Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! v2.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Beste Maurice,

De bedragen die je zelf moet betalen als de 'verzekering zich terugtrekt', zijn begrensd in absoluut bedrag.

''Je kan er heel je leven voor betalen'' is iets wat je vaak hoort, maar klopt dus niet.

Verder zou ik eens willen weten welk risico je tegenwoordig loopt als je bvb. een 320d met 163 pk op vol vermogen zet (fiscaal maakt dit geen enkel verschil gezien VB en BIV op CO2 en euronorm en cc, verzekeringstechnisch kan je perfect de niet-teruggetunede variant kiezen).
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Beste Maurice,

De bedragen die je zelf moet betalen als de 'verzekering zich terugtrekt', zijn begrensd in absoluut bedrag.
      Ah ja?
      De bedragen die een verzekering uitkeert zijn begrensd, DAT klopt ja.
      Als een verzekering zich terugtrekt, heb je gewoon geen verzekering.
      Het te betalen schadebedrag wordt dan bepaald door de rechtbank, die zich uiteraard baseert op barema's.
      Maar ik kan je verzekeren (erg toepasselijk hé) dat zelf opdraaien voor een blijvende invaliditeit van iemand door jouw toedoen wel degelijk de spreekwoordelijke levenslang afbetalen kan betekenen... tenzij je natuurlijk Bil Gates of zo heet.

Ik geef u een klein voorbeeldje om even over na te denken: (hier geeft men een voorbeeld waarbij de verzekering zich terugtrok omwille van dronken rijden, maar dit is eveneens van toepassing als de verzekering zich terugtrekt omwille van welke andere reden dan ook.

Neem er uw rekenmachientje maar eens bij en tel uit hoelang je hiervoor mag afbetalen... gij liever dan ik.

10.2 VOORBEELD2

Bij een zware handicap worden andere vergoedingprincipes toegepast (zie ook hierboven onder nr 9.6 en 9.7).

Een meisje van 20 jaar rijdt met een vriend, die dronken is, naar huis. De auto slipt tot tegen een stilstaande vrachtwagen. Daardoor wordt de rechterknie van het meisje verbrijzeld en daardoor lijdt zij bovendien zeer ernstige cerebrale schade (N.A.H. of niet-aangeboren hersenschade). De gerechtsdeskundige besluit tot 100 % B.A.O., met esthetische schade van 5/7 (ernstig), en met hulp van derden, nl. permanent passief toezicht en 2 uren per dag actieve hulp bij de activiteiten van het dagelijkse leven (A.D.L.). De Politierechtbank, bevestigd door de Rechtbank van Eerste Aanleg (zetelend in graad van hoger beroep), kent aan het meisje de volgende vergoedingen toe :
      a. morele schade T.A.O. : 25.476 € (op basis van 37,50, erna 31 en tenslotte 25 euro per dag)
      b. huishoudelijke schade T.A.O. : 7.942 €
      c. verlies van een schooljaar en van verdere beroepsopleiding : 7.500 €
      d. professionele schade T.A.O. : 32.063 €
      e. gewone morele schade B.A.O. : 300.000 €
      f. esthetische schade, vooral wegens de hinkende gang en de littekens in het aangezicht: 12.500 €
      g. de seksuele schade, nl. zowel het verlies aan seksueel leven als het verlies van een nageslacht : 50.000 €
      h. genoegenschade : 10.000 €
      i. professionele schade B.A.O., in het bijzonder het toekomstig inkomensverlies : een rente van 1.485 € per maand, jaarlijks geïndexeerd, tot de leeftijd van 65 jaar
      j. bijkomende vergoeding wegens pensioenverlies en wegens de postlucratieve schade : 10.000 €
      k. huishoudelijke schade B.A.O. : 250.000 €
      l. hulp van derden : 7.400 € per maand, te indexeren
      m. naast de vergoeding voor de ouders, t.b.v. in totaal 25.000 € per ouder
      n. uiteraard worden daarenboven alle andere reële kosten en uitgaven vergoed, mits daarvoor afdoende bewijsstukken worden voorgelegd
      o. voormelde bedragen worden, vanaf onderscheiden data, vermeerderd met vergoedende interest, meestal aan 5 % per jaar en gedeeltelijk ook aan de wettelijke rentevoet

p. daarnaast wordt fiscaal voorbehoud toegekend en worden de reserves voorzien in het gerechtsdeskundig verslag bevestigd door de rechtbank.

