Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Heinz tuning stage 2: BMW F11 525d (204pk) ervaringen?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenEen indicatie geven over de vrijgave is onmogelijk. Ik weet hun motieven niet waarom ze het nog niet doen. Het zal puur strategisch door hen bepaald worden. Bepaalde licenties spelen ook een belangrijke rol. Voor ons is het ook tasten in het duister :-(Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk BerichtenWie is hen? Wie bepaalt wanneer dat vrijgegeven wordt? Licenties van wat juist?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk BerichtenHiermee ben ik dus niet akkoord... stel dat er iets mis is met mijn wagen en ik laat de box eruit halen voordat ik naar de garage halen... daar zien ze niks meer van het feit dat de box er heeft ingezeten. Bij chiptuning wel...
Dus dit argument doet mij eerder neigen in de richting van een box dan een chiptuning, daar de box er ongemerkt uitgehaald kan worden en de chiptuning niet.
En nee de 525d is niet te traag...
Bij Heinz hebben ze me verteld dat die box niet enkel op de injectoren wordt aangesloten, maar ook bvb op de gaspedaal, etc (nog enkele dingen, maar die ben ik vergeten).
Dus ik vermoed dat ze wel meer dan enkel de hoeveelheid brandstof regelen met de box.
Maar akkoord ik ben hier niet echt een expert in...
Op het eerste zicht was deze aangesloten op de injectoren, turbodruk sensor, uitlaatgastemperatuursensor, nokkenaspositiesensor & een kabeltje naar binnen (vermoedelijk gaspedaalpositiesensor).
Het feit dat deze op de injectoren werken en niet op de pompdruksensor (common rail), de nokkenaspositiesensor etc doet toch al vermoeden dat deze box in staat is om een resem parameters aan te passen (inspuitbeginpunt, duurtijd van de inspuiting, turbodruk, belastingsfactor tov gaspedaalstand, ...), en volgens de bevindingen van de klant kan dit echt tippen aan een herprogrammatie (cfr. zijn vorige 525d 197Pk met software).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenIk zou het doen als ik een F10 had.
Comment
-
Toch ook al mooie resultaten gezien met multikanaal box...
Het is idd niet volledig hetzelfde dan een individuele mapping, maar met niets meer te vergelijken met de powerbox van weleer...
Tevens via via ook vernomen dat de F series gekraakt zijn ondertussen, maar zoals Geert correct zegt is het nog even afwachten wanneer alles op de markt komt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenGisteren nog bij heinz geweest. Stond weer een f-serie binnen. Blijkbaar zijn er 2 boxen. Een twin en een multikanaal. De grote miltikanaal stuurt per injector. Mooie resultaten gezien. Maar persoonlijk blijf ik twijfelachtig of ik het zou toepassen.
Trouwens een gemiddelde mens doet zijn wagen op 200d km weg dus ze hoeven ook geen 500d km te halen.
Op mijn c250 cdi staat ook een box origineel 204 nu een 50tal pk extra . Ik voel het verschil wel goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenHet is geen perfectie maar zelf heb ik altijd een box in mijn leasekrellen gehad en nog een paar bij de leasekrellen van collegas bij onderhoud haal ik dat er tss uit.Hoe dan ook hebben ze +100d km gebold met box zonder problemen .
Trouwens een gemiddelde mens doet zijn wagen op 200d km weg dus ze hoeven ook geen 500d km te halen.
Op mijn c250 cdi staat ook een box origineel 204 nu een 50tal pk extra . Ik voel het verschil wel goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten...
Maar dit is dubbelzinnig.
Een box doet niet wat je kan met herschrijven. KAN voor problemen zorgen (Stijn is overtuigd van niet).
Maar de box verwijderen om door BMW de veroorzaakte problemen te laten oplossen... Garantie is garantie, doe je iets dat de garantie kan doen vervallen is dit uw keuze. Niet die van BMW.
Dit is de reden waarom ze alles zo zwaar beveiligen.
Vandaar dat de mensen eens moeten gaan beseffen dat ze beter 100-200euro meer uitgeven voor maatwerk ipv naar de chiptuningboer van op de hoek te gaan en dit voor 250euro te laten uitvoeren. --> hiermee verwijs ik NIET naar Heinz he!
Het gaat hier over verantwoordelijkheden opnemen waar je als eigenaar bewust over moet nadenken.
