Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legale turbo kit plaatsen op mazda mx5 NA bj 11/90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Legale turbo kit plaatsen op mazda mx5 NA bj 11/90

    Hallo,


    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een mx5 na, bj 1990. Ik kan hem pas inschrijven in november, omdat hij dan oldtimer wordt, dus nog enkele maanden smachtend naar mijn rode schone kijken... frustrerend, maar ik spaar mij er 350 EUR mee uit...

    In de tussentijd wil ik nakijken wat de mogelijkheden zijn om legaal een kit te laten plaatsen en laten homologeren door Mazda. Heeft hier iemand ervaring mee en wat zijn de stappen om een goedkeuring te krijgen van Mazda? Welke kits komen in aanmerking en kan je deze ook tweedehands vinden? Hij is van november, dus ik denk dat ze vanaf dan ook een turbokit beschikbaar hadden van BBR, maar maar een paar honderd geproduceerd?

    Op welke kost moet ik rekenen? Ik heb ergens een richtprijs gevonden van 5.000 EUR voor de BBR kit naar 221 PK, maar dat vind ik wel erg duur...ik zou maximaal een 2.000 EUR willen geven, geplaatst. Ik vermoed dat ik ook andere delen moet upgraden, zeker de koppeling, maar waarschijnlijk ook remmen etc. Waar kan ik de lijst vinden van alle delen die geupgrade moeten worden zodat ze in lijn zijn met de originele BBR versie? Zijn er schroot BBR's gemakkelijk te vinden?

    Waar kan ik hem ook best laten plaatsen? Petit in Zottegem was vroeger mijn garage, van mijn vorige mazda, maar ik vond ze vrij duur. Ik zoek namelijk ook een goede mazda garage om hem eens een volledige check up te geven. Mag ook in het buitenland zijn (Duitsland is toch een stukje 'voor' op tuning van auto's in het algemeen)
    Last edited by ; 05/08/2015, 12:23.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
    Hallo,


    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een mx5 na, bj 1990. Ik kan hem pas inschrijven in november, omdat hij dan oldtimer wordt, dus nog enkele maanden smachtend naar mijn rode schone kijken... frustrerend, maar ik spaar mij er 350 EUR mee uit...

    In de tussentijd wil ik nakijken wat de mogelijkheden zijn om legaal een kit te laten plaatsen en laten homologeren door Mazda. Heeft hier iemand ervaring mee en wat zijn de stappen om een goedkeuring te krijgen van Mazda? Welke kits komen in aanmerking en kan je deze ook tweedehands vinden? Hij is van november, dus ik denk dat ze vanaf dan ook een turbokit beschikbaar hadden van BBR, maar maar een paar honderd geproduceerd?

    Op welke kost moet ik rekenen? Ik heb ergens een richtprijs gevonden van 5.000 EUR voor de BBR kit naar 221 PK, maar dat vind ik wel erg duur...ik zou maximaal een 2.000 EUR willen geven, geplaatst. Ik vermoed dat ik ook andere delen moet upgraden of was enkel de motor verschillend? Remmen etc.

    Waar kan ik hem ook best laten plaatsen? Petit in Zottegem was vroeger mijn garage, van mijn vorige mazda, maar ik vond ze vrij duur. Ik zoek namelijk ook een goede mazda garage om hem eens een volledige check up te geven. Mag ook in het buitenland zijn (Duitsland is toch een stukje 'voor' op tuning van auto's in het algemeen)
    die 350 € spaar je uit op BIV en wegentaks veronderstel ik?

    maar je kan in november je wagen perfect inschrijven op gewone platen aan dezelfde kost !!!

