klakkeloos is nu wel een heel groot woord.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste chiptuners anno 2014?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk BerichtenNee, dat ene detail zal enkel voorvallen in extreme situaties. Laat ik een ander voorbeeld plaatsen: Jij spreekt vermoed ik geen Chinees?? Zou je dan echt niet kunnen functioneren in dat land? De gewone dingen zou je wel lukken, de moeilijkere dingen zou je op moeten afhaken. Dat is met die auto's net zo.
In Afrika rijden kunnen ze perfect. Maar verwacht dan niet dat je ze daar net zo dicht bij de limieten daar kan brengen als hier net omdat de limieten van de motor niet aangepast zijn aan de omstandigheden. Omstandigheden die bij ons nu eenmaal gunstiger zijn dan daar!
Een wagen die nog volledig af fabriek staat zal je daarentegen daar net hetzelfde mogen behandelen als hier, hij zal even goed lopen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk BerichtenNee, dat ene detail zal enkel voorvallen in extreme situaties. Laat ik een ander voorbeeld plaatsen: Jij spreekt vermoed ik geen Chinees?? Zou je dan echt niet kunnen functioneren in dat land? De gewone dingen zou je wel lukken, de moeilijkere dingen zou je op moeten afhaken. Dat is met die auto's net zo.
In Afrika rijden kunnen ze perfect. Maar verwacht dan niet dat je ze daar net zo dicht bij de limieten daar kan brengen als hier net omdat de limieten van de motor niet aangepast zijn aan de omstandigheden. Omstandigheden die bij ons nu eenmaal gunstiger zijn dan daar!
Een wagen die nog volledig af fabriek staat zal je daarentegen daar net hetzelfde mogen behandelen als hier, hij zal even goed lopen...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door technopatat Bekijk BerichtenNee, want jij spreekt vermoed ik geen zweeds? Zou je dan echt niet kunnen functioneren in dat land? De gewone dingen zou je wel lukken, de moeilijkere dingen zou je op moeten afhaken. Dat is met die auto's net zo.
In Afrika rijden kunnen ze perfect. Maar verwacht dan niet dat je ze daar net zo dicht bij de limieten daar kan brengen als hier net omdat de limieten van de motor niet aangepast zijn aan de omstandigheden. Omstandigheden die bij ons nu eenmaal gunstiger zijn dan daar!
Een wagen die nog volledig af fabriek staat zal je daarentegen daar net hetzelfde mogen behandelen als hier, hij zal even goed lopen...
Daarentegen, hoe warmer, hoe lager de luchtweerstand, dus je topsnelheid zal niet zo veel schelen.
En met een atmosferische motor verlies je vermogen als je op grote hoogte gaat rijden.
Bij een turbo zal de luchmassameter dit merken, en gewoon meer lucht inblazen in volume, maar niet in kg.
Nog vragen?
Au fond is er maar één bepalende factor hoeveel vermogen een motor kan leveren, dat is namelijk de hoeveelheid lucht die je er door krijgt. Hoe meer lucht, hoe meer brandstof je kan verbranden, en dus hoe meer vermogen.
Om dat te bereiken zijn er de volgende mogelijkheden: (die in veel gevallen leiden tot een hoger verbruik per geproduceerde pk)
- grotere cilinderinhoud
- kleppen verder omhoog heffen en meer kleppen per cilinder zodat je een betere vulling krijgt
- minder weerstand in de inlaat (luchtfilter, grotere carbu vroeger,...)
- minder weerstand in de uitlaat
- aangepaste kleppentiming
- turbo installeren of druk verhogen
- intercooler plaatsen of vergroten
- hoger toerental (lukt maar beperkt bij een diesel omdat diesel te traag brandt om meer dan ca 5000/min te halen) en denk maar aan de F1 waar ze een 1.5 tegen de 20.000t laten draaien.
Let wel, dat is allemaal in de veronderstelling dat de mechanische delen van de motor die krachten kunnen verwerken hé.
Als je een 1.6 platte benzinemotor gaat uitrusten met een turbo, intercooler, en je laat die gaan tot 12.000t, dan kan het wel eens zijn dat er een drijfstang door de kapot vliegt.
Hoe werden vroegere atmosferische benzinemotoren getuned:
Juist ja, andere nokkenas, grotere carbu, vrije uitlaat.
Allemaal vrij duur en arbeidsintensief.
De chippers beperken zich in hun eerste stage meestal tot wat meer turbodruk en wat meer brandstof, allemaal via software, of via een powerbox die de waarden naar de ECU gewoon met bv 5% aanpast, of met andere woorden de motor wijs te maken dat hij te weinig turbodruk heeft of brandstof in spuit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenHeb jij veel voorbeelden van mondiale modellen? Noem mij is wat landen met extreme omstandigheden/slechte brandstof/... waar je die fabrieksaf al fijngetunede motoren van de europese markt nog kan vinden?lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk denk een litertje minder verbruiken, wat gelijk is aan een flink mindere CO2 uitstoot, dan denk ik dat de meerprijs voor een iets sterkere aandrijflijn in eindeffect de winstmarge enkel maar ten goede zal komen.
Eigenlijk zouden we hier iemand moeten hebben die ons daar een goede uitleg over kan geven he.
Jammer dat die mensen daar geen zin/tijd voor hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenHeb jij veel voorbeelden van mondiale modellen? Noem mij is wat landen met extreme omstandigheden/slechte brandstof/... waar je die fabrieksaf al fijngetunede motoren van de europese markt nog kan vinden?