Kies je voor een goedkoper alternatief en je probeert nadien uw fabrikant voor de kosten te laten opdraaien vind ik dit persoonlijk niet correct.
...
Oftewel koop je een zwaardere versie en ben je qua garantie in orde, OF je tuned en bent je bewust dat er over garantie moeilijk kan gedaan worden omdat de wagen niet meer standaard is.
Snel even de box eruit nemen zodat de garage niks zal/kan zien is een allesbehalve eerlijke mentaliteit/houding naar de leverancier/fabrikant toe. Niet alleen oneerlijk maar tevens ook een hypocriete en laffe houding...
Verantwoordelijk zijn voor eventuele gevolgen van je daden, daar draait het om...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichtensorry voor de off-topic, welke box is dit ? is je verbruik gezakt ?
Schokt ook zogoed als niet meer . 130euro me happy
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk BerichtenDeze mening deel ik ten volle:
Oftewel koop je een zwaardere versie en ben je qua garantie in orde, OF je tuned en bent je bewust dat er over garantie moeilijk kan gedaan worden omdat de wagen niet meer standaard is.
Snel even de box eruit nemen zodat de garage niks zal/kan zien is een allesbehalve eerlijke mentaliteit/houding naar de leverancier/fabrikant toe. Niet alleen oneerlijk maar tevens ook een hypocriete en laffe houding...
Verantwoordelijk zijn voor eventuele gevolgen van je daden, daar draait het om...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenRacechip . Verbruikt het zelfde heb ook een zware voet. Weinig geld en werkt zeer goed.
Schokt ook zogoed als niet meer . 130euro me happy
dezer dagen rij ik met een GL350 bluetec & rij zelfde verbruik.. 9-10L dan wel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk BerichtenDeze mening deel ik ten volle:
Oftewel koop je een zwaardere versie en ben je qua garantie in orde, OF je tuned en bent je bewust dat er over garantie moeilijk kan gedaan worden omdat de wagen niet meer standaard is.
Snel even de box eruit nemen zodat de garage niks zal/kan zien is een allesbehalve eerlijke mentaliteit/houding naar de leverancier/fabrikant toe. Niet alleen oneerlijk maar tevens ook een hypocriete en laffe houding...
Verantwoordelijk zijn voor eventuele gevolgen van je daden, daar draait het om...
Komaan zeg.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenOla, we gaan ons hier niet heiliger voordoen dan de paus hé. Als de constructeur/invoerder denkt zich van alles te veroorloven door bvb enkel chiptuning te laten toestaan door enkel door hen goedgekeurde tuners, heb ik toch de neiging om de houding van Beefcake te verantwoorden. Als voorbeeld, waarom heeft AUDI/invoerder enkel samengewerkt met ABT? Als je van fabriekaf chiptuning bestelde had je de volle garantie, laat je dit echter door derden uitvoeren vervalt deze? Wat kan of is (bvb) ABT beter dan een goede chiptuner hier ten landen? Dat moet je me toch eens uitleggen. Dit is eveneens zo voor BMW uiteraard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenOla, we gaan ons hier niet heiliger voordoen dan de paus hé. Als de constructeur/invoerder denkt zich van alles te veroorloven door bvb enkel chiptuning te laten toestaan door enkel door hen goedgekeurde tuners, heb ik toch de neiging om de houding van Beefcake te verantwoorden. Als voorbeeld, waarom heeft AUDI/invoerder enkel samengewerkt met ABT? Als je van fabriekaf chiptuning bestelde had je de volle garantie, laat je dit echter door derden uitvoeren vervalt deze? Wat kan of is (bvb) ABT beter dan een goede chiptuner hier ten landen? Dat moet je me toch eens uitleggen. Dit is eveneens zo voor BMW uiteraard.
Op die manier heeft de fabrikant een controle op de geplaatste tuning omdat deze waarschijnlijk door hen is 'goedgekeurd' nadat alles is gecheckt. Zoals Logic al aangaf zijn de hogere prijzen incluis een garantie en voorkomt het gewoon dat 'elke geek met een PC' kan rommelen met een wagen. Het zou me niet verbazen dat de weinige erkende exclusieve merktuners zelfs een percentage commissie zouden moeten afstaan aan de fabrikant...