NOOT: als het zwaar gehandicapt slachtoffer nog jong was, moet ook voor de ouders de passende vergoeding worden gevorderd.

Comment

• Oh ja, in de praktijk betekent dit meestal: loonbeslag tot alles boven het bestaansminimum en dat inderdaad levenslang (of ge moet al een héél dikke pree hebben of erven van een suikernonkel of -tante).

Gelieve eveneens op te merken dat alle in het voorbeeld aangegeven bedragen nog dienen te worden vermeerderd met alle medische kosten... (zie regel n).

En welk risico je loopt 'tegenwoordig': als een verzekering, goed wetende welke bedragen zij zal moeten uitkeren, van zo'n torenhoge schadevergoedingen af kan geraken, zal ze alles in het werk stellen om dat netjes in uw nek te draaien, wat dacht je? Voor een paar duizend euro zullen ze dat misschien niet doen, maar voor ettelijke honderdduizenden euro...
        Last edited by Maurice P.P.; 02/05/2017, 09:29.

Comment

• Mmm...Mauriceke, je reacties lijken verdacht veel op die van tuningkid indertijd, een moraalridder met een typische tunnelvisie, totaal niet in staat om bepaalde zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken of te benaderen.
          Moraalridders hebben overduidelijk dictatoriale trekjes....

Vooral je uitgebreide reactie met de nodige facts and figures aangaande verzekering/ongeval/gerecht zijn treffend, jaja..mmm..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
            Mmm...Mauriceke, je reacties lijken verdacht veel op die van tuningkid indertijd, een moraalridder met een typische tunnelvisie, totaal niet in staat om bepaalde zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken of te benaderen.
            Moraalridders hebben overduidelijk dictatoriale trekjes....

Vooral je uitgebreide reactie met de nodige facts and figures aangaande verzekering/ongeval/gerecht zijn treffend, jaja..mmm..

Jongen, denk er van wat je wil..
            Ik wil helemaal niet de moraalridder uithangen, je doet maar wat je niet laten kan.
            Ik wijs jou en andere tjieptjoenertjes enkel maar op de risico's.
            Als jij je ogen wil sluiten voor feiten (want zo'n veroordelingen zijn nu eenmaal feiten) moet je dat zelf weten.

En weet je, waarschijnlijk is de kans niet eens zo heel groot dat je in zulke extreme situaties verzeild raakt, zoveel te beter voor jou en nog veel meer voor het potentiële slachtoffer.
            Dus doe maar, maar je zal toch moeten aanvaarden dat (gelukkig) een hele hoop mensen helemaal anders denken.

Ieder doet met zijn bezit (een auto in dit geval) wat hij wil, maar dient wel rekening te houden met het feit dat hij uiteindelijk zelf moet opdraaien voor eigen stommiteiten en overtredingen van de wet als het fout afloopt.

De door mij aangehaalde feiten ontkennen of negeren en mij dan 'tunnelvisie' - en zelfs dictatoriale trekjes - verwijten slaat echter nergens op.

Nogmaals, zelfs al zou je gelijk hebben dat tjieptjoenen helemaal geen kwaad kan, het blijft momenteel niet toegelaten en aldus loop je ernstige risico's.
            Dien een petitie in om de wet te veranderen, richt een tjieppartijtje op, ga lobbyen bij politici en eens de wet veranderd is, verander ik misschien ook mijn mening.
            Dat is wat men noemt democratie. (wie heeft er de meeste dictatoriale trekjes als hij niet kan leven met democratisch gemaakte wetten?)
            Last edited by Maurice P.P.; 02/05/2017, 13:16.

Comment

• Maurice P.P., alvast bedankt voor uw inzet….

Op mijn vorig werk (Kmo met +/- 50 personeelsleden) waren er wisselend een +/- 4-tal personeelsleden, waar er beslag op het loon gelegd diende te worden. ( -30 jaar)
              Juist die mensen kwamen op de boekhouding, klagen als hun loon weer eens lager was als de vorige maand.

