Momenteel heb ik ook geen enkele reden om hem te laten tunen, doet het meer dan goed genoeg zo.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote chiptuning topic! v2.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenMomenteel heb ik ook geen enkele reden om hem te laten tunen, doet het meer dan goed genoeg zo.
Ik kan niet verstaan dat iemand aan een duur ding dat een auto toch is, door de eerste de beste foefelaar laat prutsen en het risico wil lopen ofwel de fabriekswaarborg op de helling te zetten of als de waarborg is verlopen, schade te riskeren...
Mij maak je niet wijs dat die chipsboeren het beter weten dan de autoconstructeur en/of 100% zeker zijn dat alle onderdelen wel bestand zijn tegen hun prutserij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
Ik snap die tjiepers ook niet goed: er zijn toch voldoende auto's te koop met vermogens naar ieders keuze?
Ik kan niet verstaan dat iemand aan een duur ding dat een auto toch is, door de eerste de beste foefelaar laat prutsen en het risico wil lopen ofwel de fabriekswaarborg op de helling te zetten of als de waarborg is verlopen, schade te riskeren...
Mij maak je niet wijs dat die chipsboeren het beter weten dan de autoconstructeur en/of 100% zeker zijn dat alle onderdelen wel bestand zijn tegen hun prutserij.
Iemand die aftermarket velgen steekt is dan net hetzelfde en kan beter oem velgen gebruiken want de fabrikant zal het wel beter weten?
Er is echt wel beter dan OEM kwaliteit verkrijgbaar, in zowel ECU herprogrammeren als aftermarket onderdelen, maar ook veel slechtere kwaliteit uiteraard.
Meer vermogen zal meer slijtage geven, maar dat neem je er bij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Super98 Bekijk Berichten
Dat is maar kortzichtig, dus beter dan OEM is niet mogelijk volgens jou?
Iemand die aftermarket velgen steekt is dan net hetzelfde en kan beter oem velgen gebruiken want de fabrikant zal het wel beter weten?
Er is echt wel beter dan OEM kwaliteit verkrijgbaar, in zowel ECU herprogrammeren als aftermarket onderdelen, maar ook veel slechtere kwaliteit uiteraard.
Meer vermogen zal meer slijtage geven, maar dat neem je er bij.
Ge gaat een andere velg toch niet vergelijken met prutsen aan de ECU...
Een andere velg (tenzij een formaat niet goedgekeurd door de fabrikant), uw auto uitrusten met een cafétoog op de koffer of hem voor mijn part roze schilderen zal de waarborg niet te niet doen...
Aan die ECU prutsen echter...
Nu, voor mij niet gelaten, wie dat toch wil (laten) doen, doet maar.
Ik gaf enkel aan dat ik niet begrijp waarom je dat zou doen.
Als ik, ik zeg maar wat, vind dat ik 200 PK nodig heb i.p.v. 150, dan koop ik een auto met 200 PK mét fabriekswaarborg, en laat ik niet aan mijn (dure) auto knoeien.
Vooral dat uitsluitend gechip lijkt me compleet maf; wat met alle andere componenten die (waarschijnlijk véél) zwaarder worden belast?
Maar nogmaals, 't is maar mijn mening (en die van de autoconstructeurs).
Comment
-
Niks kortzichtig.
Een andere velg (tenzij een formaat niet goedgekeurd door de fabrikant), uw auto uitrusten met een cafétoog op de koffer of hem voor mijn part roze schilderen zal de waarborg niet te niet doen...
Als ik, ik zeg maar wat, vind dat ik 200 PK nodig heb i.p.v. 150, dan koop ik een auto met 200 PK mét fabriekswaarborg, en laat ik niet aan mijn (dure) auto knoeien.
Vooral dat uitsluitend gechip lijkt me compleet maf; wat met alle andere componenten die (waarschijnlijk véél) zwaarder worden belast?
En ik ben de laatste om niet toe te geven dat er een zooi lui zijn die het niet waard zijn om met een potente wagen te rijden maar dat wil niet zeggen dat je iedereen over dezelfde kam moet scheren en dat geldt zeker ook voor je opmerking over tuners.
Dus ik stel voor dat je ff inbindt met je uitspraken, vooral als je niet weet welke kaas dewelke is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
... dat geldt zeker ook voor je opmerking over tuners.
