Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

Heb het niet direct over het juist / fout van tunen, maar da's een situatie die ik wel kan begrijpen als je al de sterkste motorisatie hebt.
    Dat het illegaal / grijze zone is, ga ik niet over discussiëren, is zo.
    100% m'n ding is een BMW E61 M5, maar sinds ik dat budget niet heb, moest ik wel voor een V70 D5 gaan

Wat doe je dan bv bij m'n vorige wagen, een E46 sedan? Had toen ook de 330i versie, zwaarder kan ook niet...

Vind het persoonlijk gewoon een geldige reden om dan te tunen, als je al de zwaarste versie hebt.
    Maar hé, ieder z'n mening daarover
    Heb je niks zwaarder bij uw merk, dan moet je ergens anders gaan shoppen. In uw geval die E61 M5 kopen. Dat is mijn mening. Trouwens, de E46 330i heeft een atmosferisch blok. Daar haal je op een goedkope tuning manier (wat chiptuning is = mapjes copy/pasten) haast niks winst uit. Turboblokken zijn veel interessanter voor chiptuners. De handjes hoeven immers niet vuil gemaakt te worden en het gaat een pak sneller.

En we weten allemaal waar het in de meeste gevallen over gaat met chiptuning. Op een goedkope manier een snellere wagen hebben. De grote meerderheid van de gechipte gevallen zijn (goedkope) basic turbo aangedreven blokjes die opgedreven worden naar de waardes van een sterkere variant. Een 325d kost 10.000 euro meer dan een 316d, een 320d 5.000 euro meer. Als dat chippen allemaal zo'n rozengeur en maneschijn zou zijn. Dan kocht niemand nog een 318/320/325 hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
      Mmm...Mauriceke, je reacties lijken verdacht veel op die van tuningkid indertijd, een moraalridder met een typische tunnelvisie, totaal niet in staat om bepaalde zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken of te benaderen.
      Moraalridders hebben overduidelijk dictatoriale trekjes....

Vooral je uitgebreide reactie met de nodige facts and figures aangaande verzekering/ongeval/gerecht zijn treffend, jaja..mmm..

Gast, in plaats van altijd uw kinderachtige reactie te geven... Denk eens 2x na over wat maurice zegt. Fyi: hij heeft gelijk.

Bij chiptuning en dodelijk ongeval waar ze kunnen terugleiden dat het ongeval (onder meer) te wijten is aan een voertuig die niet in orde is met de technische voorschriften, dan heb je het vlaggen.

Verzekering trekt zich terug op de wijze zoals hij uiteenzet.

Als gij wilt chippen, veel plezier en veel succes. Maurice zegt nergens dat ge beter niet chipt maar zegt enkel en alleen de gevolgen (die jij blijkbaar niet doorhebt).

Ik denk niet dat jij het doorhebt dat door uw reacties dit topic altijd wordt verziekt.

Iemand geeft enkel en alleen info en hij wordt direct afgezeikt dat hij een moraalridder is. Ik lees dat nochtans nergens.

Gelieve in het vervolg uw mening met een minimum aan vriendelijkheid weer te geven.
      That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
      28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
      28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Dit is toch ook een reden die achterwege mag gelaten worden hoor
        Heb een V70 D5, welke al het krachtigste dieselmodel is. Wat als je meer wilt? Dan is tuning wel degelijk de beste (en enige) optie.
        Gene boot kopen!

That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

Comment

Je mag mij eens een wagen opzoeken, even goed in de opties, betrouwbaar, vermogen, leeftijd, km's die je kon kopen voor het budget waarmee ik de V70 heb gekocht
          Om zwaarder te gaan, moest ik al bij de Duitse 3 gaan shoppen, en zit je direct 4-5K hoger qua prijs voor hetzelfde.
          trek daar uw kosten van de chip af + uw kosten die ge nu hebt. Veel verschil zit er dan niet meer op

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
            Het gaat dus niet enkel om diegenen die hun laars lappen aan de wet (dat moeten ze zelf maar weten) maar ook en vooral om de 'slachtoffers' die ze kunnen maken.
            Maar voor het 'slachtoffer' maakt het toch niet uit of die getuned is of niet. Die wordt sowieso vergoed.

Bij mij heeft chiptuning een andere reden om te doen. Als ik een turbomotor heb weet ik gewoon dat die standaard niet zijn volle potentieel heeft en wil ik er dat extraatje uithalen
            Met mijn Civic ben ik er nog niet uit of ik het ga doen of niet. Normaal gezien ga ik toch eerst de fabrieksgarantie van 3 jaar uit doen.
            Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
            Audi S3 '02 sold => topic
            Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
            Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

• Blijft de vraag waarom onze regering blijft achterlopen op landen waar schijnbaar veel meer mag...

Geen prioriteit, terwijl ze nog maar eens een fietspad vernieuwen.

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Omdat dit maar over een kleine groep mensen gaat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten

Maar voor het 'slachtoffer' maakt het toch niet uit of die getuned is of niet. Die wordt sowieso vergoed.
                  Als dat een reden is om maar te doen waar ge goesting in hebt... gelieve dan wel een beetje te nuanceren:

Wat lichamelijke schade betreft heb je 100% gelijk.
                  De rest echter...

