Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versterker (REM) vreemd prob.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Versterker (REM) vreemd prob.

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik bij de wagen van m'n vriendin de aftermarket autoradio gewisseld om even de klok weer goed te zetten enz.

Deze was op onderhoud geweest en de batterij was losgeweest.

Nu na het onderhoud etc. werkte alles perfect, versterker werkte zoals 't hoorde enz.

enkele weken na het onderhoud had ik m'n vriendin beloofd dat ik de tijd etc terug ging goed zetten :p belofte maakt schuld hé haha

Nu na het terugwisselen van de originele naar de aftermarket radio ging de versterker niet meer aan ... vreemd genoeg want ik had niks aan de bekabeling veranderd...

Goed, ondertussen heb ik eig. alles wat er te controlleren valt gecontroleerd, en eerlijk gezegd weet ik het niet meer zo goed op dit moment.

Als ik de REM kabel verbind op de versterker met de +12V dan werkt alles prima (de versterker geeft een mooi blauw licht af aan de contactpunten van de GND - REM - +12V) en de woofer begint te spelen.

Sluit ik de REM aan op de autoradio dan gaat dat blauwe licht aan die aansluitpunten een stuk minder en de versterker slaat niet aan alsof hij te weinig stroom krijgt.

Nu heb ik alle zekeringen al gecontroleerd maar nog geen enkele vervangen omdat deze er nog goed uitzien...

Ik heb al geprobeerd met een andere autoradio (zelfde merk, iets ander type maar goed...) en deze vertoond ook hetzelfde probleem!!!

Goed andere RCA kabel gelegd, nieuwe REM kabel en ook vreemd genoeg werkt dit NIET :o...

Dingen die ik momenteel nog niet heb gecontroleerd zijn:

de massa kabel (maar deze lijkt mij goed want als ik het bruggetje (REM + 12V) maak dan werkt alles naar behoren.. en ik heb nergens anders rare kuren buiten dit, ik kan ook de installatie zonder problemen opendraaien...)

Alle zekeringen ff vervangen ?...

Bekabeling aan de batterij... ?? maar ja... niet echt iets aan te bespeuren.

...

Waar ik zelf aan denk ik dat het contactpunt op de versterker zelf niet meer zo goed is o.i.d. ik kan echt geen andere verklaring meer bedenken...

Ik ga de installatie nu volgend weekend helemaal terug afbreken na 2j. goed gewerkt te hebben en dan zo plots ?

Indien iemand dit probleem ooit ook heeft gehad of misschien zou vermoeden aan wat dit zou kunnen liggen :p please inform me cause i'm about to break this shit down ! :p haha

Mvg,

Steven

Geeft de remote wel een goede spanning door ?
    Dus 12 v minimaal vanuit de HU ?

Wat ik al eens heb gehad is dat de massa van de HU een probleem had.
    Zou het toch eens zoeken bij de HUen de bedrading hierachter

Succes !

Oorspronkelijk geplaatst door Steven-b Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik bij de wagen van m'n vriendin de aftermarket autoradio gewisseld om even de klok weer goed te zetten enz.

Deze was op onderhoud geweest en de batterij was losgeweest.

Nu na het onderhoud etc. werkte alles perfect, versterker werkte zoals 't hoorde enz.

enkele weken na het onderhoud had ik m'n vriendin beloofd dat ik de tijd etc terug ging goed zetten :p belofte maakt schuld hé haha

Nu na het terugwisselen van de originele naar de aftermarket radio ging de versterker niet meer aan ... vreemd genoeg want ik had niks aan de bekabeling veranderd...

Goed, ondertussen heb ik eig. alles wat er te controlleren valt gecontroleerd, en eerlijk gezegd weet ik het niet meer zo goed op dit moment.

Als ik de REM kabel verbind op de versterker met de +12V dan werkt alles prima (de versterker geeft een mooi blauw licht af aan de contactpunten van de GND - REM - +12V) en de woofer begint te spelen.

Sluit ik de REM aan op de autoradio dan gaat dat blauwe licht aan die aansluitpunten een stuk minder en de versterker slaat niet aan alsof hij te weinig stroom krijgt.