    Mazda Petit, op industrieterrein, de officiële dealer? dat zijn gewone prijzen van Mazda natuurlijk.
    er is nog een 2e petit in Zotttegem, Provinciebaan, = onafhankelijke "Mazda" garage, toffe mensen, zijn zoon werkt daar nu ook al een paar jaar : http://www.garage-patrick-petit.be/
    alternatief als je van Gent bent zoals aangegeven, Van De Walle in Lochristi, ik ga daar al een paar jaar, deed vroeger enkel Mazda, nu ook meer en meer Hyundai, maar zijn vervangwagen is nog altijd een Mazda http://www.garagevandewalle.be/

    ander alternatief is natuurlijk Julien in Gent, maar zal zelfde prijs zijn als Petit ;-)

    turbo : legaal kan dit NIET ! als je toch overweegt om te doen moet je proberen om via oldtimer keuring te gaan en hopen dat ze niet te moeilijk doen, normaal gezien kijken ze enkel remmen en lichten na ... hangt ook af van station tot station, informeer je goed voor je gaat

    echte info over verschillende systemen van turbo heb ik zelf niet.

    je kan beter info gaan zoeken op mazda mx5 forum, daar zijn echte specialisten : http://www.mx-5club.be/

    PS : eens mazda, altijd mazda ;-)

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
      Hallo,


      Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een mx5 na, bj 1990. Ik kan hem pas inschrijven in november, omdat hij dan oldtimer wordt, dus nog enkele maanden smachtend naar mijn rode schone kijken... frustrerend, maar ik spaar mij er 350 EUR mee uit...

      In de tussentijd wil ik nakijken wat de mogelijkheden zijn om legaal een kit te laten plaatsen en laten homologeren door Mazda. Heeft hier iemand ervaring mee en wat zijn de stappen om een goedkeuring te krijgen van Mazda? Welke kits komen in aanmerking en kan je deze ook tweedehands vinden? Hij is van november, dus ik denk dat ze vanaf dan ook een turbokit beschikbaar hadden van BBR, maar maar een paar honderd geproduceerd?

      Op welke kost moet ik rekenen? Ik heb ergens een richtprijs gevonden van 5.000 EUR voor de BBR kit naar 221 PK, maar dat vind ik wel erg duur...ik zou maximaal een 2.000 EUR willen geven, geplaatst. Ik vermoed dat ik ook andere delen moet upgraden, zeker de koppeling, maar waarschijnlijk ook remmen etc. Waar kan ik de lijst vinden van alle delen die geupgrade moeten worden zodat ze in lijn zijn met de originele BBR versie? Zijn er schroot BBR's gemakkelijk te vinden?

      Waar kan ik hem ook best laten plaatsen? Petit in Zottegem was vroeger mijn garage, van mijn vorige mazda, maar ik vond ze vrij duur. Ik zoek namelijk ook een goede mazda garage om hem eens een volledige check up te geven. Mag ook in het buitenland zijn (Duitsland is toch een stukje 'voor' op tuning van auto's in het algemeen)
      Mazda dit goedkeuren?

      ik zou niet u plaats willen zijn als jeje verzekering nodig hebt na een ongeluk...dit ga je nooit legaal verzekerd/homologeerd krijgen.

      Dit zijn het soort projecten waar je best zelf handig bent en zeker als je met een beperkt budget zit...

      Buiten het legale aspect, ga je ook opeens 50% of meer vermogen geven aan de oud bakske dat hier nooit voor voorzien was...

      ophanging-remmen-diff-versbak-koppeling etc...chassistijfheid.

      Diegene die met een turbo Mx5 rondtuffen hebben ik hier ook onderdelen/geld ingestoken

      op het eind van de rit had je beter een s2000 gekocht hehe
      Last edited by ; 05/08/2015, 12:55.

      Comment


      • #4
        De turbo zelf gaan ze op de keuring niet zien, zeker niet als er nog een bodemplaat onder zit, en uw buizen niet alle kleuren van de regenboog hebben.

        Maar er zomaar een turbo opzetten zonder verder iets aan te passen? Dat lijkt me straf. Bij mijn Volvo is de turbo pas in stage 4, dus heel wat onderdelen die aangepast moeten worden zoals intake, intercooler, downpipe/uitlaat, injectoren, inlaat, nokkenas, turbocontroller, blowoff en/of bypass valve, koppeling, vliegwiel, ...
        En dat zijn de noodzakelijke onderdelen. Dan moet je ook nog even nadenken over de veiligheid, dan denk ik aan schokdempers, remmen, deftige banden en chassis braces/strut bars.
        & dan nog wat accessoires zoals turbodrukmeter, olietemp, ...


