Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vraagje voor de Tuners; Tuning van Seat Leon 5F 1.4TSI 122pk
Ik ga eerst en vooral ervaren hoe de 122pk versie het doet. Ik heb namelijk testgereden met de 140pk versie.
Als de 122pk versie qua rijplezier niet zoveel scheelt dan zullen we nog zien.
900 euro vind ik veel verschil .. voor wat eigenlijk exact dezelfde motor is, alleen softwarematig anders... en de misschien ietwat stevigere bak om de 50NM extra aan te kunnen ...
Sent from my Samsung Galaxy S3
Seat Leon SC FR 1.4 TSI - Seat Ibiza 1.4 TDI
Tip: Join de Facebook groep "Seat Leon Eigenaars" voor informatie en ervaringen tussen New Leon eigenaars
Inderdaad, er is zelfs een 140pk versie beschikbaar van de 1.4Tsi. Dus waarom hij die niet heeft gekocht.... en dan daarna nog eens getuned. Dat begrijp ik niet. Waarschijnlijk kom je nog eens goedkoper uit als je standaard de 140pk versie pakt.
Als de 122pk versie mechanisch identiek is aan de 140pk versie is het nutteloos om te doen wat jij zegt hoor. Jij zou dan in eerste instantie 900 euro meer betalen voor die 18pk extra die nadien in het niets opgaat na de chiptuning? Maar zoals ik al zei, de topicstarter hoeft geen tuningbedrijf. Hij zou gewoon iemand moeten vinden die bereid is de OEM 140pk map erop te zetten.
Chippen kost +/-600€ dan had ik die 300€ extra ook nog bijgelegd.
Nog eentje die niet mee is... TS is tevreden met de OEM 140pk map, daar gaat hij heus geen 600 euro aan geven. Als je een mekanieker vind met goodwill heb je dat voor 50 euro. Als hij dan toch 600 euro gaat spenderen aan chiptuning , dan heeft hij evenveel vermogen als iemand met een 140pk die zijn wagen laat chippen. Maar het verschil is dan geen 300 euro, dat blijft gewoon 900 euro...
Een andere OEM map zal toch wel ingeladen kunnen worden bij de dealer hé? Hij kan beter een mekanieker zoeken die bereid is om dat te doen en die 50 euro toe te stoppen.
Als je een mekanieker vind met goodwill heb je dat voor 50 euro. Als hij dan toch 600 euro gaat spenderen aan chiptuning , dan heeft hij evenveel vermogen als iemand met een 140pk die zijn wagen laat chippen.
Een mekanieker kan geen OEM 140pk map programmeren in een 122pk... laat staan dat die dat zouden mogen, of kunnen, en al zeker niet voor 50€!
Toen ik ging zien voor mijn leon stelde de garagist zelf voor om hem te chippen...hij begon zelfs over een andere turbo erop te zetten ik wist ook al voor ik de wagen had dat ik hem ging laten chippen, bij men andere wagens net van hetzelfde! Als ik morgen het geld moest hebben om een of andere exotische wagen te kunnen kopen laat ik hem ook direkt chippen...niks mis mee in mijn ogen
Jawel. De eigenaar mag er niet de openbare weg mee op.
Ik ben ook helemaal niet voor die tuningwereld tuningkid, maar je schiet op de verkeerde
BR en anderen zijn als handelaar (méér dan particulieren) geacht de wetten te kennen en te respecteren. Wetende dat het voertuig bestemd is voor de openbare weg, is chippen derhalve verboden.
Een tuner werkt namelijk mee het misdrijf te voltooien.
Zoiets als "mee helpen inbreken".
Toen ik ging zien voor mijn leon stelde de garagist zelf voor om hem te chippen...hij begon zelfs over een andere turbo erop te zetten ik wist ook al voor ik de wagen had dat ik hem ging laten chippen, bij men andere wagens net van hetzelfde! Als ik morgen het geld moest hebben om een of andere exotische wagen te kunnen kopen laat ik hem ook direkt chippen...niks mis mee in mijn ogen
ik let er zelfs op als in een andere wagen ga kopen, of hij kan gechipt worden
@ tuningkid , stop es met zagen, als je niet kan zien dat anderen hun auto chippen blijf dan weg uit het aftermarket gedeelte.
