Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legaliteit achterlichten E-keurmerk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Legaliteit achterlichten E-keurmerk

Beste autoliefhebbers

Ik had graag nieuwe smoke achterlichten willen kopen voor op m'n Opel Astra

Nu zie ik op de websites dat de meeste beschikken over een E-keurmerk

Allemaal prima denk ik dan, dan mogen ze zonder problemen legaal gebruikt worden op de openbare weg in België

Maar blijkbaar zit de wetgeving niet zo simpel in elkaar

Ik heb een mailtje gestuurd naar 1 van de websites die smoke achterlichten aanbiedt met een E-keurmerk, met de vraag of de lichten ook legaal zijn in België

Deze persoon gaf mij het schokkend antwoord dat de lichten ENKEL in Nederland mogen gebruikt worden, en dat in België het E-Keurmerk niet geldig is, omdat in België een wet van TUV of ABE geldt

Weet iemand hier meer over, en weet iemand welke lichten dan wel in België zijn toegelaten?

Groetjes

- Oud Opelke

Smoke achterlichten vind ik altijd een slecht idee. Minder zichtbaar voor de achterligger.

Comment

Als ge uzelf de vraag stelt of het toegelaten is in België of niet, kunt ge er vanuit gaan dat het niet toegelaten is

In de wet staat letterlijk:
      De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

Aangezien "smoke" achterlichten donkerder zijn dan gewone, en minder licht doorlaten, is het niet toegestaan. Ik vind het ook gevaarlijk, stel nu dat het heel hard regent, of er mist is, dan is de kans al groter dat een achterligger u niet op tijd ziet. En in zo'n geval zijt gij in fout omdat uw achterlichten niet reglementair zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
        Als ge uzelf de vraag stelt of het toegelaten is in België of niet, kunt ge er vanuit gaan dat het niet toegelaten is

In de wet staat letterlijk:
        De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

Aangezien "smoke" achterlichten donkerder zijn dan gewone, en minder licht doorlaten, is het niet toegestaan. Ik vind het ook gevaarlijk, stel nu dat het heel hard regent, of er mist is, dan is de kans al groter dat een achterligger u niet op tijd ziet. En in zo'n geval zijt gij in fout omdat uw achterlichten niet reglementair zijn.
        Wat zegt ge dan van de 'Blackline' achterlichten die BMW OEM verkoopt

Comment

ik moest vroeger op mijn golf 1 waar ik zwarte achterlichten opzette, extra reflectoren plaatsen met keurmerk, waren tuv gekeurd

maar das geschiedenis want 1992

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OudOpelke Bekijk Berichten

Deze persoon gaf mij het schokkend antwoord dat de lichten ENKEL in Nederland mogen gebruikt worden, en dat in België het E-Keurmerk niet geldig is, omdat in België een wet van TUV of ABE geldt
            Echt schokkend, dat de Belgische overheid j e vraagt om je zichtbaarheid te garanderen naar andere bestuurders!

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
            Wat zegt ge dan van de 'Blackline' achterlichten die BMW OEM verkoopt
            Dan vermoed ik dat ze die hebben laten homologeren, zo niet zou ik dat ook een probleem vinden
            BMW 420dA : >>>

Comment

Ik dacht dat E-keurmerk ook in België van toepassing is.

Comment

De Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen van 12 maart 2010 stelt:
                8 vervangen van achterlicht - voorwaarden:

e- of E-goedgekeurd
                behoud originele kleur (uitstraling)
                voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
                reglementair verplichte lichten aanwezig
                Dus voor België moet het wel degelijk een E keurmerk zijn, maar de uitstraling (kleur van je brandende lichten) mag niet veranderen... dus als die smoked lichten bij het branden van de lichten hetzelfde kleur en intensiteit hebben van de originele lichten zal er geen probleem zijn anders wel.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

TUV in België telt niet dacht ik, want bepaalde schroefsets die TUV zijn maar geen Goca attesten hebben mogen niet.

Comment

Als ze een E-goedgekeurd zijn, dan zijn ze OK ... ook al zijn ze groen of blauw, zolang kleur van de brandende lichten wettelijk is.

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                    zou ik nu mijn lichten donkerder maken, dan zouden die 10W lichtjes in de donkere kappen evenveel of zelf meer licht geven als de 5Wlampjes in de standaard lampen. en zolang je dat kan garanderen, mag je die monteren.
                    immers voldoe je dan nog steeds aan de wet. ik heb ze wel bewerkt, maar het lichtbeeld en de lichtopbrengst blijven behouden (moet dan wel zwaardere lampen in de stoplichten steken)
                    Zelf producten aanbrengen mag niet, dus ook niet als je ligt te puzzelen met sterkere gloeilampjes.

Getinte achterlichten bestaan al eventjes ... in de jaren '80 bestonden ze al o.a. voor de Golf II: Hella Colour Magic.

Zijn de achterreflectoren niet ingebouwd, dan dien je die bij te plaatsen indien niet origineel aanwezig, bijvoorbeeld in je bumper.

Comment

Zelfs mijne Ford Sierra vroeger had standaard smoked achterlichten. Zoals eerder aangehaald, als die een E keurmerk hebben, het juiste licht afgeven en dat licht voldoende doorlaten mag dat gewoon. Die aanbieder die die mail stuurde vergist zich.

Comment

Die beunhazen, zijn dat dan geen Gusten die hun lichten zelf hebben gespoten zoals jij beschreef ?

Comment

Working...
                        X