Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk Berichten
    Zijn die nieuwste S3's eigenlijk op lange termijn betrouwbaar te chippen? Van 300pk naar 365pk met enkel een software aanpassing? Komt da goe?
    Stage 1 kun je volgens mij niet veel verkeerd mee doen als je tuner niet overdrijft qua koppel. En wachten met gassen tot de olie 90° warm is (maar dit geldt ook voor een OEM)

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Blij dat ik de mijne niet getuned heb: motor is vorig weekend in de soep gelopen op 2j en 5 maand oud, 64000 km op de teller. Blijkbaar even zonder oliedruk gelopen door probleem met oliepomp,
    moet een nieuwe motor in, normaal op kosten van BMW, maar dit moet mij nog bevestigd worden nadat ze geverifieerd hebben dat ik zelf niks verkeerd gedaan heb (op tijd op onderhoud, geen chiptuning)..
    Is dat de N13-motor? Dat is toch ook niet normaal, wat zeggen ze daar bij BMW van?
    Geen waarschuwingen gehad (lampje, tikkend geluid)?
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

Is dat de N13-motor? Dat is toch ook niet normaal, wat zeggen ze daar bij BMW van?
      Geen waarschuwingen gehad (lampje, tikkend geluid)?
      Jep N13 motor. Wat er gebeurde: tijdens accelereren vanuit stilstand hoorde ik een vreemd diesel achtig geluid, maar boven de 1600rpm verdween het weer.
      Bij vertragen kwam het terug op en stationair begon hij te bokken. Een minuut later krijg ik een foutmelding van de aandrijflijn maar ik mag beheerst verder rijden volgens de boordcomputer. Vanaf dat moment gaat hij in noodloop en ratelt hij ook niet meer. Heb hem dan maandagochtend meteen binnengedaan bij de dealer.

De diagnose weet ik nog niet volledig, ze zouden hem helemaal moeten open gooien om te zien wat er exact is misgegaan, maar ze wisten mij nu al te zeggen dat de oliedruk (kortstondig?) is weggeweest, er daardoor schade is ontstaan en ze wss het blok onder garantie gaan vervangen.

Heb er nog zondag nog een korte rit mee gedaan, misschien niet zo heel verstandig (maar het kwaad was natuurlijk al geschied), maar toen kon ik het probleem vastleggen: https://www.youtube.com/watch?v=0fgdqlSwtfg

Het gebeurde ook 200 km na een groot onderhoud (olie, bougies, luchtfilter, engine check), vreemd! De onderhoudsintervals zijn ook vrij lang (+/- 30000 km voor een oliewissel, maar omdat ik een paar lange trips gedaan had was het nu 35000 km volgens de aanwijzingen van de boordcomputer)
      Last edited by sunking; 03/02/2016, 16:34.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Jep N13 motor. Wat er gebeurde: tijdens accelereren vanuit stilstand hoorde ik een vreemd diesel achtig geluid, maar boven de 1600rpm verdween het weer.
        Bij vertragen kwam het terug op en stationair begon hij te bokken. Een minuut later krijg ik een foutmelding van de aandrijflijn maar ik mag beheerst verder rijden volgens de boordcomputer. Vanaf dat moment gaat hij in noodloop en ratelt hij ook niet meer. Heb hem dan maandagochtend meteen binnengedaan bij de dealer.

De diagnose weet ik nog niet volledig, ze zouden hem helemaal moeten open gooien om te zien wat er exact is misgegaan, maar ze wisten mij nu al te zeggen dat de oliedruk (kortstondig?) is weggeweest, er daardoor schade is ontstaan en ze wss het blok onder garantie gaan vervangen.

Heb er nog zondag nog een korte rit mee gedaan, misschien niet zo heel verstandig (maar het kwaad was natuurlijk al geschied), maar toen kon ik het probleem vastleggen: https://www.youtube.com/watch?v=0fgdqlSwtfg

Het gebeurde ook 200 km na een groot onderhoud (olie, bougies, luchtfilter, engine check), vreemd! De onderhoudsintervals zijn ook vrij lang (+/- 30000 km voor een oliewissel, maar omdat ik een paar lange trips gedaan had was het nu 35000 km volgens de aanwijzingen van de boordcomputer)

30 dkm onderhoudsinterval valt toch goe mee. camionette is zelfs maar om de 50dkm volgens constructeur.