Nu heb ik alle zekeringen al gecontroleerd maar nog geen enkele vervangen omdat deze er nog goed uitzien...

Ik heb al geprobeerd met een andere autoradio (zelfde merk, iets ander type maar goed...) en deze vertoond ook hetzelfde probleem!!!

Goed andere RCA kabel gelegd, nieuwe REM kabel en ook vreemd genoeg werkt dit NIET :o...

Dingen die ik momenteel nog niet heb gecontroleerd zijn:

de massa kabel (maar deze lijkt mij goed want als ik het bruggetje (REM + 12V) maak dan werkt alles naar behoren.. en ik heb nergens anders rare kuren buiten dit, ik kan ook de installatie zonder problemen opendraaien...)

Alle zekeringen ff vervangen ?...

Bekabeling aan de batterij... ?? maar ja... niet echt iets aan te bespeuren.

...

Waar ik zelf aan denk ik dat het contactpunt op de versterker zelf niet meer zo goed is o.i.d. ik kan echt geen andere verklaring meer bedenken...

Ik ga de installatie nu volgend weekend helemaal terug afbreken na 2j. goed gewerkt te hebben en dan zo plots ?

Indien iemand dit probleem ooit ook heeft gehad of misschien zou vermoeden aan wat dit zou kunnen liggen :p please inform me cause i'm about to break this shit down ! :p haha

Mvg,

Steven

Comment

Als alles is aangesloten alles opzetten en met een analoge voltmeter even aan de versterker tussen de massa en de remote meten. Moet +12V zijn! METEN IS WETEN, dus alles gewoon deftig nameten en zien waar wel en geen spanningen aanwezig zijn.

Aansluitingen zijn dus goed. Dus er kunnen nog twee oorzaken zijn:

- Radio REMOTE is defect. Even aan versterker afkoppelen, radio opzetten en zien dat je aan de REMOTE kabel +12V meet. Heb je spanning dan even de REMOTE kabel die naar je versterker gaat aan radio afkoppelen, aan versterker terug aansluiten en de losse REMOTE kabel aan de radio even aan de rode of gele draad aan de ISO stekkers hangen. Is een +12V signaal en dan zou de versterker moeten aangaan. Doet hij het niet : REMOTE kabel tussen radio en versterker vervangen.

- Verkeerde kabel? Bij sommige radio's heb je twee wit/blauwe kabels zitten. Een zit aan de stekkers en is de REMOTE-uitgang. Deze moet je dus gebruiken. De andere wit/blauwe is voor de aansluiting van een mogelijk interface voor stuurwielbedieining. Deze dus niet voor REMOTE gebruiken. Normaal zal dit het probleem niet zijn omdat je geen kabels hebt uitgetrokken? Maar ik heb het nog al eens gezien dat de kabels toch anders werden aangesloten na vervangen van de radio.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
        Als alles is aangesloten alles opzetten en met een analoge voltmeter even aan de versterker tussen de massa en de remote meten. Moet +12V zijn! METEN IS WETEN, dus alles gewoon deftig nameten en zien waar wel en geen spanningen aanwezig zijn.

Aansluitingen zijn dus goed. Dus er kunnen nog twee oorzaken zijn:
        - Radio REMOTE is defect. Even aan versterker afkoppelen, radio opzetten en zien dat je aan de REMOTE kabel +12V meet. Heb je spanning dan even de REMOTE kabel die naar je versterker gaat aan radio afkoppelen, aan versterker terug aansluiten en de losse REMOTE kabel aan de radio even aan de rode of gele draad aan de ISO stekkers hangen. Is een +12V signaal en dan zou de versterker moeten aangaan. Doet hij het niet : REMOTE kabel tussen radio en versterker vervangen.

- Verkeerde kabel? Bij sommige radio's heb je twee wit/blauwe kabels zitten. Een zit aan de stekkers en is de REMOTE-uitgang. Deze moet je dus gebruiken. De andere wit/blauwe is voor de aansluiting van een mogelijk interface voor stuurwielbedieining. Deze dus niet voor REMOTE gebruiken. Normaal zal dit het probleem niet zijn omdat je geen kabels hebt uitgetrokken? Maar ik heb het nog al eens gezien dat de kabels toch anders werden aangesloten na vervangen van de radio.
        De remote aan de HeadUnit is het niet... ik heb 2 headunits getest... met 2 verschillende bekabelingen, beide hetzelfde probleem.

