Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Engine Swap van NA naar Turbo in oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Engine Swap van NA naar Turbo in oldtimer

    Hallo,

    Ik ben van plan een Volvo 740 te kopen met de vierkante neus van voor '89 met een 2.0 of (liefst) 2.3 benzinemotor, en nadien een swap te doen naar de 2.3 turbo uit een + '94 volvo 940 omdat deze de olie squirters heeft op de zuigers en de betere M90 versnellingsbak (die perfect zouden passen in de 7 reeks). Eigenlijk de ideale motor voor deze wagen!

    Nu vraag ik mij af, als je een swap doet van NA naar Turbo, maken ze hier een probleem van bij de keuring? Ik zou hem zelf laten keuren voor oldtimer met de oorspronkelijke motor, daarna moet ik nooit meer passeren dus kan geen kwaad.

    Maar mocht ik hem ooit willen verkopen of mocht ik hem ooit als dagelijks voertuig willen inschrijven, kan ik hem dan nog laten keuren met die turbo motor erin?

  • #2
    houd ook in het achterhoofd dat een periodieke oldtimerkeuring ook nog gaat komen.
    en eigenlijk is de keuring het minste probleem, als er een ongeluk gebeurd met zo een wagen, en er zijn zwaar gewonden bij, dan gaat ge gepluimd worden

    ik had een ford capri 1.3 waar een 2.0 scorpio motor in zat. (zo gekocht). ik heb de boel gesloopt en de motor verkocht, ik ga enkel nog origineel

    Comment


    • #3
      kan je dit dan melden aan de verzekering? Een volvo turbo kopen is een pak duurder ivm een volvo NA en een meer recente turbo motor over te zetten...zowiezo vind ik de 4 speed iets dat ik zou vervangen door een 5 speed, dan vind ik dat je beter ook de motor (en ecu, intercooler, ...) over kunt zetten...

      In zweden zijn ze hier toch een stuk flexibeler in, ik heb al blogs gezien waar ze ze zelfs gehomologeerd krijgen...

      En terugkerende keuring op oldtimers? Als dat er komt zullen er wel meer mensen in de 'problemen' komen...zou een echte hobbywagen zijn, om sporadisch in het weekend te gebruiken voor het plezier...

      En een turbo kopen en licht verbeteren tot een 250 PK, is dat iets dat mag, en ze zullen zien? Hoe streng zijn ze? Heb niet veel zin om hier veel tijd en geld in te steken om dan weer alles naar origineel om te moeten bouwen...neem aan dat een grotere intercooler, grotere remschijven, ... niet echt een probleem zijn omdat je ook de veiligheid verhoogt?

      Comment


      • #4
        toch een klein vraagje, ik heb mij ingelezen op de website BFOV ivm de regelgeving:

        ndien het voertuig voor de eerste maal ingeschreven werd na 14 juni 1968 dan zal de wijziging enkel mogen plaats vinden nadat u het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk bekomen hebt, die op zijn beurt eerst een aanvraag zal indienen bij de administratie van de FOD Mobiliteit en Vervoer, City Atrium, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel.

        het kan dus. En het vermogen kan ook verschillend zijn, zie onderstaand stuk:

        Verkeersbelasting

        Indien het gaat om een personenauto, auto voor dubbel gebruik of minibus van minder dan 25 jaar oud, dan zal de FOD Mobiliteit en Vervoer de FOD Financiën hiervan verwittigen en deze zal de verkeersbelasting aanpassen indien er een wijziging opgetreden is in het vermogen.

        hij mag dus meer vermogen hebben?

        Comment


        • #5
          Eigenlijk mag je hier in België helemaal niets veranderen aan een auto.

          België is op dit vlak al ettelijke keren veroordeeld hiervoor door Europa, maar zolang ze in Brussel koppig blijven is alles wat ge veranderd een loterij. Zien ze t nie hebt ge sjans, maar dat wil niet zeggen dat het dan goedgekeurd is, voor evenveel keuren ze u t jaar erna er wel voor af...

          Comment


          • #6
            Whats the point om geld in een 740 te steken . Dat is toch geen hol waard op de oldtimer markt.

