Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Fiesta mk4 motor swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Fiesta mk4 motor swap

    Overlaatst een hele thread tegengekomen op een Britse site over het swappen van een Ford fiesta motor met die van een Puma ("pumesta"). Nu ben ik niet van plan veel te doen aan mijn wagen, ik vind hem goed zoals hij is. Maar tussen mijn boeken door tijdens de blok begon ik wat weg te dromen.

    Stel dat ik een 1.7 motor van een Ford Puma in een Ford Fiesta mk4 wil plaatsen ... Zou dit uberhaupt lukken in België?!

    De installatie zelf is geen probleem. De puma en de fiesta mk4/5 zijn namelijk identiek vanonder. Er zijn zelfs mensen die "beweren" de swap te kunnen uitvoeren in 48u.

    Maar qua wet... Heb veel gelezen maar weinig concreets gezien in de vorm van artikels of voorschriften. Kan iemand mij hier een beetje meer over vertellen?

    Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

  • #2
    Stel dat ik een 1.7 motor van een Ford Puma in een Ford Fiesta mk4 wil plaatsen ... Zou dit uberhaupt lukken in België?!
    Nee.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Nee.
      Kort maar krachtig. Weet je enige regelgeving die dit zegt?

      Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        als die motor heeft bestaan in jouw auto, dan kan je bij ford een toestemming krijgen om die motor erin te leggen. geen toestemming = geen mogelijkheid tot ombouw.

        als die fiesta dus bestaan heeft met een 1.3-1.6-1.8 maar NIET die 1.7 puma motor, dan mag je dat in belgie al vergeten. bestaat wel degelijk wetgeving rond, moet je maar eens zoeken in de artikels over comformiteit. ik ben wel degelijk op de hoogte wat kan en niet kan want ik wou een 2.9 scorpio in een capri leggen. helaas kan het niet want een capri had enkel de 2.0-2.3-2.6-2.8 of 3.0 V6 blokjes en nooit de 2.9. krijg je dus nooit gekeurd op papier.

        ik kan dus wel toestemming krijgen om een 2.8 V6 sierra motor uit 1989 in een capri van 1979 te steken, omdat dat type blok dus wel bestaan heeft in de capri. ook al is de capri maar gebouwd tot 1986 en is die motor uit 1989

        Indien uw voertuig vóór 15/06/1968 in gebruik werd genomen (zie op het inschrijvingsbewijs), moet

        HET ATTEST VAN VERVANGING opgemaakt worden door de persoon die de motor vervangen heeft.

        Het attest moet de volgende gegevens vermelden :

        • merk en type van het voertuig
        • chassisnummer
        • merk en cilinderinhoud van de nieuwe motor
        • brandstof van de nieuwe motor
        • naam en adres van de uitvoerder van het werk
        • en zijn handtekening

        Indien uw voertuig na 15/06/1968 in gebruik werd genomen:
        Indien het voertuig voor de eerste maal ingeschreven werd vanaf 15 juni 1968 dan zal de wijziging enkel mogen plaats vinden nadat u het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk bekomen hebt. Indien de mandataris van het merk niet meer bestaat, dient u zich te richten tot de regionale overheidsdienst die dan eventueel een attest van goedkeuring zal afleveren.
        Last edited by ; 28/12/2015, 22:52.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          als die motor heeft bestaan in jouw auto, dan kan je bij ford een toestemming krijgen om die motor erin te leggen. geen toestemming = geen mogelijkheid tot ombouw.

          als die fiesta dus bestaan heeft met een 1.3-1.6-1.8 maar NIET die 1.7 puma motor, dan mag je dat in belgie al vergeten. bestaat wel degelijk wetgeving rond, moet je maar eens zoeken in de artikels over comformiteit. ik ben wel degelijk op de hoogte wat kan en niet kan want ik wou een 2.9 scorpio in een capri leggen. helaas kan het niet want een capri had enkel de 2.0-2.3-2.6-2.8 of 3.0 V6 blokjes en nooit de 2.9. krijg je dus nooit gekeurd op papier.

          ik kan dus wel toestemming krijgen om een 2.8 V6 sierra motor uit 1989 in een capri van 1979 te steken, omdat dat type blok dus wel bestaan heeft in de capri. ook al is de capri maar gebouwd tot 1986 en is die motor uit 1989
          Dikke merci voor het even op te klaren. Wel wat stom omdat je even veel moeite moet doen voor een puma 1.7 erin te krijgen als een standaard 1.3 en de ene mag en de andere weer niet ... Goed om te weten dat ik bv wel de 1.25 zetec (voor dat model gemaakt) er in kan plaatsen

