Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Voor diegene die zich niet ergeren is dit toch wel een zalig topic. Hoop dat de 2014 even goed wordt. En natuurlijk geheel gebonden aan exacte cijfers, juiste feiten, objectiviteit en een open geest
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Eerlijk gezegd snap ik niet wat iedereen tegen TK heeft, oke die kan maar over 1 ding zagen en durft zich niet bekend maken.
Hij weet veel over de tuners, al dan niet persoonlijke dingen, en zou beter eens wat uitgebreider overal op ingaan en niet alleen antwoorden op vragen dat hem wel liggen, dan zullen inneens heel wat forummers hem gelijk gaan geven.
en hij heeft wel gelijk, of de tuners of tuning die hard fans dat nu willen of niet.
de laatste paginas zijn het hier toch maar een hoop kinderachtige mensen bij elkaar, die hun eigen nog meer belachelijk maken dan TK zich zou belachelijk maken, dat moeten dan volwassen mensen zijn
ik snap eigenlijk het probleem niet, het is toch heel simpel lijkt me.
tuning is verboden, als ge zegt dat het legaal is zijt ge compleet achterlijk en niet van deze wereld. Wetteksten genoeg die dat bewijzen.
tuning wordt wel gedoogd door de overheid want tuningen brengt heel wat geld binnen voor die mannen, zelfde voor tabak, het is zo ongezond en we verhogen de accijnzen ipv het gewoon te verbieden om zo echt de mensen te beschermen.
neemt niet weg dat ik het nut van tuningen wel snap en er ook geen problemen mee heb om dat te laten doen.
moest dit topic nu eens over echte tuning gaan zonder al die kinderen hier had ik mss al wat meer info kunnen krijgen over echte tuningen.
Idd hij zit altijd over hetzelfde te zagen, en oké er zit waarheid in, maar wat hij zegt is niet volledig juist en dat is net het probleem. Als ge zoals tuningkid de moraalridder wilt uithangen, dan moet ge ook de volledige waarheid kennen en verkondigen. En niet altijd dezelfde onzin zitten te verkopen!
Om maar 1 voorbeeld te geven, altijd maar dat zitten doorgaan over het feit dat motortuning illegaal zou zijn, terwijl dat totaal niet het geval. De motortuning op zich is NIET illegaal.
Het is het op de openbare weg brengen van een voertuig waaraan motortuning is uitgevoerd MET een hoger vermogen tot gevolg dat verboden en dus illegaal is.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Laat mij vooreerst beginnen met te zeggen dat ik zeker niets tegen chiptuning heb, en dat ik zelfs denk dat zij die het laten uitvoeren om hun individueel voertuig optimaal te laten afstellen meer dan gelijk hebben en dat dit zelfs zou moeten aangeraden worden, want wees nu eens eerlijk een optimaal afgesteld voertuig beter kan het niet worden.
Maar en hier begint in feite mijn eigenlijke post op de discussie die hier al een paar bladzijden weer aan de gang is:
... Als ge zoals tuningkid de moraalridder wilt uithangen, dan moet ge ook de volledige waarheid kennen en verkondigen. En niet altijd dezelfde onzin zitten te verkopen!....
...Om maar 1 voorbeeld te geven, altijd maar dat zitten doorgaan over het feit dat motortuning illegaal zou zijn, terwijl dat totaal niet het geval. De motortuning op zich is NIET illegaal...
Voor zover ik weet hebt U volkomen gelijk hiermee, voor zover wij weten (jij en ik dus ) is motortuning op zich inderdaad niet wettelijk verboden.
...Het is het op de openbare weg brengen van een voertuig waaraan motortuning is uitgevoerd MET een hoger vermogen tot gevolg dat verboden en dus illegaal is.
Hier verschillen we dus van mening volgens mij gaat het in deze discussie dus enkel om het KB van 15 maart 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen art 14 § 1 punt 3.
Het in het verkeer brengen op de openbare weg van een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat is verboden.
En over de Ministeriële Omzendbrief van 12 maart 2010 betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
Zijn in elk geval verboden :
....
27 Motortuning
....