        Ik zit al bijna aan 10.000 euro, en ik zit nog maar aan stage 3... Nu, onderdelen van een MX-5 zijn wel goedkoper als van een Volvo, maar een turboswap voor 2000 euro? No way. Anders eens horen op MX-5 fora?

        Comment


        • #5
          Inderdaad, geraak je nooit deftig mee met €2000.
          Heb zo eens opgezocht wat een Supercharger upgrade op m'n 330i zou kosten, en ik zit boven de €10.000 met alles deftig aan te passen... Da's goed voor als ge niet weet wat doen met uw geld...

          Comment


          • #6
            genoeg aziaten op de markt waar ge zonder veel blazen ( what's in a name) een turbo erop zet
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
              die 350 € spaar je uit op BIV en wegentaks veronderstel ik?

              maar je kan in november je wagen perfect inschrijven op gewone platen aan dezelfde kost !!!
              Inderdaad, hij wordt in november oldtimer dus dan is het een kleine 400 euro minder om hem in te schrijven. Ik zou hem nu al kunnen inschrijven, belasting niet betalen, en hem uit en opnieuw inschrijven in november en dan pas de belastingen betalen (na de gecorrigeerde berekening) maar dan ben ik nog altijd mijn biv kwijt...

              Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

              Mazda Petit, op industrieterrein, de officiële dealer? dat zijn gewone prijzen van Mazda natuurlijk.
              er is nog een 2e petit in Zotttegem, Provinciebaan, = onafhankelijke "Mazda" garage, toffe mensen, zijn zoon werkt daar nu ook al een paar jaar : http://www.garage-patrick-petit.be/
              alternatief als je van Gent bent zoals aangegeven, Van De Walle in Lochristi, ik ga daar al een paar jaar, deed vroeger enkel Mazda, nu ook meer en meer Hyundai, maar zijn vervangwagen is nog altijd een Mazda http://www.garagevandewalle.be/

              ander alternatief is natuurlijk Julien in Gent, maar zal zelfde prijs zijn als Petit ;-)

              turbo : legaal kan dit NIET ! als je toch overweegt om te doen moet je proberen om via oldtimer keuring te gaan en hopen dat ze niet te moeilijk doen, normaal gezien kijken ze enkel remmen en lichten na ... hangt ook af van station tot station, informeer je goed voor je gaat

              echte info over verschillende systemen van turbo heb ik zelf niet.

              je kan beter info gaan zoeken op mazda mx5 forum, daar zijn echte specialisten : http://www.mx-5club.be/

              PS : eens mazda, altijd mazda ;-)
              Bedankt voor de tip, ik ging inderdaad op het industrieterrein. Ik zal naar die andere specialist gaan! Merk toch wel verschil tussen een gewone garage en een specialist voor een bepaald merk...

              Ivm de turbo, ik dacht dat het wel zou lukken als ik hem zou brengen op de specificaties van de bbr turbo versie die toen verkrijgbaar was? ik heb een gelijkaardige vraag gesteld aan Volvo of ik een gewone 740 kon ombouwen naar een turbo, dit was geen probleem zolang ik alle stukken die specifiek waren voor de turbo ook opnieuw inbouwde in de Volvo...
              Last edited by ; 05/08/2015, 22:20.

              Comment


              • #8
                Ivm de turbo, ik dacht dat het wel zou lukken als ik hem zou brengen op de specificaties van de bbr turbo versie die toen verkrijgbaar was? ik heb een gelijkaardige vraag gesteld aan Volvo of ik een gewone 740 kon ombouwen naar een turbo, dit was geen probleem zolang ik alle stukken die specifiek waren voor de turbo ook opnieuw inbouwde in de Volvo...
                Vragen aan de mazda importeur.
                Enige waar ik weet van heb die aftermarket dingen goedkeuren is Ssangyong, moet je wel terug een volledige homologatiekeuring ondergaan.
                Polo 6n 1.4

                Comment


                • #9
                  T blok is voorzien om een turbo te steken dacht ik, verleden week zelfs achter ene gereden met dagelijkse platen
                  Er zijn oem mx5 turbo's (japan)
                  Last edited by krikkie; 06/08/2015, 00:41.
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                  Comment


                  • #10
                    Sorry hoor, maar wat een dromerstopic is dit zeg: denken dat je met toestemming van constructeur een turbo kunt naplaatsen op een voertuig dat geen heeft en verwachten dat het voor 2000 EUR kan.
                    sigpic

                    http://www.streamlinecarcare.be

                    lakbehandelingen voor voertuigen

                    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                    Comment


                    • #11
                      Als het OEM allemaal niet genoeg is, andere auto kopen met meer pk. De rest is gezever en miserie.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        ivm dat volvotopic, was je daar niet van plan om de motor te vervangen door een andere bestaande turbomotor? (of was dat iemand anders)
                        hiervoor krijg je toestemming op voorwaarde dat die turbomotor ook bestaan heeft in dat model.

