Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
    Vertel...
    Waarom zijn er 47 versies van een bepaalde motor? Toch niet omdat het 46 keer niet goed was? Waarom zijn bepaalde versies identiek, maar zitten enkel de dpf codes op een andere plaats?
    Nu ben ik benieuwd wat volgens u de reden is.

geen idee waarom sommigen 46 updates hebben. meeste dat ik ooit gezien heb (was voor 1 probleem) is 6 keer totdat het goed was. Maar heb al vanalles zien voorbij komen: auto cruise verbetering, idle stability improvement, dpf regen logic improvement, dual mass flywheel improvement etc...

Dus de ECU blokkeren zodat er geen updates meer mogelijk zijn vind ik zeker niet ok, en ik ga ervan uit dat jullie toch ook graag de laatste versie hebben?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
      geen idee waarom sommigen 46 updates hebben. meeste dat ik ooit gezien heb (was voor 1 probleem) is 6 keer totdat het goed was. Maar heb al vanalles zien voorbij komen: auto cruise verbetering, idle stability improvement, dpf regen logic improvement, dual mass flywheel improvement etc...

Dus de ECU blokkeren zodat er geen updates meer mogelijk zijn vind ik zeker niet ok, en ik ga ervan uit dat jullie toch ook graag de laatste versie hebben?
      Ik zeg niet dat ze allemaal onnodig zijn, maar in mijn ogen zijn er ook veel nutteloze updates. Maar idd hebben wij (en onze klanten ) liefst de laatste update. You never know. Vandaar dat wij steeds een nieuwe tuning maken op de update.
      Blokkeren tegen schrijven hebben wij nog nooit gedaan. Dus updates kunnen steeds gebeuren. Blokkeren tegen lezen hebben wij wel al gedaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
        Ik zeg niet dat ze allemaal onnodig zijn, maar in mijn ogen zijn er ook veel nutteloze updates. Maar idd hebben wij (en onze klanten ) liefst de laatste update. You never know. Vandaar dat wij steeds een nieuwe tuning maken op de update.
        Blokkeren tegen schrijven hebben wij nog nooit gedaan. Dus updates kunnen steeds gebeuren. Blokkeren tegen lezen hebben wij wel al gedaan.
        blokkeren tegen lezen maar wel toestaan om te schrijven lijkt me toch vreemd?
        lets have some more member berries

Comment

• neen, dat is een beveiliging tegen kopieren. de map kan dan niet gedownload en in een andere identieke wagen geplaatst worden. Ook kan men dan niet de kneepjes van het vak zien.

Comment

• Ik denk wel dat elke tuner blokkeert tegen het uitlezen maar dat enkel de lamme tuner ook het overschrijven onmogelijk maakt.....En ik vind dat een tuner die dat doet het zeker zou moeten vermelden aan de klant...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
              Ik denk wel dat elke tuner blokkeert tegen het uitlezen maar dat enkel de lamme tuner ook het overschrijven onmogelijk maakt.....En ik vind dat een tuner die dat doet het zeker zou moeten vermelden aan de klant...
              Ik dacht dat hier ééntje dat had meegemaakt bij ecu soft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                Ik dacht dat hier ééntje dat had meegemaakt bij ecu soft.
                Die firma ken ik niet, maar ik heb het voorgehad bij Fastchip in Nederland,ik heb gewoon een nieuwe ECU gekocht...

Comment

• Ik heb mijn tune gewoon met een handheld tuner.

Ik kan hiermee zelf wisselen tussen stock software, en verschillende mappings. (met begrenzer, zonder begrenzer, RON95, RON98, E85 ...). Als ik nu op garage ga en ze wissen om de een of andere reden mijn tune, kan ik die er makkelijk zelf weer opzetten. Of als ik naar de keuring ga zet ik ook de stock software terug zodat ik qua uitstoot ook goed zit.
                  Als extra bonus kan deze handheld tuner ook foutcodes uitlezen (je leest ze uit met het apparaat, en nadien zie je op de laptop foutcode + info).

Tune is volledig op maat en ze kunnen zowat alles programmeren wat je wil.

En dit alles voor maar 650 euro! (Bij andere tuners zie ik al dat een gewone stage 1 tune al 700 kost).

(ik probeer hier geen reclame te maken, ook al klinkt het zo Elevate tuned trouwens maar een beperkt aantal modellen van Volvo).

