Oorspronkelijk geplaatst door JMM
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote chiptuning topic! v2.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenAls de tune software goed werkt en ze wordt herschreven door een update bij de dealer is diezelfde tune software perfect terug te gebruiken.
Toen ik in Nederland woonde is dat twee keer gebeurd met m'n Seat Ibiza Cupra (Rica Tuning) en één keer met m'n e46 330d (Bruno bij Heinz)
FF checken of er niets fundamenteels was veranderd (Is nagenoeg nooit) en hop, terug de tune software erop (Bij beide wagens gratis) en gaan met de banaan zonder verdere problemen.
Wil hier niemand tegen de schenen schoppen maar dat is mijn ervaring met verloren gegane tune software door toedoen van de dealer.
Comment
-
Ja dat begrijp je niet verkeerd en als die verder goed werkt is er niks verloren want uiteindelijk wordt alleen de vermogensmap teruggezet dus als een update is doorgevoerd voor bijv. je GPS dan wordt die niet mee overschreven.
Uiteindelijk gaat het over het extra vermogen en niet over eventuele minimalistische verbeteringen die niet gerelateerd zijn aan dat vermogen.
Uiteraard, als er iets fundamenteels wordt veranderd wat te maken zou hebben met het vermogen, zoals bijv. andere waarden van zeg maar de luchtmassameter (Was toen het geval bij mijn 330d) dan moet daar wel naar gekeken worden maar veel stelt dat niet voor.Last edited by JMM; 04/07/2016, 19:53.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenDie toestellen bestaan al lang voor te switchen maar ze gaan niet op alle wagens . Bv bij een vw golf zullen ze maar op bepaalde motorisaties gaan .
Ze werken heel gemakkelijk . Heel interessant voor mensen met een downpipe ( keuring ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenDus, je koopt een flashtoestel (switch) En dit is steeds op maat. Dus als ik het goed begrijp krijg je een update in de garage, steek je uw toestel erin en zit er achter de computer iemand online een file te maken op die update om iets op maat te maken. Zit de testbank er ook in? Wordt de wagen x-aantal keer herschreven tot het perfect is?
Beetje realistisch zijn he.
Deze toestellen zijn al zeer lang op de markt waardoor je kan switchen en eventuele updates kan doen, maar dit is geen maatwerk. Het gaat hier om een generic file die je dan op je wagen zet.
Ik beweer niet dat dit slecht is, in ieder geval beter dan een box. Maar dit is identiek als je bij een tuner zou gaan die er gewoon een file op zet. Het voordeel is dat je zelf kan switchen en dus niet moet gaan omrijden.
Ik wil zeker niet arrogant overkomen, maar sprookjes bestaan niet.
Er is nog steeds een verschil tussen echt maatwerk en gewone tuning. Zie mijn post enige tijd geleden met alle uitleg over de verschillende mogelijkheden.
Dacht toch dat het bij APEC zo is.Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
Audi S3 '02 sold => topic
Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenAls je een update gehad hebt kan je de tuning die toen gemaakt werd er niet terug gewoon opzetten. (Je kan uw gegevens van uw iphone 6 ook niet op een iphone 5 zetten.)
Daarom dat wij dan een nieuwe file maken.
Hoe die switchkes juist werken heb ik me niet in verdiept. Maar daar zit in ieder geval geen ingenieur achter die online uw wagen aan het mappen is ;-)
Ik denk dat onze collega hier beter op kan antwoorden.
Om maar een simpele vergelijking te maken: als gij een figuurke in goud wilt maken, dan maakt ge daar een mal voor, en ge maakt zo u figuurke. Maar als ge erna nog zo een identiek figuurke wilt, dan gaat ge toch dezelfde mal nog eens gebruiken, ipv een hoop extra werk voor niks te doen en vanaf 0 te beginnen.
