Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
1/ Verzekeringsmaatschappijen zullen vaak zoeken naar oorzaken om maar niet hoeven te betalen, ook al hebben ze er niets mee te maken.
2/ Verhoogt tuning aan de ophanging de veiligheid. Ja en Nee. Overal zijn grenzen aan. Een wagen verlaat de fabriek in zijn doordeweekse outfit, en liefst in een zo goedkoop mogelijke uitrusting. In de winter draag ik niet dezelfde jas als in de zomer, in de winter monteer ik winter banden, in de zomer een maatje breder.
TOP Gear heeft hier jaren geleden ook eens een programma aan gewijd, deelnemers waren (dacht ik) een terreinwagen, een brave gezinswagen(106), een sportwagen (Porsche) en een GTI (106). Subjectief kwam de Gti als veiligste uit de bus, buiten zijn standaard iets verlaagd onderstel, zijn verbeterde reminrichting en zijn bredere banden waren zijn remafstand, bochtengedrag enz beduidend beter dan van zijn brave soortgenoot. De terreinwagen scoorde zeer ondermaats op de proeven, de Porsche en de Gti waren aan elkaar gewaagd.
Bij eventuele ongevallen zal het plaatje er wel anders uitzien, maar die moet men trachten te voorkomen door: 1/ Goede wegeigenschappen. 2/ Het beheersen van uw rechtervoet en uw grijze hersencellen.
Als besluit zou voor hun de veiligste wagen zijn, de brave gezinswagen met een GTI onderstel en remmen.
Verstandige tuners gaan dus zeker geen extra gevaar creëren door aan hun wagen te sleutelen, er zijn natuurlijk de voorwaarden. 1/ Het beheersen van uw rechtervoet en uw grijze hersencellen. 2/ Niet over de limiet gaan wat betreft aanpassingen.
Wat betreft ophanging is er een min of meer duidelijke wetgeving, verlagen mag (voorwaarden min bodemvrijheid, verlaging gemonteerd bij erkende monteur, een goedkeuringattest van de verlaging, een extra keuring op verlaging). Bredere banden mogen en grotere velgen mogen, mits de rolomtrek binnen de wettelijke normen blijft (+1.5%, -2%), de banden mogen niet buiten het koetswerk steken (veel terreinwagens gaan hier in overtreding) en het spoor mag max 2% meer bedragen dan de standaard spoorbreedte (4% voor terreinwagens).
Wat betreft remmen mag er niets, behalve betere remblokken steken, dat is jammer.
De opmerking van jefke is zeker terecht, en er is zit een grond van waarheid in. maar niet alle tuning, of opwaardering is slecht.
Als ik morgen een andere rem-kit (laat) steken van move-it of brembo, dan denk ik niet dat mijn wagen onveiliger gaat worden, ook al zou ie afgekeurd worden,
Het zomaar droppen van een wagen is idd niet veilig, omdat er meer constanten zijn dan enkel u veren stijver maken , etc,. Maar als ge dan weer kits steekt van gespecialiseerde firma's aka Ohlins en consoorten dan ben ik er zeker van dan de wegligging beter is dan standaard, al kost dat natuurlijk de nodige euro's, meer dan de achter-de-hoek-auto-5 tuning...
Ik vind het goed mensen dat een waarschuwende toon hebben, echter het mag niet belerend zijn... iedereen doet nog altijd wat hij wil.
Een forum, en ook dit forum, mag vind ik niet de taak van "politie" op zich nemen, dit is, naar mijn mening echt wel in strijd met vrije menings uiting. Ik vind het zelfs al spijtig dat moderator's post enzo aanpassen.
Ik zit op een motorforum dat volledig zelfregulerend is, en waar een mod enkel de topics opkuist die oud en versleten zijn, en dat werkt beter dan een forum met een mod met een stok achter de deur...
Ik vind het ok dat er op een forum word gewaarschuwd, maar houd het belerend toontje aub voor u zelf.. wat je ook van jezelf mag denken (en dan heb ik het op iedereen , incluis mezelf), jij ook hebt nog steeds niet de waarheid in pacht... Mss wel meer kennis inzake.. maar dat is iets anders
dat heeft niets met tuning te maken maar doodgewoon typisch belgische
chaos
waarom kan het niet zoals in duitsland met een deftig maar toch streng TUV label
en hoge boetes bij het vaststellen van een overtreding
Een TUV-label heeft niet alles met veiligheid te maken, maar ook met geld dat onder tafel wordt doorgeschoven....
En dat is de reden waarom verscheidene andere landen dit "business"-label van grote fabrikanten niet wensen over te nemen.
wat ik zelf volledig uit den boze vind zijn van die zwaar ronkende vervelende uitlaten... da is er tegewoordig zo uitgetrokken da als ge der nu nog ene zie rijden en tis geen standaard van de garage den uitlaat da ze hem al snel uitroepen tot Jonny Ik ben dan ook blij da ze dat op de TK hebben afgeschaft en da ge het enkel nog moogt hebben met Papieren die in orde zijn...