Dus zoals je kunt zien is het volgens mij zo dat elke motortuning aan een voertuig dat op de openbare weg gebruikt wordt verboden, zij het chiptuning dan eender welke andere tuning, en zoals je kunt zien is er volgens mij nergens sprake van verhoging van vermogen of eender welke andere beperking op het verbod. Mocht iemand echter weet hebben van andere dan door mij aangehaalde teksten (die een wettelijke basis hebben) dan hoor ik het graag zodat we hier allemaal weer wat kunnen bijleren.
Als ge zoals tuningkid de moraalridder wilt uithangen, dan moet ge ook de volledige waarheid kennen en verkondigen. En niet altijd dezelfde onzin zitten te verkopen!
Om maar 1 voorbeeld te geven, altijd maar dat zitten doorgaan over het feit dat motortuning illegaal zou zijn, terwijl dat totaal niet het geval. De motortuning op zich is NIET illegaal.
Dat is het WEL. De FOD Mobiliteit en Vervoer zegt dat, advocaten zeggen dat, de omzendbrief van Schouppe uit 2010 zegt dat, de invoerders zeggen dat, verzekeringen,.... .
Het is het op de openbare weg brengen van een voertuig waaraan motortuning is uitgevoerd MET een hoger vermogen tot gevolg dat verboden en dus illegaal is.
Dat zeg JIJ al maanden lang. Jij bent blijkbaar de wetgever! Proficiat.
...
Dat is het WEL. De FOD Mobiliteit en Vervoer zegt dat, advocaten zeggen dat, de omzendbrief van Schouppe uit 2010 zegt dat, de invoerders zeggen dat, verzekeringen,.... .
Dat zeg JIJ al maanden lang. Jij bent blijkbaar de wetgever! Proficiat.
Probeer eens een artikel van een wet, KB, MB ofzo te vinden waarin er zou gesproken worden dat tuning (ik wil dit zelfs heel breed zien, of zo beperkt als jij het zou verkiezen) an sich zou een verboden handeling zijn als je mijn post hierboven gelezen zou hebben zou je zien dat de enige artikels die ik kan terugvinden deze zijn waarbij er sprake is van een voertuig in het verkeer te brengen op de openbare weg. Het is een beetje zoals roken, de wetgever heeft in al zijn wijsheid besloten dat er niet meer mag gerookt worden op restaurant, in de trein, en tal van andere openbaar toegankelijke plaatsen, niet het roken op zich is verboden enkel op die plaatsen is het roken verboden. Met tuning is het volgens mij ook een beetje zo, niet de tuning op zich is verboden, enkel is het verboden op een voertuig die op de openbare weg gebruikt wordt.
Te brede velgen op uw wagen zijn ook verboden. Ik denk dat er een hoop gevangenissen moeten bijgebouwd worden om alle criminele verkopers op te sluiten. Ik heb geen probleem met de posts of het uitvoeren ervan, het gebruiken op de openbare weg, ... nu al dan niet onwettig is. Het is zelfs lachwekkend om te zien hoe meningen kunnen verschillen. Laat staan dat ze bij de instanties allemaal dezelfde interpretatie handteren. Wel jammer dat ik na 2 dagen nog amper het "gesprek" kan volgen. Met de persoonlijke betichtingen heb ik dan weer wel een probleem. Vanaf dit punt spreek je niet meer over een verdediging van uw standpunt, maar over het afbreken van een persoon. Ik heb me lang afgevraagd wat wij en BR ooit in zijn weg hebben gelegd.
Te brede velgen op uw wagen zijn ook verboden. Ik denk dat er een hoop gevangenissen moeten bijgebouwd worden om alle criminele verkopers op te sluiten. Ik heb geen probleem met de posts of het uitvoeren ervan, het gebruiken op de openbare weg, ... nu al dan niet onwettig is. Het is zelfs lachwekkend om te zien hoe meningen kunnen verschillen. Laat staan dat ze bij de instanties allemaal dezelfde interpretatie handteren. Wel jammer dat ik na 2 dagen nog amper het "gesprek" kan volgen. Met de persoonlijke betichtingen heb ik dan weer wel een probleem. Vanaf dit punt spreek je niet meer over een verdediging van uw standpunt, maar over het afbreken van een persoon. Ik heb me lang afgevraagd wat wij en BR ooit in zijn weg hebben gelegd.
