Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Voor de kenners hier op't forum, ik heb al een paar keer zitten emailen met Bruno van BR Performance, maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie er van denken.
Ik heb onlangs een nieuwe wagen aangekocht, een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost benzine (100pk). Aangezien mijn vorige wagen zware stukken had & te duur was om te laten maken, heb ik maar meteen een nieuwe stockwagen gekocht. Er was niet bepaald veel keuze qua opties of motorisatie, maar op zich ben ik heel tevreden met de motor die er nu in zit.
Maar indien het kan zou ik de nieuwe wagen wel willen laten optimaliseren. Daarom dat ik eens op zoektocht ben gegaan & ik kwam bij oa BR Performance , Shiftech & ATM-Tuning uit. Maar er zijn blijkbaar toch grote verschillen tussen de drie. BR Performance lijkt me super professioneel & ik lees enkel goede ervaringen om eerlijk te zijn. De prijs lijkt me ook correct voor de service die ze bieden, dus op dat vlak, geen probleem. Maar als ik dan de andere twee ga vergelijken met BRP, dan ben ik toch verrast. Voor de duidelijkheid, er is van de motor in mijn wagen ook nog een 125PK versie, dat wordt hieronder duidelijk:
- Shiftech garandeert mij een vermogen van 145PK, wat toch wel opvallend is als ik zowat alle andere chiptuners er langs leg. Volgens hun is mijn 1.0 Ecoboost 100PK enkel softwarematig begrensd & identiek aan de 125PK versie. Met andere woorden, ze garanderen me hetzelfde resultaat als bij een 1.0 Ecoboost 125pk, toch opvallend niet? Ook zijn ze trouwens een pak duurder dan ATM of BRP.
- ATM Tuning biedt me een veel lagere prijs aan & ze bellen me zelfs op na een offerte via email. Tijdens dat telefoongesprek gaan ze NOG EENS onder de offerteprijs (350€ uiteindelijk). Natuurlijk zal dit wel deel uitmaken van hun marketingstrategie, die volgens mij dan weer typisch Hollands is ;-) Bij hun krijg ik dezelfde winst als bij BRP & volgens hun website garanderen ze ook een 100% op maat-tuning. Op het eerste zicht lijkt dit dus de beste "deal", maar of het ook beste resultaat oplevert, daar ben ik nog niet uit.
Dit heb ik dus ook naar Bruno verstuurd, gewoon om zijn mening eens te weten te komen. Het ziet er mij gewoon raar uit dat de ene tuner mijn motor hetzelfde beschouwd als de 125PK versie, terwijl de andere tuner 2 verschillende grafieken & resultaten op de website heeft staan. Volgens de ene tuner is mijn motor identiek aan de 125PK versie, volgens de andere niet. Wie moet ik nu uiteindelijk geloven? In neig naar het tweede toe, zonder dat ik daar ook maar enig bewijs van heb welliswaar. Ik heb al veel goede ervaringen ivm BRP gelezen (oa hier) & ik vertrouw er op dat Bruno een echte krak is in wat hij doet. Ik zou dus graag zijn en jullie objectieve mening hier eens over willen weten.
ATM Tuning vond ik zelf bv wel interessant, ze liggen in Houthalen (20km rijden voor mij), de prijs is lager, ze hebben blijkbaar enorm veel filialen, etc... Maar ik lees nogal gemengde ervaringen over dit bedrijf in het algemeen. Heinz, daar weet ik nog niks van. Shiftech is een pak duurder, maar zou me zelfde winst garanderen als bij de 125PK versie van mijn motor. En BRP lijkt me eerlijk gezegd degene die ik het meest kan vertrouwen als ik afga op de communicatie met Bruno tot nu toe & de ervaringen die ik op het internet al ben tegen gekomen.
PS: Om duidelijk te zijn, ik wil helemaal geen lagere prijs regelen of iets dergelijks. Uiteindelijk wil ik enkel de beste op-maat-tuning voor mijn wagen. Ik geef liever iets meer uit om 100% zeker te zijn ipv wat te besparen en nadien eventueel met de handen in het haar te zitten. Maar het is wel opvallend dat de chiptuners in België nogal verschillen op bepaalde vlakken.