                        maar nu zomaar het origineel blok gaan aanpassen door een turbo op te vijzen, daar gaan weinig constructeurs toestemming voor geven. ben je trouwens zeker dat het blok gelijk is.
                        een golf 2 1.6D en een golf 2 1.6GTD lijken dezelfde motor te hebben, alleen heeft de turbomotor ook zuigerkoeling binnenin steken en de gewone niet. dus de dieselpomp/turbo overzetten gaat niet lang goed blijven gaan daar.

                        nu ivm die turboaanpassingen, sommige motoren hoeven NIET aangepast te worden.
                        een 2.0pinto motor (sierra, capri, taunus, granada, scorpio...) kan je zo een turbo op zetten die 0.5bar draait. instant upgrade van 101 naar 175pk ZONDER iets aan het blok aan te passen. kan het gewoon aan (een sierra cossworth is trouwens ook zo een pinto blok, maar dan met een 16V cossworthkop erop en die draaien standaard 220pk en kunnen tot 600pk gebracht worden met stage 5 tuning => €€€€€)
                        Last edited by ; 06/08/2015, 11:06.

                        Comment


                        • #13
                          Als ge meer peekaas wilt in een Miata snapt ge niet waar het om draait en hebt ge de verkeerde wagen gekocht (no offence naar de TS toe...).

                          Comment


                          • #14
                            Ivm de importeur, ik heb dezelfde vraag gesteld aan Mazda, ze zijn het nu aan het nakijken op basis van mijn chassisnummer wat er wel en niet mogelijk is. Ik verwacht er niet veel van, maar ook aan BBR gevraagd of er nog identieke kits bestaan als toen. Als ik antwoord van een van beide heb post ik het hier zeker!

                            @ Fcapri: het was een bestaande optie, BBR leverde turbo kits op en Mazda schroefde ze erop, het is dus hetzelfde blok maar met uiteraard BBR aanpassingen. Daarom leek het mij interessant om te bekijken, indien het een optie af die je af fabriek kon nemen, zou het ook gehomologeerd moeten worden mocht je deze conversie zelf doen later, met uiteraard dezelfde onderdelen en aanpassingen.

                            @ Bimmer/order66: no offence taken, ik vond dat het lang duurde voor de Mazda puristen mij veroordeelden als ketter omdat ik meer peekaas in een miata wou steken :-) Hij rijdt nu al zalig inderdaad, mij hoor je niet klagen! Het leek mij wel leuk er een echte 'sleeper' van te maken, zonder spoilers etc. maar gewoon lekker snel.

                            @ Streamline: In het land van de vrijheid doen ze die conversies voor ongeveer dat geld (wel richting 150 PK, dan kan je nog originele koppeling etc. houden) en zo was ik ook mijn veronderstelling begonnen. Ondertussen al BBR kitjes gezien tussen de 5-8 k EUR, en volledige rebuilds voor 10-12 k, dus ik ben er al achter dat het wel wat geld kan kosten. Een tweedehands miata turbo vinden was ook een van mijn veronderstellingen, maar de 850 geproduceerde stuks zijn niet bepaald gemakkelijk aan te komen...
                            Last edited by ; 06/08/2015, 11:26.

