Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2014?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door galaman Bekijk Berichten
    Ik heb een A6 2.0 tdi van 136pk met 145000km. Welke waarden zijn binnen de marges? Sommige tuners gooien met de pk's. Waar kan ik het best eens langsgaan?
    Eerst even vermelden of het een pompverstuiver of CR is. Dan ga je al duidelijkere antwoorden krijgen ;-)

    Comment


    • [QUOTE=lemans306;5269636]
      Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten

      nee, ben naar duitsland geweest. ;-)

      Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
      De originele meting doe je ook om een diagnose te stellen. (met logs) Soms doen we wagens gewoon niet omdat ze niet goed meer zijn.

      Comment


      • @ Geert. Als ik mijn gechipte wagen eens op uw bank wil zetten wat vraagt ge daarvoor?


        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

        Comment


        • [QUOTE=Geert DVX;5269654]
          Oorspronkelijk geplaatst door lemans306 Bekijk Berichten
          De originele meting doe je ook om een diagnose te stellen. (met logs) Soms doen we wagens gewoon niet omdat ze niet goed meer zijn.
          maar je hebt sommige mensen die ook aan mechanische tuning doen.
          dan kun je gewoon niet een originele meting doen.

          Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
            Eerst even vermelden of het een pompverstuiver of CR is. Dan ga je al duidelijkere antwoorden krijgen ;-)
            Bouwjaar is 4/2008 Voor de rest weet ik niet waar ik dat kan terugvinden
            ik denk pompverstuiver
            Last edited by ; 04/02/2014, 10:21.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
              @ Geert. Als ik mijn gechipte wagen eens op uw bank wil zetten wat vraagt ge daarvoor?


              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
              €50..

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door galaman Bekijk Berichten
                Bouwjaar is 4/2008 Voor de rest weet ik niet waar ik dat kan terugvinden
                ik denk pompverstuiver
                Kijk even in uw onderhoudsboekje vooraan.
                Welke motorcode staat erop.
                Begint ze met een C?

                Stuur me anders even een mailtje ;-)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
                  @ Geert. Als ik mijn gechipte wagen eens op uw bank wil zetten wat vraagt ge daarvoor?


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                  50€ zoals Beemer M3 zegt. Met factuur, zonder gefoefel ;-)

                  Comment


                  • Zelfde prijs voor 4x4?

                    Comment


                    • [QUOTE=lemans306;5269668]
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten

                      maar je hebt sommige mensen die ook aan mechanische tuning doen.
                      dan kun je gewoon niet een originele meting doen.

                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
                      Als de onderdelen erop staan en het programma nog volledig origineel is kan je in sommige gevallen zelfs problemen hebben.
                      Meestal plaatsen we de wagen eerst op de bank. Dan worden de onderdelen geplaatst en dan gaat deze terug de bank op.
                      In uitzonderlijke gevallen kan dit niet en dan heb je een punt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                        Zelfde prijs voor 4x4?
                        Maakt niet uit 2WD, 4x4... Enkel runnen he.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                          Kijk even in uw onderhoudsboekje vooraan.
                          Welke motorcode staat erop.
                          Begint ze met een C?

                          Stuur me anders even een mailtje ;-)

                          Code = BRF

                          Comment


                          • Pompverstuiver...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                              Ik ga het anders zeggen : als 2 verschillende gerefereerde leugenaars dezelfde leugenachtige verhalen vertellen is het verschil tussen beide verhalen minimaal tot nul.
                              -> moet zijn: 'minimaal nul' of 'te herleiden tot nul' .

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                                De originele meting doe je ook om een diagnose te stellen. (met logs) Soms doen we wagens gewoon niet omdat ze niet goed meer zijn.
                                Puur uit interesse, hoe stellen jullie die diagnose? Hoe weten jullie dat een wagen "niet goed" is?
                                Ik stel nogal eens de vraag aan de dealer hoe ze de staat van mijn wagen technisch inschatten en eigenlijk kunnen die daar nauwelijks een deftig, technisch onderbouwd, antwoord op verschaffen. "Ah meneer, altijd goed op onderhoud geweest, wagen is prima", dat krijg ik dan te horen.

                                stel (hypothetisch want ik heb net een nieuwe wagen gekocht) dat ik een occasie koop, kan ik dan bij jullie een testbankrun laten uitvoeren met deftige diagnose, zodat ik weet hoe mijn wagen er technisch aan toe is?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
                                  Puur uit interesse, hoe stellen jullie die diagnose? Hoe weten jullie dat een wagen "niet goed" is?
                                  Ik stel nogal eens de vraag aan de dealer hoe ze de staat van mijn wagen technisch inschatten en eigenlijk kunnen die daar nauwelijks een deftig, technisch onderbouwd, antwoord op verschaffen. "Ah meneer, altijd goed op onderhoud geweest, wagen is prima", dat krijg ik dan te horen.

