Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
    Het zal wel 10/2013 zijn. F-series. Er is al veel te lezen over het feit dat deze nog niet gaan, maar hier komt wel verandering in.
    Ahzo, er komt verandering in. Straks gaat ge nog vertellen dat DVX ook deze ecu heeft gekraakt zoals de bluemotion.
    Als ge ne eens eerst begint met uw gecopieerde files fatsoenlijk te copieren


    Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
    Ik had het ook graag geweten voor mijn 10/2018 BMW 535d aub.
    Ask Greetje ! Greet weet alles, Greet kan alles, Greet heeft alles !

    Comment


    • Heeft er hier iemand ervaring met beek auto racing/minispeed? Ik overweeg er mijn mini clubman sd te laten tunen.
      Het is een eindje rijden maar ze hebben veel ervaring met bmw/mini en de prijzen zijn scherp voor een tuning op de rollenbank.

      Comment


      • Tuning op de rollenbank? Normaal gesproken wordt er niet getuned op de rollenbank, maar kun je tegen extra kost wel een meting krijgen na het tunen. Kunnen ze de SD wel chippen daar? De prijs is inderdaad scherp maar met alleen een chiptuning sta je daar binnen 30 minuten weer buiten, ik denk dat er betere adressen zijn.

        edit: Oh ik zie het al, je hebt gereageerd op de gratis chiptuning voor ontwikkeling. Gratis is natuurlijk wel een hele scherpe prijs
        Last edited by ; 30/11/2013, 10:58.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door FrankQV Bekijk Berichten
          Tuning op de rollenbank? Normaal gesproken wordt er niet getuned op de rollenbank, maar kun je tegen extra kost wel een meting krijgen na het tunen. Kunnen ze de SD wel chippen daar? De prijs is inderdaad scherp maar met alleen een chiptuning sta je daar binnen 30 minuten weer buiten, ik denk dat er betere adressen zijn.

          edit: Oh ik zie het al, je hebt gereageerd op de gratis chiptuning voor ontwikkeling. Gratis is natuurlijk wel een hele scherpe prijs
          Moet ik toch wel tegenspeken,afgelopen zomer langsgeweest en Giesbert is er omstreeks 10u30 aan begonnen,s'avonds rond 18u00 buitengereden ,dus uw verhaal klopt niet ..

          Comment


          • Ik heb het over de Mini's waarvoor ze de software gewoon hebben liggen. Een M3 is een ander paar mouwen.

            Het is trouwens ook niet zo dat ik dat gehoord heb, maar ben er zelf diverse malen geweest. Zowel met mijn eigen R53 Mini als met diverse clubmeetings aldaar. Mijn eigen Mini kreeg daar een andere pulley en software.
            Last edited by ; 30/11/2013, 13:11.

            Comment


            • Wat zijn dan wel goede adressen voor met een mini te gaan?
              BMW X5 45e

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Wat zijn dan wel goede adressen voor met een mini te gaan?
                PPE? Heeft toch hoofdzakelijk imago naar bmw en mini toe...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                  Wat zijn dan wel goede adressen voor met een mini te gaan?
                  Wat ik er van hoor schijnt 1320 Mini erg populair en goed te zijn voor de R53. Met een R56/55 etc. kun je denk gewoon goed bij BR of DVX terecht, zeker de diesels. Er zijn diverse leden van de Nederlandse Mini club bij BR geweest die zeer tevreden zijn. En in NL heeft JD engineering inmiddels ook goede resultaten gehaald met de gen 2.

