Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2014?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
    kom jij soms eens buiten belgie?
    Ja, waarschijnlijk niet zoveel als jij die in de luchtvaart werkt maar genoeg
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
      Versnellingsbak kan dat zeker aan, maar ik denk niet dat 10 Nm genoeg is om een lager verbruik te bereiken.
      Je snapt het niet hé.

      Om bv 90 km/h te rijden heb je een bepaald koppel nodig aan een bepaald toerental (in bv 6e versn). Stel 100Nm bij 1800t/m. Dat koppel moet voldoende zijn om de rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen.
      Dat koppel heeft niks te maken met het feit of er daarvoor meer of minder brandstof ingespoten wordt.

      Een getunede motor gaan bij diezelfde snelheid hetzelfde koppel moeten leveren als een ongetunede.

      Als een getunede motor zuiniger zou zijn, dan zou die datzelfde koppel moeten kunnen leveren met minder brandstof in l/h.

      We kunnen er nog uren over lullen. Als ik tuner was, en echt zeker van mijn stuk, dan ging ik ECO tuning echt deftig promoten:

      - test uitvoeren in wetenschappelijke omstandigheden met dezelfde auto op een testbaan als die van Lommel bv, onder toezicht van bv VAB of de TUV.
      - dan procedure opstarten om dat goedgekeurd te krijgen (geen verhoging van vermogen)
      - promoten bij fleets van grote bedrijven.

      Als het allemaal zou lukken, dan garadeer ik je dat je kan bijbouwen. Toch raar dat niemand het aandurft hé om die eerste stap te zetten.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Ik weet één ding. Ik laat m'n wagen niet tunen hoor. Stel je voor dat ik daar dan van de zomer boven op een Alpencol sta en m'n motor draait niet meer door die franse diesel en de ijle lucht.
        grapjas!

        Comment


        • Ik snap niet dat er zo veel mensen tegen chiptuning zijn en beweren dat dit slecht is voor de motor, als BMW zelf zo een Performance Kits aanbied die volgens hen geen effect hebben op de levensduur van de motor, ik quote: De perfecte afstelling garandeert daarom een lange levensduur met maximaal vermogen.

          (het gaat hier niet over het feit dat chiptuning je auto zuiniger zou maken)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Ja, waarschijnlijk niet zoveel als jij die in de luchtvaart werkt maar genoeg
            er zijn toch genoeg markten vol van de europese en japanse wagens die extreme temperatuursverschillen hebben tussen zomer en winter of niet in elke regio garant kunnen staan voor deftige brandstof
            lets have some more member berries

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
              Ik snap niet dat er zo veel mensen tegen chiptuning zijn en beweren dat dit slecht is voor de motor, als BMW zelf zo een Performance Kits aanbied die volgens hen geen effect hebben op de levensduur van de motor, ik quote: De perfecte afstelling garandeert daarom een lange levensduur met maximaal vermogen.

              (het gaat hier niet over het feit dat chiptuning je auto zuiniger zou maken)
              Biedt BMW die kits aan zonder hardware aanpassing?
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
                Ik snap niet dat er zo veel mensen tegen chiptuning zijn en beweren dat dit slecht is voor de motor, als BMW zelf zo een Performance Kits aanbied die volgens hen geen effect hebben op de levensduur van de motor, ik quote: De perfecte afstelling garandeert daarom een lange levensduur met maximaal vermogen.
                Ze kunnen moeilijk zeggen: "De perfecte afstelling garandeert een maximaal vermogen met een iets minder lange levensduur", hé.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Een getunede motor gaan bij diezelfde snelheid hetzelfde koppel moeten leveren als een ongetunede.
                  Als een getunede motor zuiniger zou zijn, dan zou die datzelfde koppel moeten kunnen leveren met minder brandstof in l/h.
                  Tenzij de getunede wagen een hoger koppel krijgt aan hetzelfde toerental.
                  Dan zal die wagen minder moeite hebben om de rol- en luchtweerstand te overwinnen.

