Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door besired Bekijk Berichten
    Heeft er iemand ervaring met motor tuning via ABT?

    Ik ben vooral op zoek naar informatie rond garantie voorwaarden na uitvoering van motortuning door ABT (garantie op versnellingsbak etc - worden deze overgenomen door ABT?)

    dank,
    Nonkel heeft dat laten doen op z'n A5 in DE. Is er content van (ondanks ik hem dat feitelijk afraadde qua prijs en gewoon naar een DVX bv zou sturen). Nu goed, ze hebben nog altijd garantie op papier gegeven, maar wat dat net inhoud, geen idee.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
      Het is maar gewoon dat de huidige vermogenstoenamen veel hoger zijn dan wat vroeger het geval was. Toen zag je zo 30-40pk en nu is dat al soms 100+ bij een stage 1.
      We zijn nu 2015. DE gti 2l met 150 pk was een bom. Nu heb je 150 pk in een 1l. Alles evolueert nu eenmaal.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
        We zijn nu 2015. DE gti 2l met 150 pk was een bom. Nu heb je 150 pk in een 1l. Alles evolueert nu eenmaal.
        Ik wou enkel de perceptie bij mensen proberen verklaren. 10-15 jaar terug was een motor zoals de A45 AMG haast ondenkbaar.

        Comment


        • In formule 1 waren er toch ook ooit 1500cc motors met +800pk, niet? Met turbo's kunnen ze al lang heel veel hoor.

          Zelfs ook 1400pk maar weet niet meer of dat een 1.5 of 2.0 was.

          Comment


          • constructeurs laten ook het achterste van hun tong niet zien, publiek moet druppelsgewijs ook gewoon gemaakt worden aan alles, nu komt alles in een stroomversnelling omdat we ver aan het einde zitten van fossiele brandstof

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
              In formule 1 waren er toch ook ooit 1500cc motors met +800pk, niet? Met turbo's kunnen ze al lang heel veel hoor.

              Zelfs ook 1400pk maar weet niet meer of dat een 1.5 of 2.0 was.
              Ja en motoren gingen hoeveel races mee?

              Comment


              • Met wat wordt de turbodruk dieselmotoren doorgaans verhoogt bij een chiptuning?
                Is dit dan ook niet de gevaarlijkste parameter om aan te sleutelen bij een chiptuning. vb: de druk die op slangen komen te staan (lekkages), de overdruk bij het lossen van het gaspedaal wegvloeit of zelfs in het slechtste geval terug de motor in gaat.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                  Ja en motoren gingen hoeveel races mee?
                  Inderdaad.
                  Punt is, het vermogen van een motor is rechtstreeks afhankelijk van de hoeveelheid lucht die je er door krijgt. Dat komt neer op de volgende mogelijkheden:
                  - cilinderinhoud vergroten (moeilijk bij een bestaande motor, werd alleen gedaan bij brommerkes)
                  - toerental verhogen: dubbel toerental is ongeveer dubbele luchthoeveelheid. Vreet natuurlijk aan de duurzaamheid, en bepaalde onderdelen kunnen die hogere trillingen en krachten niet aan. Typisch iets voor F1 waar de levensduur beperkt mag zijn.
                  - turbodruk verhogen: 1Bar overdruk op een atmosferische motor is dubbele luchthoeveelheid. Uiteraard moet je meer inspuiten om dat hoger vermogen te krijgen. En je componenten moeten het aan kunnen.

                  Kijk naar een actuele F1 motor: is een 1.5 met turbo (ca 1-2 Bar), en toerental van 18.000t.
                  Een klassieke 1.5 benzine zal normaal een 100 pk hebben.
                  Toerental x3 en 2 Bar overdruk geeft een factor van 9 op het vermogen: 900pk
                  Ik denk dat we niet zo ver van de realiteit zitten.
                  Levensduur zal wel meer als delen door 9 zijn...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                    Ja en motoren gingen hoeveel races mee?
                    Maar we zijn 30j later en ik vraag geen 1400pk maar 500pk. Moet ondertussen betrouwbaar te maken zijn.

                    Comment


                    • Zoals Tommie zegt, peekaas uit een motor halen is allemaal relatief 'simpel', het is het betrouwbaar houden. De W16 van de Veyron haalt (rechtstreeks aan de dyno) ook een dikke 3000 pk. Was natuurlijk veel te heet. Om maar te zeggen...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                        Maar we zijn 30j later en ik vraag geen 1400pk maar 500pk. Moet ondertussen betrouwbaar te maken zijn.
                        Tijdens de jaren F1 met die 1.5 turbo motoren hadden sommige tijdens de kwalificatie ruim 1.500pk. Gingen dan ook niet lang mee.

                        Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.