Ook hebben ze geen testbank gebruikt, ze hebben alles al rijdend gedaan. Testbank dient in mijn ogen maar voor 1 ding, en da is het ego boosten van de bestuurder :p Zo zie ik op fb wekelijks wel discussies voorbij komen over testbanken, en gaan er verhalen rond dat bepaalde tuners hun testbank positief instellen om zo hun klanten blij te maken. Ik heb geen idee hoe een testbank achterliggend werkt, maar als je bij 2 tuners langsgaat, en 70pk verschil hebt, dan klopt er iets niet
Nuja, ik heb ook een auto waarvan er maar een drietal rondrijden in Belgie, dus IN MIJN GEVAL ben ik beter af bij een tuner die er al enkele 100den gedaan heeft, ipv bij BR/DVX/Heinz/.. te gaan die geen ervaring hebben met dit model, en de sterke en zwakke punten niet kennen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk BerichtenWa voordeel heeft een andere tuning voor de keuring als je een katless downpipe hebt ?
Comment
-
@Xanthine: Al rijdend met de laptop zou wellicht beter afstelwerk leveren dan met een testbank, dat wil ik wel geloven maar met de laptop onderweg lijkt mij niet praktisch omdat het veel meer tijd kost en vooral een goed en boetevrij traject vinden is erg lastig, zeker hier in Belgenland.
Dus ja, ook al is een testbank een zware investering, het weegt niet op tegen de praktische nadelen van al rijdend de software aan te passen.Last edited by JMM; 05/07/2016, 01:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWanneer een constructeur een update uitvoert krijgt die een nummer ... dat nummer is uiteraard "hoger" dan de softwareversie die voordien op de auto stond.
Ik heb me laten "wijsmaken" dat je geen "lagere" softwareversie kan terugzetten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenEr zijn wagens waar je met downpipe heel nipt of juist niet mee gekeurd raakt en voor zulke wagens is dat interessant .
Ten eerste, het pk verlies van een sportcat t.o.v. een catloze downpipe is te verwaarlozen en ten tweede, je hebt met een sportcat geen sores op de keuring.
Een eventuele jaarlijkse aanpassing van de software is dan ook helemaal niet nodig.Last edited by JMM; 05/07/2016, 01:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenAls de tune software goed werkt en ze wordt herschreven door een update bij de dealer is diezelfde tune software perfect terug te gebruiken.
Toen ik in Nederland woonde is dat twee keer gebeurd met m'n Seat Ibiza Cupra (Rica Tuning) en één keer met m'n e46 330d (Bruno bij Heinz)
FF checken of er niets fundamenteels was veranderd (Is nagenoeg nooit) en hop, terug de tune software erop (Bij beide wagens gratis) en gaan met de banaan zonder verdere problemen.
Wil hier niemand tegen de schenen schoppen maar dat is mijn ervaring met verloren gegane tune software door toedoen van de dealer.
Als er "niets fundamenteels is aangepast", gaan we de aanpassingen die we bij de tuning gedaan hebben copy pasten in de nieuwe software en die nieuwe file met oude aanpassingen er terug opzetten. Dit kan je dus doen als de file bevoorbeeld 99% identiek is. Je hebt dan een identieke tuning gebaseerd op die nieuwe (bijna identieke) file. De oude file er terug opzetten is niet mogelijk. Je kan geen lager versie op een hogere versie zetten. Zo simpel is het allemaal niet hoor. Je zit met een hoop coderingen, checksumberekeningen etc.
Om er nog dieper op in te gaan: De nieuwe golf bevoorbeeld kan je niet meer uitlezen. Op basis van een id ga je de originele file (de juiste versie) van een server halen. Als die nog niet beschikbaar is (lees "niet scheefgeslagen") dan kan je niet beginnen tunen. Als je moet geloven wat je nu vertelt kan een programmeur dus volgens u eender welke versie stock file (voor dat type wagen) van die server halen, die aanpassen en op de wagen zetten. Dit gaat gewoon niet. Vandaar dat er soms zeer recente wagens zijn die je nog niet kan tunen (ook al kan je dit type wel al tunen) en even moet wachten tot die stock file (recentere en dus hogere versie) wel beschikbaar is (Dit is virtual read)
Ook kan je er soms niet tunen omdat de ecu gewoon nog niet gekraakt is, maar dat is een ander verhaal.
Om hem er gewoon terug op te zetten moet hij 100% identiek zijn = dus niks geupdated. Gewoon origineel gezet.
