Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dat van die bmw was een verzonnen verhaal om mensen schrik te doen krijgen voor chiptuning, 9kans op 10 was dat dus al nze vriend tuningkid. Greet is de 'bijnaam' die tuningkid aan Geert van Dvx geeft.
was ergens al eens bewezen dat TK ook de bmw320 verhaal-man was.
Ben ook van plan m'n beemer een vitaminekuur te geven, echter een vraagje aan de tuners, of eventueel forummers als ze er een antwoord op weten:
PPE remapped m'n wagen naar 175 PK en 370Nm.
Zowel BRP als DVX gaan naar 180 PK en 400Nm.
Nu heb ik me laten wijsmaken dat m'n versnellingsbak voorzien is tot 400Nm. Klopt dit?
M'n keuze gaat dan naar PPE, omdat die voor mij de veiligste marge nog inbouwt, wat mij persoonlijk een gevoel geeft dat hij de wagen beter kent. PPE is ook gespecialiseerd in BMW, dus dat kan wel een voordeel zijn.
Verder is er ook nog een eeuwige discussie dat de turbo een klein beetje anders zou zijn dan de 120d. Zelfs op BB vind ik geen duidelijk antwoord.
Gelieve bij deze een on topic antwoord te geven
Je redenering is er één van gezond verstand beemer_m3.
Het is altijd beter om er niet het maximum uit te halen zodat je inderdaad een bepaalde marge kan houden.
Alles heeft te maken met hoe je de wagen gebruikt. Voor 'normaal' sportief straatgebruik kan je makkelijk iets meer vermogen lospeuteren omdat de belasting bij een normale (af en toe) sportieve rijstijl nu ook niet zo extreem hoog ligt. Rij je echt zwaar en langdurig door dan is je belasting veel groter en kies je best bewust om niet tot het plafond te tunen. Je houdt dan immers best nog een beetje speling over zodat je onderdelen beter (of lees langer) met de stress omgaan.
De meesten flippen gewoon op max cijferkes en gaan daar dus tuners op beoordelen. Ze vegen hun gat aan wat het met hun wagen doet als ze eens echt doorrijden... In mijn ogen is een correcte tuner iemand die aan de klant vraagt hoe hij met zijn wagen zal rijden en voor welk gebruik hij zal dienen. Afhankelijk van je antwoord zal de tuner dan wel zelf uitmaken of hij marge voorziet of dat hij er bij wijze van spreken de laatste pk/nm gaat uithalen.
Voorbeeld: als je zoals het merendeel een gewone sjonnie bent die de man wilt uithangen aan de lichten, dan ga je dus voor de max settings.
Ben je iemand die bijvoorbeeld af en toe gaat tracken met je wagen, dan ga je bewust voor iets minder vermogen en verkies je uithouding/endurance ipv max pk/nm...
De sjonnie zal je misschien wel nipt voorbij gaan op het rechte stuk, maar na 2 uur rijden staat hij waarschijnlijk al aan de kant omdat den boel de stress niet kan verwerken, terwijl jij met een minder 'aggresieve' tuning probleemloos de dag kunt uitrijden...
Iemand ervaring met 'ecotuning' op een DS5 met automaat?
Vergeet dat maar.
Je bent veel beter af met een cursus eco-rijden.
Tussen een slechte chauffeur en een zuinige zit makkelijk 30% verbruiksverschil.
Ik geloof niet in eco tuning.
btw effkes dat topic over die inbeslag genomen 320 doorlopen
En nog iets voor Tuningkid,mijn hok haalt stock de af-fabriekwaardes niet ,381 ipv de vooropgestelde 400pk,ben ik dan ook illegaal bezig?want op het gva staat 400pk (omgerekent naar kw)?,in principe ben ik dan ook niet verzekerd/gekeurd?
btw effkes dat topic over die inbeslag genomen 320 doorlopen
En nog iets voor Tuningkid,mijn hok haalt stock de af-fabriekwaardes niet ,381 ipv de vooropgestelde 400pk,ben ik dan ook illegaal bezig?want op het gva staat 400pk (omgerekent naar kw)?,in principe ben ik dan ook niet verzekerd/gekeurd?
Een betere vraag, mag je hem motorisch aanpassen om de stockwaarden wel te halen?
Is dat echt zo moeilijk te verstaan? Elke wagen heeft wel x% meer of minder vermogen dan door de fabrikant opgegeven.
Waar het hier in de wetgeving om gaat is dat je door de originele software aan te passen of te overschrijven je vermogen gaat doen toenemen.
Stel nu dat de verzekering of bv. de BMW dealer ziet dat de software niet meer origineel is dan kan je een probleem hebben. Ze gaan bij originele software echt niet kijken of hij nu 103 of 107pk heeft.
Het is bij wet verboden. Zo simpel is het. Je kan omgekeerd op een stoel gaan staan, maar dat verandert er niets aan. Het staat zwart op wit.
Alles heeft te maken met hoe je de wagen gebruikt. Voor 'normaal' sportief straatgebruik kan je makkelijk iets meer vermogen lospeuteren omdat de belasting bij een normale (af en toe) sportieve rijstijl nu ook niet zo extreem hoog ligt. Rij je echt zwaar en langdurig door dan is je belasting veel groter en kies je best bewust om niet tot het plafond te tunen. Je houdt dan immers best nog een beetje speling over zodat je onderdelen beter (of lees langer) met de stress omgaan.
Elke tuner die zichzelf serieus neemt zal ALTIJD aan de klant vragen waarom hij een wagen wilt laten mappen, klanten die hier zijn geweest weten ook dat dit een van de eerste vragen is die ik stel.
Nog iets dat me telkens opvalt... "de waarden op de website zijn richtwaarden, niet iets om je blind op te staren... dit zijn gemiddelden die we door de jaren heen hebben gezien"
De meesten flippen gewoon op max cijferkes en gaan daar dus tuners op beoordelen. Ze vegen hun gat aan wat het met hun wagen doet als ze eens echt doorrijden... In mijn ogen is een correcte tuner iemand die aan de klant vraagt hoe hij met zijn wagen zal rijden en voor welk gebruik hij zal dienen. Afhankelijk van je antwoord zal de tuner dan wel zelf uitmaken of hij marge voorziet of dat hij er bij wijze van spreken de laatste pk/nm gaat uithalen.
Voorbeeld: als je zoals het merendeel een gewone sjonnie bent die de man wilt uithangen aan de lichten, dan ga je dus voor de max settings.
10j geleden mss... 9/10 is een normale man of vrouw, met een normale wagen, die gewoon iets vlotter & zuiniger wilt rondtuffen... Sjonnies zien we hier niet vaak.
10j geleden mss... 9/10 is een normale man of vrouw, met een normale wagen, die gewoon iets vlotter & zuiniger wilt rondtuffen... Sjonnies zien we hier niet vaak.
Na tuning is de wagen zuiniger? Dus de CO2 waardes gaan ook lager zijn dan origineel?
Comment