Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
    en vooral dat laatste stemt toch tot nadenken :
    Aangezien er sprake is van de schending van een wettelijke bepaling, is er in principe zelfs geen oorzakelijk verband vereist tussen de chiptuning en het ongeval

vind het nog altijd jammer vinden dat we hier niks mogen, tenzij toestemming krijgen van de constructeur, óf eerst het gewijzigde voertuig uitvoeren, daar laten keuren en terug invoeren :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
      Kijk, hier hebben wij tenminste wat aan want ik vind de rest wat wel toegelaten is ook interessant.
      En wat staat daar dan in over chiptuning dat hier nog niet werd gezegd?
      That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
      28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
      28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• Het staat er wel heel duidelijk, met referentie naar de KB's die van toepassing zijn. Ik lees ook liever dat artikel dan de argumenten verspreid over tientallen posts.

Belachelijk België dus.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

Belachelijk België dus.
          inderdaad. Maar laten we positief blijven, we mogen bijvoorbeeld dashboarden en deurpanelen wijzigen, waaw ;-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

Raar dat je hier wat aan hebt en aan wat ik schreef -en uiteindelijk identiek is aan wat in dit artikel staat- niet.
            Wat toegelaten is heeft niets met tjieptjoening te maken en dus off-topic.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

It seems that the trolls are hungry again.
            Last edited by JMM; 05/05/2017, 15:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten

En wat staat daar dan in over chiptuning dat hier nog niet werd gezegd?
              Als je goed leest had je begrepen dat het mij meer om de toegelaten tuning ging.
              Vooral over de remschijven, alhoewel daar niets verder over gespecificeerd staat maar ik wou daar verder niet offtopic over gaan en verder sluit ik mij aan bij de terechte opmerking van timothy.

Wetten zijn er om nageleefd te worden maar met belachelijke wetten heb ik een probleem ...en overigens niet alleen wat tuning aangaat.
              Last edited by JMM; 05/05/2017, 11:14.

Comment

Als je goed leest had je begrepen dat het mij meer om de toegelaten tuning ging.
                Vooral over de remschijven, alhoewel daar niets verder over gespecificeerd staat maar ik wou daar verder niet offtopic over gaan.

En verder sluit ik mij aan bij de terechte opmerking van timothy.
                Wetten zijn er om nageleefd te worden maar met belachelijke wetten heb ik een probleem (Zal zeker niet de enigste zijn)..en overigens niet alleen wat tuning aangaat.
                Ik dacht dat dit een chiptuning topic was, niet een random tuning topic.

Daarom mijn vraag: wat staat erin over chiptuning dat hier nog niet stond?

That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• Het geeft duiding in een artikel dat op 3 minuten gelezen is, zonder te moeten gaan zoeken in 103 pagina's of iets al gezegd id. Dát is de meerwaarde. Bovendien mag je wat mij betreft toch gerust de discussie opentrekken, wat is daar nu weer mis mee? Elk topic zit vol met off-topic, maar als het aansluit op het originele onderwerp (tuning) is er toch weinig mis mee?

Heb het gevoel dat je op de man speelt. Waarom?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

inderdaad. Maar laten we positief blijven, we mogen bijvoorbeeld dashboarden en deurpanelen wijzigen, waaw ;-)
                    Ik noteer dat ik ook instrumentenfolie mag plakken. Straks het instrumentenpaneel in 500 voorzien van een laagje Everyday aluminiumfolie. Gaat lekker racy zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                      . Gaat lekker racy zijn.

alleen als je ook nog de pedaalbekleding een beurt geeft

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten

Ik dacht dat dit een chiptuning topic was, niet een random tuning topic.

Daarom mijn vraag: wat staat erin over chiptuning dat hier nog niet stond?
                        Gewoon een klaar en duidelijk artikel die iemand post, zonder een negatieve ondertoon die refereert dat je beter een duurdere wagen moet kopen voor meer vermogen omdat je een belachelijke wet niet mag omzeilen.

Mijn mening? Het gaat hier inderdaad over chiptuning maar de tegenstanders zouden wel een beetje begrip moeten tonen voor de voorstanders zonder daar afbreuk op te doen met een niet direct opvallende negatieve ondertoon.
                        Misschien ook beseffen dat niet alle wetten geschoeid zijn op een eerlijke leest maar enkel op een geldleest en daar hoort de chiptuning wet zeker ook bij.

Dat je het er dan toch niet mee eens bent, prima maar laat een ander zijn eigen verantwoordelijkheid nemen met de wetenschap dat die wet hem eventueel kan nekken.

Van een mug een olifant maken is heel makkelijk al moet ik toegeven dat als je zéér maar dan ook zéér per toeval Murphy tegenkomt je zware pech kunt hebben, in dit specifieke geval.

En denk nu eerlijk en met gezond verstand én zonder met de wet te schermen, eventuele sancties die zouden getroffen worden bij een ongeval met een gechipte wagen is toch pure onzin, of niet?
                        Last edited by JMM; 05/05/2017, 15:23.