Comment

• Iemand ervaring met het tunen van de laatste nieuwe mini cooper s?
          2.0 benzine twinscroll turbo.
          B48 motor van bmw.
          Ik vindt hier niet zoveel over..
          Bedankt alvast!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Blij dat ik de mijne niet getuned heb: motor is vorig weekend in de soep gelopen op 2j en 5 maand oud, 64000 km op de teller. Blijkbaar even zonder oliedruk gelopen door probleem met oliepomp,
            moet een nieuwe motor in, normaal op kosten van BMW, maar dit moet mij nog bevestigd worden nadat ze geverifieerd hebben dat ik zelf niks verkeerd gedaan heb (op tijd op onderhoud, geen chiptuning)..
            Wat wil je daarmee zeggen.. dat ook niet getunede auto's problemen kunnen krijgen?

Oorspronkelijk geplaatst door Olicarlover Bekijk Berichten
            Iemand ervaring met het tunen van de laatste nieuwe mini cooper s?
            2.0 benzine twinscroll turbo.
            B48 motor van bmw.
            Ik vindt hier niet zoveel over..
            Bedankt alvast!
            Yep, kan geherprogrammeerd worden naar 260pk/400Nm.

Wel opletten, bij de eerste generaties (+- tot midden 2015) zijn er problemen gekend met het roulement tussen het vliegwiel en de krukas. Nu zijn deze opgelost.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Yannick007 Bekijk Berichten
              Wat wil je daarmee zeggen.. dat ook niet getunede auto's problemen kunnen krijgen?
              Ik denk dat het vrij duidelijk is waarom hij blij is dat ie niet gechipt is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik denk dat het vrij duidelijk is waarom hij blij is dat ie niet gechipt is.
                Was het niet zo dat tuners beweerden dat je het niet meer kon opsporen?
                Ik stel voor dat sunking de zijne rap nog laat chippen op de manier hoe het niet te zien is, en dan binnen doen bij BMW om dat probleem op te lossen.
                En indien ze het vinden, betaalt de tuner alle kosten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                  Was het niet zo dat tuners beweerden dat je het niet meer kon opsporen?
                  Ik stel voor dat sunking de zijne rap nog laat chippen op de manier hoe het niet te zien is, en dan binnen doen bij BMW om dat probleem op te lossen.
                  En indien ze het vinden, betaalt de tuner alle kosten
                  BMW is een ander paar mouwen, zeker bij de diesels, maar blijkbaar hebben ze bij de benzinemotoren al meer moeite om het te achterhalen.

Desnoods gewoon full back up terugzetten, als je echt wil kan je onder de radar blijven.

Comment

• Ik heb opgevangen dat oude logdata ook terug achterhaald kunnen worden. Dus volledig terug stock zetten zou niet helpen.

Comment

BMW is een ander paar mouwen, zeker bij de diesels, maar blijkbaar hebben ze bij de benzinemotoren al meer moeite om het te achterhalen.

Desnoods gewoon full back up terugzetten, als je echt wil kan je onder de radar blijven.
                      Jongens toch... los van de ECU mappings: het koppel en vermogen dat de motor levert wordt gemeten door de boordcomputer. Volgens kwatongen wordt ook de acceleratie gemeten om zo te detecteren of er ergens een powerbox tussenhangt. Misschien wordt niet alles tot in het detail gelogd, maar het piekvermogen en koppel dat de motor geleverd heeft de afgelopen periode zal zeker ergens opgeslagen worden, net zoals foutcodes en dergelijke. Daar kan makkelijk uit worden afgeleid of er ooit iets aan getuned geweest is of niet.
                      Last edited by sunking; 04/02/2016, 15:24.