En dan kan ik maar één ding zeggen:
                  Het is al erg genoeg dat iemand slachtoffer van een ongeval werd, als tegenpartij dan correct verzekerd is , is dit toch al één troost.
                  Als tegenpartij dan niet correct verzekerd is, kan ik die alleen maar een kl**tzak noemen, want behalve het feit dat hij iemand anders veel lichamelijk en geestelijk leed aandoet, stort hij die ook nog eens in een financiële onzekerheid. Maar ja, zijn goedkoop illegaal 'rijplezier' was waarschijnlijk véél belangrijker.
                  Last edited by Maurice P.P.; 03/05/2017, 17:04.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Heb je niks zwaarder bij uw merk, dan moet je ergens anders gaan shoppen. In uw geval die E61 M5 kopen. Dat is mijn mening.
                    Om hier op voort te gaan Jan, da's makkelijker gezegd dan gedaan hé. Puur zwart / wit gezien heb je gelijk.
                    Ik ben een normale werkmens, en kan m'n budget niet plots verdrievoudigen én nog eens hetzelfde opzij hebben voor eventuele stukken.
                    De enige merken die nog wat grotere motoren maken, zijn de Duitse 3.
                    Dan is je keuze wel heel beperkt op de markt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten

trek daar uw kosten van de chip af + uw kosten die ge nu hebt. Veel verschil zit er dan niet meer op
                      Schrap maar wat ik zei, heb een soortgelijke 530d opgezocht (4 jaar oud, +- 125k km, goed in de opties) en de goedkoopste komt op €26850. M'n V70 heb ik kunnen kopen voor €14500...
                      Ik zal nog veel koppelingen kapot moeten rijden hoor eer ik daar aan kom

Comment

Schrap maar wat ik zei, heb een soortgelijke 530d opgezocht (4 jaar oud, +- 125k km, goed in de opties) en de goedkoopste komt op €26850. M'n V70 heb ik kunnen kopen voor €14500...
                        Ik zal nog veel koppelingen kapot moeten rijden hoor eer ik daar aan kom
                        Voila, gewoon ineens voor stage 2 gaan!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          Blijft de vraag waarom onze regering blijft achterlopen op landen waar schijnbaar veel meer mag...

Geen prioriteit, terwijl ze nog maar eens een fietspad vernieuwen.
                          Wees blij dat er in nieuwe fietspaden geïnvesteerd wordt (ook al zijn veel van die nieuwe fietspaden de naam fietspad niet waardig, maar da's een andere discussie). Zo gaan er meer mensen geneigd zijn de fiets te nemen, en dan heb jij meer plaats om uw gedopeerd ding de sporen te geven!
                          Last edited by Jakkel; 03/05/2017, 17:24.

Comment

Om hier op voort te gaan Jan, da's makkelijker gezegd dan gedaan hé. Puur zwart / wit gezien heb je gelijk.
                            Ik ben een normale werkmens, en kan m'n budget niet plots verdrievoudigen én nog eens hetzelfde opzij hebben voor eventuele stukken.
                            De enige merken die nog wat grotere motoren maken, zijn de Duitse 3.
                            Dan is je keuze wel heel beperkt op de markt.
                            Kevin, was ik uit Koningin Paola geboren, dan had ik m'n centen gewoon gekregen zonder er iets voor hoeven te doen. En dan reed ik met Ferrari's en Impreza Gt Turbo's rond.
                            Da's het leven hé.

Enfin, het is niet omdat een bepaalde krachtige auto buiten uw budgetten ligt, het chippen ineens allemaal maar kan en verantwoord is hé.
                            Last edited by Jakkel; 03/05/2017, 17:27.

Comment

Ik wil absoluut geen oordeel over u vellen, maar in alle eerlijkheid:
                              Zou je er echt mee kunnen leven dat je een scenario overkomt waarin uw verzekering zich terugtrekt en iemand door uw schuld niet correct vergoed raakt bij een ongeval?
                              Als gewone werkmens kan je zoiets toch nooit vergoeden?
                              Ik zou er in ieder geval niet mee kunnen leven, schuld hebben aan een ongeval met zwaargewonde(n) is, denk ik, al ondraaglijk genoeg.

Comment

Kevin, was ik uit Koningin Paolo geboren, dan had ik m'n centen gewoon gekregen zonder er iets voor hoeven te doen. En dan reed ik met Ferrari's en Impreza Gt Turbo's rond.
                                Da's het leven hé.