                  Comment


                  • Merci, eens mijn licht opsteken bij sommige mannen
                    BMW X5 45e

                    Comment


                    • Bij de newminiclub gaan ze zo goed als allemaal bij Beek.
                      Hij zocht inderdaad een R56 SD voor software te schrijven.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • de prijs maakt me nu zo hard niet uit. Ik wil gewoon dat het echt goed gedaan is en naar mijn wensen.
                        Omdat ze bij Beek een wagen zoeken en er een ganse dag mee bezig zijn veronderstel ik dan ook dat het maatwerk zal zijn.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door luigi Bekijk Berichten
                          de prijs maakt me nu zo hard niet uit. Ik wil gewoon dat het echt goed gedaan is en naar mijn wensen.
                          Omdat ze bij Beek een wagen zoeken en er een ganse dag mee bezig zijn veronderstel ik dan ook dat het maatwerk zal zijn.
                          Ik heb daar nog niemand horen klagen.
                          Is precies een beetje god daar, net zoals JD bij de Vw mannen0
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Ja jouw SD wordt dan de eerste voor hun, dus zijn ze lang mee bezig omdat ze de software daarvan nog niet hebben en dus ter plekke moeten "ontwikkelen".

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                              Bij de newminiclub gaan ze zo goed als allemaal bij Beek.
                              Hij zocht inderdaad een R56 SD voor software te schrijven.
                              Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                              Ik heb daar nog niemand horen klagen.
                              Is precies een beetje god daar, net zoals JD bij de Vw mannen0
                              Dat wordt allengs al een beetje minder hoor. Zijn er al diverse van het forum daar die wat mindere ervaringen hebben of niet zo tevreden zijn, zowel met de gen1 als de gen2.

                              Comment


                              • waarschijnlijk een vraag dat al vaak gesteld is maar zie niet direct x terug: is chiptuning aan te geven bij de verzekeraar? Gewoon doorgeven hoeveel pk hij extra heeft en de extra kost van vermogen betalen aan verzekering?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                                  waarschijnlijk een vraag dat al vaak gesteld is maar zie niet direct x terug: is chiptuning aan te geven bij de verzekeraar? Gewoon doorgeven hoeveel pk hij extra heeft en de extra kost van vermogen betalen aan verzekering?
                                  Ik heb het ooit willen aangeven aan mijn verzekeraar en die zei letterlijk, steekt daar uwe tij ni in. Dus ja.
                                  2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                                  2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                                    waarschijnlijk een vraag dat al vaak gesteld is maar zie niet direct x terug: is chiptuning aan te geven bij de verzekeraar? Gewoon doorgeven hoeveel pk hij extra heeft en de extra kost van vermogen betalen aan verzekering?
                                    Voor je BA is het als volgt (bij mijn verzekeraar): alles boven de 180kW blijft dezelfde prijs. Dus als ik de M Performance Power Kit laat steken en ik ga van 190 naar 210kW kost me dat geen euro meer aan verzekering.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                                      waarschijnlijk een vraag dat al vaak gesteld is maar zie niet direct x terug: is chiptuning aan te geven bij de verzekeraar? Gewoon doorgeven hoeveel pk hij extra heeft en de extra kost van vermogen betalen aan verzekering?
                                      Staat haarfijn uitgelegd op de website van een advocaat :
                                      (even googlen volstaat omdat het hier blijkbaar niet toegestaan is om deze bron te vermelden)

                                      Chiptuning

                                      De wet ?

                                      Volgens het K.B. van 15 maart 1968 (houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen) moet elke personenwagen, die in België wordt gebouwd of ingevoerd, worden goedgekeurd door de bevoegde instantie (art. 3 § 1).
                                      Dit gebeurt door middel van een certificaat van goedkeuring.

                                      Eenmaal voor een bepaald prototype van voertuig een proces-verbaal van goedkeuring wordt afgeleverd, moet elk exemplaar van dat voertuig worden voorzien van een gelijkvormigheidsattest (officieel: certificaat van overeenstemming). Het gelijkvormigheidstest vormt zo de bevestiging dat het voertuig in kwestie volledig overeenstemt met het prototype waarvoor het certificaat van goedkeuring werd afgeleverd.

                                      Het is verboden een voertuig in het verkeer te brengen op de openbare weg dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat (14 § 1, 3).