Dit is dan zeer snel gedaan en dan kan je moeilijk iets vragen voor 5 min werk. Vandaar dat ik in 1 van de voorgaande posts vermelde dat we het in vele gevalle gewoon zo laten als er echt niet veel werk aan is.
Maar als de file bevoorbeeld volledig ondersteboven gehaald is maken we gewoon een nieuwe file op basis van wat we toen allemaal gedaan hebben ( je bekijkt wat je hebt moeten aanpassen specifiek voor die wagen) en gaat dit overal terug identiek gaan aanpassen. --- ik spreek nu in naam van dvx. Hoe wij het doen ----Copy paste doen we niet gezien alles anders staat.
En daar gaat het nu allemaal over. Als er morgen een andere, maar zelfde type wagen over de vloer komt kan je
1- gaan copy pasten of herbruiken bij 100% identiek.
2- copy pasten / herbruiken en finetunen
3- Of je kan gewoon bij elke wagen van 0 beginnen.
Dat maakt het verschil tussen maatwerk bij elke wagen of niet. Sommige spreken al van maatwerk als ze een file van een vorige wagen of een gekochte file copy pasten in een 99% identieke file van een andere wagen.
Vandaar dat wij het houden bij 5-6 wagens per dag en anderen 10 of meer. Wij zouden dit beter ook doen gezien je nu bijna 6 weken moet wachten, maar wij hebben hier een andere visie op.
Nogmaals. Werkwijze 2 en 3 hebben hetzelfde resultaat zoals reeds vermeld. Maar wij hebben zo onze eigen redenen om de 3de werkwijze te gebruiken en in zeer uitzonderlijke gevallen de 2de.Last edited by Geert DVX; 05/07/2016, 07:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenPersoonlijke mening: Begrijp eigenlijk niet waarom dat er catloze downpipes worden gebruikt (Ook niet bij diesels).
Ten eerste, het pk verlies van een sportcat t.o.v. een catloze downpipe is te verwaarlozen en ten tweede, je hebt met een sportcat geen sores op de keuring.
Een eventuele jaarlijkse aanpassing van de software is dan ook helemaal niet nodig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenEen sportcat kost wel een pak meer . Een downpipe is gewoon een lege buis en als je daar een mal van hebt kost dat echt niets om zelf de maken. Ik persoonlijk zou geen geld uitgeven aan een downpipe en zou gewoon een cat occasie zoeken en leegmaken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenIets uitzoeken of er iets fundamenteels is of niet is bull shit. Dat neemt ongelooflijk veel tijd in beslag. Je hebt een indicatie hoeveel % iets identiek is en gaat daarop een beslissing nemen.
Als er "niets fundamenteels is aangepast", gaan we de aanpassingen die we bij de tuning gedaan hebben copy pasten in de nieuwe software en die nieuwe file met oude aanpassingen er terug opzetten. Dit kan je dus doen als de file bevoorbeeld 99% identiek is. Je hebt dan een identieke tuning gebaseerd op die nieuwe (bijna identieke) file. De oude file er terug opzetten is niet mogelijk. Je kan geen lager versie op een hogere versie zetten. Zo simpel is het allemaal niet hoor. Je zit met een hoop coderingen, checksumberekeningen etc.
Om er nog dieper op in te gaan: De nieuwe golf bevoorbeeld kan je niet meer uitlezen. Op basis van een id ga je de originele file (de juiste versie) van een server halen. Als die nog niet beschikbaar is (lees "niet scheefgeslagen") dan kan je niet beginnen tunen. Als je moet geloven wat je nu vertelt kan een programmeur dus volgens u eender welke versie stock file (voor dat type wagen) van die server halen, die aanpassen en op de wagen zetten. Dit gaat gewoon niet. Vandaar dat er soms zeer recente wagens zijn die je nog niet kan tunen (ook al kan je dit type wel al tunen) en even moet wachten tot die stock file (recentere en dus hogere versie) wel beschikbaar is (Dit is virtual read)
Ook kan je er soms niet tunen omdat de ecu gewoon nog niet gekraakt is, maar dat is een ander verhaal.
Om hem er gewoon terug op te zetten moet hij 100% identiek zijn = dus niks geupdated. Gewoon origineel gezet.
