Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dashcam : wel of niet ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb wel een 750 en daar zit een schermpje op. Dus ik doe die instellingen via het schermpje.

Comment

• Hier zijn wat richtlijnen voor ons, de Belgen.

http://www.privacycommission.be

Dashcam voor recreatief gebruik

Een particulier kan een dashcam bijvoorbeeld gebruiken om zijn autovakantie-traject te filmen. Als hij de beelden van deze autotrip thuis opslaat en enkel en alleen gebruikt voor « persoonlijke of huishoudelijke doeleinden » (bv. het herbekijken van de beelden thuis of in familieverband) zal de privacywet niet van toepassing zijn en hoeft hij de regels van deze wet dan ook niet na te leven.

Zodra diezelfde persoon de beelden echter publiek maakt (bv. op internet of deelt met een groot aantal mensen, zoals bv. tijdens een infoavond), zal de privacywet wel van toepassing zijn en dient de betrokkene de verplichtingen van deze wet na te leven. Hij zal beschouwd worden als een verantwoordelijke voor de verwerking. Als verantwoordelijke zal hij onder andere het proportionaliteitsbeginsel dienen te respecteren, moeten voldoen aan de informatieplicht,de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen en een gewone aangifte moeten verrichten (www.privacycommission.be > Aangifte indienen of beheren > Een gewone aangifte aan te maken).

Voor meer informatie kan naar analogie verder verwezen worden naar de informatie m.b.t. het nemen van beelden op de website van de Commissie (www.privacycommission.be > Privacythema's > Recht op afbeelding).

Dashcam voor gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding

Iemand kan een dashcam aankopen om bewijsmateriaal te vergaren in geval van een aanrijding. In dit kader spreken we niet over gewone persoonsgegevens (zoals een naam, adres en telefoonnummer), maar over gerechtelijke persoonsgegevens.

De verwerking van dergelijke gerechtelijke persoonsgegevens is door de privacywet in principe verboden. Op dit verbod bestaan echter enkele uitzonderingen. Een mogelijke uitzondering waarop men hier een beroep zou kunnen doen, is indien de verwerking noodzakelijk is voor het beheer van eigen geschillen. In dit geval zou een dashcam mogelijk zijn, mits inachtneming van de verdere bepalingen van de privacywet.

De eigenaar van de dashcam zal beschouwd worden als een verantwoordelijke voor de verwerking. Als verantwoordelijke zal hij onder andere het proportionaliteitsbeginsel dienen te respecteren (bv. de beelden 's avonds wissen als er overdag niets problematisch gebeurd is), moeten voldoen aan de informatieplicht (praktisch gezien zal dit bij een eerste contactname moeten gebeuren, bv. vlak na het ongeval als er met de tegenpartij wordt gesproken), de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen en een gewone aangifte moeten verrichten (www.privacycommission.be > Aangifte indienen of beheren > Een gewone aangifte aan te maken).

Wat het invullen betreft van deze aangifte kan u hieronder al enkele richtlijnen terugvinden.

- Het doeleinde dat in rubriek 2 zal moeten worden aangegeven, is "Algemene doelen > Beheer van de betwistingen".

- In rubriek 3 zal de gegevenscategorie "Gerechtelijke gegevens > Verdenkingen en inbeschuldigingstellingen" geselecteerd moeten worden.

- In rubriek 4 zal dan als wettelijke basis "Art. 8, § 2, c van de privacywet van 8/12/1992" moeten worden opgegeven.
      www.skodaforum.eu

Comment

• Wie gaat zich daarnu mee bezighouden
        Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

• Stel dat men met de beelden naar het gerecht stapt zal waarschijnlijk de rechter uitmaken of men deze mag gebruiken?
          Zou een advocaat van de tegenpartij de beelden niet in vraag kunnen stellen of ze rechtmatig zijn bekomen en de privacy niet is geschonden? En mogen de beelden dan nog gebruikt worden?
          En kan de tegenpartij geen klacht neerleggen bij het schenden van hun privacy?

Weet het niet, dus zal ik onderstaande regel maar opvolgen. Trouwens de bevestiging gekregen det de camera is gerigistreerd (kost wel eenmalig 25€).
          www.skodaforum.eu

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Snelle Bekijk Berichten
            Stel dat men met de beelden naar het gerecht stapt zal waarschijnlijk de rechter uitmaken of men deze mag gebruiken?
            Zou een advocaat van de tegenpartij de beelden niet in vraag kunnen stellen of ze rechtmatig zijn bekomen en de privacy niet is geschonden? En mogen de beelden dan nog gebruikt worden?
            En kan de tegenpartij geen klacht neerleggen bij het schenden van hun privacy?

Weet het niet, dus zal ik onderstaande regel maar opvolgen. Trouwens de bevestiging gekregen det de camera is gerigistreerd (kost wel eenmalig 25€).
            Moet ge uw camera registreren? Ik rij nu gewoon zo rond...
            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• Lees post 642 nog eens door, indien men de beelden wil gebruiken als bewijslast zijn er aparte regels.
              www.skodaforum.eu

Comment

• veel auto's zijn intussen uitgerust met cams, zowel voor als achteraan en zelfs 360°, waarom de constructeurs geen harde schijf aanbieden om beelden te hebben

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  veel auto's zijn intussen uitgerust met cams, zowel voor als achteraan en zelfs 360°, waarom de constructeurs geen harde schijf aanbieden om beelden te hebben
                  Harde schijf alleen is niet voldoende hé. Ik heb ook een harde schijf maar het systeem werkt wel niet als je rijdt, dus daar zouden ze dan ook wat moet aan doen. (= kleine ingreep).
                  Maar, misschien nog wel een gat in de markt, zou iets voor MB zijn om dit standaard te voorzien.