                  We kunnen er inderdaad nog uren over doorgaan, maar dat maakt het net zo leuk.
                  Eindelijk nog eens "volwassen" discussiëren en gedachten/argumenten uitwisselen, zonder te schelden en persoonlijk te worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
                    Ik snap niet dat er zo veel mensen tegen chiptuning zijn en beweren dat dit slecht is voor de motor, als BMW zelf zo een Performance Kits aanbied die volgens hen geen effect hebben op de levensduur van de motor, ik quote: De perfecte afstelling garandeert daarom een lange levensduur met maximaal vermogen.

                    (het gaat hier niet over het feit dat chiptuning je auto zuiniger zou maken)
                    zowel bij BMW als vb mercedes zitten er in zo'n PPE ook hardware matige upgrades zoals koeling
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                      er zijn toch genoeg markten vol van de europese en japanse wagens die extreme temperatuursverschillen hebben tussen zomer en winter of niet in elke regio garant kunnen staan voor deftige brandstof
                      Maak als fabrikant dan een aparte ECU voor elk continent hé. Probleem ineens opgelost en dan hoeven we ook geen chiptuners meer die aan eco-tuning doen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
                        Ik snap niet dat er zo veel mensen tegen chiptuning zijn en beweren dat dit slecht is voor de motor, als BMW zelf zo een Performance Kits aanbied die volgens hen geen effect hebben op de levensduur van de motor, ik quote: De perfecte afstelling garandeert daarom een lange levensduur met maximaal vermogen.

                        (het gaat hier niet over het feit dat chiptuning je auto zuiniger zou maken)
                        bmw biedt dat aan, maar er komen wel andere onderdelen aan te pas en ze halen niet zo'n hoge waarde als de tuners.
                        BMW X5 45e

                        Comment


                        • het enige ander onderdeel dat ze vermelden is de intercooler

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Maak als fabrikant dan een aparte ECU voor elk continent hé. Probleem ineens opgelost en dan hoeven we ook geen chiptuners meer die aan eco-tuning doen.
                            dat is heel juist jakkel maar wat doe je dan met auto's die mee reizen van continent naar continent? export?
                            Eigenlijk zou je idd vraag gesteld moeten krijgen bij aankoop, wie weet iets voor de toekomst
                            lets have some more member berries

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                              bmw biedt dat aan, maar er komen wel andere onderdelen aan te pas en ze halen niet zo'n hoge waarde als de tuners.
                              Als voorbeeld neem ik een E90 320d facelift met 184pk en 380 nm
                              Wat de BMW Performance Power Kit doet: +16 pk en +40 nm en een andere intercooler.
                              Wat bijvoorbeeld BRP doet (Stage 1): +26pk en +40nm

                              Wat is het verschil dan. En waarom zou chiptuning dan slecht zijn als een tuner ongeveer dezelfde waarden bekomt

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
                                Als voorbeeld neem ik een E90 320d facelift met 184pk en 380 nm
                                Wat de BMW Performance Power Kit doet: +16 pk en +40 nm en een andere intercooler.
                                Wat bijvoorbeeld BRP doet (Stage 1): +26pk en +40nm

                                Wat is het verschil dan. En waarom zou chiptuning dan slecht zijn als een tuner ongeveer dezelfde waarden bekomt
                                de koppelcurve zal ook wel verschillend zijn
                                lets have some more member berries

                                Comment


                                • Ik mis nog wel een argument dat fabrikanten het vermogen en koppel van bepaalde modellen "beperken" of niet het onderste uit de kan halen. En dat is simpelweg marketing. Er moet genoeg ruimte gecreëerd worden voor alle motortypen. Als bijvoorbeeld een 325D bijna net zo veel vermogen/koppel had als een 330D zouden er van die laatste niet veel verkocht worden he.....De technische beperking van een motor is vaak niet de reden van een bepaald vermogen dat uit een blok gehaald wordt, maar hoe het past in de modellen line-up des te meer.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                    Als je op gelijk welke tuner hun pagina gaat, dan hebben ze maps voor bijna ALLE voertuigen van ALLE jaren van ALLE merken. Het is dan ook logisch te concluderen dat zij die maps gewoon elders kopen. Want hoe kennen zij alle toleranties van elk onderdeel in al die auto's? Hebben zij elk voertuig al zelf bestudeerd? Denk het niet.