                                  stel (hypothetisch want ik heb net een nieuwe wagen gekocht) dat ik een occasie koop, kan ik dan bij jullie een testbankrun laten uitvoeren met deftige diagnose, zodat ik weet hoe mijn wagen er technisch aan toe is?
                                  Dit kan zeker en vast.
                                  Het voorbeeld dat je aanhaalt is waarschijnlijk bij een erkende hersteller die redelijk wat passage heeft per dag.
                                  Tegenwoordig zitten ze daar met een serieuze tijdsdruk.
                                  Om dit te verhelpen maken ze gebruik van de technologie "foutmeldingen/uitlezen".
                                  Tegenwoordig hangen ze de computer aan de wagen en lezen ze de fouten uit. Deze kunnen ze dan oplossen.
                                  Maar niet alles wordt weergegeven.


                                  Als je bij een kleinere hersteller gaat, ga je meer kans hebben dat ze meer tijd gaan nemen om logisch na te denken.
                                  Begrijp dit niet verkeerd.
                                  Ik zeg niet dat ze hun vak niet kennen, maar bij kleinere zaken en meestal zelfs oudere mensen ga je merken dat ze via de oude technieken naar een oplossing trachten te zoeken.


                                  Doch is de nieuwe generatie diagnose onmisbaar.

                                  In een erkende hersteller hebben ze ook personen met de nodige know how, maar je moet wel de tijd hebben om even diep te gaan brainstormen.
                                  Ook hier proberen wij met foutmeldingen en logische redeneringen te achterhalen wat er fout is of kan zijn.
                                  En dan nog, ook wij weten niet altijd wat er scheelt.

                                  Enkele voorbeelden:




                                  Klant komt met een Mini. Enkel en alleen op de grafiek kunnen we zien dat er iets niet pluis is (een testbank hebben ze bijna nooit in een garage).


                                  Op onderstaande grafiek (rood en stock) kan je de wispelturigheid van de grafiek (en het karakter van de motor) zien.
                                  In eerste instantie zaten we met de handen in de haren en hebben we de wagen niet herschreven.



                                  (denk dat dit ook getuigt van eerlijkheid, want wij verliezen onze tijd en toch verdienen we er niets aan...)

                                  De eigenaar is naar 3 erkende herstellers geweest met zijn grafiek en er waren geen foutmeldingen.
                                  "Alles is in orde met de wagen, dit is normaal".
                                  Als je een beetje logisch denkt weet je dat dit gewoon niet kan.


                                  Ik heb de klant opgebeld na 3 dagen en hij wist me bovenstaande te vertellen.
                                  Klant komt bij ons en we proberen uit wat we door logisch denken vermoedden.
                                  Bougies vervangen.
                                  Problem solved. -> Kon dan toch herschreven worden (blauwe grafiek)
                                  Foutmeldingen gaan je niet vertellen dat de bougies niet meer in orde zijn.
                                  Ik denk dat dit een duidelijk voorbeeld is.




                                  Verder kan je bevoorbeeld heel snel afleiden of de geometrie van een turbo vervuild is. Ook al ga je regelmatig op onderhoud. Als je je wagen niet laat "werken" kan dit snel vervuild geraken.

                                  Op onderstaande grafiek zie je duidelijk een voorbeeld voor en na. (voorbeeld golf 5 1.9 TDI voor en na cleaning + foto's cleaning jetta 1.9 TDi)

                                  Origineel (rood) zie je duidelijk het koppelverloop, deze zakt even in en dan stijgt hij terug.
                                  Uit ervaring weet je dat bij desbetreffende wagen de geometrie vervuild is aangezien je het normale verloop van de grafiek kent. In sommige gevallen zien we dit (maar minder erg) en weten we dat het dan weer wel toelaatbaar is om te gaan tunen. Mits aangepast rijdgedrag en eventueel producten, kan dit dan wel goed komen.
                                  Ter controle ga je dan eens enkele logs nemen en kan je de turbodrukken die opgegeven worden door de ECU vergelijken met wat in realiteit gebeurt.
                                  Je kan dan duidelijk zien dat de reële turbodruk stijgt
                                  Plots komt dit niet overeen met wat gevraagd wordt omdat de geometrie niet doet wat er verwacht wordt en grijpt alles in.
                                  Turbodruk wordt plots naar beneden gehaald en wederom komt deze veel te laag waardoor er weer ingegrepen wordt. Hierdoor zal de turbodruk weer stijgen.
                                  Door beide cijfers (gevraagde drukken en verkregen drukken) naast elkaar te leggen kan je dus duidelijk zien dat de ECU alles probeert te corrigeren wat er mis gaat door de vastgekoekte geometrie, maar dit met vertragingen.
                                  De grafiek na tuning (blauw) is gemaakt nadat we de geometrie gereinigd hebben.
                                  Dit kan in sommige gevallen met producten. (zie grafiek golf 5, maar niet 100% opgelost, wel aanvaardbaar)
                                  In andere gevallen manueel.