Comment

Exactly

Comment

Jongens toch... los van de ECU mappings: het koppel en vermogen dat de motor levert wordt gemeten door de boordcomputer. Volgens kqatongen wordt ook de acceleratie gemeten om zo te detecteren of er ergens een powerbox tussenhangt. Misschien wordt niet alles tot in het detail gelogd, maar het piekvermogen en koppel dat de motor geleverd heeft de afgelopen periode zal zeker ergens opgeslagen worden, net zoals foutcodes en dergelijke. Daar kan makkelijk uit worden afgeleid of er ooit iets aan getuned geweest is of niet.
                          Voilà, net wat ik vorige post ook zei.

Comment

• Los daarvan, is het idd frappant dat een motor gewoon in de soep draait bij zo'n lage kilometerstand. Er worden allerlei technologien toegepast om de uitstoot naar beneden te krijgen en toch nog deftige prestaties te leveren, zoals variabele kleppentiming, kleine cilinderinhoud, turbo, een automaat die in D stand altijd een zo hoog mogelijke versnelling kiest om toch maar niet te veel toeren te maken... en voor de rest wordt er wel eens bespaard op kwaliteit om de winstmarge zo hoog mogelijk te houden. 'built to last' is niet meer van toepassing tegenwoordig, wel hoge verkoopsaantallen en marges.

Comment

Los daarvan, is het idd frappant dat een motor gewoon in de soep draait bij zo'n lage kilometerstand. Er worden allerlei technologien toegepast om de uitstoot naar beneden te krijgen en toch nog deftige prestaties te leveren, zoals variabele kleppentiming, kleine cilinderinhoud, turbo, een automaat die in D stand altijd een zo hoog mogelijke versnelling kiest om toch maar niet te veel toeren te maken... en voor de rest wordt er wel eens bespaard op kwaliteit om de winstmarge zo hoog mogelijk te houden. 'built to last' is niet meer van toepassing tegenwoordig, wel hoge verkoopsaantallen en marges.
                              Da's met alles zo, leve de consumptiemaatschappij!

Comment

• Ik dacht dat de chip gewoon behoudt hoeveel keer hij overschreven is geweest. Een backup terugzetten zet die teller toch niet op nul?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                  Ik dacht dat de chip gewoon behoudt hoeveel keer hij overschreven is geweest. Een backup terugzetten zet die teller toch niet op nul?
                                  Bij VAG was dat zo, maar deed BMW dat ook?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                                    Bij VAG was dat zo, maar deed BMW dat ook?
                                    Bij VAG kunnen ze blijkbaar weten ze hoeveel keer de wagen (via OBD) geflashed werd, dus als ze de wagenhistoriek bij de hand nemen en zien dat er bv 2 updates doorgevoerd werden, maar de wagen is 3x geflashed ruiken ze onraad .

Bij BMW kunnen ze het bij de F-reeksen zien indien het paswoord 'gekraakt' zou zijn of niet heb ik gehoord, maar technisch gezien met de full back-up is het gewoon onzichtbaar. Veel hangt blijkbaar af van de kunde van de dealer hebben we al gemerkt. Maar sowieso ALLE logs zijn weg, dus geen gegevens meer van de tuning zelf. Datum wordt teruggeschroefd, ... het is dan ook een back-up.
                                    Last edited by ; 04/02/2016, 18:27.

Comment

• Bij volvo zien ze het ook.

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                                        Die nieuwe TSi blokken zijn echt niet te onderschatten.
                                        Er zit een joekel van een turbo op de nieuwe 1.4TSI's, het is een kwestie van de foutmeldingen (overboost) weg te schrijven en je kan zot vermogen halen... Bijzonder leuk!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                                          Tegenwoordig zijn het overal solden het hele jaar door tot mijn grote spijt.
                                          Of jij bent te duur, of je concurrenten zijn te duur, of je concurrenten zijn je te slim af met lagere kosten
                                          Was jij het niet die aan te telefoon hang met aan andere grote tuner om prijsafspraken te maken? Want ja, er zijn maar 2 grote tuners in België, en 't is allemaal in Willebroek te doen... :grootheidswaanzin:

Comment

Working...
                                          X