                                    Als het écht individueel is, dan zijn ze iets langer bezig dan een uurtje.

                                    Ben ook eerder geneigd om die stelling te volgen. Mij maak je ook niet wijs dat 3/4de tuners die alle merken/modellen doen, deze basismappen zelf ontwikkeld hebben. Kan gewoon niet of je zou eerst 10 jaar lang eerst alle mappen moeten gemaakt hebben eer je je zaak commercieel kan runnen. Als ik morgen besluit van een tweede bedrijf op te zetten dat chiptuning zou doen, dan ben ik er zeker van dat ik van de eerste dag alle merken/mappen kan aanbieden...
                                    Die sector kan ook terugvallen op 'grossiers' hoor...

                                    Er is een verschil tussen individueel tunen en individueel tunen eh... je kan er een getunede basismap opgooien en dan individueel gaan bijschaven (puntjes op de i zetten voor de betreffende wagen) of je kunt er een basismap opzetten waarbij de wagen net kan draaien en vanaf daar alles individueel gaan tweaken tot het eindresultaat. het is beiden 'individueel' maar bij mij is het laatste toch iets individueler.

                                    Het is makkelijker (lees sneller) om een essay te kopieren, er fouten uit te halen en de inhoud aan te passen naar eigen believen, dan een essay vanaf een wit papier uit je duim te zuigen. Het is niet omdat iemand van een vreemd essay vertrekt dat het werk minder goed is, of dat hij niet vanaf nul een eigen essay zou kunnen schrijven, maar om dan uit te pakken met 100% individueel of 100% maatwerk... tja het is maar hoe je een definitie wenst te interpreteren. Als je op jaarbasis 50 dezelfde wagens doet, dan is het commercieel zelfmoord op die 50 wagens vanaf nul te gaan doen. Uiteraard ga je eerder gedane inspanningen gebruiken op nr 2, 3, 4, 5, etc...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door FrankQV Bekijk Berichten
                                      Ik mis nog wel een argument dat fabrikanten het vermogen en koppel van bepaalde modellen "beperken" of niet het onderste uit de kan halen. En dat is simpelweg marketing. Er moet genoeg ruimte gecreëerd worden voor alle motortypen. Als bijvoorbeeld een 325D bijna net zo veel vermogen/koppel had als een 330D zouden er van die laatste niet veel verkocht worden he.....De technische beperking van een motor is vaak niet de reden van een bepaald vermogen dat uit een blok gehaald wordt, maar hoe het past in de modellen line-up des te meer.
                                      Klopt, ze gaan inderdaad niet in hun eigen voeten schieten door aan verkoop kannibalisme te doen. Anders heeft het inderdaad geen nut om een zwaarder model te kiezen uit de cataloog. Op een grotere schaal heeft Porsche hetzelfde gedaan met de Cayman S... die rijdt/reed zo goed, dat ze hem bewust iets minder goed hebben laten rijden omdat anders de 911 (in toch wel een ander prijssegment) het zwaar ging krijgen. Het kan toch immers niet dat een 'kleiner' broertje evengoed of zelfs beter is dan grote broer?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        er zijn toch genoeg markten vol van de europese en japanse wagens die extreme temperatuursverschillen hebben tussen zomer en winter of niet in elke regio garant kunnen staan voor deftige brandstof
                                        Recente europese wagens met kleine turbo blokken? Dus echt van de laatste jaren met al de eco-shit erop? Het kan hoor, ik wil het graag weten als ik het mis heb
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          Biedt BMW die kits aan zonder hardware aanpassing?
                                          Neen, de intercooler wordt ook nog veranderd, maar dat is het dan ook wel.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X