            Comment


            • #7
              motortuning is illegaal in belgie, je kan melden aan je verzekering dat je motor x pk heeft maar dan ben je nog altijd niet in orde met je inschrijving en GVA.
              Wat in principe mogelijk is, is ene te kope in engeland/nederland/duitsland of ander land waar je deze gehomolegeerd krijgt (europees land welteverstaan) met aanpassingen dan uitschrijven en zou het volgens de europese wet mogelijk zijn om met de veranderingen in belgie in te schrijven.
              Versnellingsbak aanpassen is helaas ook verboden, niemand dat dit ziet tot er iets erg gebeurd.
              goh belgische keuring is geen kwestie van veiligheid maar kwestie van hoe origineel ziet het eruit in hun ogen (voor verlaging bv heb je een een hele lijst attesten nodig maar als je zwarte veren die iets lager zijn steekt ga geen kat dat zien) , nu ja ge moet pech hebben dat diene gast (of vrouw) dat u wagen keurt alles van dat type kent.

              Comment


              • #8
                ok bedankt voor de reacties...de beste optie is dus al een geswapte uit het buitenland die gehomologeerd is maar lijkt mij niet eenvoudig...of hem laten inschrijven als oldtimer en dan swappen, met als risico dat als ooit de wetgeving verandert en de keuring regelmatiger moet, hij eraan is voor de moeite en ik miserie heb als ik ooit iets tegenkom met de verzekering. Prachtig land.

                Dan toch maar een turbo kopen dus tweedehands...maar de transmissie swap ik zowiezo, moeten al experts zijn om te weten dat de 760 turbo met overdrive kwam.

                Comment


                • #9
                  ik zou eerder voor een 240 gaan, houdt volgens mij beter zijn waarde...
                  en qua prijsverschil: als je een gezonde 740 koopt en de swap doet ben je ook een pak geld kwijt
                  ik weet misschien een 240 turbo staan(met wa werk aan)
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                    ik zou eerder voor een 240 gaan, houdt volgens mij beter zijn waarde...
                    en qua prijsverschil: als je een gezonde 740 koopt en de swap doet ben je ook een pak geld kwijt
                    ik weet misschien een 240 turbo staan(met wa werk aan)
                    Bedankt voor de reactie, een 240 was voor mij ook een optie maar ik heb de indruk dat ze sneller roesten (galvanisatie op 740 vanaf 88 is vrij goed) en kwa afwerking interieur lijkt het allemaal wat gevoeliger te zijn, de 740 heeft toch al een redelijk interieur.

                    Interne onderdelen wisselen zie ik nog zitten, maar carrosseriewerk dat moet uitbesteed worden en kan direct serieus oplopen...laswerk en spuitwerk kan me dan misschien een pak duurder uitkomen dan een 740 turbo (met of zonder swap)

                    Op hoeveel moet je rekenen voor zo'n 240 met werk aan? (mag uiteraard in PM)

                    Comment


                    • #11
                      Krijg je nooit in orde. En zoals fcapri zegt, met de aanstaande periodieke oldi keuring ga je zeker problemen hebben.

                      Als je een oldi in wil voeren moet die ook origineel zijn. Er is hier eens een topicje geweest van iemand die in Nederland een mini gekocht had, heeft die helemaal mogen strippen en origineel zetten om hem door de oldi keuring te krijgen.

                      Een geswapte vinden (zelf in het buitenland) die op papier helemaal in orde is en hier aanvaard zal worden, ik zou er niet op rekenen... Je bent beter van dan in het buitenland een originele Turbo te zoeken en die in te voeren.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        je kan idd een motor swappen.

                        stel dat die 740 in 2.0 en 2.3 benzines bestaan.
                        een latere 940 heeft bv een 2.0-2.3 en 2.5 benzine steken. als jij een 740 2.0 hebt, dan zou je een goedkeuring kunnen krijgen om er een 2.3 van een 940 in te leggen, immers bestaat de 740 ook met die motor. bij een engine swap ga je namelijk een papier moeten hebben wie de ombouw heeft gedaan en waar de motor uit kwam.
                        als jij de aanvraag zou doen om een 940 2.5 motor in een 740 te steken, dan wordt dit ZOWIESO geweigerd omdat jouw auto nooit met deze motor heeft bestaan.
                        als je dan een goedkeuring hebt om een 2.3 te steken, dan moet je ook voldoen aan het pvg nr van de 740 2.3. heeft die dus versnellingsbak X, remmen Y, ophanging Z, dan moet jij ook die specifieke ophanging hebben en niet een andere omdat jij die mooier vind.
                        een 740 2.0 ombouwen naar 2.3 met de versnellingsbak van een 440 turbo, remschijven van een 940 en klauwen van god weet waar kan dus ook niet.
                        jij zal de 2.3 motor mogen inbouwen, maar moet op zoek achter de 740 2.3 versnellingsbak, 740 2.3 veerpoten met remmerij...

