Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legale turbo kit plaatsen op mazda mx5 NA bj 11/90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
    maar wat als je betrokken bent in een zwaar ongeval?
    dan kan je gans u verdere leven gaan afbetalen aan de slachtoffers...
    Bij een gewoon ongeval gaan ze dat nooit nakijken. Net hetzelfde als verlaagde wagens, is hetzelfde risico.
    & als overdreven snelheid de oorzaak is, dan zijt ge gewoon een idioot, en dan is het niet meer dan juist dat ge voor de kosten opdraait.

    Comment


    • #22
      Oei oei oei... Een wagen van 25 jaar oppeppen... Wat een raar idee ! En waar ga je deze supplementaire power gebruiken ? Het toffe aan een MX5 is dat je (bijna) zorgeloos kunt rondrijden op kleine banen, waar de overgebleven kracht van je wagen ruimschoots voldoende is.

      terloops : ik laat mijn Spitfire onderhouden bij Van Borm in Londerzeel. Dat is een Mazda garage met veel ervaring, de baas werkt mee in het atelier.

      wat ik wel zou doen, is de wagen tijdens deze mooie zomer gebruiken, het zou mij wel 350 euros waard zijn. Je weet nooit, misschien is er in 2016 rot weer :-((
      Last edited by guyugy; 07/08/2015, 14:18.

      Comment


      • #23
        Mijn excuses om deze topic te bumpen, ben hier toevallig via een google search uitgekome, maar... My god, wa leest ge hier allemaal!
        Kletst iedereen hier zomaar wat uit z'n nek?

        -MX-5 turbo is legaal mogelijk voor een Europees model tot ergens in 1993 (supercharger kan ook lukken maar is sowieso meer gedoe, want dat was een Japanse uitvoering. Van de NB is er ook een turbo, maar ook meer gedoe, als ik me goed herinner, was dat een USDM versie (Mazdaspeed Miata))

        -de blokken kunnen dat relatief goed hebben. MX-5 blok is hetzelfde als van een 323 gtx. Realistisch kan je ongeveer het dubbel van het vermogen halen, daarna begint vanalles te breken en begint het geld te kosten. Koppeling kan wel een upgrade gebruiken rond ~180 pk

        -Voor 2k gaat, maar niet nieuw, en niet als je het laat doen. BBR kits zijn wat zoeken, maar komt geregeld nog wel eens te koop.
        Om de papieren te krijgen heb je ook niet de hele kit nodig

        Ik heb ondertussen een stuk of 5 MX-5jes gehad, waarvan 3 met turbo. De ene al wat straatlegaler dan de andere

        Voor het geld blijft het een van de interessantste auto's die je kan kopen. Er komt in die prijsklasse niet veel in de buurt qua totaalpakket voor iemand die iets sportief zoekt.

        Comment


        • #24
          Geen probleem voor de bump, ondertussen is hij (bijna) gekeurd, nog iets laten lassen en normaal deze week laten herkeuren en inschrijven als oldtimer.

          Hij lekt wat olie dus zal mij eerst bezig houden met de oorzaak te zoeken, hij rammelt ook ergens, dus eerst helemaal op punt zetten. Daar zullen al enkele maanden over gaan

          Tegen dan hoop ik duidelijkheid te hebben over de nieuwe oldtimer wetgeving, als er een 2 jaarijkse keuring komt kan ik er geen turbo in zetten.

          Ivm de opmerking dat een turbo niet echt nodig is in de MX 5, antwoord is nee, maar heb je eigenlijk wel een MX5 nodig als je al een week wagen hebt? Nee... Vind hem super rijden maar onder de 3.5000 toeren gebeurt er niet echt veel vind ik, daarboven komt hij inderdaad tot leven! Een turbo zou niet slecht zijn, maar dat 'gat' bij lage toerentallen zal zowiezo blijven natuurlijk.

          Comment


          • #25
            Ik zou iets met potentieel zoeken als je wilt tunen . Een wagen dat standaard al een turbo heeft waar je een grotere op kunt laten zetten of met mapping alleen een groot vermogen winst hebt .
            Er komt gewoon veel te veel bij kijken dat het in vele gevallen niet loont zoals een versterkte koppeling en fysieke grenzen van andere rand onderdelen enz enz ..