Ik zelf heb ook nog gewoon men demper van de fabriek zitten alhoewel dak hem graag zou willen veranderen ni om meer geluid te hebben maar miss om ne schonere achterkant te krijgen
grts vjke
Ik ben het daar mee eens, een te luid klinkende einddemper is storend voor jan en alleman.
Ik dacht dat men bezig was met regels op te stellen, waarbij uitlaten dan mogen als er papieren bij zijn. Dikke bulshit natuurlijk, in België gaan hier jaren over, bovendien, de kleine fabrikanten kunnen zich deze papierenrondslomp niet veroorloven wegens te duur en zien zo een deel werk verdwijnen (alles naar de multinationals, dan kunnen ze het nadien in China laten maken).
Best zou zijn een DB meter op de keuring, en mss een paar mobiele dbjagers.
Dit echter niet enkel voor wagens, maar zeker ook voor moto's.
In somige landen zijn er ook regels voor vrachtwagens.
Dus elk vervoermiddel gelijk voor de wet.
Best zou zijn een DB meter op de keuring, en mss een paar mobiele dbjagers.
.
een beetje zoals in nederland dan ?
met mobiele keurstations .
misschien geen slecht idee .
maar dan wel de jaarlijkse keuring niet afschaffen
maar enkel om de twee jaar gaan.
Bij 'ons' in Nederland zijn ze inderdaad bezig met een aantal
veranderingen aan te brengen, maar of we daar zo gelukkig
mee moeten zijn....ik weet het nog niet..
Hoe zit het met motortuning en tweedehandswagens? Mag ik er vanuit gaan dat een handelaar een eventueel gechipte wagen terug origineel zet?
Een voorbeeldje: ik koop een golf tdi 130pk, na een maand krijg ik een zwaar ongeval. Er komt een expert en wat blijkt mijn golfje is gechipt. Gevolg verzekering trekt zich terug. Wie is aansprakelijk? De handelaar? Maar die beweert dat de wagen origineel stond. Ikzelf? Maar hoe kan ik bewijzen dat ik die wagen niet heb laten chippen?
bewijzen dat jij hem niet gechipped hebt kan je imo niet, je kan wel zeggen ik heb er geen factuur van; nuja dan kan ik meteen de repliek vd verzekering al verzinnen: 'maar meneer, die hebt u gewoon weggegooid'
In iedereen geval is de handelaar hier ook in gebreke te stellen want hij verkoopt dingen die achteraf niet blijken te voldoen aan de voorwaarden waaronder ze zijn verkocht.
Hoe die procedure om de evt. geleden kosten/ongemakken te verhalen op de persoon in kwestie daar heb ik wel geen idee van. Maar lijkt me logisch dat dit mogelijk moet zijn, mits genoeg bewijsmateriaal.
we zijn weer eens vertrokken voor een zoveelste verhaal;
Op zich heeft meneer Jefke gelijk, in die zin dat er doordacht moet omgesprongen worden met aanpassingen (WELKE DAN OOK) aan uw wagen;
Maar mister Jefke pefke met 30j ervaring , terwijl iedereen u hier bejubbeld om uw post stel ik me nu eens even kritisch naar U op als dat ge zelf zo makkelijk kritische uitlatingen uit.
Het feit date er a postiori op gewezen wordt dat alle aanpassingen leiden tot problemen is typisch voor behoudsgezinde en negatief ingestelde mensen.
Ik moet helaas vaststellen dat onze samenleving gedomineerd wordt door destructieve en negatieve mensen. Er is NIKS maar dan ook NIKS zo simpel om iets de grond in te boren!
Ik ben dat gezaag en gejammer (plat gesproken geblèèèèt ) beu; Net zoals ik nu 3 jaar lang (zo lang ik dus actief ben op professioneel vlak ben wat autosector betreft) al geconfronteerd wordt met cowboy toestanden.
Cowboy toestanden die misschien 5% vertegenwoordigen maar schade toebrengt aan 100% van de sector!
Hier werd meermaals gerefereerd naar KW ophanging;
Lachwekkend gewoon, ik ben geen verdeler van of heb geen belang in deze firma, maar heb zo een variant 3 kit onder mijn S4 steken;
Logischer wijze moet ik dus met de nodige GOEDKEURINGS ATTESTEN naar de keuring voor een tuning rapport; Wat blijkt dat deze kit de baanvastheid met meer dan 15% verbeterd (een uitgeprint rapport van de keuring heb ik hier voor de betweters onder ons).
Dat verhaaltje over die bredere velgen en een veroordeling + gevangenisstraf .. is een regelrecht Cowboy verhaal;
De des betreffende bandencentrale is bij ons gekend. De feiten hieromtrent dateren van meer dan 5 jaar geleden; En wat je ook tracht te suggereren dat de oorzaak bij de bredere velgen ligt is onjuist en schadelijk.