PS2: Volgens de meneer van ATM Tuning was het helemaal niet nodig om de wagen 3 à 4000 km in te rijden, volgens hem zou het zelfs beter zijn om het meteen van in het begin te doen. Die eerste duizenden kilometers waren heel belangrijk zei hij, maar als je die met een geoptimaliseerd motormanagement aflegt, dan zou je er later nog meer plezier van hebben. Dat vond ik dus eigenlijk wel het strafste wat ik gehoord heb, want zowel bij Heinz destijds als bij BRP zeggen ze me dat het rustig inrijden wel degelijk nodig is voor je aan chiptuning begint.
Wel als ze kwalitatief hetzelfde zijn, dan ga je naar andere dingen kijken natuurlijk. Ik heb de voordelen van ATM al vernoemd, maar mijn gevoel zegt BRP omdat er blijkbaar veel mensen zeer content zijn. Uiteindelijk maakt die 40€ mij niets uit hoor, maar ATM ligt nu eenmaal dichterbij & dat zou op zich wel handig zijn moest het ooit nodig zijn. Het valt me gewoon dat ATM goedkoper is en dezelfde winst "belooft", maar langs de andere kant verkondigen ze dan ook weer dat het inrijden van de wagen niet nodig is terwijl de andere dat net wél aanraden. Ook zie ik soms wat mindere reviews. Dan hebt ge nog Shiftech die beweren dat mijn motor identiek dezelfde is als die van de 125PK versie & dus ook dezelfde vermogenswinst zou krijgen, maar die vragen een pak meer geld. Nu zie ik dat DVX bv ook de 1.0 Ecoboost doet & die prijs is hetzelfde als BRP, maar die beloven dan weer 5PK meer (al zal dat bij benadering zijn natuurlijk). En tenslotte staat bij BRP & DVX de 100pk & 125pk versie apart, zij beschouwen de twee versies dus niet als twee identieke motoren.
Ik zie niet bepaald een lijn tussen de verschillende tuning firma's en dan wordt het natuurlijk een beetje verwarrend. Het zijn allemaal professionals, maar wie levert mij nu het beste resultaat op? Het lijkt het me logisch dat je nog met vragen zit en wie het uiteindelijk bij het rechte eind heeft. Als het nu overal hetzelfde zou opleveren en je bent zeker dat het overal op dezelfde kwalitatieve manier gedaan zou worden, dan kies je voor degene die je het meest betrouwbare lijkt (ook kost die iets meer) Maar voor de duidelijkheid, mijn initiële indruk & gevoel zeggen me dat BRP me de beste keuze lijkt. En als dat dan ook zo is, dan vraag ik me af waarom andere firma's dan soms andere dingen verkondigen...
Ja die thread ben ik ook al eens tegen gekomen, maar den ene zegt dat ze identiek zijn, den andere zegt dat er in de turbo een andere metaallegering gebruikt wordt. Dus ja
Maar is dat nu één en dezelfde tuner die onder twee namen werkt, of zijn dat twee verschillende tuners die onder één dak samenwerken?
Want heb dat eerlijk gezegd nooit begrepen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik zou me niet blind staren op die cijferkes, het hangt er ook vanaf hoe gezond uw motor is, ik had na men stage1 evenveel pk als dat er stond opgegeven voor een stage2! Gewoon kiezen bij welke tuner ge het beste gevoel hebt
@ Jug hoe het bij de Fiesta/Bmax zit weet ik niet maar bijvoorbeeld bij de Focus/Cmax krijgt de 125 pk versie wel een zesbak en is het vliegwiel anders bij de 100pk versie dan bij de 125pk versie (kijk eens hier op slide 21) dus er zijn wel degelijk soms verschillen bij ogenschijnlijk dezelfde motor of deze verschillen ertoe bijdragen dat de ene motor een hoger vermogen heeft of dit makkelijker kan verteren dat weet ik niet, ik heb ook geen toegang dat het volledige onderdelen programma van Ford om te kijken of er nog verschillen zijn tussen die motoren.
(bij de Fiesta blijft de 5 bak behouden voor alle motoren dat weet ik wel )
Maar is dat nu één en dezelfde tuner die onder twee namen werkt, of zijn dat twee verschillende tuners die onder één dak samenwerken?
Want heb dat eerlijk gezegd nooit begrepen.
Ik heb dat even opgezocht voor jullie en het is inderdaad een soort van firma die de files opkoopt bij hollanders. Daar wordt dus niks op maat gemaakt. Bovendien hebben ze zelfs geen enkele vergunning voor de uitoefening van hun "activiteiten" !
Dus ook hier weer uitkijken is de boodschap.
Turbo's met verschillende legeringen? Mmh, doet mij toch vermoeden dat die van de 125 pk versie een iets grotere moet zijn.