Dus ik stel voor dat je ff inbindt met je uitspraken, vooral als je niet weet welke kaas dewelke is.
Lange teentjes?
Ik geef duidelijk aan dat dit MIJN mening is, niet dat je ermee moet akkoord zijn.
Comment
-
Niks kortzichtig.
Het is daarom dat je winst maakt door je wagen te laten afstellen voor de betere omstandigheden waar die in vertoeft, je zit hier niet -30°C op 1800m hoogte met slechte brandstof, ook niet in de woestijn met vuil en 50°C, dus je hebt een minder grote marge nodig.
Voor normaal gebruik kan de motor dit perfect aan, als je vaak circuit doet zul je best de koeling ook een upgrade geven.
Comment
-
Vroeger gaf men op school lessen "begrijpend lezen".
Nu precies niet meer.
Ik verklaar me nogmaals nader:
Ik begrijp niet dat iemand de waarborg die een fabrikant geeft zomaar in de vuilnisbak kiepert door aan zijn wagen te (laten) foefelen voor wat pk-tjes meer.
Wie dat wel wil doen, die doet maar, maar IK begrijp het niet en zou nooit dat risico willen lopen.
Niet meer, niet minder. En allerhande al dan niet drogredenen om het wel te doen, veranderen daar niets aan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Super98 Bekijk Berichten
De autofabrikanten moeten een wagen afleveren die in elke omstandigheden over heel de wereld presteert zoals opgegeven.
Het is daarom dat je winst maakt door je wagen te laten afstellen voor de betere omstandigheden waar die in vertoeft, je zit hier niet -30°C op 1800m hoogte met slechte brandstof, ook niet in de woestijn met vuil en 50°C, dus je hebt een minder grote marge nodig.
Voor normaal gebruik kan de motor dit perfect aan, als je vaak circuit doet zul je best de koeling ook een upgrade geven.
Kan je dit staven met onafhankelijk materiaal, dus NIET een 'studie' van één of ander tuning bedrijfje?
Voor circuit:: wat chippen, koeling wat 'upgraden' en gaan? Remmen, versnellingsbak, drijfstangen en alle andere motoronderdelen die zwaarder worden belast, gewoon zo laten en knallen?
Ah ja, juist, hier kan dat perfect, alleen als dat circuit in de woestijn of op de Noordpool ligt moogt ge dat niet doen?
Ik dacht dat autofabrikanten juist WEL hun wagens aanpassen aan de markten waarvoor ze zijn bestemd...Last edited by Maurice P.P.; 12/04/2017, 06:50.
Comment
-
Ik zou het ook nooit doen, maar ik begrijp ook wel dat mensen het wel doen.
Er zitten op veel onderdelen marges die wat ruimer zijn strikt gezien nodig, en als je met het verhoogde risico kan leven (ik kan dat niet, voor alle duidelijkheid) zie ik het probleem niet.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Dààr geloof ik nu eens geen fluit van zie.
Kan je dit staven met onafhankelijk materiaal, dus NIET een 'studie' van één of ander tuning bedrijfje?
Voor circuit:: wat chippen, koeling wat 'upgraden' en gaan? Remmen, versnellingsbak, drijfstangen en alle andere motoronderdelen die zwaarder worden belast, gewoon zo laten en knallen?
Ah ja, juist, hier kan dat perfect, alleen als dat circuit in de woestijn of op de Noordpool ligt moogt ge dat niet doen?
Ik dacht dat autofabrikanten juist WEL hun wagens aanpassen aan de markten waarvoor ze zijn bestemd...
We hadden het over de motor, remmen moeten bijna altijd een upgrade hebben voor circuit, maar dat heeft niets met die chiptuning te maken.. een megane rs met 275pk of 310pk, voor de remmen gaat dat die chip niet een verschil maken zenne.. tis niet dat je 200km/h rijd waar je vroeger maar 140 deed.. je hebt ocharme 10%meer vermogen, dat is niet gelijk aan 10% harder rijden he..
Je logica is ver zoek, ecu kan nooit beter worden dan af fabriek, maar alle andere onderdelen wel? Wat is er zo magisch aan een ecu volgens jou dat deze afstelling niet verbeterd kan worden?
En hoe komt dat er dan nog defecten zijn bij originele wagens als de fabrikant alles zo goed heeft gemaakt?