Comment

• Nadeel van zo'n toestel is dat je telkens software flasht ipv map wisselen in de ecu zelf. Meer kans dat er iets misloopt tijdens een flash.
                    Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                    Audi S3 '02 sold => topic
                    Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                    Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                      Nadeel van zo'n toestel is dat je telkens software flasht ipv map wisselen in de ecu zelf. Meer kans dat er iets misloopt tijdens een flash.
                      Denk dat die kans toch wel miniem is. Zijn mij nog geen verhalen bekend dat er ooit zo'n flash fout gelopen is. Uiteraard wel eens een foutje in de mapping zelf, maar nog een defecte ECU of wat dan ook.
                      Ik heb wel alleen ervaring met Volvo

Comment

• Is volgens mij hier zelfs ooit eens vermeld geweest. APEC verkoopt ook zo'n toestellen.
                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                        Audi S3 '02 sold => topic
                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

• APEC Switch : http://www.apec-chiptuning.be/apec-switch/

Comment

• Dus, je koopt een flashtoestel (switch) En dit is steeds op maat. Dus als ik het goed begrijp krijg je een update in de garage, steek je uw toestel erin en zit er achter de computer iemand online een file te maken op die update om iets op maat te maken. Zit de testbank er ook in? Wordt de wagen x-aantal keer herschreven tot het perfect is?
                            Beetje realistisch zijn he.
                            Deze toestellen zijn al zeer lang op de markt waardoor je kan switchen en eventuele updates kan doen, maar dit is geen maatwerk. Het gaat hier om een generic file die je dan op je wagen zet.
                            Ik beweer niet dat dit slecht is, in ieder geval beter dan een box. Maar dit is identiek als je bij een tuner zou gaan die er gewoon een file op zet. Het voordeel is dat je zelf kan switchen en dus niet moet gaan omrijden.

Ik wil zeker niet arrogant overkomen, maar sprookjes bestaan niet.
                            Er is nog steeds een verschil tussen echt maatwerk en gewone tuning. Zie mijn post enige tijd geleden met alle uitleg over de verschillende mogelijkheden.

Comment

• Moet de software van het chippen steeds weer aangepast worden aan het resultaat van de software update van de fabrikant?
                              Want als dat niet zo is kan je toch gewoon de op maat gemaakte chiptuning weer flashen na de update.

of staat er op zo'n switch nooit op maat gemaakte software?
                              ik dacht dat dit een soort usb-stick was waar je de chiptuning op bewaart.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Moet de software van het chippen steeds weer aangepast worden aan het resultaat van de software update van de fabrikant?
                                Want als dat niet zo is kan je toch gewoon de op maat gemaakte chiptuning weer flashen na de update.

of staat er op zo'n switch nooit op maat gemaakte software?
                                ik dacht dat dit een soort usb-stick was waar je de chiptuning op bewaart.
                                Als je een update gehad hebt kan je de tuning die toen gemaakt werd er niet terug gewoon opzetten. (Je kan uw gegevens van uw iphone 6 ook niet op een iphone 5 zetten.)
                                Daarom dat wij dan een nieuwe file maken.

Hoe die switchkes juist werken heb ik me niet in verdiept. Maar daar zit in ieder geval geen ingenieur achter die online uw wagen aan het mappen is ;-)
                                Ik denk dat onze collega hier beter op kan antwoorden.

Comment

• ok, dat maakt weer wat duidelijk!

Comment

• Waarom kan die software er niet terug op? Die updates zijn toch gewoon wat tweaks aan de 'basis-software'?
                                    Om je iPhone voorbeeld te nemen, da's toch gewoon van iOS 6 naar bv iOS 6.1 gaan wat een dealer doet?
                                    Niet aanvallend bedoelt hé, vind het gewoon interessant.

Comment

• Het zal er waarschijnlijk van afhangen wat die tweaks precies zijn.
                                      Maar als je basis verandert, kan je de tuning daar niet meer op baseren hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                        Het zal er waarschijnlijk van afhangen wat die tweaks precies zijn.
                                        Maar als je basis verandert, kan je de tuning daar niet meer op baseren hé.
                                        Hm, zal vooral je 1e zin zijn dan.
                                        Als Microsoft een update uitgeeft voor een beveiligingslek, is er niets aan de performance gewijzigd hé.
                                        En wat is de basis van software van een wagen...
                                        Idem voor een motor, kan zijn dat het een update is voor iets van veiligheid bv, ik zie dan niet in waarom je een nieuwe map zou moeten maken als er niets aan de motorcode is gewijzigd.
                                        Ofwel zie ik het te simpel en kijk ik teveel vanuit een IT standpunt.

Comment

• Als de tune software goed werkt en ze wordt herschreven door een update bij de dealer is diezelfde tune software perfect terug te gebruiken.
                                          Toen ik in Nederland woonde is dat twee keer gebeurd met m'n Seat Ibiza Cupra (Rica Tuning) en één keer met m'n e46 330d (Bruno bij Heinz)
                                          FF checken of er niets fundamenteels was veranderd (Is nagenoeg nooit) en hop, terug de tune software erop (Bij beide wagens gratis) en gaan met de banaan zonder verdere problemen.

Wil hier niemand tegen de schenen schoppen maar dat is mijn ervaring met verloren gegane tune software door toedoen van de dealer.

Comment

Working...
                                          X