Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2014?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk Berichten
    En omdat stock auto's in alle landen in alle omstandigheden met alle kleine verschillen in brandstof om moeten kunnen gaan. En dan moet je nu eenmaal veel grotere marge's inbouwen dan dat het hier in ons goed gematigd landje nodig is! Een auto gaat hier nooit aan 45 graden in zanderige toestanden rondbollen, of nooit aan -20 ...

    Als de omgeving veel minder extreem is kan je de motor wat extremere dingen laten doen!
    En jij gelooft die zever?

    Als de chipboer van om de hoek een naar ons klimaat geoptimaliseerde ECU voor een bepaald model kan creëren op een uur of twee. Denk je echt dat de autofabrikanten niet even twee uurtjes willen vrijmaken om een ECU voor alle wagens die naar België of de Benelux geëxporteerd worden te maken?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      En ook geen TC's, flitspalen, verkeerslichten, drempels, échte tractors, oude meten,... . En nu mag je wakker worden... 'jonguuuuh'.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Als ik ingenieur zou zijn bij een autofabrikant. En ik kan de CO2 (verbruik) van een bepaald model een pak verminderen door het koppel te verhogen en daarvoor de aandrijflijn net iets steviger te laten construeren. Ik denk dat ik een goede tot zeer evaluatie ga krijgen van m'n directe chef, denk je niet?
        die CO2 word toch veel meer beinvloed door de manier van verbranding dan het verbruik op zich? als je zoiets werkelijk kan zou je beter ontslag nemen en een patent aanvragen
        lets have some more member berries

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          En jij gelooft die zever?

          Als de chipboer van om de hoek een naar ons klimaat geoptimaliseerde ECU voor een bepaald model kan creëren op een uur of twee. Denk je echt dat de autofabrikanten niet even twee uurtjes willen vrijmaken om een ECU voor alle wagens die naar België of de Benelux geëxporteerd worden te maken?
          sinds wanneer vraagt een fabrikant waar je met je auto zal rijden?
          lets have some more member berries

          Comment


          • Ja, want als jij een auto importeert en je krijgt er miserie mee is dat imago schade! En mond aan mond reclame (positief of negatief) is verdomd sterk, dat weten marketing mannen ook! Ze maken een auto die OVERAL goed werkt, daarom dat ze hun testmules ook overal testen. En niet eentje op de noordpool en eentje in spanje...
            Last edited by ; 16/01/2014, 16:52.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk Berichten
              Nee jong, de cijferkes moeten op papier goed zijn, niet in't dagelijkse meven jong! Zot!?!
              Heh??

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                die CO2 word toch veel meer beinvloed door de manier van verbranding dan het verbruik op zich? als je zoiets werkelijk kan zou je beter ontslag nemen en een patent aanvragen
                Hoe bereken je de CO2-uitstoot uit het brandstofverbruik?

                diesel:
                1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

                Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

                Bron: http://www.ecoscore.be/hoe-bereken-j...ndstofverbruik




                Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                sinds wanneer vraagt een fabrikant waar je met je auto zal rijden?
                Dus met mijn gechipte wagen mag ik niet naar het buitenland? Want daar gaat die niet meer naar behoren kunnen rijden?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                  Heh??
                  Te snel getypt, m'n gsm z'n batterij was leeg en wilde het nog snel postten ? Vervolgens zag ik 2 minuten laten op m'n tablet dat ik 5 reacties gemist had en heb ik m'n reactie dus maar ff verwijdert en aangepast ! Mijn welgemeende excuses, ik had geen slechte bedoelingen !
                  Last edited by ; 16/01/2014, 16:58. Reden: Gvd, ik moet echt leren nalezen!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Hoe bereken je de CO2-uitstoot uit het brandstofverbruik?

                    diesel:
                    1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

                    Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

                    Bron: http://www.ecoscore.be/hoe-bereken-j...ndstofverbruik




                    Dus met mijn gechipte wagen mag ik niet naar het buitenland? Want daar gaat die niet meer naar behoren kunnen rijden?
                    Interessant die berekening! Ff opslaan in favorieten die link!

                    Over het buitenland: je mag dat zeker wel, maar je neemt alle extremen er weer bij... Een beetje een typische eigenschap aan dit forum hier precies, je focussen op 1 klein detail om toch maar ergens gelijk te halen! En vinden ze geen detail dan vinden ze wel een schrijf/typfout... Lekker volwassen!