Elke atmosferische motor verliest vermogen als het warmer wordt, gewoon omdat er dan minder lucht (in kg/sec) de motor binnen komt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenOp voorwaarde dat de verkoop ook omhoog gaat, wel ja.
Eigenlijk zouden we hier iemand moeten hebben die ons daar een goede uitleg over kan geven he.
Jammer dat die mensen daar geen zin/tijd voor hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIn Afrika zijn er amper wegen waar ze 100km/h kunnen halen, laat staan dat ze veel nieuwe auto's kopen.lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDat is mooie marketing van de tuners.
Dacht je nu echt dat je versnellingsbak geen 10 Nm extra kan verdragen?
Dat een tuner wat extra PK's kan vinden door wat meer diesel in te spuiten, en de turbodruk te verhogen, daar ben ik mee akkoord.
Heel het marketing praatje over individuele mapping etc is gewoon BS. Dacht je nu echt dat ze voor elke aparte 2.0 TDI van VW of BMW een hele verschillende mapping gaan maken....
Als die extra pk's er op een gezonde manier komen kan het zijn dat de uitlaatnormen nog enigszins gerespecteerd blijven, maar dat die motor ineens 10% zuiniger wordt is gewoon onmogelijk.
Er zijn ook geen harde bewijzen van hé.
En dan bedoel ik niet dat iemand dat nagementen heeft op 2 tankbeurtjes. Je moet op een gesloten omloop met dezelfde auto met en zonder tuning gewoon 100 km rijden en effectief meten hoeveel er minder verbruikt wordt.
Dat zijn harde bewijzen.
Daar ben je dan toch volledig fout, elke wagen wordt afzonderlijk gemapped op de testbank.
Het klopt dat wij vertrekken van een basismap (die we ooit ontwikkeld hebben) maar wij gaan voor elk voertuig deze parameters aanpassen.
Geen enkele wagen is 100% hetzelfde!
én ja, niet elke auto verbruikt opeens 10% minder, maar er zijn er wel een heel pak!
@Tommie1, met wat voor een wagen rij je momenteel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenAls die drijflijn dat vermogen niet aan kan, dan was jouw auto al in de poeier gedraaid.
Nieuwe wagens moeten 4j mee gaan, de mijne helemaal niet.
En dat is belangrijk voor een constructeur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDat is mooie marketing van de tuners.
Dacht je nu echt dat je versnellingsbak geen 10 Nm extra kan verdragen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIn Afrika zijn er amper wegen waar ze 100km/h kunnen halen, laat staan dat ze veel nieuwe auto's kopen.
Elke atmosferische motor verliest vermogen als het warmer wordt, gewoon omdat er dan minder lucht (in kg/sec) de motor binnen komt.
Net zo voor het hoge noorden en dergelijke, ga in Siberië maar eens zoeken achter een BMW 318d Waar er extremen zijn bollen ze met amerikaanse of russische of japanse atmosferische blokken
Ik zie in die mondialisering dan ook geen argument voor tuning.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenVoila, ik durf dan ook ten zeerste te betwijfelen dat hier wagens worden op de markt gebracht die voorzien zijn om in die gebieden ook verkocht te worden. Laat trouwens een afrikaanse opkoper hier kiezen tussen een atmosferische en een turbo- geblazen motor en ik weet welke auto hij in zijn boot zal laden
Net zo voor het hoge noorden en dergelijke, ga in Siberië maar eens zoeken achter een BMW 318d Waar er extremen zijn bollen ze met amerikaanse of russische of japanse atmosferische blokken
Ik zie in die mondialisering dan ook geen argument voor tuning.lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe chippers beperken zich in hun eerste stage meestal tot wat meer turbodruk en wat meer brandstof, allemaal via software, of via een powerbox die de waarden naar de ECU gewoon met bv 5% aanpast, of met andere woorden de motor wijs te maken dat hij te weinig turbodruk heeft of brandstof in spuit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri-BRP Bekijk Berichtenén ja, niet elke auto verbruikt opeens 10% minder, maar er zijn er wel een heel pak!
@Tommie1, met wat voor een wagen rij je momenteel?'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenVoila, ik durf dan ook ten zeerste te betwijfelen dat hier wagens worden op de markt gebracht die voorzien zijn om in die gebieden ook verkocht te worden. Laat trouwens een afrikaanse opkoper hier kiezen tussen een atmosferische en een turbo- geblazen motor en ik weet welke auto hij in zijn boot zal laden
Net zo voor het hoge noorden en dergelijke, ga in Siberië maar eens zoeken achter een BMW 318d Waar er extremen zijn bollen ze met amerikaanse of russische of japanse atmosferische blokken
Ik zie in die mondialisering dan ook geen argument voor tuning.
Comment
-
Ik heb vroeger nog aangepaste Porsche remsystemen verkocht voor VAG etc. Als er iemand remmen wou kopen met een Alfa 159 of 146 of een BMW E30, of een Lexus, of aziaat, dan vroegen wij om langs te komen. Dan werd alles minutieus afgemeten en écht op maat gemaakt en dat duurde best lang. Pas dan konden wij dat type wagen in onze catalogus opnemen.
Als je op gelijk welke tuner hun pagina gaat, dan hebben ze maps voor bijna ALLE voertuigen van ALLE jaren van ALLE merken. Het is dan ook logisch te concluderen dat zij die maps gewoon elders kopen. Want hoe kennen zij alle toleranties van elk onderdeel in al die auto's? Hebben zij elk voertuig al zelf bestudeerd? Denk het niet.
Als het écht individueel is, dan zijn ze iets langer bezig dan een uurtje.
Comment
Comment