Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Fiesta mk4 motor swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Bijstellen is nodig als je slijtage krijgt op de nokkenas of de tuimelaars, of als de klepzetels inslijten/inbranden.

    Bij slijtage op de nokkenas of de tuimelaar gaat je klep minder ver open, en heb je een beetje verlies aan vermogen. Gaat normaal geen zware schade aan de motor opleveren. Met bijstellen (en dat moet Midas ook kunnen) is alles terug in orde.

    Als de klepzetels inslaan of uitbranden, dan kan het zijn dat je klep niet voldoende sluit. Als je daar te lang mee rond rijdt, dan branden die sneller en sneller door, en verlies je ook vermogen. Als je klepzetels (en kleppen) ingebrand zijn, dan is de herstelling wel wat ingrijpender, en kan het zijn dat je de culasse moet vervangen of voorzien van nieuwe klepzetels en kleppen, en dat is duur!

    Dus toch even vragen. Iedere garagist van boven de 45 kan kleppen bijstellen.
    Merci! Dan ga ik na de blok is even langst gaan om het te laten nakijken. Kwestie van te voorkomen ipv te genezen.

    Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
      Hier ging ik met mijn Fordje op onderhoud, heel goeie garage, en goedkoper dan Ford: http://www.paulusbruno.com/
      Ik denk dat zowat alles goedkoper is dan de merkgarages

      Heb je misschien nog een prijsvoorbeeld van onderhoud? Ga nu altijd bij midas omdat het daar goedkoper is, ze kennen de auto daar en veel gesofistikeerde dingen moeten er niet aan gebeuren. Wil best overwegen om naar een andere als hij me een meerwaarde kan bieden bij het onderhoud.

      Zo heb in problemen met see lichten die soms uitvallen en laattijdig aangaan bij het starten ... Bij Midas niks kunnen vinden ... Maar natuurlijk gaat een meer gespecialiseerde garage hier meer raad bij weten, misschien daarom toch eens overstappen. Maar natuurlijk als student is de prijs belangrijk

      Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

      Comment


      • #23
        Kom de laatste tijd vaak een 1.4 zetec motor tegen als ik over mijn wagen info zoek. Toch heb ik nog geen enkele Fiesta gevonden met deze motor. Limited edition of ... ?!

        Heeft wel 90pk ... Misschien "moest" de mijne ooit boem zeggen ...

        Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          als die motor heeft bestaan in jouw auto, dan kan je bij ford een toestemming krijgen om die motor erin te leggen. geen toestemming = geen mogelijkheid tot ombouw.

          als die fiesta dus bestaan heeft met een 1.3-1.6-1.8 maar NIET die 1.7 puma motor, dan mag je dat in belgie al vergeten. bestaat wel degelijk wetgeving rond, moet je maar eens zoeken in de artikels over comformiteit. ik ben wel degelijk op de hoogte wat kan en niet kan want ik wou een 2.9 scorpio in een capri leggen. helaas kan het niet want een capri had enkel de 2.0-2.3-2.6-2.8 of 3.0 V6 blokjes en nooit de 2.9. krijg je dus nooit gekeurd op papier.

          ik kan dus wel toestemming krijgen om een 2.8 V6 sierra motor uit 1989 in een capri van 1979 te steken, omdat dat type blok dus wel bestaan heeft in de capri. ook al is de capri maar gebouwd tot 1986 en is die motor uit 1989

          Gaat perfect, zonder toestemming FORD! Doe het attest wijziging motor eens open op de BFOV site

          Attest tot verandering van een motor voor een personenauto, auto voor dubbel gebruik ofminibus dat voor de eerste keer werd ingeschreven voor 15.06.1968 of beschouwd wordtals zijnde “oldtimer

          Laatste woord is het belangerijkste.
          Ik heb in mijn wagen van 87 een blok van 99 gestoken, van 300cc naar 2049 en van 150KW naar 204kw. attest en papieren opgestuurd naar de div en 2 weken later CC en kw aangepast op papieren. Omdat de wagen reeds was ingeschreven moet ge zelfs niet naar de keuring.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
            Kom de laatste tijd vaak een 1.4 zetec motor tegen als ik over mijn wagen info zoek. Toch heb ik nog geen enkele Fiesta gevonden met deze motor. Limited edition of ... ?!

            Heeft wel 90pk ... Misschien "moest" de mijne ooit boem zeggen ...

            Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
            De 1.4 is geen speciaal model, is enkel een motor die niet vaak gekozen werd bij de Mk4, omdat dit toen de zwaarste motor was.
            je had de 1.25 16V (Zetec motor) met 75pk, dan had je de 1.3 8V (Endura motor) met 55pk endan had je de 1.4 16V (Zetec) met 90pk.
            pas vanaf de mk5 had je nog zwaarder, namelijk het Zetec-S model met de 1.6 16V met 105pk.
            Alle Zetec motoren zijn hetzelfde blok...