Ze hadden dan de brieven van de rechtbank, zelf nog niet gelezen…. of die brieven waren volledig fout, gemaakt door idiote dictators?

(Beslag was meestal wegens, alimentatie, ongeval en geen geldige autoverzekering, inschrijving, keuring, (tuning) banden, of dronkenschap/drugs)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                Zorg dan dat er een nieuwe wet hieromtrent komt, richt misschien een nieuw partijtje op, als die nieuwe wet democratisch wordt beslist heb ik daar geen problemen mee, maar dit is nu eenmaal de wet, bepaald door mensen die jij en ik hebben verkozen.
                Bruno van BR Performance is daar al jaaaaren mee bezig. Hij is er zelfs al op tv mee geweest. Tot hiertoe nog steeds geen resultaat.

Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                Audi S3 '02 sold => topic
                Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

• Stel dat hem dat lukt en dat de verzekeringspremies sowieso zouden aangepast worden na het tjippen, dus bijvoorbeeld ook van 140 PK naar 185 PK ... wat zou de impact hiervan zijn ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten

Bruno van BR Performance is daar al jaaaaren mee bezig. Hij is er zelfs al op tv mee geweest. Tot hiertoe nog steeds geen resultaat.
                    En zolang die Bruno niet meer dan de spreekwoordelijke twee man en een paardenkop hiervoor kan warm maken, komt daar hoogstwaarschijnlijk niets van terecht.
                    Het draagvlak voor zo'n voorstel en het aantal 'voorstanders' lijkt mij (gelukkig?) vrij klein.
                    Trouwens, zelfs met een grotere schare voorstanders, welke politicus zou daar zijn vingers aan willen verbranden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                      Stel dat hem dat lukt en dat de verzekeringspremies sowieso zouden aangepast worden na het tjippen, dus bijvoorbeeld ook van 140 PK naar 185 PK ... wat zou de impact hiervan zijn ?
                      Ik kan me vergissen, maar misschien, heel misschien toch maar niet aangeven? Want dan hadden ze net zo goed een auto met meer vermogen af fabriek kunnen kopen?
                      Ja lap, nu heb ik het zéker helemaal verkorven bij de tjoeners.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Ze zijn in elk geval minder inhoudsloos dan uw steeds wederkerend en nietszeggend afgezaagd verhaaltje. Net omdat het illegaal is heb je als consument geen verhaal als er eens iets mis gaat. Maar zover had je nog niet nagedacht zeker? Jij sluit je ogen voor de realiteit, en net die realiteit wordt hier gewoon gezegd. Dat jij daar een probleem mee hebt, da's uw zaak. En we hebben hier in 't verleden gezien hoe goed ze zijn die gerenommeerde tuners. Als een bende klein joeng mekaar wat uitmaken op het wereldwijde internet, daar zijn ze alvast wel goed in. En daar moet je als consument dan vertrouwen in hebben? Laat me niet lachen, m'n beste.
                        Klopt eigenlijk wel.
                        Volvo dealer wil bv zonder problemen een nieuw koppeling steken op mijn (voor een paar weken nog) getunede bak.
                        Ze zeggen er wel bij dat ze dan geen garantie kunnen geven, wat ik perfect snap door de tuning.

Die tuning is allemaal goed en wel, totdat je stukken hebt.

Heb er plezier mee gehad, maar nu zit ik met een versleten koppeling die imho 50k km te vroeg moet vervangen worden. Zou het sportief rijden + extra belasting daar iets mee te maken hebben, wie zal het zeggen.
                        Pas op, hiermee beweer ik niet dat mijn slippende koppeling door de tuning komt, voordat er hier weer m'n woorden gaan verdraaien
                        Kan goed zijn dat de koppeling z'n tijd sowieso gekomen is, ook al had ik misschien geen tuning.

Comment

Jongen, denk er van wat je wil..
                          Ik wil helemaal niet de moraalridder uithangen, je doet maar wat je niet laten kan.
                          Ik wijs jou en andere tjieptjoenertjes enkel maar op de risico's.
                          Als jij je ogen wil sluiten voor feiten (want zo'n veroordelingen zijn nu eenmaal feiten) moet je dat zelf weten.