                                  Foutmeldingen kunnen u ook heel wat duidelijk maken.
                                  "Onevenwichtigheid in de cilinders".
                                  Maar wat wil dit zeggen???
                                  Hier een voorbeeld van een wagen waarbij we onze raad hebben gegeven enkel door diagnose uit te voeren met foutmelding na testbankrun.
                                  De trotse eigenaar was ergens zijn S6 V10 gaan laten tunen en na tuning hebben ze bij desbetreffende tuner deze foutmelding uitgelezen.
                                  Doch wisten ze niet wat dit wou zeggen en hebben ze het zo gelaten.Waarom wordt hij wel getuned met zo een grote fout in de inlaat?
                                  Klant komt bij ons om de waardes even te controleren (wij wisten niet dat hij reeds getuned was, dus kom niet af dat we met de bank "gefoefeld" hebben)
                                  Verschiet dat de wagen 101!!!Nm en 44PK minder had dan bij de andere tuner. Maar dit ter zijde.
                                  Onevenwichtigheid in de cilinders had te maken met de wervelklep ingang eerste cilinder.

                                  Wervelkleppen niet afzonderlijk te verkrijgen, dus heel de inlaat moest vervangen worden...


                                  Ik denk dat dit duidelijk genoeg is dat er wel degelijk verschillen zijn tussen tuners.
                                  Vandaar dat wij slechts 5 of max 6 wagens per dag doen (dan zijn we zoals gisteren tot 22u bezig).

                                  In onze tuning zit dus ook een diagnose, wat een eventuele meerprijs bij ons kan verantwoorden.
                                  Er zijn nog tuners die dit doen, maar velen gaan, zoals tuningkid zegt, standaard tuningfiles kopen.
                                  Enkel flashen is wat ze kunnen en daar blijft het bij.

                                  (Allee tuningkid, uw kans om nog eens te komen verkondigen dat ook wij "flashers" zijn en niets zelf maken, iedereen weet het al, maar hoe meer je het beweert, hoe meer ze u geloven).

                                  Nogmaals, wij zijn niets meer dan een ander en kunnen ook niet alles weten.
                                  Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om ons in enkele merken te specialiseren zodat we (hopelijk) vele zaken kunnen oplossen.

                                  De medaille heeft ook een keerzijde en er zijn dus ook zaken die wij niet kunnen en een erkende hersteller dan weer wel.

                                  Hopelijk heeft dit iets bijgedragen.
                                  Gisteren nog een mailtje gekregen van iemand van hier op dit forum, die me erop wees dat hij het bos niet meer door de bomen ziet door al de vervuilde posts in dit topic.


                                  Een zeer lange post en nu ga ik even genieten van mijn dagje verlof.
                                  Tuningkid: enjoy en leef je maar eens goed uit. Nu heb je heel wat stof om nog wat te kunnen vitten. :-)

                                  Ik heb getracht om alles in een begrijpende tekst samen te persen. Maar als je je geroepen voelt om me te verbeteren omdat ik niet de juiste (en onverstaanbare) termen gebruik, ik hoor het graag.
                                  Bevoorbeeld: het is niet de "doos" die alles regelt, maar de software die erin zit :-D
                                  Last edited by Geert DVX; 06/02/2014, 10:26.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                                    50€ zoals Beemer M3 zegt. Met factuur, zonder gefoefel ;-)
                                    En met gefoefel? 😁😁
                                    Misschien wel eens doen. Eens zien of er veel verschil op zit 😄



                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                                    Comment


                                    • Eindelijk nog eens een duidelijke, informatieve post.
                                      Zo zou ik er vaker willen zien, en liefst nog van verschillende tuners.

                                      Maar, die G5 1,9TDI, die moet toch allesbehalve goed gereden hebben voor hij binnen is geweest?

                                      Dit is mijn grafiek en dat is ook absoluut niet de perfectie zelve, dus er is zeker niet mee gefoefeld.
                                      Ik heb hier al veel betere curves zien passeren...
                                      Daar is nu eenmaal niet veel aan te doen. Ik ben heel blij met hoe de wagen rijdt.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door galaman Bekijk Berichten
                                        Ik heb een A6 2.0 tdi van 136pk met 145000km. Welke waarden zijn binnen de marges? Sommige tuners gooien met de pk's. Waar kan ik het best eens langsgaan?
                                        motor is met pompverstuivers.

                                        Heeft niemand wat meer info voor mij?

                                        Comment


                                        • Een paar posts hierboven staat dat ze je auto voor 50€ op de bank zetten. Gooi er nog 50€ bij, en vraag hun advies.

                                          Dan weet je toch snel wat er eventueel mis is, en of je auto nog deftig werkt.
                                          Als het jou geen 100€ waard is, gooi dan één of ander wondermiddel in je tank (liefst uit de Auto5), en geloof wat er op het doosje staat.
                                          Als je dat 3 keer met een niet-kritische mindset leest, dan gaat je auto toch zeker al wat harder.

                                          Je kan ook premiumplus excellium ultimate Diesel tanken, en geloven wat ze in de reclame zeggen. Dan wordt je auto ook sneller stiller EN zuiniger.

                                          (let op, werkt alleen als je het ook echt gelooft hé, anders niet)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X