                        Comment


                        • 1.6 turbo V6 van de F1 haalt bijlange geen 900pk.
                          En 18.000 toeren heb ik ze nog nooit weten draaien tijdens een race/quali. Ze zijn namelijk begrensd op 15.000 toeren.
                          Denk dat de blokken een 600pk maken en de rest is van de hybrid unit.
                          Classic cars on demand

                          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                          www.californiadream.be

                          - It's time to make your dream come true -

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                            Tijdens de jaren F1 met die 1.5 turbo motoren hadden sommige tijdens de kwalificatie ruim 1.500pk. Gingen dan ook niet lang mee.

                            Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.
                            Naar wat ik laatst had gelezen mochten ze per jaar 5 motoren gebruiken, en elke motor zou ongeveer een 4000 km moeten kunnen meegaan. Ik spreek wel over de motor zelf, niet de onderdelen er rond.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                              Maar we zijn 30j later en ik vraag geen 1400pk maar 500pk. Moet ondertussen betrouwbaar te maken zijn.
                              Even naar Van Kronenburg Autosport bellen en ze halen er zoveel pk-s uit als je kan betalen... Maar ge gaat slikken als je de bedragen hoort vrees ik.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                1.6 turbo V6 van de F1 haalt bijlange geen 900pk.
                                En 18.000 toeren heb ik ze nog nooit weten draaien tijdens een race/quali. Ze zijn namelijk begrensd op 15.000 toeren.
                                Denk dat de blokken een 600pk maken en de rest is van de hybrid unit.
                                De Atmo's gingen zeker tot 18000.

                                Maar 900 x15.000/18.000= 750pk
                                De grootte orde is OK, misschien zijn de drukken wat hoger, en met de V6 zal de airflow bij die hogere toerentallen wel beter zijn. Kleinere cilinders kan je sneller vullen dan grotere.

                                Je kan alles betrouwbaar maken, maar dan start je ook met een nieuwe motor:
                                - betere koeling
                                - sterkere krukas, zuigers en zuigerstangen
                                - betere smering en hogere oliedrukken - grotere oliekoeler
                                - aangepaste kleppentiming
                                - dubbele of drievoudige turbo en intercooler
                                - 4 of 5 kleppen per cilinder
                                - etc etc

                                en dan moet de transmissie, remmen ophaninging nog kunnen volgen...

                                Alles kan, alleen is de vraag of je dat wil betalen.
                                Misschien beter direct een andere auto kopen, zal goedkoper zijn, en betrouwbaarder.
                                Wat kost een M5 van een jaar of 5-6 oud?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                  Even naar Van Kronenburg Autosport bellen en ze halen er zoveel pk-s uit als je kan betalen... Maar ge gaat slikken als je de bedragen hoort vrees ik.

                                  Brutaal lol.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                                    Ik heb nu niet alles doorlezen, want heb nog heel wat te doen, maar hebben we het hier wel over dezelfde automaat?
                                    Dacht het wel.
                                    Heb trouwens al contact gehad met die figuren en het was geen probleem met mijn automaat.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
                                      Dacht het wel.
                                      Heb trouwens al contact gehad met die figuren en het was geen probleem met mijn automaat.
                                      Stuur anders is een mailtje naar ons en dan zal ik is horen ivm de tool en in onze database bekijken of de investering van de tool tov de vraag meevalt. Kga ook intussen uitzoeken wat er allemaal specifiek kan aangepast worden bij uw zf.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                        In formule 1 waren er toch ook ooit 1500cc motors met +800pk, niet? Met turbo's kunnen ze al lang heel veel hoor.

                                        Zelfs ook 1400pk maar weet niet meer of dat een 1.5 of 2.0 was.
                                        BMW 1.5 1500hp
                                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                                        Last edited by camaro 68 rs; 03/12/2015, 08:02.
                                        Z4 M40i

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                          Tijdens de jaren F1 met die 1.5 turbo motoren hadden sommige tijdens de kwalificatie ruim 1.500pk. Gingen dan ook niet lang mee.

                                          Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.
                                          1500 pk uit een 1,5 gaat niet zo zeer over de levensduur maar wel over de opoffering van het vermogen op lage toeren. 'Natuurlijk' kan je 1500 pk daaruit halen op weet ik welke zieke turbodruk maar op lage toeren, en das relatief bij een F1, zal er niks maar dan ook niks vermogen zijn. Alles komt in één keer zodra de turbo spoolt.

                                          Dat rijdt dus niet aangenaam. Zelfde maar meer realistisch zijn wagens als de (oudere) Evo die met hun 2l 300 pk halen. Verwacht daar ook geen vermogen op 2000 toeren, wacht maar tot 3500.. en dan komt de turbo meespelen. Door de huidige techniek kan men wel een veel koppel halen op lage toeren en ook een hoog top vermogen, kijk maar naar die A45. Op een gegeven moment moet je wel vermogen onderin opgeven om hoog in toeren meer te halen. Kwestie van waarvoor de wagen gebruikt gaat worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X