                        als je een omgebouwde uit een ander europees land koopt, moet je ook opletten. als dit model gewoon ook bestaan heeft in belgie, zal het nog wel lukken, maar als die omgebouwd is naar motoren die er nooit in zaten, begint de ellende.
                        ofwel krijg je die nooit gekeurd in belgie en mag je die weer verkopen, ofwel gaan ze een invoering doen als alleenstaand geval en krijgt die zijn eigen unieke PVG nr met alle onderdelen erop die toen op de auto zaten.

                        het is met reden dat oldtimers met die speciale gevallen zoveel meer waard zijn en dat is ook de reden dat ik al mijn ombouw buiten gooi en voor de zeldzamere modellen ga (capri 3.0V6 ipv een omgebouwde 1.3 naar 2.0 4cyl)

                        Comment


                        • #13
                          Is dat blok geleverd in die auto (min of meer)? Zo ja? Dan zou ik het doen.
                          Staat er op u papieren een vermogen eigenlijk ? Bij echt oudere auto's staat dit er niet op dus kan je wel wat extremer gaan.
                          Om een voorbeeld te geven: Een Chevy 350 (5.7) V8 leverde in 1980 een 145 pk omdat die zo geknepen is, ik kan echter hier (mits aanpassingen) ook 350 pk uit halen, uit de zelfde inhoud. Aangezien er nergens een vermogen op m'n papieren staat, is dit perfect mogelijk ..

                          Dus als er ooit een turbo in u auto heeft gelegen is dit geen probleem.
                          Classic cars on demand

                          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                          www.californiadream.be

                          - It's time to make your dream come true -

                          Comment


                          • #14
                            zo, eindelijk ook reactie gekregen van Volvo zelf, vrij snel eigenlijk binnen de 4 dagen!

                            Ik heb uw e-mail met uw vraag over de uitrusting van een Volvo 740 met een andere motor.

                            U kan niet zomaar een bestaande wagen met een andere motor uitrusten. Als u een Volvo 740 wenst om te bouwen met een turbomotor dan moet dit een motor zijn uit een ander Volvo-model die ook bestaan heeft in de Volvo 740 en uit dezelfde periode dateert. Als de 2.3 turbo motor uit een Volvo 940 ook bestaan heeft in de Volvo 740 dan kan men deze ombouw op de keuring aanvaarden. Gezien het om een krachtigere motor gaat moet u ook alle andere onderdelen van de wagen aanpassen aan de nieuwe motor. Ik denk dan vooral aan remsysteem, koppeling, radiator, intercooler, e.a. In dergelijke omstandigheden zou de ombouw kunnen aanvaard worden.
                            Alle verdere aanvragen/ attesten/duplicaat documenten dient u via een officiële Volvo-verdeler aan te vragen.

                            Beste groeten.

                            XXX CRC consultant Volvo

                            Comment


                            • #15
                              Alle verdere aanvragen/ attesten/duplicaat documenten dient u via een officiële Volvo-verdeler aan te vragen.
                              Door dat zinnetje alleen al zou ik er niet aan beginnen!
                              Enige merk waar je dat zou kunnen klaarspelen is Ssanyong alles van voor pakweg 2005.
                              Verhogingsveren steken bijvoorbeeld not done in apenland maar voor 500euro(kost homologatiekeuring en papieren) zou alles moeten gaan zij geven gewoon goedkeuring dat ik type X mag plaatsen op hun voertuig => homologatiekeuring => ok.
                              Polo 6n 1.4

                              Comment


                              • #16
                                precies wat ik dus ook al zei.

                                nu moet jij dus goed gaan uitzoeken welke motor er in de 740 bestond en waar die nog in zit.
                                dan doe je een aanvraag bij volvo om jouw auto, chassis nr xxxxxxxx uit te rusten met een motor yyyyy uit auto zzzzz (je zal dus die 2 autos al moeten hebben staan).
                                als dat model bestaan heeft, krijg je normaal wel een goedkeuring ervan.

                                dan mag je laten ombouwen (ik denk dat je voor een bepaald jaartal zelf mag ombouwen, en na een bepaald jaartal moet laten ombouwen door een erkend bedrijf zoals een volvo garage. die moeten dan een attest leveren dat ze motor yyyyy uit auto zzzzzz in autos xxxxxxxxx gelegd hebben. als je dit zelf mag doen, is een geschreven blad genoeg waar de gegevens van jouw auto opstaan, en de gegevens van de nieuwe motor zoals de donor auto, inhoud, kw's...).