                    Om je toch van antwoord te geven: Je moet dan gewoon niet verwachten dat je met je gechipte wagen aan 45 graden C. aan 250km/h een hele week kan doorrijden zonder dat er iets te warm krijgt... Met een stock zou je dat perfect moeten kunnen (als hij stock 250km/u loopt toch ;-)! )

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Als ik ingenieur zou zijn bij een autofabrikant. En ik kan de CO2 (verbruik) van een bepaald model een pak verminderen door het koppel te verhogen en daarvoor de aandrijflijn net iets steviger te laten construeren. Ik denk dat ik een goede tot zeer evaluatie ga krijgen van m'n directe chef, denk je niet?
                      Tenzij daardoor de kostprijs/productieprijs van je wagen omhoog gaat en je winstmarge daalt. En dat wilt de constructeur niet he, denk je niet?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Hoe bereken je de CO2-uitstoot uit het brandstofverbruik?

                        diesel:
                        1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

                        Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

                        Bron: http://www.ecoscore.be/hoe-bereken-j...ndstofverbruik
                        bizar dat je met verschillende methodes van verbranding verschillende waardes van uitstoot kan verkrijgen he.
                        water kookt ook aan 100° tot je de atmosferische druk gaat veranderen


                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Dus met mijn gechipte wagen mag ik niet naar het buitenland? Want daar gaat die niet meer naar behoren kunnen rijden?
                        hangt er van af waar... is dat met opzet dat je zo doet of ben je gewoon zo "simpel" om het vriendelijk uit te drukken?
                        ik zou mijn wagen nooit meenemen naar afrika, zuid amerika, rusland of zuid-oost azie neen.
                        lets have some more member berries

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten

                          Op korte termijn klopt dit, op lange termijn echter niet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk Berichten
                            Interessant die berekening! Ff opslaan in favorieten die link!

                            Over het buitenland: je mag dat zeker wel, maar je neemt alle extremen er weer bij... Een beetje een typische eigenschap aan dit forum hier precies, je focussen op 1 klein detail om toch maar ergens gelijk te halen! En vinden ze geen detail dan vinden ze wel een schrijf/typfout... Lekker volwassen!

                            Om je toch van antwoord te geven: Je moet dan gewoon niet verwachten dat je met je gechipte wagen aan 45 graden C. aan 250km/h een hele week kan doorrijden zonder dat er iets te warm krijgt... Met een stock zou je dat perfect moeten kunnen (als hij stock 250km/u loopt toch ;-)! )
                            Als jullie beweren dat chiptunen een afstelling op maat/klimaat is. Dan is die 'buitenland vraag' een logische vraagstelling. Dat ene, volgens u kleine detail is namelijk een héél belangrijk detail in deze discussie, hoe je 't ook draait of keert.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri-BRP Bekijk Berichten
                              bij de meeste professionele tuners is een stage 1 herprogrammatie steeds met het oog op de betrouwbaarheid





                              Elke tuner die zichzelf serieus neemt zal ALTIJD aan de klant vragen waarom hij een wagen wilt laten mappen, klanten die hier zijn geweest weten ook dat dit een van de eerste vragen is die ik stel.
                              Nog iets dat me telkens opvalt... "de waarden op de website zijn richtwaarden, niet iets om je blind op te staren... dit zijn gemiddelden die we door de jaren heen hebben gezien"






                              10j geleden mss... 9/10 is een normale man of vrouw, met een normale wagen, die gewoon iets vlotter & zuiniger wilt rondtuffen... Sjonnies zien we hier niet vaak.






                              also #fail




                              ...




                              #rarezinlol
                              #waarstaatjeniet?

                              Merci voor je toelichting op mijn antwoord naar beemer_m3.

                              Zoveel te beter als jullie vragen wat de klant van plan is met zijn wagen.

                              Verschiet er wel van dat er zoveel 'normale' mensen/wagens er langs komen... ik dacht echt dat het merendeel toch de sjonnies waren die extra punch komen zoeken.