En weet je, waarschijnlijk is de kans niet eens zo heel groot dat je in zulke extreme situaties verzeild raakt, zoveel te beter voor jou en nog veel meer voor het potentiële slachtoffer.
                          Dus doe maar, maar je zal toch moeten aanvaarden dat (gelukkig) een hele hoop mensen helemaal anders denken.

Ieder doet met zijn bezit (een auto in dit geval) wat hij wil, maar dient wel rekening te houden met het feit dat hij uiteindelijk zelf moet opdraaien voor eigen stommiteiten en overtredingen van de wet als het fout afloopt.

De door mij aangehaalde feiten ontkennen of negeren en mij dan 'tunnelvisie' - en zelfs dictatoriale trekjes - verwijten slaat echter nergens op.

Nogmaals, zelfs al zou je gelijk hebben dat tjieptjoenen helemaal geen kwaad kan, het blijft momenteel niet toegelaten en aldus loop je ernstige risico's.
                          Dien een petitie in om de wet te veranderen, richt een tjieppartijtje op, ga lobbyen bij politici en eens de wet veranderd is, verander ik misschien ook mijn mening.
                          Dat is wat men noemt democratie. (wie heeft er de meeste dictatoriale trekjes als hij niet kan leven met democratisch gemaakte wetten?)

Het ontgaat je blijkbaar dat het hier eigenlijk gaat over een beetje extra rijplezier voor autoliefhebbers en niet over hoe illegaal het wel is, hoe gevaarlijk het is of hoe de constructeur er over denkt, dat weten wij onderhand al wel!!......

Maar weet je wat, voor de rest heb je 200% gelijk, jij je zin.

Comment

• Maurice P.P. ik heb mijn zin om ooit te chippen verloren.

Bedankt voor de verduidelijking trouwens qua uitbetalingen. Was een foute assumptie van mij.

overigens kan ik dit nog zeggen: een standaard 595 Abarth heeft 140 pk, een competizione 180 pk. Het verschil tussen beide om te verzekeren bij ons is (op mijn naam, BM0) 28 euro per jaar voor de BA. Dat valt dan weer mee vind ik.

Jammer dat er geen wettelijk kader komt zoals in zovele andere landen voor chip- en andere tuning...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Maurice P.P. ik heb mijn zin om ooit te chippen verloren.

Bedankt voor de verduidelijking trouwens qua uitbetalingen. Was een foute assumptie van mij.

overigens kan ik dit nog zeggen: een standaard 595 Abarth heeft 140 pk, een competizione 180 pk. Het verschil tussen beide om te verzekeren bij ons is (op mijn naam, BM0) 28 euro per jaar voor de BA. Dat valt dan weer mee vind ik.

Jammer dat er geen wettelijk kader komt zoals in zovele andere landen voor chip- en andere tuning...
                              Merci, dat is nu juist mijn punt:
                              Je kan probleemloos opteren voor een volledig legaal alternatief: namelijk de aanschaf van een krachtiger model... En je haalt zelf een voorbeeld aan dat er wel iets te vinden is binnen uw budget.
                              Daar valt vast en zeker het extra rijplezier te rapen! En er zal altijd wel beter, sneller enz... bestaan.
                              Al de rest zijn drogredenen... (ge weet niet wat dat kost, ik heb geen geldboom staan...)
                              Ik rijd graag met een comfortabele auto maar kan mij ook geen Rolls Royce veroorloven... daar haal ik ook geen illegale toeren voor uit.
                              Als het ooit legaal wordt om een bank te beroven verander ik misschien van mening.

Comment

Merci, dat is nu juist mijn punt:
                                Je kan probleemloos opteren voor een volledig legaal alternatief: namelijk de aanschaf van een krachtiger model... En je haalt zelf een voorbeeld aan dat er wel iets te vinden is binnen uw budget.
                                Daar valt vast en zeker het extra rijplezier te rapen! En er zal altijd wel beter, sneller enz... bestaan.
                                Al de rest zijn drogredenen... (ge weet niet wat dat kost, ik heb geen geldboom staan...)
                                Ik rijd graag met een comfortabele auto maar kan mij ook geen Rolls Royce veroorloven... daar haal ik ook geen illegale toeren voor uit.
                                Als het ooit legaal wordt om een bank te beroven verander ik misschien van mening.
                                Dit is toch ook een reden die achterwege mag gelaten worden hoor
                                Heb een V70 D5, welke al het krachtigste dieselmodel is. Wat als je meer wilt? Dan is tuning wel degelijk de beste (en enige) optie.