Enfin, het is niet omdat een bepaalde krachtige auto buiten uw budgetten ligt, het chippen ineens allemaal maar kan en verantwoord is hé.
                                Nee, zoals al aangehaald, puur zwart / wit gezien heb je gelijk.
                                Maar toch kan ik het begrijpen in bepaalde gevallen zoals bv bij de hoogste motorisatie bij een bepaald merk beschikbaar, nah

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

Ik wil absoluut geen oordeel over u vellen, maar in alle eerlijkheid:
                                Zou je er echt mee kunnen leven dat je een scenario overkomt waarin uw verzekering zich terugtrekt en iemand door uw schuld niet correct vergoed raakt bij een ongeval?
                                Als gewone werkmens kan je zoiets toch nooit vergoeden?
                                Ik zou er in ieder geval niet mee kunnen leven, schuld hebben aan een ongeval met zwaargewonde(n) is, denk ik, al ondraaglijk genoeg.
                                Ja kijk Maurice, ik zie niet in (in mijn geval nu bijvoorbeeld) hoe mijn chiptuning er zal voor zorgen dat iemand niet vergoed raakt.
                                Dacht dat het A160 was waarbij z'n vrouw bij de verzekering werkt, en daar kijken ze er gewoon niet naar bij een ongeval...
                                Trouwens, het enige dat ik kan door m'n tuning, is sneller accelereren.
                                Voor de tuning was de top begrensd op 225km/u, na de tuning nog altijd want heb de speedlimiter erop gelaten.

Heb trouwens vorig jaar een ongeval gehad in fout, toen ik nog met een ongekeurde ophanging rondreed (wel geen bazaar), en dus theoretisch gezien niet in orde was. Geen haan die daar naar kraaide.
                                Nu, net zoals bij Jan heb je zwart / wit gelijk, maar in praktijk...

Maar goed, vanaf 3 juni 11:00 rij ik terug stock rond, dus moet je geen bang hebben als ik je aanrij dat je niet goed verzekerd zou geraken

Comment

• Waarom word dit topic niet gesloten als het dan toch illegaal is .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                    Waarom word dit topic niet gesloten als het dan toch illegaal is .
                                    Mogen illegale dingen dan niet besproken worden op een forum?

Comment

Wees blij dat er in nieuwe fietspaden geïnvesteerd wordt (ook al zijn veel van die nieuwe fietspaden de naam fietspad niet waardig, maar da's een andere discussie). Zo gaan er meer mensen geneigd zijn de fiets te nemen, en dan heb jij meer plaats om uw gedopeerd ding de sporen te geven!
                                      Ik heb, voor alle duidelijkheid en goede orde, geen enkel gedopeerd ding staan. Zelf begeef ik me niet graag in de illegaliteit of grijze zone van de wetgeving. Wil ik meer power, dan koop ik meer power in de vorm van een krachtigere motor.

Ik versta alleen waarom sommige mensen het zouden willen doen en/of doen.

Kleine nuance.

Ik heb er terzijde ook weinig boodschap aan mijn auto's "de sporen te geven", getuige een enkele snelheidsboete van 50 euro op 12 jaar/300.000 km.

Wat dan weer niet wil zeggen dat ik het akkoord ben met het huidige verkeersbeleid. Ik gun hen alleen geen cent.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                                        't Is simpel:
                                        http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet
                                        http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1985062136&table_ name=wet

Samengevat:
                                        Zonder uitdrukkelijke toestemming van de constructeur (die ge in 99,99% van de gevallen NIET zal krijgen) mag tjieptjoenen NIET.
                                        Bovendien moet dit worden gemeld aan uw verzekering.
                                        Doet ge dat niet loopt ge het risico op:
                                        1) boetes tot € 10000 (te vermenigvuldigen met de opdecimen, ik dacht momenteel x6)
                                        2) het risico dat uw verzekering bij een ongeval geen dekking geeft voor de door u veroorzaakte schade en ge dus misschien voor de rest van uw leven opdraait voor deze mogelijk hoog oplopende kosten. (iemand zal maar zwaargewond geraken in het ongeval, of erger...)

Maar om dat te beseffen heb je nét iets meer dan 2 hersencellen nodig.
                                        volgens

is het verstrekken van advies ook verboden, dus eigenlijk is dit forum niet wettig, of je mag in ieder geval niet verwijzen naar tuners :-) Je mag alleen maar zeggen dat het niet mag :-)

Heeft men er ooit al aan gedacht een petitie te starten, om iets te bereiken zoals in Nederland, Duitsland ? En dan spreek ik niet enkel voor chiptuning, maar aanpassingen onderstel, remmen, motor ? Vraag me af hoeveel mensen zich hier in België beknot voelen... en dan denk ik niet alleen aan meer vermogen maar techniek in het algemeen, een auto is zoveel meer dan pk's ! Er is niks creativiteit toegelaten, soms denk ik dat het geen wonder is dat België enkel goed is in auto-assemblage.

toch doodjammer dat projecten zoals onderstaande eerst naar Duitsland moet uitgevoer worden ?
                                        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

En als men het wettelijk maakt dan zullen de meeste het laten controleren en tenminste terecht gewezen worden als er gevaarlijke punten zijin dus kan er maar veiliger op worden, niet ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                          Zelf begeef ik me niet graag in de illegaliteit of grijze zone van de wetgeving. Wil ik meer power, dan koop ik meer power in de vorm van een krachtigere motor.
                                          Een motor swap is ook illegaal

Comment

Working...
                                          X