            Comment


            • #26
              944 turbo, 740 turbo, 924 turbo
              Allemaal leuk 80's speelgoed die ik al heb gehad.
              En in de meeste gevallen een beter uitgangspunt voor vermogenswinst.

              Zo een mx5 daar wordt ook op circuit mee gereden.
              Misschien de aanpassingen van die auto's es bekijken qua onderstel?

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                Geen probleem voor de bump, ondertussen is hij (bijna) gekeurd, nog iets laten lassen en normaal deze week laten herkeuren en inschrijven als oldtimer.

                Hij lekt wat olie dus zal mij eerst bezig houden met de oorzaak te zoeken, hij rammelt ook ergens, dus eerst helemaal op punt zetten. Daar zullen al enkele maanden over gaan

                Tegen dan hoop ik duidelijkheid te hebben over de nieuwe oldtimer wetgeving, als er een 2 jaarijkse keuring komt kan ik er geen turbo in zetten.

                Ivm de opmerking dat een turbo niet echt nodig is in de MX 5, antwoord is nee, maar heb je eigenlijk wel een MX5 nodig als je al een week wagen hebt? Nee... Vind hem super rijden maar onder de 3.5000 toeren gebeurt er niet echt veel vind ik, daarboven komt hij inderdaad tot leven! Een turbo zou niet slecht zijn, maar dat 'gat' bij lage toerentallen zal zowiezo blijven natuurlijk.
                Dat gat wordt wel iets beter, mijn 1.8 begon al boost te maken bij 2500 toeren. In de praktijk zou je daar eigenlijk nooit onder moeten komen.

                Het is wel een heel verschil qua rijden, veel meer sensatie imo.
                Qua vermogen enz is het aangenaam. Voor mij mag het wel meer zijn, maar je kan je er heel goed mee amuseren.
                Mijn 1.8 ging toen redelijk gelijk op met een gechipte golf (5 of 6, kan het me niet herinneren) gti (zou ongeveer 260 pk gehad hebben). Niet supersnel dus, maar leuk en goed bruikbaar vermogen. En robuust. De mijne had toen 230 000 km, waarvan 150 000 met turbo.

                Een MX-5 is een redelijk geniaal chassis voor te modden. Zo heel veel lichte, achterwielaangedreven auto's met een gigantisch aanbod aan aftermarket, en dan nog eens lage prijzen, vind je gewoon niet.
                Pas als je met hogere vermogens begint (rond een dikke 300 pk), zijn er efficientere opties, doordat er teveel vervangen moet worden (onderblok moet opgebouwd worden, differentieel zit op de limiet, versnellingsbak zit op de limiet). 300 pk in een mx-5 gaat wel al erg goed vooruit natuurlijk, het blijven auto's van <1000 kg.

                Oude volvo's en saabs(en een hoop andere auto's) zijn, puur op vermogen gezien, een stuk interessanter. Spijtiggenoeg moet je daar een veelvoud van geld insteken om in de buurt te komen qua handling, en een zware sedan komt qua ervaring niet in de buurt van een 2-zits sportwagentje.

                Voor een originele(dus die van begin jaren 90) bbr kit moet je eigenlijk geen andere aanpassingen doen. Die kit was een dealeroptie, en was daarvoor ook ontworpen. Dat moest snel en makkelijk geplaatst kunnen worden, zonder teveel moeten te vervangen. Vandaar het beperkte vermogen van 150pk.
                Met wat geprul aan de wastegate, krijg je hem betrouwbaar wel rond de 170-180 pk. Dan begint de koppeling wel af te zien.

                Daarboven moet je voor een ander motormanagement en intercooler gaan.

                De hogere, kostenefficiente trap naar een allround snelle wagen, zou een E36 met turbo zijn voor mij. Daar is de legaliteit wel een groter probleem, dus ik ben ook wat aan't afwachten wat de nieuwe wetgeving voor oldtimers gaat zijn.