                                      En wat met verbouwingen ?

                                      Wie zijn voertuig tunet, door middel van chiptuning of anderszins, wijzigt vanzelfsprekend zijn voertuig.

                                      Is het de constructeur zelf die het voertuig wijzigt, dan dient deze de wijzigingen aan te geven aan de dezelfde instantie die het certificaat van goedkeuring afleverde (art. .

                                      Wenst men echter zelf verbouwingen uit te voeren aan zijn voertuig, dan heeft men daar in principe de toestemming voor nodig van de constructeur. Onder verbouwingen verstaat men “grondige veranderingen, bijvoorbeeld ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.)”. Voor deze grondige veranderingen, waaronder ook chiptuning valt, heeft men steeds de toelating van de constructeur nodig.

                                      Op dit principe bestaan wel enkele uitzonderingen.

                                      Volgens het K.B. zelf is die toestemming van de constructeur alvast niet vereist voor het toevoegen van organen of in de wijziging of de verwijdering van het benzinereservoir met het oog op de installatie van een LPG- of NGV-uitrusting (art. 8 § 5)

                                      Specifiek met betrekking tot verlaagde wagens, geldt bovendien de Ministeriële omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen.

                                      Tenslotte werden ook in de Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 bepaalde verbouwingen vrijgesteld van toestemming van de constructeur. De daarin vermelde verbouwingen dienen in principe te worden meegedeeld aan het keuringsstation. Wanneer het voertuig wordt gekeurd, wordt nagegaan of de verbouwingen voldoen aan de meegedeelde verbouwingen. Is dat het geval, dan wordt samen met het keuringsbewijs een tuningrapport afgeleverd. Meer specifiek gaat het om:

                                      - Het aanbrengen van bepaalde tinten en folie op ruiten onder bepaalde voorwaarden
                                      - Het cleanen van zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
                                      afdekkappen rond wielopeningen
                                      sierstrips op voor- en achterbumper
                                      sierstrips op voor- en achterlichten
                                      sierlijsten rond ruiten
                                      sierlijsten op achterdeur (koffer)
                                      dakrails
                                      emblemen op carrosserie
                                      emblemen in voorgrille
                                      antenne
                                      - het verplaatsen van officiële kentekenplaat
                                      - het vervangen van voor- en achterlichten (geen xenon), richtingaanwijzers, stoplichten, …
                                      - het wegwerken of verplaatsen van sleutelgaten, grepen, klinken
                                      - het vervangen en wijzigen van bumper
                                      - het vervangen van carterbescherming
                                      - het vervangen van contactoppervlak pedaal
                                      - het monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt
                                      - het vervangen en wijzigen van dashbord
                                      - het aanbrengen van instrumentenfolie
                                      - het vervangen van achteruitkijkspiegel
                                      - het monteren van sporttankdeksel
                                      - het monteren van spoiler
                                      - het verlengen van motorkap
                                      - het aanbrengen van lichtmask
                                      - het monteren van ruitenwisser
                                      - het vervangen en wijzigen van versnellingspook
                                      - het vervangen van remblok
                                      - het verbreden van spatbord (widebodykits)
                                      - het monteren van spatbord
                                      - het vervangen en wijzigen van handremhendel
                                      - het aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
                                      - het monteren van veerpootbrug
                                      - het vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
                                      - het vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
                                      - het vervangen van stuurwiel
                                      - het vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel
                                      - het vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel
                                      - het vervangen van remschijf
                                      - het vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat
                                      - het vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat
                                      - het vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen)
                                      - het verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers
                                      - het monteren van luchthapper op flanken
                                      - het monteren van luchthapper op dak
                                      - het monteren van luchthapper op motorkap
                                      - het monteren van vlinderdeur
                                      - het vervangen van veiligheidsgordel
                                      - het monteren van veiligheidskooi
                                      - het monteren van velg met adapter

                                      Chiptuning in het bijzonder

                                      Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van uitzonderingen. Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden. Wanneer een voertuig toch zodanig wordt getuned dat het méér vermogen heeft dan vermeld in het certificaat van goedkeuring, dan kan dit bijgevolg enkel met de uitdrukkelijke goedkeuring van de constructeur (zie hoger). Zonder die goedkeuring wordt het voertuig eenvoudigweg niet toegelaten op de openbare weg.