          Zal dus op termijn moeten overstappen naar een volledige puma

          Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
            Maar tussen mijn boeken door tijdens de blok begon ik wat weg te dromen.
            Als ik u 1 tip mag geven: Blijf met uw Fiesta rijden zonder iets aan te passen. Toen ik 19 was had ik ook een Fiesta, die volledig betaald was, betrouwbaar was, en vooral goedkoop in tax/onderhoud. Mijn grootste fout ooit was die auto weg te doen voor een splinternieuwe auto van in de 20k euro. Erna heb ik nog een deel auto's gekocht en verkocht (op gegeven moment had ik 3 auto's).
            Moest ik de tijd kunnen terugdraaien zou ik gewoon met die Fiesta zijn blijven rijden, shit man ik zou een dikke spaarrekening hebben
            Er zal altijd een auto zijn die mooier of sneller of beter is, maar denk goed na voor ge zo'n keuzes maakt Nu ik een huis ga kopen, en eindelijk een beetje als een volwassene moet denken merk ik pas op wat een domme beslissingen ik gemaakt heb Als ge ooit gaat lenen voor een huis maakt 50.000 euro meer of minder echt wel een groot verschil!

            No-RAgrets-Tattoo-BIG.jpg

            Comment


            • #7
              Ik zou de 1.6 nemen van de fieta s of dus de 1.6 van de puma. Mijn 1.4 puma gaat ofwel nooit meer weg of wel kan die enkel vervangen worden door een 1.7. Moet wel zeggen der staat er nu ne proper puma op kapaza.
              RIP Den borre!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
                Als ik u 1 tip mag geven: Blijf met uw Fiesta rijden zonder iets aan te passen. Toen ik 19 was had ik ook een Fiesta, die volledig betaald was, betrouwbaar was, en vooral goedkoop in tax/onderhoud. Mijn grootste fout ooit was die auto weg te doen voor een splinternieuwe auto van in de 20k euro. Erna heb ik nog een deel auto's gekocht en verkocht (op gegeven moment had ik 3 auto's).
                Moest ik de tijd kunnen terugdraaien zou ik gewoon met die Fiesta zijn blijven rijden, shit man ik zou een dikke spaarrekening hebben
                Er zal altijd een auto zijn die mooier of sneller of beter is, maar denk goed na voor ge zo'n keuzes maakt Nu ik een huis ga kopen, en eindelijk een beetje als een volwassene moet denken merk ik pas op wat een domme beslissingen ik gemaakt heb Als ge ooit gaat lenen voor een huis maakt 50.000 euro meer of minder echt wel een groot verschil!

                [ATTACH=CONFIG]110252[/ATTACH]
                Wijze raad ( 3 auto's op 1 moment, you kidding me? Waarom?! ) Ben ook niet van plan om iets te doen aan de auto. Hij doet alles wat ik vraag (elke dag maar station en terug plus 2x per week Hasselt - Leuven zonder tegenpruttelen) en running Costs zijn inderdaad laag. Was het gewoon aan het denken WHAT IF ...

                Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  idd gewoon blijven rijden. en als het mogelijk is, koop je ergens een oldtimer met zware motor erin als weekendwagen. die zijn veeeeeeel plezanter met minder pk's.
                  ik had een paar jaar terug een fiesta mk1 1.1 (iets van een 45pk in 760kg) en heb de motor omzeep gereden. ik heb er zelf een escort 1.3 motor in gelegd met een 72pk ofzo. en dat is helemaal niet hetzelfde werk als andere motor inleggen.
                  bij een standaard swap van 1.1 naar 1.1 zou ik niks moeten aanpassen, echter bij die 1.3 escortmotor (niet dezelfde als die van een fiesta) paste mijn vliegwiel niet op de versnellingsbak. het 1.1 vliegwiel paste dan niet op de krukas, het inlaatstuk paste niet, uitlaat paste niet...
                  uiteindelijk had ik een 1.3 valencia escort motor, met het vliegwel van een 1.3 endura uit een ford ka, de versnellingsbak van een 1.1kent van fiesta, inlaatstuk van een 1.3 van een fiesta, uitlaat was custom made, waterdarmen moeten aanpassen en verschillende vrije gaten moeten afdoppen. ik heb er nog 1x mee gereden en is dan 3jaar verzekerd in de garage blijven staan. ik zou er niet meer aan beginnen nu. pas op, dat ding ging verdorie vooruit hoor. 70pk in een kaske van 760kg.

                  wat ik wel eens zou willen doen, is een fiesta mk2 diesel te kopen (die heeft een groter motorruimte van die dieselmotor met 5bak) en die uiterlijk aanpassen zodat het een mk1 wordt (motorkap, koplampen, vleugels,frontplaat allemaal van een mk1 erop monteren). en dan heb ik een leuk oldtimertje met zuinig dieseltje erin en toch volledig in orde op vlak van papierwerk.