Dit is dan zeer snel gedaan en dan kan je moeilijk iets vragen voor 5 min werk. Vandaar dat ik in 1 van de voorgaande posts vermelde dat we het in vele gevalle gewoon zo laten als er echt niet veel werk aan is.
Maar als de file bevoorbeeld volledig ondersteboven gehaald is maken we gewoon een nieuwe file op basis van wat we toen allemaal gedaan hebben ( je bekijkt wat je hebt moeten aanpassen specifiek voor die wagen) en gaat dit overal terug identiek gaan aanpassen. --- ik spreek nu in naam van dvx. Hoe wij het doen ----Copy paste doen we niet gezien alles anders staat.
En daar gaat het nu allemaal over. Als er morgen een andere, maar zelfde type wagen over de vloer komt kan je
1- gaan copy pasten of herbruiken bij 100% identiek.
2- copy pasten / herbruiken en finetunen
3- Of je kan gewoon bij elke wagen van 0 beginnen.
Dat maakt het verschil tussen maatwerk bij elke wagen of niet. Sommige spreken al van maatwerk als ze een file van een vorige wagen of een gekochte file copy pasten in een 99% identieke file van een andere wagen.
Vandaar dat wij het houden bij 5-6 wagens per dag en anderen 10 of meer. Wij zouden dit beter ook doen gezien je nu bijna 6 weken moet wachten, maar wij hebben hier een andere visie op.
Nogmaals. Werkwijze 2 en 3 hebben hetzelfde resultaat zoals reeds vermeld. Maar wij hebben zo onze eigen redenen om de 3de werkwijze te gebruiken en in zeer uitzonderlijke gevallen de 2de.
Bij een "ondersteboven" software update, zoals jij het stelt, is het uiteraard een ander verhaal maar dat impliceert zonder meer dat zoiets met de klant moet overlegt worden (Zullen jullie ongetwijfeld ook doen) als daarom extra kosten worden gerekend. De klant kan er ook niets aan doen als die voor voldongen feiten wordt gezet door de garage. Bij vervanging van de ECU krijg je natuurlijk weer een ander verhaal maar dat beschouw ik hier als niet van toepassing.
Als er bij een update andere waarden worden gebruikt bij bijv. de LMM, is dat al een ingrijpende software aanpassing? Weet ik niet, is dat veel werk, weet ik ook niet.
Het enige wat ik daarover kan vertellen is dat dát het geval was bij mijn e46 330d en heb daar verder geen extra's voor moeten betalen.
Wat mijn Seat betrof weet ik ook niet hoe ingrijpend de twee updates waren maar dat werd ook kosteloos verholpen.
Allemaal puur uit eigen ervaring dus. Heb ik geluk gehad dat het geen "onderstenboven" updates waren? Misschien wel.
Zijn er tuners die zo'n 100% "ondersteboven update" mee in hun klantenservice inbrengen? Ik denk sommigen wel maar ik kan natuurlijk ook verkeerd denken.
Het feit is wel dat de klant niet weet of er een "fundamentele" cq "ondersteboven" update is gebeurd....'t Is maar hoe zoiets wordt opgevat als het zich voordoet.
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het niet kosteloos hoeft te zijn als er terug bij af moet begonnen worden, dat maakt iedere tuner voor zichzelf uit, voor welke goede reden dan ook.Last edited by JMM; 05/07/2016, 11:39.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk BerichtenDownpipe die ze steken heeft meestal een grotere diameter dan van de originele kat,bij de Megane bv is de buis van de originele kat 55mm en van de katless downpipe is die 76 mm dus minder weerstand voor de turbo....Last edited by JMM; 05/07/2016, 10:51.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenEr zal inderdaad een behoorlijk verschil zijn tussen een standaard cat en een downpipe maar het verschil tussen een sportcat (Grotere diameter en vooral minder cellen) en een downpipe is toch al bijna te verwaarlozen of zie ik dat verkeerd?
Ben 1x met straight pipe naar de keuring gegaan, kreeg er heel wat bekijks, en was enkel afgekeurd op uitstoot haha
Comment
Comment