            Wel FF mijn eigen quoten is mss verloren gegaan in de vele foto's in dit topic:
            Oorspronkelijk geplaatst door LeemansJ Bekijk Berichten
            Mijn projectwagen is ook een fiesta mk4 met de 1.25 16v motor Was mijn eerste zelfgekochte auto.
            1.7 Pumaswap is mogelijk, maar je moet zien dat je eentje neemt van bj 97-99 (analoge kilometerteller)
            Op de keuring gaan ze dit misschien zien, of misschien ook niet... verschil tussen de Zetec-S(E) 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 is nl enkel de cilinderinhoud...(en de inlaatcollector van de 1.7 ) Hebt ge ne Endura 1.3, dan kunde het vergeten (opbouw is gans anders)

            Als ge wilt ik heb hier nog enkele inlaatcollectors en gaskleppen liggen van een 1.7 puma De middendemper kunde ook wegdoen, door de middensectie van zo'n endura 1.3 te nemen.

            Wilt ge hoog vermogen zijt ge wel beter met de 1.6 zetec-s blok veel meer tuningmogelijklheden.. de 1.7 is gewoon leuk door zijn VCT en als ge gewoon motorswap doet heeft die meer pk dan de 1.6, maar indien ge begint met tuning zijt ge beter me de 1.6
            Daily Volvo V50 D5 Project

            Old Volvo V50 2.0d Project

            Comment


            • #26
              Ik denk dat ik over u comment heb gelezen, sorry!

              Ik heb de endura 60pk (sterke variant) dus dan zal het voor mij niet lukken helaas

              Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

              Comment


              • #27
                Het verschil tussen de zetec en undura blokken is enorm. Bij de zetec blokken is de inlaat aan de voorkant en de uitlaat aan de achterkant van t blok. De endura is omgekeerd. Moet je beginnen met de gas kabel, motor steunen, radiator, ... Te veranderen. Er bestaat wel een turbo kit voor de endura maar dit is pokkeduur, is niet legaal in België en brengt je maar tot iets boven de 100pk...maw niet rendabel
                Daily Volvo V50 D5 Project

                Old Volvo V50 2.0d Project

                Comment


                • #28
                  Google ik me rot op die endura motor blok, vind ik niks ... Kom jij even met alle antwoorden *sigh*

                  Misschien in de toekomst wel een volledig nieuwe kopen met een zwaardere blok. Als student blijft mijn budget klein maar een puma of een zwaardere Fiesta mk4 zie ik volledig zitten en kan er qua financiën nog af! De mijne is momenteel wel nog in topconditie dus daar ga ik wel nog heel lang mee door kunnen. Moet wel zeggen één keer met een 1.25 gereden en vind die blokken ZO nerveus. Dan ben ik wel blij dat ik met mijn kalme endura kan bollen





                  Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                  Comment


                  • #29
                    best indd een 1.25 kopen dan kan je héél makkelijk swappen naar een 1.6 of een 1.7

                    Bij de 1.6 moet je al een kenner zijn om het verschil te zien de 1.7 herken je makkelijker aan de aluminium inlaat en het specifieke kleppendeksel.
                    Maar de 1.6 ga je veel sneller vinden dan een 1.7.

                    Ja, die 1.25 zijn 16v, is indd nerveuzer dan jouw 8v zijn vaak onderschatte motorblokjes, die 1.25
                    Mijne heeft ooit eens 171km/h gedaan op gps
                    Daily Volvo V50 D5 Project

                    Old Volvo V50 2.0d Project

                    Comment


                    • #30
                      Open het attest en lees bovenaan. Er staat oldtimer. Ik heb dat blad zelf ingevuld en onderaan mijn naam als uitvoerder.

                      Ook zou het wat vreemd zijn dat ze mijn goedkeuringsnummer zomaar gaan wissen en niks in de plaats zetten...

                      Mijn collega heeft hetzelfde gedaan en ook aangepast en ken nog iemand die het kan bevestigen

                      De stationschef in geel heeft het bevestigs en de div aan telefoon! Was er ook wantrouwig tegenover daarom heb ik eerst mijn papieren opgestuurd en afgewacht.

                      Officiele weg is sinds 2 jaar onbetaalbaar als ge een blok wilt steken dat nooit in dat model is uitgebracht (ik heb een blok dat enkel in japan bestaat gestoken) of een blok van een ander merk (bv vw blok in een ford) want de div eist een hoop attesten die ford of om het even welk merk niet kan voorleggen en dan moet ge (oa rem) testen laten afleggen door een erkend labo. Uitstoot...enz

                      Maar het gaat dus, wie het wil gelooft het mij maakt het ni uit mijn papieren zijn aangepast en ik rij legaal rond in tegenstelling tot veel andere oldtimers

                      Comment


                      • #31
                        Dat is wel zeer interessant. Voor mij zou het het mooiste zijn dat ik legaal een modern injectieblok kan steken ipv een oude carbu motor (bv Pinto blok vervangen door een Zetec) bij een oude Ford. Had uw wagen van '87 nog carburateur en nu injectie? Of gewoon de carb behouden?