Comment

• Wees blij m'n beste tsjiptjoenloverkes dat jullie dopingkuurkes nog steeds illegaal zijn in België. Moesten ze het legaliseren dan ga je 'r niet vanaf komen met een paar 100 euro voor een kuurke hoor. Herkeuring, uistootmetingen, bijkomende taksen, aanpassingen gelijkvormigheidsattest, eventuele mechanische aanpassingen, enz... zijn zowat de eerste dingen die bij me te binnen schieten waar ze mee kunnen afkomen. En al die dingen gaan echt niet gratis gaan zijn hoor. Bijvoorbeeld: een 320d kost 5.000 meer dan een 316d, na legalisatie ga je al niet veel goesting meer hebben om nog naar de chipboer te gaan vrees 'k.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Wees blij m'n beste tsjiptjoenloverkes dat jullie dopingkuurkes nog steeds illegaal zijn in België. Moesten ze het legaliseren dan ga je 'r niet vanaf komen met een paar 100 euro voor een kuurke hoor. Herkeuring, uistootmetingen, bijkomende taksen, aanpassingen gelijkvormigheidsattest, eventuele mechanische aanpassingen, enz... zijn zowat de eerste dingen die bij me te binnen schieten waar ze mee kunnen afkomen. En al die dingen gaan echt niet gratis gaan zijn hoor. Bijvoorbeeld: een 320d kost 5.000 meer dan een 316d, na legalisatie ga je al niet veel goesting meer hebben om nog naar de chipboer te gaan vrees 'k.
                            Dan tune je toch gewoon in't zwart?

Comment

• @ Jakkel: Dat klopt wat je schrijft, ook al druipt het sarcasme eraf.. want dat zou inderdaad weer een welkome bron zijn van extra inkomsten voor het geldhongerige Brusselse ensemble.
                              ...En alles onder het mom van veiligheid..

@ Prancing Moose: Tja...
                              Last edited by JMM; 05/05/2017, 15:33.

Comment

• Waar het in andere landen legaal wordt toegelaten, hoe pakken constructeurs/importeurs dat eigenlijk aan wat betreft garantie ?
                                En wat met typegoedkeuring en zo ?
                                Weet iemand dit ?

Comment

• Persoonlijk vind ik dat de naleving van de wet beter moet worden gecontroleerd.
                                  Politie uitrusten met één of andere OBD-uitleesding (kan men dit via OBD uitlezen?) als eerste indicatie, en indien vermoeden van gefoefel d.m.v. 'getjieptjoen' verder diepgaander onderzoek. Een beetje zoals blazen voor alcohol en indien positief een bloedanalyse...
                                  Uiteindelijk dient iedereen zich te houden aan de wet, of je die nu zinnig vindt of niet.
                                  Betrapt: dikke boete, verplicht terug origineel (laten) zetten + controle (uiteraard betalend)
                                  Recidivisten: inbeslagname van hun getjoent vehikel.

Brave burgers betalen netjes meer als ze een iets krachtiger auto wensen, betalen extra BTW en betalen braaf de correcte verzekering. Het is dus onrechtvaardig dat tjoenertjes dit omzeilen d.m.v. onwettige praktijken.
                                  Last edited by Maurice P.P.; 05/05/2017, 16:09.

Comment

• @id-dsi: In Nederland bijv. is het chiptunen legaal voor de wet, ook een motorswap en je kon in het verleden zelfs via de dealer chiptunen met behoud van garantie (Volkswagen-Audi-Seat voor +2000€..) maar wat nu daar mag van de constructeur, anno 2017 weet ik niet meer.

Heb 30j. in Nederland gewoond maar sinds 2010 terug in België dus ja...

En voor degenen die willen weten waarom ik een voorstander ben van chiptuning: Heb daar o.a. een Seat Ibiza Cupra en een BMW e46 330d gehad, allebei gechipt....super heerlijk rijden was dat...en verder zonder gezeur over onzin wetten. In m'n Cupra heb ik zelf ook nog een grotere turbo gestoken...wat een heerlijke wagen was dat.

En ook geen enkel probleem gehad met de aandrijving, beiden handgeschakeld....for the record.
                                    Last edited by JMM; 05/05/2017, 16:32.

Comment

Persoonlijk vind ik dat de naleving van de wet beter moet worden gecontroleerd.
                                      Politie uitrusten met één of andere OBD-uitleesding (kan men dit via OBD uitlezen?) als eerste indicatie, en indien vermoeden van gefoefel d.m.v. 'getjieptjoen' verder diepgaander onderzoek. Een beetje zoals blazen voor alcohol en indien positief een bloedanalyse...
                                      Uiteindelijk dient iedereen zich te houden aan de wet, of je die nu zinnig vindt of niet.
                                      Betrapt: dikke boete, verplicht terug origineel (laten) zetten + controle (uiteraard betalend)
                                      Recidivisten: inbeslagname van hun getjoent vehikel.

Brave burgers betalen netjes meer als ze een iets krachtiger auto wensen, betalen extra BTW en betalen braaf de correcte verzekering. Het is dus onrechtvaardig dat tjoenertjes dit omzeilen d.m.v. onwettige praktijken.
                                      Echt populair wat je hier verkondigt...maar je hebt wel gelijk hoor..
                                      Last edited by JMM; 05/05/2017, 16:28.

Comment

Heb 30j. in Nederland gewoond maar sinds 2010 terug in België dus ja...
                                        Daar was je dus een Sjonnie zoals ze dat daar noemen?

Comment

Daar was je dus een Sjonnie zoals ze dat daar noemen?
                                          Kijk, nu val je finaal door de mand, het is er nu duidelijk uit, je laat weten met deze opmerking wat je echte bedoelingen zijn met je eerder gegeven denigrerende commentaren t.o.v. de voorstanders.
                                          Ik vermoede al dat je een niet zuivere en subjectieve geest hebt en ik zat er blijkbaar niet naast met de uitdrukking "moraalridder"!!

Wie is hier nu de verziekende rotte appel?
                                          Last edited by JMM; 05/05/2017, 17:01.

Comment

Working...
                                          X