen in kwestie veel sneller kan na tuning dan voor (zie ook de opmerking van Kefkie enkele posts terug).

Btw, heb je al reactie van je verzekeraar?

Comment

• Ja, mijn verzekeringsagent heeft mij vandaag gebeld, maar kon mij geen sluitend antwoord geven. Zij hebben nog nooit een situatie gehad waarbij de verzekering een wagen gaat onderzoeken op chiptuning. Een verzekering zal steeds de derde partij vergoeden. dat zijn ze contractueel verplicht. Echter kunnen ze wel het volledige of gedeeltelijke schadebedrag van de verzekeringsnemer terug eisen. In de polissen staat dat een aanpassing van de wagen, zodat deze niet meer conform het PVG is, als een verzwarende factor wordt beschouwd. Er zal steeds naar een oorzakelijk verband gezocht worden. Men zal dus steeds de vraag stellen of een ongeval ook zou gebeurd zijn zonder deze aanpassingen. Als dit niet kan aangetoond worden, dan zal de verzekering het geld niet terugvorderen. Het risico is dus klein, maar desalniettemin bestaande...
      Wil je geen risico, dan is het best dat je niet gaat chiptunen.
      Hiermee is ook mijn vraag voor een wijziging in kleur beantwoord. Dat kan dus wel zonder risico.
      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
        Ja, mijn verzekeringsagent heeft mij vandaag gebeld, maar kon mij geen sluitend antwoord geven. Zij hebben nog nooit een situatie gehad waarbij de verzekering een wagen gaat onderzoeken op chiptuning. Een verzekering zal steeds de derde partij vergoeden. dat zijn ze contractueel verplicht. Echter kunnen ze wel het volledige of gedeeltelijke schadebedrag van de verzekeringsnemer terug eisen. In de polissen staat dat een aanpassing van de wagen, zodat deze niet meer conform het PVG is, als een verzwarende factor wordt beschouwd. Er zal steeds naar een oorzakelijk verband gezocht worden. Men zal dus steeds de vraag stellen of een ongeval ook zou gebeurd zijn zonder deze aanpassingen. Als dit niet kan aangetoond worden, dan zal de verzekering het geld niet terugvorderen. Het risico is dus klein, maar desalniettemin bestaande...
        Wil je geen risico, dan is het best dat je niet gaat chiptunen.
        Hiermee is ook mijn vraag voor een wijziging in kleur beantwoord. Dat kan dus wel zonder risico.

hartelijk dank BMWMB. da's nu eens duidelijke info. en ik denk dat het nu voor iedereen hier wel duidelijk mag zijn.

Comment

• En toch is het illegaal en niet volgens de wet...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Zelfs op tv is er reclame voor tuningbedrijven te zien. Op de vlaamse televisie heb ik het nog niet gezien, maar wel op de franstalige RTBF (La Une en La Deux) en da zijn toch ook staatszenders zoals een en canvas.
            In Wallonië krijgen tuners zelfs steun van het Waalse gewest voor alle investeringen in apparatuur die nodig zijn voor ECO-tuning, dus Waalse tuner kan bv een testbank kopen met subsidies, hij hoeft er enkel een dossier voor in te dienen waaruit blijkt dat de testbank gebruikt wordt voor research naar het doen dalen van de CO2 uitstoot ;-)

Comment

• Ik heb ook contact genomen met mijn makelaar.
              Hij was er heel duidelijk over dat het niet is toegelaten. Maar hij weet ook niet wat hij moet doen als er iemand het komt aangeven dat zijn wagen gechipt is. Dat is hem nog nooit overkomen. Hij heeft er ook geen weet van dat er ooit in Belgie een wagen na een ongeval door de verzekering is gecontroleerd op "chipping"
              En deze makelaar is geen "kleine jongen" op autoverzekeringen.

De kruik zal zo lang te water gaan tot ze barst zekers.
              Als er maar voldoende mensen beginnen bellen naar de verzekeringen met vragen over chiptuning zullen ze na een tijdje wel wakker worden.

Comment

• Mwa, zal niet zo'n vaart lopen zekers.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Motormark Bekijk Berichten
                  Als er maar voldoende mensen beginnen bellen naar de verzekeringen met vragen over chiptuning zullen ze na een tijdje wel wakker worden.
                  OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                    In Wallonië krijgen tuners zelfs steun van het Waalse gewest voor alle investeringen in apparatuur die nodig zijn voor ECO-tuning, dus Waalse tuner kan bv een testbank kopen met subsidies, hij hoeft er enkel een dossier voor in te dienen waaruit blijkt dat de testbank gebruikt wordt voor research naar het doen dalen van de CO2 uitstoot ;-)
                    Zou in Vlaanderen ook wel mogen.

Maar de reclame op tv gaat NIET over eco-tuning.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Éèn van mijn techniekers zijn BMW was gechipt en was betrokken in een dodelijk ongeval,en volgens getuigen waren ze aan het racen. De BMW is in beslag genomen en na 3weken vrijgegeven en zoals ik al is gepost heb zonder opmerkingen over chip die erin zat wel is er bepaald hoe snel ze reden aan de impact en de vervorming van het wrak. Dus nogmaals volgens mij loopt het allemaal zo'n vaart ( nog) niet.
                      2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

• Manne, wat maakt het allemaal uit...stel dat je je zelf bloot legt aan streetracen...wat is het verschil met een gechipte of ongechipte wagen? Heeft er eigenlijk geen bal mee te maken, het is je eigen verantwoordelijkheid die telt en als die ver te zoeken is heeft chiptuning daar niks mee te maken, hoe illegaal het ook moge zijn.

Uiteraard als de verzekering harde bewijzen zou hebben ben je de pineut maar dat is enkel een excuus voor de verzekering om keihard niet te hoeven betalen want de essentie van de zaak heeft daar uiteraard niks mee te maken, zolang je je eigen maar kunt ontrekken, als betalende partij.

Daarom ook mijn voorgaande opmerkingen over de legale 500pk Porsche...kun je ook mee streetracen hoor maar is voor de rest legaal, en daar zouden zij niet achter zoeken of dat em 100pk meer heeft omdat die er al standaard zo veel heeft tja..

Zo simpel is het allemaal niet, juridisch gezien.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Inderdaad, in mijn familie zijn een paar jagers en weet best wel wat van wapens af (ga heel soms mee) Een inbreker neerschieten is t stomste wat je kan doen, uw straf gaat hoger zijn dan die van de inbreker die voor kleingeld of een TV komt. Waarschuwingsschot is al meer als genoeg en tegen een luchtdrukgeweer kunnen ze weinig hebben. En als ik iets "echt" wil hebben koop ik dat gewoon van iemand die ervan afwil en doe mijn jachtexamen wel mijne jongen Pas maar op dat je de kop van de krant niet haalt
                          Oorspronkelijk geplaatst door Motormark Bekijk Berichten
                          Als ik binnenkort langstkom zal ik je de "finetuning" over deze materie eens uit de doeken doen. Dan kun jij ook nog iets van mij leren. Compleet met tips.
                          :-)
                          Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                          damn nu maak je me nieuwsgierig, kom dan maar snel langs
                          Als ik morgen de ML terug kom oppikken. Vanmorgen was het een beetje druk met de Miltec mannen

Comment

Working...
                          X