                        Ik heb vanmorgen eens gebeld hiervoor. Eerst bij de DIV geprobeerd, maar na 10min nog steeds niemand aan de lijn dus dan naar de FOD Mobiliteit gebeld. Daar kreeg ik direct iemand aan de lijn maar wist het zelf niet. Zei dat hij mij ging terugbellen, ben eens curieus.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                          ik ken er genoeg die het allemaal via de officiele weg doen. eerst toestemming vragen aan ford, daarna de ombouw uitvoeren, dan naar het keuringstation om de ombouw goed te laten keuren (hierbij moet je dus ook alles van de donor overnemen. heb je een capri 1.6 en steek je een 2.3V6, dan moet je ook de ophanging, remmen,... van die 2.3 hebben gemonteerd. eigenlijk moet je voldoen aan het pvg van die 2.3).
                          eens dat in orde was, mag je u papieren opsturen naar DIV en wordt alles aangepast. en ik heb het nooit anders geweten.

                          volgens mij zit er iemand op DIV die niet goed op de hoogte is en zomaar de papieren aanpast. ik kan me niet voorstellen dat je in belgie een capri met een zetec goedgekeurd zou krijgen.

                          ik ga me er ff over bevragen dan. ik wil namelijk een RS2000 4deurs escort mk2 bouwen met de platte neus. volgens ford heeft die enkel bestaan in australie en kan ik enkel goedkeuring krijgen hiervoor als ik er ene in belgie vind die zo bestaat.
                          dan kan ik zijn pvg nr doorgeven waar mijn auto zou aan voldoen. is er zo geenenkele in belgie, dan kan ik nooit goedkeuring krijgen omdat dat specifieke model nooit bestond.
                          volgens u zou dat wel lukken dan en ga het eens proberen.
                          van 1.3automaat naar 2.0 manueel

                          dan heb ik eigenlijk voor niks een 3.0V6 gekocht want dan kan ik evengoed die V6 motor in mijn capri 1.3 leggen en de papieren aanpassen
                          Ik daag u uit, stuur uw papieren op samen met dat attest en een aanvraag tot inschrijving van de verzekering. (roos formulier) Ge krijgt aangepaste papieren terug! (en als het niet lukt sturen ze uw papieren zo terug en zijde ze gewoon een paar weken kwijt, niks te verliezen) ik zei het al mij kan het echt niveel schelen of iemand het gelooft maar er zijn er al genoeg die het zo hebben gedaan.

                          Officiele weg is in een aantal gevallen gewoon onmogelijk omdat er bepaalde blokken niet uitgebracht zijn hier in bepaalde modellen en geen enkele constructeur kan attesten toveren die simpelweg niet bestaan.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
                            Kom de laatste tijd vaak een 1.4 zetec motor tegen als ik over mijn wagen info zoek. Toch heb ik nog geen enkele Fiesta gevonden met deze motor. Limited edition of ... ?!

                            Heeft wel 90pk ... Misschien "moest" de mijne ooit boem zeggen ...

                            Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
                            Was de lichtste motor die te krijgen wad in de Puma. En deze delen het onderstel denk ik of is dan nu de MK5 dat kan ook. Moest het je interesseren ik die binnen kort een motorswap op een puma.

                            Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                            RIP Den borre!

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                              Was de lichtste motor die te krijgen wad in de Puma. En deze delen het onderstel denk ik of is dan nu de MK5 dat kan ook. Moest het je interesseren ik die binnen kort een motorswap op een puma.

                              Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                              Mk4 (de mijne) - mk5 zijn hetzelfde gebouwd evenals de puma.

                              Ga je er een topic over maken? Zeker interesse wat voor swap wordt het?

                              Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                mijn escort is al ingeschreven op O plaat en hoeft niet meer naar de keuring. de originele 1.3 automaat was vastgelopen en heb ik vervangen door een andere 1.3 manueel uit een escort. echter wil ik een escort RS2000 bouwen in een 4deurs kas. het motorblok heb ik liggen.

                                dan zou ik gewoon dat papier kunnen invullen, alle boorddocumenten opsturen en ik zou ze aangepast terug krijgen?
                                Normaal zou da geen probleem mogen vormen, beste manier is gewoon alle papieren invullen en opsturen en nog niks swappen. Als ze het weigeren sturen ze uw papieren terug en hebde niks verloren

                                Als ge meer details wilt en wa voorbeelden van mijn papieren mail mij ff theoutcasted@hotmail.com

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
                                  Mk4 (de mijne) - mk5 zijn hetzelfde gebouwd evenals de puma.

                                  Ga je er een topic over maken? Zeker interesse wat voor swap wordt het?

                                  Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
                                  Neen zal geen topic van komen. Zal gewoon een 1.4 naar 1.4 blok is vast gelopen daarmee. Ik kan je mss op de hogte houden via pb...

                                  Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                                  RIP Den borre!

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                                    Neen zal geen topic van komen. Zal gewoon een 1.4 naar 1.4 blok is vast gelopen daarmee. Ik kan je mss op de hogte houden via pb...

                                    Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                                    Misschien op deze topic er een paar updates van posten? De naam is nu eenmaal "Fiesta motor swap"

                                    Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

                                    Comment


                                    • #38
                                      Ga er nog eens nadenken maar zal hier niet het helle proces neerschrijven .

                                      Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                                      RIP Den borre!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X