                                      En dat is niet zonder gevolgen…

                                      Gevolgen

                                      Hoger werd reeds verschillende malen gesteld dat een voertuig dat niet voldoet aan het certificaat van goedkeuring, niet wordt toegelaten tot de openbare weg.

                                      Overtredingen worden gestraft met geldboetes van 10 EUR tot 10.000 EUR en/of een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 jaar (art. 4 wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

                                      Opgelet: de geldboetes dienen nog te worden verhoogd met de opdeciemen. Anno 2013 betekent dit dat de hoger vermelde bedragen worden vermenigvuldigd met 6!

                                      Naast de geldboetes stelt er zich bovendien mogelijks ook een verzekeringstechnisch probleem. Wie zijn wagen tunet, zorgt er ook voor dat deze niet meer overeenstemt met de wagen waarvoor de verzekering werd afgesloten. Specifiek voor chiptuning is er sprake van een “verzwaring van het risico”, omdat het voertuig eigenlijk meer vermogen heeft dan aangegeven op het gelijkvormigheidsattest.

                                      Wie tijdens de verzekeringsovereenkomst het voorwerp daarvan verandert, is verplicht de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte te brengen. De verzekeringsmaatschappij kan beslissen de premie met terugwerkende kracht te verhogen. Wanneer het voertuig is gewijzigd zonder toestemming van de constructeur (en het bijgevolg niet meer toegelaten is tot de openbare weg), kan de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst binnen de maand opzeggen.

                                      Wanneer er zich een ongeval voordoet nog voor de verzekeraar een standpunt heeft ingenomen, is de verzekeraar verplicht om tussen te komen. Wanneer men geen aangifte doet aan de verzekeraar en er doet zich een ongeval voor, dan kan de verzekeraar eenvoudigweg weigeren om tussen te komen.

                                      Voor de eigen schade betekent dit dat de verzekerde deze zelf zal moeten dragen (Art. 87 § 2 Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten).
                                      Schade aan anderen daarentegen wordt nog wel door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Na deze vergoeding kan de verzekeringsmaatschappij echter al hetgeen zij uitbetaalde, terugvorderen van de verzekerde (Art. 25, 1°, b) K.B. van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen). Aangezien er sprake is van de schending van een wettelijke bepaling, is er in principe zelfs geen oorzakelijk verband vereist tussen de chiptuning en het ongeval (Zie bv. Cass. 13 september 2012, VAV 2013, afl. 1, 25).


                                      Tot slot

                                      Wie een voertuig bestuurt in België, was tot voor kort steeds verplicht een gelijkvormigheidsattest bij zich te hebben. Sedert 20 september 2013 geldt deze verplichting echter niet meer voor voertuigen die in België worden ingevoerd, nadat zij al eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven. Men kan dit bewijs nog steeds vragen, maar de afwezigheid daarvan wordt niet meer gesanctioneerd.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                                        Staat haarfijn uitgelegd op de website van een advocaat :
                                        (even googlen volstaat omdat het hier blijkbaar niet toegestaan is om deze bron te vermelden)

                                        Chiptuning

                                        De wet ?

                                        Volgens het K.B. van 15 maart 1968 (houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen) moet elke personenwagen, die in België wordt gebouwd of ingevoerd, worden goedgekeurd door de bevoegde instantie (art. 3 § 1).
                                        Dit gebeurt door middel van een certificaat van goedkeuring.