Bedoel als enkel de software het verschil zou maken waarom dan niet met dezelfde soort turbo's werken?
Voor de kenners hier op't forum, ik heb al een paar keer zitten emailen met Bruno van BR Performance, maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie er van denken.
Ik heb onlangs een nieuwe wagen aangekocht, een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost benzine (100pk). Aangezien mijn vorige wagen zware stukken had & te duur was om te laten maken, heb ik maar meteen een nieuwe stockwagen gekocht. Er was niet bepaald veel keuze qua opties of motorisatie, maar op zich ben ik heel tevreden met de motor die er nu in zit.
De 1.0 ecoboost 100pk is een begrensde 125pk motor , die gaat dus na herprogrammatie naar ca 145pk !
@ Jug hoe het bij de Fiesta/Bmax zit weet ik niet maar bijvoorbeeld bij de Focus/Cmax krijgt de 125 pk versie wel een zesbak en is het vliegwiel anders bij de 100pk versie dan bij de 125pk versie (kijk eens hier op slide 21) dus er zijn wel degelijk soms verschillen bij ogenschijnlijk dezelfde motor of deze verschillen ertoe bijdragen dat de ene motor een hoger vermogen heeft of dit makkelijker kan verteren dat weet ik niet, ik heb ook geen toegang dat het volledige onderdelen programma van Ford om te kijken of er nog verschillen zijn tussen die motoren.
(bij de Fiesta blijft de 5 bak behouden voor alle motoren dat weet ik wel )
Ja dat kan ik begrijpen, soms steken ze ook een andere koppeling of versnellingsbak bij verschillende types om de extra krachten op te vangen, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Turbo's met verschillende legeringen? Mmh, doet mij toch vermoeden dat die van de 125 pk versie een iets grotere moet zijn.
Bedoel als enkel de software het verschil zou maken waarom dan niet met dezelfde soort turbo's werken?
Geen idee, misschien zijn het gewoon dezelfde turbo's? Ik denk je het niet met zekerheid kan weten tot je een Ford engineer tegen komt of voor je dat je turbo opendraait
Wat ik me altijd afvraag is wrm iemand een in dit geval 1.0 liter koopt om daarna te chippen ,wrm niet meteen voor een iets hogere inhoud gaan ?
Wel, stel dat je een wagen hebt waar je al jaren tevreden mee rond rijdt & ineens krijgt die zware stukken. Je had je helemaal niet ingesteld op het feit dat je een nieuwe wagen moest aanschaffen, dus het komt dan ook als een verrassing. Het was trouwens niet meer de moeite om te herstellen, de kosten waren bijna hoger dan de waarde van de wagen. Het zou zelfs geen nuloperatie zijn geweest Dan wil je liefst meteen een andere wagen, want de oude ga je niet laten herstellen. Je kan dan ook moeilijk ettelijke maanden wachten terwijl jouw nieuwe wagen in bestelling is, je koopt dan bv een stockwagen om snel weer te kunnen rijden. Ik wou er nu ook niet bepaald een smak geld aan uitgeven, dus koos ik er voor om een kleinere wagen te kopen & ik had een beetje pech dat er niet bepaald veel keuze was qua motorisatie en opties. Uiteindelijk heb ik dan die 100pk versie van de 1.0 Ecoboost gekocht. Ik moet toegeven, ik ben meer pk's gewoon dan dat. Ik heb ook altijd met een diesel gereden & ik heb nu niet bepaald veel koppel, het is dus zwaar wennen voor mij. Als ik dus in de toekomst de wagen wat kan laten optimaliseren, dan zou dat een toffere rijervaring geven natuurlijk.
Nu, ik begrijp jouw mening helemaal hoor. Maar ik denk wel dat die enkel van toepassing is op de mensen die onrealistische resultaten verwachten. Je moet ook een beetje ruimte laten voor ieders situatie. Als ik bv een nieuwe wagen besteld had, dan was het zeker & vast geen 100pk'tje geworden, maar de situatie was nu eenmaal zo dat ik snel een beslissing moest nemen. Dus ja, ik ben op zich tevreden van de wagen, maar als er nog wat ruimte voor verbetering is in de toekomst, dan mag dat voor mijn part
PS: Zoals exacorta ook al zei, BIV & wegenbelasting zijn op deze wagen een lachertje inderdaad. 61€ inschrijving & 137€ wegentax dacht ik.
Comment