                            Comment


                            • #15
                              Ik snap je ergens wel dat je meer vermogen wilt, maar dan verlies je toch net dat pure van een Miata? Ik denk dat je dan de balans qua power / wegligging zal verstoren. True het zal harder gaan, maar waarschijnlijk ook listiger in het bochtenwerk (waarvoor de Miata is ontworpen). Misschien kan je de kont iets beter sturen dan met het grotere vermogen, al is dit bij een stock Miata ook wel al het geval. Al zit je dan hoogst waarschijnlijk weer met turbolag enz...
                              Ik krijg gewoon de indruk dat je beter af zou geweest zijn met een BMW E30 / E36 en consoorten, die meer power hebben maar nog altijd scherp sturen, aangezien je het leuk zou vinden dat het een sleeper is die lekker snel zou zijn.
                              Ik zou het persoonlijk nooit doen, maar goed, ieder doet met zijn wagen wat hij wil, en het is sowieso interessant om zo'n conversion en eventuele latere reviews daarvan te volgen!

                              Comment


                              • #16
                                Een MX 5 NA kan zeker een turbo krijgen en Mazda schrijft hier soms een nieuw GVA voor uit, maar enkel op NA's van bxj. '91 - '93.

                                En voor 2000€ vindt je zeker een tweede hands BBR turbokitje, op een dag staat dit gemonteerd. Er zijn er op roadsterclub.be zelfs die hem ieder jaar voor de keuring terug demonteren.

                                Of een duitse of engelse importeren die reeds een turbo heeft steken.
                                2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                                2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                                  Een MX 5 NA kan zeker een turbo krijgen en Mazda schrijft hier soms een nieuw GVA voor uit, maar enkel op NA's van bxj. '91 - '93.

                                  En voor 2000€ vindt je zeker een tweede hands BBR turbokitje, op een dag staat dit gemonteerd. Er zijn er op roadsterclub.be zelfs die hem ieder jaar voor de keuring terug demonteren.

                                  Of een duitse of engelse importeren die reeds een turbo heeft steken.
                                  Redder in nood al die ongelovige Thomassen hier
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                    Redder in nood al die ongelovige Thomassen hier
                                    2k voor een tweedehands kit zonder andere aanpassingen en niet gemonteerd wel te verstaan. TS wou alles voor die 2k zoals ik het begreep...
                                    sigpic

                                    http://www.streamlinecarcare.be

                                    lakbehandelingen voor voertuigen

                                    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                                      Een MX 5 NA kan zeker een turbo krijgen en Mazda schrijft hier soms een nieuw GVA voor uit, maar enkel op NA's van bxj. '91 - '93.

                                      En voor 2000€ vindt je zeker een tweede hands BBR turbokitje, op een dag staat dit gemonteerd. Er zijn er op roadsterclub.be zelfs die hem ieder jaar voor de keuring terug demonteren.

                                      Of een duitse of engelse importeren die reeds een turbo heeft steken.

                                      ok terug demonteren voor de control(en btw ieder jaar terug dat gezeik) maar wat als je betrokken bent in een zwaar ongeval?

                                      dan kan je gans u verdere leven gaan afbetalen aan de slachtoffers...

                                      Begrijp me niet verkeerd, ik zou zelf dolgraag wat meer prutsen aan men auto's...maar de Belgische wet is klote...

                                      Comment


                                      • #20
                                        @ Bimmer: ik kan je zeker volgen, maar de mazda is wel een klein beetje underpowered, al blijft het heerlijk sturen. Een BMW vind ik nooit echt een sleeper, erger nog, mensen zien een BMW en gaan ervanuit dat hij hard gaat (net zoals ik mijn schoonpa probeer te overtuigen dat mijn 316d traag is, maar hij wil er niet van horen...)

                                        @ Krikkie: bedankt voor de info! elk jaar monteren en demonteren zal natuurlijk enkel nodig zijn als ik hem als daily inschrijf (of als de wet verandert)

                                        Ondertussen ook nieuws gekregen van Mazda zelf, legaal zal het blijkbaar niet lukken:

                                        "In reactie op uw schrijven kunnen wij u als volgt berichten.

                                        Op het door u opgegeven chassisnummer is het niet mogelijk een turbo op te homologeren. Het betreft hier een Amerikaanse versie van de MX-5 en kan dus niet onder een Belgisch MVG vallen. Indien het gaat om een JMZ-voertuig in plaats van een JM1-voertuig kunnen we hier dieper op ingaan.

                                        Het spijt ons dat we u geen positiever antwoord kunnen sturen."

                                        Comment

                                        Working...
                                        X