                                        Eenmaal voor een bepaald prototype van voertuig een proces-verbaal van goedkeuring wordt afgeleverd, moet elk exemplaar van dat voertuig worden voorzien van een gelijkvormigheidsattest (officieel: certificaat van overeenstemming). Het gelijkvormigheidstest vormt zo de bevestiging dat het voertuig in kwestie volledig overeenstemt met het prototype waarvoor het certificaat van goedkeuring werd afgeleverd.

                                        Het is verboden een voertuig in het verkeer te brengen op de openbare weg dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat (14 § 1, 3).

                                        En wat met verbouwingen ?

                                        Wie zijn voertuig tunet, door middel van chiptuning of anderszins, wijzigt vanzelfsprekend zijn voertuig.

                                        Is het de constructeur zelf die het voertuig wijzigt, dan dient deze de wijzigingen aan te geven aan de dezelfde instantie die het certificaat van goedkeuring afleverde (art. .

                                        Wenst men echter zelf verbouwingen uit te voeren aan zijn voertuig, dan heeft men daar in principe de toestemming voor nodig van de constructeur. Onder verbouwingen verstaat men “grondige veranderingen, bijvoorbeeld ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.)”. Voor deze grondige veranderingen, waaronder ook chiptuning valt, heeft men steeds de toelating van de constructeur nodig.

                                        Op dit principe bestaan wel enkele uitzonderingen.

                                        Volgens het K.B. zelf is die toestemming van de constructeur alvast niet vereist voor het toevoegen van organen of in de wijziging of de verwijdering van het benzinereservoir met het oog op de installatie van een LPG- of NGV-uitrusting (art. 8 § 5)

                                        Specifiek met betrekking tot verlaagde wagens, geldt bovendien de Ministeriële omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen.

                                        Tenslotte werden ook in de Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 bepaalde verbouwingen vrijgesteld van toestemming van de constructeur. De daarin vermelde verbouwingen dienen in principe te worden meegedeeld aan het keuringsstation. Wanneer het voertuig wordt gekeurd, wordt nagegaan of de verbouwingen voldoen aan de meegedeelde verbouwingen. Is dat het geval, dan wordt samen met het keuringsbewijs een tuningrapport afgeleverd. Meer specifiek gaat het om:

                                        - Het aanbrengen van bepaalde tinten en folie op ruiten onder bepaalde voorwaarden
                                        - Het cleanen van zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
                                        afdekkappen rond wielopeningen
                                        sierstrips op voor- en achterbumper
                                        sierstrips op voor- en achterlichten
                                        sierlijsten rond ruiten
                                        sierlijsten op achterdeur (koffer)
                                        dakrails
                                        emblemen op carrosserie
                                        emblemen in voorgrille
                                        antenne
                                        - het verplaatsen van officiële kentekenplaat
                                        - het vervangen van voor- en achterlichten (geen xenon), richtingaanwijzers, stoplichten, …
                                        - het wegwerken of verplaatsen van sleutelgaten, grepen, klinken
                                        - het vervangen en wijzigen van bumper
                                        - het vervangen van carterbescherming
                                        - het vervangen van contactoppervlak pedaal
                                        - het monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt
                                        - het vervangen en wijzigen van dashbord
                                        - het aanbrengen van instrumentenfolie
                                        - het vervangen van achteruitkijkspiegel
                                        - het monteren van sporttankdeksel
                                        - het monteren van spoiler
                                        - het verlengen van motorkap
                                        - het aanbrengen van lichtmask
                                        - het monteren van ruitenwisser
                                        - het vervangen en wijzigen van versnellingspook
                                        - het vervangen van remblok
                                        - het verbreden van spatbord (widebodykits)
                                        - het monteren van spatbord
                                        - het vervangen en wijzigen van handremhendel
                                        - het aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
                                        - het monteren van veerpootbrug
                                        - het vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
                                        - het vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
                                        - het vervangen van stuurwiel
                                        - het vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel
                                        - het vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel
                                        - het vervangen van remschijf
                                        - het vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat
                                        - het vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat
                                        - het vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen)
                                        - het verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers
                                        - het monteren van luchthapper op flanken
                                        - het monteren van luchthapper op dak
                                        - het monteren van luchthapper op motorkap
                                        - het monteren van vlinderdeur
                                        - het vervangen van veiligheidsgordel
                                        - het monteren van veiligheidskooi
                                        - het monteren van velg met adapter