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• ...wsl zal de privacy kwestie parten spelen, maar een derde partij zou het wel kunnen maar dan zal het weer veel € gaan kosten...terug naar af

Comment

• Zo de Dashcam geplaatst en deze heeft prachtige beelden en dat voor 52€, de grootste test zal zijn hoelang dit ding stand houdt.
                      www.skodaforum.eu

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        veel auto's zijn intussen uitgerust met cams, zowel voor als achteraan en zelfs 360°, waarom de constructeurs geen harde schijf aanbieden om beelden te hebben
                        HD is voorbij, zeker in toestellen die bewegen, laptop, ... SSD all the way ;-)

Comment

• Ook van plan binnenkort eentje aan te schaffen, enige moeilijke is dat die parkeermodus moet hebben en het apparaat moet een ingebouwde accu hebben. Heb al gemerkt dat er veel parkeermodus hebben, maar dus afhankelijk zijn van de 12V socket van de wagen zelf.
                          Iemand enige ervaring? Kan wel zo'n BLACKVUE POWER MAGIC PRO aanschaffen, maar geen idee of dit op de lange termijn je autobatterij niet teveel belast...
                          Heb liefst ook een bescheiden camera qua grootte, vandaar dat voorkeur naar BlackVue uitgaat. Nadeel is dan weer dat ze geen ingebouwde accu hebben, en vrij prijzig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                            Ook van plan binnenkort eentje aan te schaffen, enige moeilijke is dat die parkeermodus moet hebben en het apparaat moet een ingebouwde accu hebben. Heb al gemerkt dat er veel parkeermodus hebben, maar dus afhankelijk zijn van de 12V socket van de wagen zelf.
                            Iemand enige ervaring? Kan wel zo'n BLACKVUE POWER MAGIC PRO aanschaffen, maar geen idee of dit op de lange termijn je autobatterij niet teveel belast...
                            Heb liefst ook een bescheiden camera qua grootte, vandaar dat voorkeur naar BlackVue uitgaat. Nadeel is dan weer dat ze geen ingebouwde accu hebben, en vrij prijzig.
                            Ik heb een blackvue samen met de power magic pro.
                            Heb nog geen problemen gehad met platte batterij of dergelijke. Al weet ik nooit zeker of de pmp zijn werk doet :p

Op lange termijn heb ik geen idee...
                            De Blackvue zijn mooi en goed weg te werken maar verschiet niet, het is groter dan dat je denkt of ziet op het internet. Ookal had ik op voorhand die waarschuwing gelezen.

Toch zijn er mensen die nog nooit gezien hebben dat ik een camera heb hangen ookal staan ze naar mijn voorruit te staren tijdens het praten of dergelijke. Als ik zelf aan het rijden ben zie ik hem zelf niet eens zitten.

Ik ben er content van. Heb al leuke dingen vastgelegd (je komt toch wat tegen op de baan ze...) en iets minder leuke voor mezelf (accident).
                            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• Ik heb er ook eentje sinds eergisteren, samen met Power Magic Pro. De voorste camera is inderdaad niet klein, van buitenuit goed te zien. Als chauffeur zit ie redelijk achter de spiegel verstopt.

Comment

• Wel, heb nu al een paar uurkes zitten opzoeken, en denk dat ik de BLACKVUE DR3500 + BLACKVUE MAGIC (pakket Coolblue, €215 totaal) ga bestellen.
                                Is die Magic Pro wat simpel van installatie? Ik heb al wat filmpjes bekeken op YouTube, en ziet er mij toch vrij doenbaar uit.

Brecht, heb jij al veel met de software gewerkt? En vind je dat de parkeermode wat goed werkt?
                                Arbe, waar heb jij het besteld?

Comment

• Ik heb die 650 voor en achter.
                                  Installatie stelt niks voor bij ne BMW F30, 30 minuutjes werk (als je 12v in't koffer hebt).
                                  Ik heb 'm in Sint-Truiden gehaald (is volgens mij de invoerder), was toevallig kort bij de deur. Heeft 'm mij zelfs geïnstalleerd voor een paar euro.

Comment

• Deze heb ik, werkt een half uurtje zonder kabels (volledig opgeladen), heel tevreden van kwaliteit
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Dashcam : wel of niet ?

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                      http://www.videocamerashop.be/produc...imageId=341115

Deze heb ik, werkt een half uurtje zonder kabels (volledig opgeladen), heel tevreden van kwaliteit
                                      Heb deze ook.
                                      Zeer tevreden van en het schermpje vind ik ook handig.
                                      Na enkele sec komt de gps snelheid daarop als je dit wilt.

Zou de beste lens hebben heb ik ooit eens gelezen.
                                      Staat ook steeds bovenaan in testen.
                                      Last edited by Gixxer; 25/09/2015, 13:29.
                                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                        Ik heb die 650 voor en achter.
                                        Installatie stelt niks voor bij ne BMW F30, 30 minuutjes werk (als je 12v in't koffer hebt).
                                        Ik heb 'm in Sint-Truiden gehaald (is volgens mij de invoerder), was toevallig kort bij de deur. Heeft 'm mij zelfs geïnstalleerd voor een paar euro.
                                        Zijn die kabels zichtbaar bij jou? Ik zou alles feitelijk willen wegwerken zodat het volledig onder de dakhemel zit, dan via de A stijl naar beneden om in het handschoenkastje uit te komen, waar de zekeringen zitten.

Comment

• Die kabels kan men makkelijk wegwerken er is plaats genoeg om ze ergens weg te moffelen.
                                          Voor men begint eerst eens goed de wagen bekijken waar ge de kabels kunt wegwerken.
                                          www.skodaforum.eu

Comment

Working...
                                          X