                  3autos hebben is dan ook peanuts hé. ik heb er op een topmoment 17 in de garage gehad. nu is het gereduceerd naar een 7tal door verbouwingen. ik rijd daily rond met een VW golf 2 met een platte 1.6diesel erin die 0-100 in iets meer dan 20seconden doet, maar heb ik de garage wel fun autoos staan zoals je in mijn banner kan zien (dit zijn diegene die ik nog heb, niet wat ik heb gehad)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    idd gewoon blijven rijden. en als het mogelijk is, koop je ergens een oldtimer met zware motor erin als weekendwagen. die zijn veeeeeeel plezanter met minder pk's.
                    ik had een paar jaar terug een fiesta mk1 1.1 (iets van een 45pk in 760kg) en heb de motor omzeep gereden. ik heb er zelf een escort 1.3 motor in gelegd met een 72pk ofzo. en dat is helemaal niet hetzelfde werk als andere motor inleggen.
                    bij een standaard swap van 1.1 naar 1.1 zou ik niks moeten aanpassen, echter bij die 1.3 escortmotor (niet dezelfde als die van een fiesta) paste mijn vliegwiel niet op de versnellingsbak. het 1.1 vliegwiel paste dan niet op de krukas, het inlaatstuk paste niet, uitlaat paste niet...
                    uiteindelijk had ik een 1.3 valencia escort motor, met het vliegwel van een 1.3 endura uit een ford ka, de versnellingsbak van een 1.1kent van fiesta, inlaatstuk van een 1.3 van een fiesta, uitlaat was custom made, waterdarmen moeten aanpassen en verschillende vrije gaten moeten afdoppen. ik heb er nog 1x mee gereden en is dan 3jaar verzekerd in de garage blijven staan. ik zou er niet meer aan beginnen nu. pas op, dat ding ging verdorie vooruit hoor. 70pk in een kaske van 760kg.

                    wat ik wel eens zou willen doen, is een fiesta mk2 diesel te kopen (die heeft een groter motorruimte van die dieselmotor met 5bak) en die uiterlijk aanpassen zodat het een mk1 wordt (motorkap, koplampen, vleugels,frontplaat allemaal van een mk1 erop monteren). en dan heb ik een leuk oldtimertje met zuinig dieseltje erin en toch volledig in orde op vlak van papierwerk.

                    3autos hebben is dan ook peanuts hé. ik heb er op een topmoment 17 in de garage gehad. nu is het gereduceerd naar een 7tal door verbouwingen. ik rijd daily rond met een VW golf 2 met een platte 1.6diesel erin die 0-100 in iets meer dan 20seconden doet, maar heb ik de garage wel fun autoos staan zoals je in mijn banner kan zien (dit zijn diegene die ik nog heb, niet wat ik heb gehad)
                    De mk1 echt super mooi ding & best zeldzaam!

                    Eerlijk gezegd snap ik niet hoe mensen zo veel auto's kunnen hebben. Qua kostenplaatje dan he! Allemaal oldtimer of ... ? Wel tof natuurlijk, welke zou ik vandaag meenemen

                    Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Liefde voor Ford of begrijp ik het verkeerd?! 😉

                      Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Das inderdaad veel auto voor je geld! Heb overlaatst nog bij een Sierra 2.0 dohc gestaan met amper 40.000 km voor 500€ ... Zelfs met een studenten inkomen begin je dan te overwegen ... Maar merkte veel - puntjes op van de vorige keuring dus toch maar niet gedaan.

                        Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Goed dat ik er niet ben op ingegaan dan 😉 bij de Sierra stond ook iets van een draagarm die geroest was enz. Achja misschien voor later.

                          Nog veel plezier gehad van die gratis Fiesta? :eek:

                          Die Peugeot! Aparte wagen, nog nooit gezien om eerlijk te zijn.

                          Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Man wat een verhalen Maar je kende toch al wat van wagens toen je hier aan begon? Anders is het toch wel echt ballen hebben om er aan te beginnen.

                            Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Dus gewoon open doen en hope for the best? Lassen en schuren, verven ... Moet je toch allemaal enige voorkennis van hebben? Niet?

                              Daarom ben ik zo bang om aan mijne iets te doen. Bang dat ik iets verkeerd ga doen of iets over het hoofd ga zien een de auto ruineer. Wil al lang wat roest aan de deurstijl weg werken maar ...