Comment
-
Wél kortzichtig zou ik durven beweren, zeker wat betreft je opmerking: Als je meer vermogen wilt, dan koop je maar een wagen met meer vermogen?? Hoe kortzichtig kun je dan wel niet zijn, alsof iedere autoliefhebber een geldboom in zijn tuin heeft. Ik zou ook dolgraag een M4 of M2 willen maar ja......Denk eerst na voor je iets roept en probeer je eens wat meer empathisch op te stellen.
Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk BerichtenEn ik ben de laatste om niet toe te geven dat er een zooi lui zijn die het niet waard zijn om met een potente wagen te rijden maar dat wil niet zeggen dat je iedereen over dezelfde kam moet scheren en dat geldt zeker ook voor je opmerking over tuners.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBeste, ik vind eerder dat jij kortzichtig bent. Ik zou ook graag een yacht in Monaco hebben liggen en Floyd Mayweathersgewijs dollar briefjes in 't rond strooien. Maar hé, ik heb de centen niet. Spijtig, maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Kan je geen M3 kopen, dan kan je' m niet kopen hé.
Er is hier al genoeg over chiptuning geleuterd, en iedereen doet wat 'm uiteraard wilt. Maar feiten zijn feiten. Het is frauderen, het is niet gezonder voor uw motor dan de originele configuratie en bijgevolg is het niet meer dan normaal dat de garantie wegvalt, al zeker naar motor- en aandrijfgerelateerde dingen. En dan heb je nog een ander aspect. Je koopt bijvoorbeeld een 316d, laat die tunen bij één of andere chipboer naar de waarden van de 5.000 euro duurdere 320d voor een marginale 600 euro. En als de boel in de soep draait ga je gaan janken bij de dealer. Mooi hé?
Comment
-
Kort lontje?
Lange teentjes?
Ik geef duidelijk aan dat dit MIJN mening is, niet dat je ermee moet akkoord zijn.
Nee geen lange tenen maar je mening verkondigen met "Ik vind persoonlijk dat..." of je MENING verkondigen met "Ik vind en begrijp niet dat en daarom moeten ze maar dat"....vormt een groot verschil in opvatting.
Het tweede komt niet echt positief over, op z'n minst gezegd.
Uiteraard is voor je mening uitkomen geen zonde maar een mening met een veroordelende en spottende ondertoon is voor niks nodig en komt zeer kortzichtig over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBeste, ik vind eerder dat jij kortzichtig bent. Ik zou ook graag een yacht in Monaco hebben liggen en Floyd Mayweathersgewijs dollar briefjes in 't rond strooien. Maar hé, ik heb de centen niet. Spijtig, maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Kan je geen M3 kopen, dan kan je' m niet kopen hé.
Er is hier al genoeg over chiptuning geleuterd, en iedereen doet wat 'm uiteraard wilt. Maar feiten zijn feiten. Het is frauderen, het is niet gezonder voor uw motor dan de originele configuratie en bijgevolg is het niet meer dan normaal dat de garantie wegvalt, al zeker naar motor- en aandrijfgerelateerde dingen. En dan heb je nog een ander aspect. Je koopt bijvoorbeeld een 316d, laat die tunen bij één of andere chipboer naar de waarden van de 5.000 euro duurdere 320d voor een marginale 600 euro. En als de boel in de soep draait ga je gaan janken bij de dealer. Mooi hé?
Ik beschouw persoonlijk chiptuning niet als frauderen en je motor in de soep draaien omdat die getuned is ligt HELEMAAL aan jezelf en ook niet aan een kundige ingenieur aka chiptuner, die door sommigen hier in hun mening als knoeiers worden beschouwd.
De meningen zijn hier erg over verdeeld, uiteraard maar vooral onwetendheid en daarmee gepaarde roddelmeningen zijn voor mij persoonlijk not done.Last edited by JMM; 14/04/2017, 16:14.
Comment
-
Nee geen lange tenen maar je mening verkondigen met "Ik vind persoonlijk dat..." of je MENING verkondigen met "Ik vind en begrijp niet dat en daarom moeten ze maar dat"....vormt een groot verschil in opvatting.
Het tweede komt niet echt positief over, op z'n minst gezegd.
Uiteraard is voor je mening uitkomen geen zonde maar een mening met een veroordelende en spottende ondertoon is voor niks nodig en komt zeer kortzichtig over.
Comment
Comment