                                        Chiptuning in het bijzonder

                                        Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van uitzonderingen. Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden. Wanneer een voertuig toch zodanig wordt getuned dat het méér vermogen heeft dan vermeld in het certificaat van goedkeuring, dan kan dit bijgevolg enkel met de uitdrukkelijke goedkeuring van de constructeur (zie hoger). Zonder die goedkeuring wordt het voertuig eenvoudigweg niet toegelaten op de openbare weg.

                                        En dat is niet zonder gevolgen…

                                        Gevolgen

                                        Hoger werd reeds verschillende malen gesteld dat een voertuig dat niet voldoet aan het certificaat van goedkeuring, niet wordt toegelaten tot de openbare weg.

                                        Overtredingen worden gestraft met geldboetes van 10 EUR tot 10.000 EUR en/of een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 jaar (art. 4 wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

                                        Opgelet: de geldboetes dienen nog te worden verhoogd met de opdeciemen. Anno 2013 betekent dit dat de hoger vermelde bedragen worden vermenigvuldigd met 6!

                                        Naast de geldboetes stelt er zich bovendien mogelijks ook een verzekeringstechnisch probleem. Wie zijn wagen tunet, zorgt er ook voor dat deze niet meer overeenstemt met de wagen waarvoor de verzekering werd afgesloten. Specifiek voor chiptuning is er sprake van een “verzwaring van het risico”, omdat het voertuig eigenlijk meer vermogen heeft dan aangegeven op het gelijkvormigheidsattest.

                                        Wie tijdens de verzekeringsovereenkomst het voorwerp daarvan verandert, is verplicht de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte te brengen. De verzekeringsmaatschappij kan beslissen de premie met terugwerkende kracht te verhogen. Wanneer het voertuig is gewijzigd zonder toestemming van de constructeur (en het bijgevolg niet meer toegelaten is tot de openbare weg), kan de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst binnen de maand opzeggen.

                                        Wanneer er zich een ongeval voordoet nog voor de verzekeraar een standpunt heeft ingenomen, is de verzekeraar verplicht om tussen te komen. Wanneer men geen aangifte doet aan de verzekeraar en er doet zich een ongeval voor, dan kan de verzekeraar eenvoudigweg weigeren om tussen te komen.

                                        Voor de eigen schade betekent dit dat de verzekerde deze zelf zal moeten dragen (Art. 87 § 2 Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten).
                                        Schade aan anderen daarentegen wordt nog wel door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Na deze vergoeding kan de verzekeringsmaatschappij echter al hetgeen zij uitbetaalde, terugvorderen van de verzekerde (Art. 25, 1°, b) K.B. van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen). Aangezien er sprake is van de schending van een wettelijke bepaling, is er in principe zelfs geen oorzakelijk verband vereist tussen de chiptuning en het ongeval (Zie bv. Cass. 13 september 2012, VAV 2013, afl. 1, 25).


                                        Tot slot

                                        Wie een voertuig bestuurt in België, was tot voor kort steeds verplicht een gelijkvormigheidsattest bij zich te hebben. Sedert 20 september 2013 geldt deze verplichting echter niet meer voor voertuigen die in België worden ingevoerd, nadat zij al eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven. Men kan dit bewijs nog steeds vragen, maar de afwezigheid daarvan wordt niet meer gesanctioneerd.
                                        Pff spammer http://www.bimmerboard.be/forum/inde...666#msg1162666

                                        Comment


                                        • Tja,tzal ginds rap gedaan zijn met zijne zever...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X