Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Indien je binnen de parameters blijft van de fabrikant om aanpassingen te doen, ben je dan ook aan tunen? Of is dit optimaliseren?
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
      De nieuwe 2.0 tsi motoren konden getuned worden. Deze met de laatste software versie niet meer (vb golf 7 gti, r, cupra,...)
      Vanaf wanneer zijn deze niet meer te tunen dan?
      2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
        Indien je binnen de parameters blijft van de fabrikant om aanpassingen te doen, ben je dan ook aan tunen? Of is dit optimaliseren?
        Tunen is een breed begrip, je kunt bvb. een atmo motor zo aanpassen dat deze nauwelijks of zelfs geen pk's bij krijgt maar wel veel leuker rijdt door o.a. settings voor de gasrespons aan te passen.
        2.0 JTDm

Comment

• Optimaliseren is hetzelfde als tunen, het klinkt alleen wat minder marginaal.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Optimaliseren is hetzelfde als tunen, het klinkt alleen wat minder marginaal.
            als je binnen de marges tuned ben je marginaal :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
              mag ook, blijkbaar.

Volgens mij was pijpen de spreekwoordelijke druppel.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Optimaliseren is hetzelfde als tunen, het klinkt alleen wat minder marginaal.
              Denk dat je tunen verward met "tjoening".
              Last edited by JMM; 09/02/2016, 00:47.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                Tunen is een breed begrip, je kunt bvb. een atmo motor zo aanpassen dat deze nauwelijks of zelfs geen pk's bij krijgt maar wel veel leuker rijdt door o.a. settings voor de gasrespons aan te passen.
                Dus in feite zijn dit geen extra peekaas, en dus perfect legaal?
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

• Lijkt mij ook?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                    Dus in feite zijn dit geen extra peekaas, en dus perfect legaal?
                    Extra pk's of niet, strikt gezien is de motorsturing niet meer origineel, dus 'perfect legaal' zal het wel niet zijn, maar buiten 5 man en die paardekop ligt niemand daar wakker van
                    2.0 JTDm

Comment

buiten 5 man en die paardekop ligt niemand daar wakker van
                      Oei, wist niet dat Jakkel een equestriaans uiterlijk had?
                      Mijn Skoda

Comment

• Ik denk dat je het maximum aangegeven vermogen op het gelijkvormigheidsattest niet mag overschrijden.

Comment

• Ooit wel eens ergens gelezen dat er een marge is van 15%.
                          Elke auto is immers anders en dus ook het motorvermogen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

• Motortuning is verboden zonder meer, er wordt in de Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) van 12/03/2010 over niet meer gesproken dan motortuning

Lijst van de verboden handelingen nr 27 motortuning, dus elke handeling die als motortuning kan omschreven worden is verboden (er hoeft dus geen vermogenswinst te zijn).

De vraag is natuurlijk of er ooit iemand naar op zoek zou gaan, en indien bijvoorbeeld het vermogen niet verhoogd is of er dan iemand zou willen over vallen... mochten ze het ooit te weten komen.
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                              de vraag is dan eerder waar ze op letten.
                              het grote probleem zit hem in het feit dat een auto van bv 90pk getuned wordt naar 130pk.
                              stel nu dat je een motor hebt die piekt op 90pk (van 3600-3900rpm heb je 90pk), en je veranderd die zijn mapping dat die tot 180pk gaat en 5000rpm lang boven de 90.
                              dan limiteer je de software op 90pk waardoor de motor van 2200 tot 4500rpm 90pk kan aanhouden.

in feit heb je dan nog steeds een motor die slechts 90pk heeft en conform is met zijn papieren (op u gelijjkvormigheidsattest staan namelijk de piek getallen en daar hangt volgens mij geen vermogengrafiek aan). ben je dan illegaal bezig? want in al die wetregels staat wel dat je de motor niet mag aanpassen om vermogenwinst te hebben.
                              maar wat verstaan ze onder vermogenwinst?
                              dat je van 90 naar 130pk gaat (de piek die hoger is)
                              OF
                              dat je 90pk motor nog altijd 90pk bezit maar op 2200rpm ook al 90pk presteerd terwijl dat vroeger misschien 65pk was
                              denk dat je van de software ook gewoon moet afblijven volgens de wet :-)

Comment

• Dan mag je met vagsoft ook je instellingen niet wijzigen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
                                  Dan mag je met vagsoft ook je instellingen niet wijzigen?
                                  hehe, geen idee, ga het eens gaan vragen bij het politiekantoor in je buurt ? Die moeten daar zeker een antwoord kunnen op geven ;-)

Comment

• Meneer de polies ik wil needle sweep op mijn golf is da illegale tjoening??

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                                      Oei, wist niet dat Jakkel een equestriaans uiterlijk had?
                                      Oef, ik dacht al dat je me vergeten was.

Comment

Extra pk's of niet, strikt gezien is de motorsturing niet meer origineel, dus 'perfect legaal' zal het wel niet zijn, maar buiten 5 man en die paardekop ligt niemand daar wakker van
                                        Als de dealer het bij één of ander garantie- of coulancegeval gaat zien, dan kan het wel eens zijn dat het problemen kan geven. Maar inderdaad, niemand gaat daar wakker van gaan liggen. Er is bovendien ook geen sprake van extra vermogen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                          jaja, maar wat verstaat de wet onder motortuning?
                                          motortuning is voor mij het fijn afstellen zodat een motor optimaal loopt. na 20 000km de luchtfilter, bougies, verdeler, ... gaan vervangen omdat die beter zou rijden, is dan ook motortuning.
                                          Dit topic heet: "Het grote chiptuning topic". 99% van de tuningvragen en dergelijke, gaan hier over de Pk's en koppelwaarden verhogen.

Ik weet wel, mijn vorige BMW (E91) had (bij de nieuwe eigenaar) op een gegeven moment een defecte ECU. Wagen startte op een keer simpelweg niet meer. ECU bleek stuk te zijn gegaan door waterinsijpeling. Kosten nieuwe ECU, inclusief werkuren enzomeer was 3.800 euro! Maar, de wagen was altijd dealeronderhouden (bij mij als eerste eigenaar, en bij hem ook) en nooit was er geklooid geweest aan de ECU. Gevolg: alle kosten werden door BMW gedekt, ook al was de wagen al 2 jaar buiten garantie (4 jaar oud)! Ik ben er vrij zeker van dat die ooit gechipt was of nog zou zijn, of er duidelijk sporen waren dat die ECU ooit open gemaakt was geweest. Je had die 3.800 euro mooi uit eigen zak mogen betalen.

Ik herhaal het nog eens. Want sommigen blijven hier tot in den treure maar doordrammen dat ik tegen chiptuning zou zijn enzomeer, wat helemaal niet zo is. Ik geef gewoon mee dat dat chippen niet allemaal rozengeur en maneschijn is, iets wat door velen zo wel wordt voorgesteld. Daar zijn een pak risico's aan verbonden. Geef je gewoon één of meer van die risico's mee, dan word je door een bepaalde groep verscheten voor moraalridder, anti tuning,... enz... . Iedereen doet wat 'm wilt met zijn centen hé, ook al dopeer je die 116d met 115 Pk tot 300 Pk, mij interesseert dat geen bal hoor. Doe maar.

Comment

Working...
                                          X