Hij heeft stoplichtsprintje verloren van een van jullie gechipte wagens
Sommige mensen zijn nu eenmaal jaloers op het succes van iemand anders,meestal zijn dat degene die gefaald hebben of te lui zijn om iets te bereiken en achter uw Pc in anonimiteit de held uithangen is een perfekte uitlaatklep voor deze mensen...
Het spijtige aan heel dit verhaal is dat bepaalde personen hier bij hoog en bij laag bepaalde beweringen neerschrijven maar dat ze dit naderhand niet kunnen (of willen) staven, en Geert er staan bij mijn weten nog geen gevangenis straffen op het rondtoeren met een voertuig dat niet in overeenstemming is, dus het zal wel meevallen zeker met het moeten bijbouwen om die reden . Het zou echter bij de "instanties" wel te hopen zijn dat ze allemaal dezelfde interpretatie geven aan de geldende regelgeving, anders wordt het natuurlijk nog veel erger als ieder mag beslissen of een regel nu eens wel dan weer niet zou gelden, of afhankelijk zou zijn van wie hem leest. De regelgeving is er nu eenmaal om een bepaalde zekerheid te bieden hoe slecht of ondoordacht die regelgeving ook mag zijn.
Voor zover ik het kan inschatten heeft motortuning helemaal NIETS te maken met extra pk's. Tuning betekent letterlijk "fijn afstelling" en d'r is geen enkele wet die fijn afstelling kan veroordelen, GEENEEN!!
Maar ja, je moet wel de definitie van de Engelse term "tuning" wel snappen om te weten waar je over praat want "tuning" heeft an sich niet enkel iets met de motor te maken maar gaat over de hele afstelling van een auto. (Geen foorkarren eh!)
Welke wet gaat mij tegenhouden om m'n auto 0,5l per honderd minder te laten verbruiken bij dezelfde pk's door "fijn AFSTELLING"????..Komop betweters...En ja, extra pk's door "FIJN AFSTELLING" is illegaal...maar dat is al serieus afgezaagd...geeuw!!
Voor een schroefkit bvb kan je een attest krijgen en die laten keuren. Dit is ook tuning volgens jouw brede Engelse verklaring. Ik heb een diploma met Engels op, mss snap ik het woord ook.
Ga eens naar de keuring om je eco-tuning te laten keuren en te attesteren.
Voor zover ik het kan inschatten heeft motortuning helemaal NIETS te maken met extra pk's.
zijde gij nu serieus? als uw motor fijn afgesteld wordt omdat em niet optimaal draait, betekent dat ook dat em minder pk heeft dan hij zou moeten hebben. sowieso als je em "fijn afstelt" ga je ook meer pk hebben he. en tuning is afstellen, finetuning dat is fijn afstellen.
en sowieso is meer pk illegaal, buiten als de constructeur er goedkeuring voor geeft en dit ook aanpast op het gelijkvormigheidsattest, en daarna uw verzekering aangepast wordt. geen zin om hier blijven over door te bomen, op dat vlak heeft tuningkid gelijk, maar door er blijven over te zagen komt em enkel maar terug.
Voor zover ik het kan inschatten heeft motortuning helemaal NIETS te maken met extra pk's. Tuning betekent in letterlijk "fijn afstelling" en d'r is geen enkele wet die fijn afstelling kan veroordelen, GEENEEN!!
Maar ja, je moet wel de definitie van de Engelse term "tuning" wel snappen om te weten waar je over praat want "tuning" heeft an sich niet enkel iets met de motor te maken maar gaat over de hele afstelling van een auto. (Geen foorkarren eh!)
Welke wet gaat mij tegenhouden om m'n auto 0,5l per honderd minder te laten verbruiken bij dezelfde pk's door "fijn TUNING"????..Komop betweters...En ja, extra pk's door "FIJN TUNING" is illegaal...maar dat is al serieus afgezaagd...geeuw!!
Zoals reeds eerder geschreven is motortuning verboden als verbouwing aan een voertuig uit de categorie M1 ik zal hierbij trachten de link te plaatsen naar het betreffende artikel: hier klikken
Een beetje doorscrollen op ongeveer 2/3de naar beneden kun je de lijst zien van de verboden verbouwingen met als nr 26 motortuning, dus.... zoals eerder reeds geschreven er staat niet bij enkel indien het een verhoging van het vermogen tot gevolg heeft neen er staat enkel motortuning (er staat zelfs niet bij chiptuning of andere tuning).
Comment