                              Het Golfje is echt wel een museum stuk aan het worden, prachtig zo veel geschiedenis

                              Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                Mijn projectwagen is ook een fiesta mk4 met de 1.25 16v motor Was mijn eerste zelfgekochte auto.
                                1.7 Pumaswap is mogelijk, maar je moet zien dat je eentje neemt van bj 97-99 (analoge kilometerteller)
                                Op de keuring gaan ze dit misschien zien, of misschien ook niet... verschil tussen de Zetec-S(E) 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 is nl enkel de cilinderinhoud...(en de inlaatcollector van de 1.7 ) Hebt ge ne Endura 1.3, dan kunde het vergeten (opbouw is gans anders)

                                Als ge wilt ik heb hier nog enkele inlaatcollectors en gaskleppen liggen van een 1.7 puma De middendemper kunde ook wegdoen, door de middensectie van zo'n endura 1.3 te nemen.

                                Wilt ge hoog vermogen zijt ge wel beter met de 1.6 zetec-s blok veel meer tuningmogelijklheden.. de 1.7 is gewoon leuk door zijn VCT en als ge gewoon motorswap doet heeft die meer pk dan de 1.6, maar indien ge begint met tuning zijt ge beter me de 1.6
                                Daily Volvo V50 D5 Project

                                Old Volvo V50 2.0d Project

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                  toen ik laswerk had aan de capri, besloot ik om de goedkoopste rotste escort op internet te kopen om daarop te leren lassen. dat is die laatste van 500€. zonder te bekijken heb ik die gekocht, enigste vereiste was dat die moest starten zodat ik die naar huis kon rijden.
                                  ...

                                  paar voorbeelden van de golf met wat uitleg bij
                                  http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/laswerk.htm
                                  Mooi verslag van de golf, maar bij die laatste laswerken kan je de binnenkant toch niet behandelen tegen roest?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Guys
                                    Ik had even een off topic vraag je over mijn Ford. Het is dus zo dat ik vaak lees dat ge bij deze wagens moet "kleppenstellen" en dat dit best gebeurt elke onderhoudsbeurt. Nu omdat de wagen alleen maar de binnenkant van een Midas garage kent (wel altijd top onderhoud), denk ik niet dat dit ooit gebeurd is (bouten op het deksel lijken nooit aangeraakt te zijn geweest).

                                    Zou dit moeten gebeuren of laat ik het? Ze zeggen meestal dat je de motor hoort tikken als het tijd is maar hoe goed ik men blokje ook ken kan ik de tik niet van de tak onderscheiden

                                    Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
                                      Guys
                                      Ik had even een off topic vraag je over mijn Ford. Het is dus zo dat ik vaak lees dat ge bij deze wagens moet "kleppenstellen" en dat dit best gebeurt elke onderhoudsbeurt. Nu omdat de wagen alleen maar de binnenkant van een Midas garage kent (wel altijd top onderhoud), denk ik niet dat dit ooit gebeurd is (bouten op het deksel lijken nooit aangeraakt te zijn geweest).

                                      Zou dit moeten gebeuren of laat ik het? Ze zeggen meestal dat je de motor hoort tikken als het tijd is maar hoe goed ik men blokje ook ken kan ik de tik niet van de tak onderscheiden

                                      Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
                                      Hier ging ik met mijn Fordje op onderhoud, heel goeie garage, en goedkoper dan Ford: http://www.paulusbruno.com/

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
                                        Guys
                                        Ik had even een off topic vraag je over mijn Ford. Het is dus zo dat ik vaak lees dat ge bij deze wagens moet "kleppenstellen" en dat dit best gebeurt elke onderhoudsbeurt. Nu omdat de wagen alleen maar de binnenkant van een Midas garage kent (wel altijd top onderhoud), denk ik niet dat dit ooit gebeurd is (bouten op het deksel lijken nooit aangeraakt te zijn geweest).

                                        Zou dit moeten gebeuren of laat ik het? Ze zeggen meestal dat je de motor hoort tikken als het tijd is maar hoe goed ik men blokje ook ken kan ik de tik niet van de tak onderscheiden

                                        Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
                                        Bijstellen is nodig als je slijtage krijgt op de nokkenas of de tuimelaars, of als de klepzetels inslijten/inbranden.

                                        Bij slijtage op de nokkenas of de tuimelaar gaat je klep minder ver open, en heb je een beetje verlies aan vermogen. Gaat normaal geen zware schade aan de motor opleveren. Met bijstellen (en dat moet Midas ook kunnen) is alles terug in orde.

                                        Als de klepzetels inslaan of uitbranden, dan kan het zijn dat je klep niet voldoende sluit. Als je daar te lang mee rond rijdt, dan branden die sneller en sneller door, en verlies je ook vermogen. Als je klepzetels (en kleppen) ingebrand zijn, dan is de herstelling wel wat ingrijpender, en kan het zijn dat je de culasse moet vervangen of voorzien van nieuwe klepzetels en kleppen, en dat is duur!

                                        Dus toch even vragen. Iedere garagist van boven de 45 kan kleppen bijstellen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X