Voorheen heeft het altijd gewerkt en zat het aan de blauw/witte remote kabel... deze had ik toen niet losgehaald ... ik heb ook nog 2 andere REM01 en REM02 aansluitingen, deze heb ik ook getest, ook weer hetzelfde effect.

Ik ga hem nu een keer testen op de rode / gele kabel hier moet +12v opstaan ... en kijken wat hij dan doet...

Uiteraard ga ik er ook een voltmeter bijhalen...

@Den, als ik de bekabeling achter de HU verder volg dan kom ik neem ik aan automatisch bij de massa van de HU uit ? want deze heb ik namelijk nog niet gecheckt!

thanks voor de reacties alvast!

Comment

Wat al gezegd is, even de spanning van de remote kabel meten. Ik heb het al eens gehad dat een HU intern sluiting had om het moment dat de versterker aanging.
          De massa zit vaak in de kabelboom en dan ergens onder het dasboard aan een algemeen massa punt.
          Maar als de Hu aan gaat zal daar geen probleem mee zijn.

En als je de geschakelde voeding pakt vanaf je contact zeg maar (rode 12v+) gaat dan de versterker gewoon aan ?

Ik gok toch op ergens aan verkeerde of missende spanning

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk Berichten
            Wat al gezegd is, even de spanning van de remote kabel meten. Ik heb het al eens gehad dat een HU intern sluiting had om het moment dat de versterker aanging.
            De massa zit vaak in de kabelboom en dan ergens onder het dasboard aan een algemeen massa punt.
            Maar als de Hu aan gaat zal daar geen probleem mee zijn.

En als je de geschakelde voeding pakt vanaf je contact zeg maar (rode 12v+) gaat dan de versterker gewoon aan ?

Ik gok toch op ergens aan verkeerde of missende spanning
            De geschakelde voeding (rode kabel 12v+) werkt prima! ... versterker begint te spelen en heb nergens problemen of vreemde dingen op te merken...

Echter de blauw/witte remote kabel alsook REM01 en REM02 geven volgens mij wel spanning maar "te weinig", hoe dit komt ... heb ik geen verklaring voor...

Zoals in mijn eerste topic aangegeven heb ik getest met 2 headunits, allebei van Alpine en vrij dure (high end) toestellen zelfs... sluiting in de headunit is dan ook absoluut uitgesloten.

Alhoewel er wel nog 1 ding is waarvan het misschien mogelijks toch de headunit zou kunnen zijn... dit heb ik momenteel nog niet kunnen testen, ik laat het nu even aangesloten op de geschakelde rode draad...

Mvg,
            Steven

Comment

Ik dacht dat alle toestellen met uitzondering van de goedkope modellen een beveiliging hadden op de remote. Dus als de versterker een verkeerd signaal op de remote teruggeeft dat de remote wordt uitgeschakeld op de Hu.
              Ik heb dit al eens gehad met een Hu van Clarion. Dit kwam van de een op andere dag. Na het vervangen van de versterker was het probleem weg.
              Als je er 1 hebt liggen kun je misschien even wisselen van versterker en kijken wat dat doet.

Het blijft electronica en daar kunnen hele vreemde storingen naar boven komen.

Al eens gehad dat de verlichting achter een signaal doorstuurde waardoor de versterker uit sprong (met eigen afgezonderd massapunt). Bleek door een ledlamp in de achterlichten te komen.

Maar als er geen 12v op de remote komt vanuit de hu, is enkel een stuurspanning, dan is er iets mis met bedrading ergens.

Als alles is gecontroleerd dan blijft er weinig logisch over en raken de optie's op behalve defecte apparatuur. Vanachter een pc blijft het gissen.

Je zal in het weekend vast verder zoeken dus laat iets weten indien je iets gevonden hebt !!

Succes

Comment

Working...
              X