Comment

• Vind ik toch ook... + vaak ga je gericht aanpassen, bvb. een licht benzineturboblok voor het gewicht ipv een zware zescilinder op de voorwielen, aanpassingen specifiek op koppel of vermogen gericht, de keuze voor een transmissie niet beschikbaar is op een zwaarder model (bvb. 335d is enkel xDrive en automaat, wat als je een RWD wil met manuele bak --> 330d chippen en modden).

Er moet gewoon een wettelijk kader komen. Niet elke chipper is een marginaal die geen geld heeft en iets koopt tegen de limiet van zijn budget en dan bespaart op nieuwe remblokken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

Dit is toch ook een reden die achterwege mag gelaten worden hoor
                                    Heb een V70 D5, welke al het krachtigste dieselmodel is. Wat als je meer wilt? Dan is tuning wel degelijk de beste (en enige) optie.
                                    Of bij een ander merk uw licht eens opsteken bijvoorbeeld?

Nu, ik herhaal het NOG maar eens: als er een regeling /wet is die bepaalde zaken toelaat heb ik er absoluut géén problemen mee hoor.
                                    Dus ja, misschien moet dit allemaal wel eens geregeld worden.
                                    Maar ondertussen vind ik dat je de regels moet respecteren.

Kom zelf maar wat dan ook tegen met een onverzekerde... iedereen weet wat een hel het kan zijn om vergoed te geraken.
                                    Het gaat dus niet enkel om diegenen die hun laars lappen aan de wet (dat moeten ze zelf maar weten) maar ook en vooral om de 'slachtoffers' die ze kunnen maken.

Comment

Of bij een ander merk uw licht eens opsteken bijvoorbeeld?
                                      Je mag mij eens een wagen opzoeken, even goed in de opties, betrouwbaar, vermogen, leeftijd, km's die je kon kopen voor het budget waarmee ik de V70 heb gekocht
                                      Om zwaarder te gaan, moest ik al bij de Duitse 3 gaan shoppen, en zit je direct 4-5K hoger qua prijs voor hetzelfde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

Je mag mij eens een wagen opzoeken, even goed in de opties, betrouwbaar, vermogen, leeftijd, km's die je kon kopen voor het budget waarmee ik de V70 heb gekocht
                                        Om zwaarder te gaan, moest ik al bij de Duitse 3 gaan shoppen, en zit je direct 4-5K hoger qua prijs voor hetzelfde.
                                        Dat is waar, maar dat maakt het chippen nog niet 'juister'. Je kan niet alles hebben in 't leven.

En vind je bij een bepaald merk niet 100% uw ding, dan moet je ergens anders gaan shoppen. Wat Maurice zegt klopt eigenlijk volledig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dat is waar, maar dat maakt het chippen nog niet 'juister'. Je kan niet alles hebben in 't leven.

En vind je bij een bepaald merk niet 100% uw ding, dan moet je ergens anders gaan shoppen. Wat Maurice zegt klopt eigenlijk volledig.
                                          Heb het niet direct over het juist / fout van tunen, maar da's een situatie die ik wel kan begrijpen als je al de sterkste motorisatie hebt.
                                          Dat het illegaal / grijze zone is, ga ik niet over discussiëren, is zo.
                                          100% m'n ding is een BMW E61 M5, maar sinds ik dat budget niet heb, moest ik wel voor een V70 D5 gaan

Wat doe je dan bv bij m'n vorige wagen, een E46 sedan? Had toen ook de 330i versie, zwaarder kan ook niet...

Vind het persoonlijk gewoon een geldige reden om dan te tunen, als je al de zwaarste versie hebt.
                                          Maar hé, ieder z'n mening daarover

Comment

Working...
                                          X