BR en anderen zijn als handelaar (méér dan particulieren) geacht de wetten te kennen en te respecteren. Wetende dat het voertuig bestemd is voor de openbare weg, is chippen derhalve verboden.
Een tuner werkt namelijk mee het misdrijf te voltooien.
Zoiets als "mee helpen inbreken".
Dat slaat nergens op, mocht dit enigszins ergens steek houden dan waren al die tuningzaken al dicht. Je zou de invoerder dan ook kunnen aansprakelijk stellen want zij zijn diegene die geen toestemming geven, daar zit trouwens de fout in je redenering want de tuner kan niet weten of de invoerder al dan niet wil homologeren De fout zit bij de wetgever en diegene die moet toezien op het uitvoeren van die wetten.
Ik begrijp dat je tegen die tuning bent en dat aan de kaak wil stellen maar dan moet je wel de juiste mensen onder druk zetten
Dat slaat nergens op, mocht dit enigszins ergens steek houden dan waren al die tuningzaken al dicht. Je zou de invoerder dan ook kunnen aansprakelijk stellen want zij zijn diegene die geen toestemming geven, daar zit trouwens de fout in je redenering want de tuner kan niet weten of de invoerder al dan niet wil homologeren De fout zit bij de wetgever en diegene die moet toezien op het uitvoeren van die wetten.
Ik begrijp dat je tegen die tuning bent en dat aan de kaak wil stellen maar dan moet je wel de juiste mensen onder druk zetten
Das een verstandig antwoord,hier zal onze kid wa tijd moeten insteken om een gepast antwoord te vinden....
Das een verstandig antwoord,hier zal onze kid wa tijd moeten insteken om een gepast antwoord te vinden....
Hij antwoord niet op dergelijke dingen heb ik al ondervonden of hij negeert de argumenten en blijft op zijn eigen foute redenering verder gaan Ik vind hem wel niet correct, want hij zou zijn foute redenering dan ook moeten doortrekken naar bandenboeren die velgen monteren die niet op een voertuig mogen
Hij antwoord niet op dergelijke dingen heb ik al ondervonden of hij negeert de argumenten en blijft op zijn eigen foute redenering verder gaan Ik vind hem wel niet correct, want hij zou zijn foute redenering dan ook moeten doortrekken naar bandenboeren die velgen monteren die niet op een voertuig mogen
Niet alleen dat, hij doet precies of hij nen heilige is... Wat een schoolmeerstermentaliteit heeft tuningkind toch.
Dat slaat nergens op, mocht dit enigszins ergens steek houden dan waren al die tuningzaken al dicht. Je zou de invoerder dan ook kunnen aansprakelijk stellen want zij zijn diegene die geen toestemming geven, daar zit trouwens de fout in je redenering want de tuner kan niet weten of de invoerder al dan niet wil homologeren De fout zit bij de wetgever en diegene die moet toezien op het uitvoeren van die wetten.
Ik begrijp dat je tegen die tuning bent en dat aan de kaak wil stellen maar dan moet je wel de juiste mensen onder druk zetten
Jouw uitleg slaat inderdaad nergens op want :
1/ indien invoerders geen toestemming geven is omdat er hiervoor hoogstwaarschijnlijk een gegronde reden voor bestaat.
2/ het excuus dat een tuner "het niet kan weten" is onzin gezien de "tuner" zich vooreerst dient te informeren of hij überhaupt de wagen mag tunen/verbouwen. Indien er dan een toelating bestaat mag inderdaad het vermogen worden gewijzigd.
De kans dat U of anderen hiervoor ooit een toelating krijgen is vrijwel onbestaande.
Een slotenmaker dient zich ook eerst de vergewissen of een "klant-zonder-sleutel" wel de rechtmatige eigenaar van een woning/auto is.
Comment