Oorspronkelijk geplaatst door besired
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote chiptuning topic! v2.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenHet is maar gewoon dat de huidige vermogenstoenamen veel hoger zijn dan wat vroeger het geval was. Toen zag je zo 30-40pk en nu is dat al soms 100+ bij een stage 1.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenWe zijn nu 2015. DE gti 2l met 150 pk was een bom. Nu heb je 150 pk in een 1l. Alles evolueert nu eenmaal.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenIn formule 1 waren er toch ook ooit 1500cc motors met +800pk, niet? Met turbo's kunnen ze al lang heel veel hoor.
Zelfs ook 1400pk maar weet niet meer of dat een 1.5 of 2.0 was.
Comment
-
Met wat wordt de turbodruk dieselmotoren doorgaans verhoogt bij een chiptuning?
Is dit dan ook niet de gevaarlijkste parameter om aan te sleutelen bij een chiptuning. vb: de druk die op slangen komen te staan (lekkages), de overdruk bij het lossen van het gaspedaal wegvloeit of zelfs in het slechtste geval terug de motor in gaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenJa en motoren gingen hoeveel races mee?
Punt is, het vermogen van een motor is rechtstreeks afhankelijk van de hoeveelheid lucht die je er door krijgt. Dat komt neer op de volgende mogelijkheden:
- cilinderinhoud vergroten (moeilijk bij een bestaande motor, werd alleen gedaan bij brommerkes)
- toerental verhogen: dubbel toerental is ongeveer dubbele luchthoeveelheid. Vreet natuurlijk aan de duurzaamheid, en bepaalde onderdelen kunnen die hogere trillingen en krachten niet aan. Typisch iets voor F1 waar de levensduur beperkt mag zijn.
- turbodruk verhogen: 1Bar overdruk op een atmosferische motor is dubbele luchthoeveelheid. Uiteraard moet je meer inspuiten om dat hoger vermogen te krijgen. En je componenten moeten het aan kunnen.
Kijk naar een actuele F1 motor: is een 1.5 met turbo (ca 1-2 Bar), en toerental van 18.000t.
Een klassieke 1.5 benzine zal normaal een 100 pk hebben.
Toerental x3 en 2 Bar overdruk geeft een factor van 9 op het vermogen: 900pk
Ik denk dat we niet zo ver van de realiteit zitten.
Levensduur zal wel meer als delen door 9 zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenJa en motoren gingen hoeveel races mee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenMaar we zijn 30j later en ik vraag geen 1400pk maar 500pk. Moet ondertussen betrouwbaar te maken zijn.
Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.
Comment
-
1.6 turbo V6 van de F1 haalt bijlange geen 900pk.
En 18.000 toeren heb ik ze nog nooit weten draaien tijdens een race/quali. Ze zijn namelijk begrensd op 15.000 toeren.
Denk dat de blokken een 600pk maken en de rest is van de hybrid unit.Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenTijdens de jaren F1 met die 1.5 turbo motoren hadden sommige tijdens de kwalificatie ruim 1.500pk. Gingen dan ook niet lang mee.
Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenMaar we zijn 30j later en ik vraag geen 1400pk maar 500pk. Moet ondertussen betrouwbaar te maken zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten1.6 turbo V6 van de F1 haalt bijlange geen 900pk.
En 18.000 toeren heb ik ze nog nooit weten draaien tijdens een race/quali. Ze zijn namelijk begrensd op 15.000 toeren.
Denk dat de blokken een 600pk maken en de rest is van de hybrid unit.
Maar 900 x15.000/18.000= 750pk
De grootte orde is OK, misschien zijn de drukken wat hoger, en met de V6 zal de airflow bij die hogere toerentallen wel beter zijn. Kleinere cilinders kan je sneller vullen dan grotere.
Je kan alles betrouwbaar maken, maar dan start je ook met een nieuwe motor:
- betere koeling
- sterkere krukas, zuigers en zuigerstangen
- betere smering en hogere oliedrukken - grotere oliekoeler
- aangepaste kleppentiming
- dubbele of drievoudige turbo en intercooler
- 4 of 5 kleppen per cilinder
- etc etc
en dan moet de transmissie, remmen ophaninging nog kunnen volgen...
Alles kan, alleen is de vraag of je dat wil betalen.
Misschien beter direct een andere auto kopen, zal goedkoper zijn, en betrouwbaarder.
Wat kost een M5 van een jaar of 5-6 oud?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenIk heb nu niet alles doorlezen, want heb nog heel wat te doen, maar hebben we het hier wel over dezelfde automaat?
Heb trouwens al contact gehad met die figuren en het was geen probleem met mijn automaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenDacht het wel.
Heb trouwens al contact gehad met die figuren en het was geen probleem met mijn automaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenIn formule 1 waren er toch ook ooit 1500cc motors met +800pk, niet? Met turbo's kunnen ze al lang heel veel hoor.
Zelfs ook 1400pk maar weet niet meer of dat een 1.5 of 2.0 was.
Last edited by camaro 68 rs; 03/12/2015, 08:02.Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenTijdens de jaren F1 met die 1.5 turbo motoren hadden sommige tijdens de kwalificatie ruim 1.500pk. Gingen dan ook niet lang mee.
Heb wel geen idee van hoe lang een huidige F1 motor het moet uithouden.
Dat rijdt dus niet aangenaam. Zelfde maar meer realistisch zijn wagens als de (oudere) Evo die met hun 2l 300 pk halen. Verwacht daar ook geen vermogen op 2000 toeren, wacht maar tot 3500.. en dan komt de turbo meespelen. Door de huidige techniek kan men wel een veel koppel halen op lage toeren en ook een hoog top vermogen, kijk maar naar die A45. Op een gegeven moment moet je wel vermogen onderin opgeven om hoog in toeren meer te halen. Kwestie van waarvoor de wagen gebruikt gaat worden.
Comment
Comment