Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vented, sealed of zonder kast (infinite baffle)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • vented, sealed of zonder kast (infinite baffle)?

    Hallo,

    ik heb een soundstream SPL 10 subwoofer gekocht, hier staan de specs:

    is 250W RMS, 10" en kan tot 33 Hz.

    Hij kan op infinite baffle (zonder kast) ook presteren. De wagen waar ik hem in zou steken is een mercedes 190, met een metalen hoedenplank en de benzinetank achter de achterzetel, de koffer is dus erg goed geïsoleerd van de rest van de auto (daarom moet de sub ook in de hoedenplank komen, anders hoor ik hem niet)

    Nu twijfel ik of ik hem gewoon los in de hoedenplank (die ik vervang door dikke MDF uiteraard, de orginele hoedenplank gaat er volledig uit) leg of hem in de hoedenplank leg en onder de hoedenplank nog een kast 'bouw' die eraan hangt, en deze vol steek met isolatie voor een 'strakke bas'. Sealed dus.

    Vented, met een (paar) ports in, is ook mogelijk maar wel niet gemakkelijk om af te stellen aangezien de box die ik onder de hoedenplank zal bouwen moeilijk precies te meten is door de rare vorm.

    Iemand ervaringen hiermee? De bedoeling is niet om een disco te maken van de wagen maar wel om op redelijke volumes naar muziek te luisteren (kan wel eens luid gaan, maar niet overdreven). Als ik al die moeite doe om zelf die hoedenplank te bouwen wil ik wel een beetje zekerheid dat het resultaat ok zal zijn anders was al de moeite voor niets, vandaar mijn vraag.

    Hij wordt aangestuurd door een Audison LR 1140 XR versterker van 250w RMS op 2 Ohm, hij zou dus 'mooi' bij de sub moeten passen kwa versterking

    Bedankt!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
    Hallo,

    Hij kan op infinite baffle (zonder kast) ook presteren. De wagen waar ik hem in zou steken is een mercedes 190, met een metalen hoedenplank en de benzinetank achter de achterzetel, de koffer is dus erg goed geïsoleerd van de rest van de auto (daarom moet de sub ook in de hoedenplank komen, anders hoor ik hem niet)

    Bedankt!
    als ik jou was zou ik eerder wat meer over speakers opzoekwerk doen.
    lage tonen gaan veel makkelijker door materialen dan hoge tonen.
    dus zeggen dat u koffer goed geisoleerd is ( met een metalen hoedenplank en een metalen benzinetank ) is onzin.

    het zou me zeker verbazen dat je die bas niet zou horen.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de reactie, daarom ben ik inderdaad hier. Een volle tank isoleert vrijoed geluid, een sub in de koffer hoor jeooral buiten de auto.

      Als er een dikke mdf plaat komt zal het toch ook redelijk geïsoleerd zijn een home speaker zit toch ook niet in een gewapende etonnen kast

      Los hiervan, komt ib nu in aanspraak voor deze setup of toch niet?

      Comment


      • #4
        Antidreun matten isoleren het geluid.....
        Een sub in de auto die je vooral buiten de auto hoort vind ik maar vreemd.
        Dan moet je je kofferdeksel beter isoleren.

        Comment


        • #5
          ik heb enkele foto's gemaakt, zegt toch altijd meer. Die brandstoftank houdt trouwens echt wel alles tegen en de hoedenplank is redelijk 'dicht' op enkele kleine gaten na (die ik zowiezo zal opstoppen)





          Ik heb een groot gat van 40 op 20 cm waar ik de subwoofer door steek, idee is om hier een bak onder te maken. volgens de specificaties heb je de beste respons in een closed box van 1 'cubic feet' wat gelijk is aan (ongeveer) 40x20*30 cm, dan zit ik dus met een box van 30cm in mijn koffer. de kleinste is een halve cubic foot, dus 15 cm diep maar dan is hij maar vanaf een 40Hz stabiel. Na wat onderzoek denk ik ook dat een sealed box eenvoudiger te bouwen is dan een vented, infinite baffle heeft geen echt fantastische curve.

          In bijlage ook foto's van de versterkers en de focals die ik achter de sub zou leggen (in de grote uitsparingen). Het MDF board zal wel minimaal 4cm hoog moeten zijn, 2 lagen van 18mm en een isolatielaag dus...





          Comment


          • #6
            Laatste vraag, maar volgens deze metingen:

            Nennleistung gemessen nach DIN 45500 bis 1% Klirrfaktor bei 13,5V Audison LR 1140 XR - 1 × 144 Watt Kanal ...


            is hij stabiel tot op 1 ohm. Maar hoe krijg ik hem op 1 ohm? Als ik m'n spoelen parallel schakel op m'n DVC sub heeft hij 2 ohm, maar kan ik m'n sub wel bridgen? Ik heb nergens in de documentatie gevonden dat hij zo geschakeld staat. Hoe ben ik zeker dat hij gebridged kan worden?

            M'n dvc sub is ook 'maar' 250W RMS, is het dus wel nodig om m'n versterker te bridgen? De vervorming zou ook toenemen bij het bridgen....

            bedankt!

            zo dus aansluiten:

            [img][/img]
            Last edited by ; 10/02/2016, 01:03.

            Comment


            • #7
              Niemand een idee? Moet vandaag alles installeren

              Comment

              Working...
              X