                                eens omgebouwd bij de keuring langsgaan, dan gaan die kijken of de ombouw wel gedaan is volgens de regels van de kunst. met de originele onderdelen dus, en niet dat je iets hebt aangepast om het te laten passen

                                Comment


                                • #17
                                  mij even speciaal geregistreerd om hierop te kunnen antwoorden

                                  Motorswap in een oldtimer is géén probleem! Heeft me zelf jaren gekost om uit te zoeken hoe het klaar te spelen en overal (inclusief hier op de keuring) beweerden ze dat het niet mogelijk is. Tot ik de keuring in Geel aan de lijn had (via een forum in contact gekomen met iemand die daar werkt)

                                  Attest wijziging motor invullen!


                                  Doe het attest zelf even open (PDF) daarin staat duidelijk de volgende zin:

                                  Attest tot verandering van een motor voor een personenauto, auto voor dubbel gebruik ofminibus dat voor de eerste keer werd ingeschreven voor 15.06.1968 of beschouwd wordtals zijnde “oldtimer

                                  Belangerijk hierbij is het laaste woord...

                                  Attest invullen en samen met een nieuw forumlier aanvraag tot inschrijving (laten ondertekenen en sticker van de verzekering erop!) en uw huidige inschrijvingsbewijs opsturen naar de DIV.

                                  Op voorwaarde dat de wagen reeds gekeurd en ingeschreven is, moet ge NIET naar de keuring en worden de papieren aangepast zonder enige controle
                                  30€ en 2 weken later zijn uw papieren aangepast (CC en KW worden aangepast, pvg nummer word gewist)

                                  Achterpoortje dat niemand kent maar wel werkt.

                                  En voor diegenen die dit willen tegenspreken, ik heb al mijn papieren gescanned voor en na.


                                  Comment


                                  • #18
                                    als er 1 materie is waar ge via internet zoeken niets anders krijgt dan tegenstrijdige berichten, ist wel motorswappen in oldtimers.

                                    Ik speel namelijk met het idee om een Mini te hebben met een Vtec blok in.

                                    2 opties:
                                    1) reeds gemodifeerde auto (Mini met Vtec blok) uit Duitsland (ik neem ze Germans als voorbeeld) met TUV keuring invoeren in Belgie en keuren.
                                    EU regelgeving zegt sowieso dat eens een auto gekeurd is in gelijk welk EU land, deze mag aanvaard worden elders in de EU.
                                    Voorwaarde is wel dat je de nodige papieren hebt, uiteraard, de grijze papieren (voor Duitsland), verkoopcontract en je TUV, men mag geen COC (EU gelijkvormigheidsattest meer eisen) én je keuring moet wel maximaal 2 maanden oud zijn!
                                    En die TUV moet ook voldoende uitgebreid zijn.
                                    België is blijkbaar zelfs al meermaals beboet (met ons belastingsgeld te betalen dus) door Europa omdat zij de Europese regels hierover niet naleven...dit zijn feiten, en geen roddels, spijtig genoeg.
                                    Het toont ook aan hoe koppig ze hier blijkbaar zijn...


                                    2) Mini in originele staat keuren als oldtimer (hoeft niet per se ingevoerd te worden, kga er van uit dat je originele mini's wel voldoende zal vinden hier) en daarna op eigen houtje een swap doen...?
                                    Dit kan blijkbaar aangezien, momenteel, een oldtimer keuring 1 malig is.
                                    Wel 2 problemen, bij een ongeval ben je bescheten vermoed ik.
                                    Als men later old timers jaarlijks zou gaan keuren, hang je.

                                    Vraag me in het laatste geval af, als je de wijziging van je blok wel doorgeeft aan je verzekering, ben je dan wel in orde voor hen? (in de veronderstelling dat ze je wijziging aanvaarden)
                                    Ok, je bent voor de keuring niet in orde.
                                    Maar ik veronderstel dat de verzekering in realiteit wel moeilijk zal doen...

                                    Dus bemk3, als ik u volg, zou ik eigenlijk een originele Mini hier in Belgie op de kop kunnen tikken, dan eventueel inschrijven en of keuren als oldtimer (als dit al dan niet al gedaan is).
                                    DAN ermee naar Duitsland bollen om de motorswap te doen, dat attestje van 'wijzigen motor' invullen (gegevens mini en gegevens Honda motorblok erin).
                                    Dan zegt ge dat ge vanaf dat moment opnieuw kunt inschrijven??

                                    Klopt dit?
                                    Zou zalig zijn...:-)
                                    The Power Of Dreams

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk Berichten
                                      als er 1 materie is waar ge via internet zoeken niets anders krijgt dan tegenstrijdige berichten, ist wel motorswappen in oldtimers.