                Comment


                • #28
                  Bump. En ik ben nog ALTIJD op zoek naar een bbr kitje. Al eens gepasseerd bij Terror Factor...maar die had alleen de intercooler pijp liggen ;-)
                  Last edited by lobotommy; 07/11/2017, 12:03.

                  Comment


                  • #29
                    Misschien kan je beter op zoek gaan naar een pak geld of een andere auto.
                    Wat is zo'n MX5 uit 1990 nu nog waard? Ga je daar echt 10k in steken voor een paar pk's extra, om er een onhandelbare auto van te maken?

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      Misschien kan je beter op zoek gaan naar een pak geld of een andere auto.
                      Wat is zo'n MX5 uit 1990 nu nog waard? Ga je daar echt 10k in steken voor een paar pk's extra, om er een onhandelbare auto van te maken?
                      Prijzen zijn serieus aant stijgen, hier in Belgie denken ze dat ze van goud zijn

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Misschien kan je beter op zoek gaan naar een pak geld of een andere auto.
                        Wat is zo'n MX5 uit 1990 nu nog waard? Ga je daar echt 10k in steken voor een paar pk's extra, om er een onhandelbare auto van te maken?
                        Ik geef Tommie gelijk,.....
                        daar ga je toch gen turbo in plaatsen?



                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie

                          Ik geef Tommie gelijk,.....
                          daar ga je toch gen turbo in plaatsen?


                          Bah!


                          Steek gewoon de 1.8 van de NB in een NA. Mits wat aanpassingen heb je 150pk. Meer als genoeg in een NA en op de keuring zien ze het niet

                          Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                          Comment


                          • #34
                            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie
                            klinkt saai.....
                            Lompe V8's erin steken ook, debieler moet het niet worden. Het enige wat nog subliem is, de V6 van de x type omdat die nog best ok is van gewicht en daardoor de rijsensatie niet verkloot.



                            Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                            Comment


                            • #35
                              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                              Lompe V8's erin steken ook, debieler moet het niet worden. Het enige wat nog subliem is, de V6 van de x type omdat die nog best ok is van gewicht en daardoor de rijsensatie niet verkloot.



                              Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                              je research beter doen zou helpen


                              oko kan je best eens het gewicht opzoeken van sommige V8en, je zou verbazen wat ht gewichtsverschil maar is met en 4 cilinder.

                              nuja, just my 2 cents.

                              Nu even een kleinigheidje, als je zelfs maar een NB motor er gaat in swappen, ga je zelf de swap doen , of iemand anders ?
                              Last edited by Timmie; 23/11/2017, 00:38.

                              Comment


                              • #36
                                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie

                                je research beter doen zou helpen


                                oko kan je best eens het gewicht opzoeken van sommige V8en, je zou verbazen wat ht gewichtsverschil maar is met en 4 cilinder.

                                nuja, just my 2 cents.

                                Nu even een kleinigheidje, als je zelfs maar een NB motor er gaat in swappen, ga je zelf de swap doen , of iemand anders ?
                                Als ik dat zou doen (moest de originele kapot gaan) zou ik dat zelf doen met hulp van, al doende leert men. Blijkt nu ook niet zo moeilijk te zijn als ik het mag geloven.


                                En research of niet, het is naar MIJN mening belachelijk om daar een V8 in te pleuren. Die Amerikanen denken dat ze er overal eentje moeten insteken. In die van u zou dat passen, dus waag u kans :-)

                                Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                                Comment


                                • #37
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz
                                  Als ik dat zou doen (moest de originele kapot gaan) zou ik dat zelf doen met hulp van, al doende leert men. Blijkt nu ook niet zo moeilijk te zijn als ik het mag geloven.


                                  En research of niet, het is naar MIJN mening belachelijk om daar een V8 in te pleuren. Die Amerikanen denken dat ze er overal eentje moeten insteken. In die van u zou dat passen, dus waag u kans :-)

                                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                                  Ooit komt die er nog in. Plannen zijn in de maak. Fondsen nog niet

                                  Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #38
                                    Das meestal het probleem, de financiële middelen. Zo herkenbaar

                                    Comment

                                    Working...
                                    X