                              In ieder geval, ik zie jullie binnenkort op een zondag, want ik zit mee in vrij grote groep die hun wagens komt laten uitdyno'en.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Tenzij daardoor de kostprijs/productieprijs van je wagen omhoog gaat en je winstmarge daalt. En dat wilt de constructeur niet he, denk je niet?
                                Ik denk een litertje minder verbruiken, wat gelijk is aan een flink mindere CO2 uitstoot, dan denk ik dat de meerprijs voor een iets sterkere aandrijflijn in eindeffect de winstmarge enkel maar ten goede zal komen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                  Omdat meer koppel je aandrijflijn zwaarder belast en ze waarschijnlijk meer marge willen behouden.
                                  Denk je niet?
                                  Dat is mooie marketing van de tuners.
                                  Dacht je nu echt dat je versnellingsbak geen 10 Nm extra kan verdragen?

                                  Dat een tuner wat extra PK's kan vinden door wat meer diesel in te spuiten, en de turbodruk te verhogen, daar ben ik mee akkoord.
                                  Heel het marketing praatje over individuele mapping etc is gewoon BS. Dacht je nu echt dat ze voor elke aparte 2.0 TDI van VW of BMW een hele verschillende mapping gaan maken....

                                  Als die extra pk's er op een gezonde manier komen kan het zijn dat de uitlaatnormen nog enigszins gerespecteerd blijven, maar dat die motor ineens 10% zuiniger wordt is gewoon onmogelijk.
                                  Er zijn ook geen harde bewijzen van hé.

                                  En dan bedoel ik niet dat iemand dat nagementen heeft op 2 tankbeurtjes. Je moet op een gesloten omloop met dezelfde auto met en zonder tuning gewoon 100 km rijden en effectief meten hoeveel er minder verbruikt wordt.
                                  Dat zijn harde bewijzen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Als jullie beweren dat chiptunen een afstelling op maat/klimaat is. Dan is die 'buitenland vraag' een logische vraagstelling. Dat ene, volgens u kleine detail is namelijk een héél belangrijk detail in deze discussie, hoe je 't ook draait of keert.
                                    Nee, dat ene detail zal enkel voorvallen in extreme situaties. Laat ik een ander voorbeeld plaatsen: Jij spreekt vermoed ik geen Chinees?? Zou je dan echt niet kunnen functioneren in dat land? De gewone dingen zou je wel lukken, de moeilijkere dingen zou je op moeten afhaken. Dat is met die auto's net zo.

                                    In Afrika rijden kunnen ze perfect. Maar verwacht dan niet dat je ze daar net zo dicht bij de limieten daar kan brengen als hier net omdat de limieten van de motor niet aangepast zijn aan de omstandigheden. Omstandigheden die bij ons nu eenmaal gunstiger zijn dan daar!

                                    Een wagen die nog volledig af fabriek staat zal je daarentegen daar net hetzelfde mogen behandelen als hier, hij zal even goed lopen...
                                    Last edited by ; 16/01/2014, 17:21.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Dat is mooie marketing van de tuners.
                                      Dacht je nu echt dat je versnellingsbak geen 10 Nm extra kan verdragen?

                                      Dat een tuner wat extra PK's kan vinden door wat meer diesel in te spuiten, en de turbodruk te verhogen, daar ben ik mee akkoord.
                                      Heel het marketing praatje over individuele mapping etc is gewoon BS. Dacht je nu echt dat ze voor elke aparte 2.0 TDI van VW of BMW een hele verschillende mapping gaan maken....

                                      Als die extra pk's er op een gezonde manier komen kan het zijn dat de uitlaatnormen nog enigszins gerespecteerd blijven, maar dat die motor ineens 10% zuiniger wordt is gewoon onmogelijk.
                                      Er zijn ook geen harde bewijzen van hé.

                                      En dan bedoel ik niet dat iemand dat nagementen heeft op 2 tankbeurtjes. Je moet op een gesloten omloop met dezelfde auto met en zonder tuning gewoon 100 km rijden en effectief meten hoeveel er minder verbruikt wordt.
                                      Dat zijn harde bewijzen.
                                      Eindelijk eens iemand die niet alles zomaar klakkeloos slikt.

                                      Comment


                                      • Als leek zou ik durven denken dat er verschil is in verbranding als je optimaliseert naar performantie of naar uitstoot toe. Aangezien je van koppel rijden op lage toeren een vuile DPF kan krijgen neem ik aan, dat dit te maken heeft met mengsel en onverbrande deeltjes. Bij een tuning zal dit niet anders zijn lijkt mij dan.
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • heeft er iemand trouwens ervaring met PPE of zit er een tuner van PPE toevallig hier?
                                          BMW X5 45e

                                          Comment

                                          Working...
                                          X