                                      Ik speel namelijk met het idee om een Mini te hebben met een Vtec blok in.

                                      2 opties:
                                      1) reeds gemodifeerde auto (Mini met Vtec blok) uit Duitsland (ik neem ze Germans als voorbeeld) met TUV keuring invoeren in Belgie en keuren.
                                      EU regelgeving zegt sowieso dat eens een auto gekeurd is in gelijk welk EU land, deze mag aanvaard worden elders in de EU.
                                      Voorwaarde is wel dat je de nodige papieren hebt, uiteraard, de grijze papieren (voor Duitsland), verkoopcontract en je TUV, men mag geen COC (EU gelijkvormigheidsattest meer eisen) én je keuring moet wel maximaal 2 maanden oud zijn!
                                      En die TUV moet ook voldoende uitgebreid zijn.
                                      België is blijkbaar zelfs al meermaals beboet (met ons belastingsgeld te betalen dus) door Europa omdat zij de Europese regels hierover niet naleven...dit zijn feiten, en geen roddels, spijtig genoeg.
                                      Het toont ook aan hoe koppig ze hier blijkbaar zijn...


                                      2) Mini in originele staat keuren als oldtimer (hoeft niet per se ingevoerd te worden, kga er van uit dat je originele mini's wel voldoende zal vinden hier) en daarna op eigen houtje een swap doen...?
                                      Dit kan blijkbaar aangezien, momenteel, een oldtimer keuring 1 malig is.
                                      Wel 2 problemen, bij een ongeval ben je bescheten vermoed ik.
                                      Als men later old timers jaarlijks zou gaan keuren, hang je.

                                      Vraag me in het laatste geval af, als je de wijziging van je blok wel doorgeeft aan je verzekering, ben je dan wel in orde voor hen? (in de veronderstelling dat ze je wijziging aanvaarden)
                                      Ok, je bent voor de keuring niet in orde.
                                      Maar ik veronderstel dat de verzekering in realiteit wel moeilijk zal doen...

                                      Dus bemk3, als ik u volg, zou ik eigenlijk een originele Mini hier in Belgie op de kop kunnen tikken, dan eventueel inschrijven en of keuren als oldtimer (als dit al dan niet al gedaan is).
                                      DAN ermee naar Duitsland bollen om de motorswap te doen, dat attestje van 'wijzigen motor' invullen (gegevens mini en gegevens Honda motorblok erin).
                                      Dan zegt ge dat ge vanaf dat moment opnieuw kunt inschrijven??

                                      Klopt dit?
                                      Zou zalig zijn...:-)
                                      Ik heb een ’69 Nova gehad met LS1 motor.
                                      Eerlijk gezegd, ze hebben er zelf niet naar gekeken op de homologatie. Daar bovenop was de originele motor een 6 in lijn, maar op amerikaanse papieren staat er NIKS over welke motor er in ligt (je moet al gaan opzoeken op chassicode).
                                      Ze vroegen op de keuring “wat voor motor ligt er in?”, 5.7 V8 meneer, “ah zoals de meeste dus”, die vult dat in en klaar is kees.
                                      Classic cars on demand

                                      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                      www.californiadream.be

                                      - It's time to make your dream come true -

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                        Ik heb een ’69 Nova gehad met LS1 motor.
                                        Eerlijk gezegd, ze hebben er zelf niet naar gekeken op de homologatie. Daar bovenop was de originele motor een 6 in lijn, maar op amerikaanse papieren staat er NIKS over welke motor er in ligt (je moet al gaan opzoeken op chassicode).
                                        Ze vroegen op de keuring “wat voor motor ligt er in?”, 5.7 V8 meneer, “ah zoals de meeste dus”, die vult dat in en klaar is kees.


                                        hmm, mijne reflex is wel: Nova heeft sowieso standard een grote motor, en je antwoord op zijn vraag met iets dat ook doet denken aan nen groten motor.
                                        Dus op zich niets abnormaals.

                                        Maar in mijn geval: classic Mini en als ze vragen wat voor motor en ik zegt: een Honda, een Vtec dan nog...hmmm
                                        Dat lijkt bijna een contradictie, das wa de schrik da ik heb als ik laat keuren volgens het boekje.
                                        En dat die conversies in de ons omringende landen gedaan worden en in de VS aan de lopende band, en dat die chassis hiervoor worden aangepast omdat blok perfect te laten matchen met dat mini chassis, daar zullen ze geen oor naar hebben...
                                        Last edited by E-riko; 08/11/2016, 17:34. Reden: dubbel post
                                        The Power Of Dreams

                                        Comment

                                        Working...
                                        X