Als dit uit onwetendheid gezegd wordt dan kan ik dit nog aanvaarden, maar U zegt zelf een ervaren rot in het vak te zijn van meer dan 30j;
Daarom zou ik seffes durven spreken van Laster.
Als U het verhaal echt kent dan zou u de ware toedracht ook meegedeeld hebben:
Nl; bij het installeren is er inderdaad een fout gebeurd door het overnemen van de originele bouten op andere velgen (niet origineel) hadden deze bouten te weinig schroefdraad / omwentelingen op of in de flens van de wagen;
Wie daar voor verantwoordelijk is.. de specialist zou dit moeten weten;
Maar het is ook daarom dat wij -als velgen specialist- onze accesoires voor montage zelf meeleveren. Maar zelfs dan kan er een menselijke fout (te snel werk door werkdruk of eender wat) gebeuren;
Hoe dikwijls wij niet geconfronteerd worden van mensen die via het internet wel weten welke steek ze moeten monteren maar alles er rond niet weten en daardoor later in de problemen komen.
Das een trend die je op vele vlakken ziet en te betreuren valt. Maar goed de wereld verbeteren is een droom hé ..
Als "professionele" verdeler / distributeur met oa een tak in de aftermarket of tuning zijn we al jaar en dag vragende partij voor een juiste regelgeving en niet voor een hoax of een draak van een regeling zoals ze nu bestaat. Daarbij is de interne of politieke machtstrijd tussen zij die de wet opstellen en zij die het uitvoeren (keuringscentra / GOCA) vaak oorzaak van geen eenduidigheid.
Tot op vandaag kan niemand exact zeggen wat mag en niet mag; EN als het dan mag moet je er zwaar voor dokken.
Maw iedereen moet maar een grijs mus worden en doen zoals de rest; Creativeit? Forget it niet nodig we volgen gewoon lijk schapen wat er gebeurd.
Ik geef Jefke wel gelijk dat geldbejaag vaak een boosdoener is; Er zijn vele cowboys op de markt die replica's verkopen om op een simpele manier geld te verdienen; Lange termijn investeringen / denken doen ze niet; En believe me ze brengen de markt schade toe en zij die serieus willen werken worden over eenzelfde kam geschoren .. triestig gewoon.
De meeste op dit forum zijn trouwe OEM aanhangers, wat niet verkeerd is. En eerlijk is eerlijk vaak is een OEM product het best in lijn met de totaliteit van de wagen.
En dan heb je dus die goedkope replica's .. vaak zijn mensen niet eens bewust dat het brol is;
Ik kan enkel over velgen spreken uiteraard;
Maar een doordacht design, een technische juist berekend model tot een gekeurd productie model .. duurt meer dan 9 maanden eer je die velg op de markt kunt brengen. Hoe verklaart men dan dat bijv. de S5 replica of Copy velg nog voor de officiële lancering van de wagen beschikbaar was?
Weet een dealer dit .. OF COURSE .. maar de vraag is zo groot dat men haast niet anders kan;
Ik kan mensen enkel aan te raden te vragen naar een officiëel KBA nummer (is een technische keuring) of TÜV keuring.
En neen we zijn niet heiliger dan de paus, we hebben eveneens velgen die dit niet hebben, maar we zijn wel zover dat we onze leveranciers vragen om erkende 'strength reports' van de productie van de velg. (=klaar voor keuring maar door financiële redenen lees dure keuring niet uigevoerd)
Terug naar deze topic:
Wanneer heeft deze topic nut; Simpel als je experts echt een opsomming laat maken zoals de titel luid: De gevaren van aftermarket aanpassingen: Waar op te letten
Potverkoffie dat heb ik tot nu toe niet gezien zo een structureel overzichtje .. en dan krijgt deze post een sticky ..
Komaan mods wtf zijn we hier ff kort door de bocht aan het gaan ofzo.
Er hangen hier genoeg echte professionele rond, die jullie zeker kennen, vraag hen via PM voor medewerking?
Ik wil wel eens weten bijvoorbeeld wat Jefke zijn specialisatie is, want hoe goed en hoe ervaren je als alrounder ook kunt zijn na 30 j .. de huidige mechaniek vraagt om specialisatie. Ik kom genoeg bij techniekers en garagisten in aanraking die zelfs toegeven dat ze niet alles kunnen volgen.
Grotere garages zullen daarom ook bepaalde mensen hun interesse gebied (vb elektronica ) laten uitdiepen / bijscholen;
Als deze specialisten dan op een professionele manier met argumenten afkomen , zal ik de eerste zijn om leergierig naar hen te luisteren!!!
Bon I rest my case, maar uiteindelijk komt het erop neer dat IEDEREEN zijn verantwoordelijkheid moet nemen, anders blijven we afsteven op een maatschappij waar de politiekers enkel nog kunnen betuttelen alsof een gewone burger een kleuter is.
Ik wil gewoon meegeven dat als er hier een sticky van gemaakt is dat men het ook maar fatsoenlijk moet doen; JUIST informeren, ipv voor de 374ste keer gewoon kritiek te spuien
Comment