Uiteraard kan een lokale tuner misschien dezelfde kwaliteit bieden, maar de meesten zullen toch 'minder' zijn. En de enkelingen die wel alles 'inhouse' ontwikkelen, waarom vragen die dan geen 'exclusiviteit' aan het merk? Vermoedelijk omdat het gepaard zal gaan met investeringen of quota's die de meesten niet zien zitten...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenOh en de originele map en tellers terugzetten wat alle "echte" tuners aanbieden is wel eerlijk?
Komaan zeg.
Dit bedoel ik dus met die laffe houding van de meeste tuners en hun klanten: als er iets is, proberen ze hun sporen te wissen omdat zo de kans veel groter is dat ze het op een 'fabrieksgarantie' kunnen afhandelen... Het draait allemaal om eigen belang... anders moeten ze uit eigen zak hun klant vergoeden (als je sommige hun garantiepolicy leest) en zonder sporen van tuning, kunnen ze veel afschuiven naar de fabrikant.
Eerlijkheid en transparantie, daar draait het om bij mij...
Ik ben naar mijn dealer gegaan en heb de vraag gesteld hoe hij zou reageren bij een mechanisch defect nadat de wagen getuned is.
Zijn antwoord: als de tuning door een erkende tuner (in mijn geval i.c.m. Ecutek software) is uitgevoerd en de limieten worden gerespecteerd, dan heeft hij er geen problemen mee om eventuele garanties af te handelen als die niet als oorzaak aan de tuning te wijten zijn.
Mijn tuner (Zen Performance, erkende Ecutek dealer) heb ik de vraag gesteld waarom hij per se met Ecutek wilt werken en bv niet met een opensource tuningprogramma waarbij geen 'dure' licentie moet betaald worden. Zijn antwoord: een goede mapper kan een even goede tuning uitvoeren met bv Ecuflash/Openecu maar dan heb ik als tuner geen controle op de gang van zaken achteraf. M.a.w. hij kan niet beletten dat de klant achteraf zelf aan de map gaat prutsen omdat deze vrij bereikbaar is via opensource software.
Gebeurd er dan iets: dan zal 99% de originele gemapte file terug plaatsen en proberen om de tuner aansprakelijk te stellen. Uiteraard gaan ze niet vermelden dat ze zelf de map overhoop gegooid hebben...
Kijk, met dergelijke vragen open en bloot te stellen en hierop eerlijke reacties te krijgen, heb ik er hoegenaamd geen probleem mee om 3 jaar garantie 'op het spel' te zetten'.
Ik maak er dan ook geen probleem van om aan de eisen van de tuner tegemoet te komen en dus wel een dure licentie te betalen zodat hij weet dat zijn 'werk' niet kan bezoedelt worden en hij ook effectief garant kan staan op 'zijn' map.
Uiteraard kan het zijn dat als er ooit iets is, één van beiden zijn woord breekt, maar door op voorhand eerlijk en transparant te zijn, krijgen ze van mij toch dat vertrouwen. Raakt dat ooit beschaamd, tja dan ben ik waarschijnlijk de klos, maar dan moeten ze ook maar tegen de negatieve reclame kunnen die dit met zich zal meebrengen.
Voordeel is wel dat in die kleine Evo/Sti wereld reputatie enorm belangrijk is wil je klanten krijgen en houden. Slechte ervaringen lopen razendsnel als een vuurtje en hebben een grote impact op de reputatie van de betrokken partij.
Comment
-
@ Schussboelie: Ik volg uw redenering perfect.
Maar een andere reden waarom tuners een wagen af en toe origineel zetten is omdat ALS er iets mis is, het meteen op een tuning wordt afgeschoven. Wat mijn inziens ook oneerlijk is, of niet-wetend, van garages om zo HUN verantwoordelijkheid af te schuiven.
Deze kant van de medaille moet ook even bekeken worden.
Zo hebben we eens een klant gehad.. Golf 5 tdi. Geen turbo druk meer...
Jammer genoeg is die klant eerst naar 2 verschillende garages geweest.. Zijn kop werd zotgemaakt dat zijn turbo stuk was en het aan de tuning lag.. Klant komt bij ons toe.. Wij doen even vacuumtestje op de aanstuurleiding van de turboregeling: drukverlies. Darmpje verduurd, vervangen en opgelost voor 5euro.
Comment
-
Effe off topic: is Bonnaerens dan al weer actief, na zijn perikelen met de belastingen en zijn ex-werknemer?“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
Comment