Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De gevaren van aftermarket aanpassingen
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichteneen deel marketing blabla en geen nieuwe info... risico's zijn gekend hier, toch slaan vele deze in de wind... ach je bent jong en je wilt wat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichtenbeetje imagobescherming denk ik, en terecht.
Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenAchhh, het is maar hoe je het allemaal bekijkt & ermee omgaat.
Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenAchhh, het is maar hoe je het allemaal bekijkt & ermee omgaat.
Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.
De tuning was echter gebeurd omdat een tiptronic met tdi enkel in 115pk verkrijgbaar was en de vrees daar was dat die te licht zou zijn om aanhangers te trekken (wat vaak het geval was). Dit heeft echter geen enkel nut gehad, de wagen reed aangenamer zonder tuning en ook bij het trekken van zware lasten voldeed de normale 115pk mapping. Uiteindelijk is de boel na 4 jaar en 220 000 kilometer, waarvan het grootste deel zonder tuning, toch in de soep gedraaid (motor + versnellingsbak)...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
definieer wat ge verstaat onder bodykit?
als het gaat om wat bumpers en spoilers dan ondergaat ge bij de volgende keuring de zogenaamde tuning keuring wat ongeveer 6€ kost (of het moet nu al meer zijn).
Steekt ge bijvoorbeeld een dimma kit waardoor de auto veel breder wordt en ge bijgevolg ook aanpassingen moet doen aan de ophanging, dan kan dit enkel via officiele documenten van de leverancier. Die documenten hebben geen betrekking op de kit op zich, wel op de aanpassingen van de ophanging.
Comment
-
Dit schrijven van BMW inzake hun garantieclaims is, voor zover bekend, enkel van toepassing in Nederland.
In Nederland dient de eigenaar zijn getunede wagen te laten herkeuren met vermelding van het nieuwe (hogere) vermogen.
In België is chiptuning verboden zoals mag blijken uit onderstaande brief (bron http://drivr.be/2010/10/29/chiptunin...ijkvormigheid/)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk BerichtenIn België is chiptuning verboden zoals mag blijken uit onderstaande brief (bron http://drivr.be/2010/10/29/chiptunin...ijkvormigheid/)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk BerichtenWil je nu beweren dat dat mijn garage illegale ingrepen uitvoert op mijn auto? Als je die aanpassing doorgeeft aan de overheid (gelijkvormigheidsattest etc.), lijkt alles me toch perfect legaal te zijn.
Comment
-
welke gevolgen heeft het opdrijven van turbodruk op een diesel?
puur motorisch en voor de turbo dan. aandrijving is een andere zaak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk BerichtenIk beweer niets, ik stel enkel vast dat luidens deze brief "chiptuning" verboden is. Het is hun dienst wat deze wetgeving maakt, dus als je niet akkoord bent met dit verbod moet je hun eens bellen of mailen.
Maar redeneer even mee. Het gelijkvormigheidsattest vermeldt het fiscale vermogen. Verandert het vermogen van je wagen (en dus z'n uitstoot) door chiptuning, dan wijzigt ook het fiscale vermogen. Op voorwaarde dat die verandering homologeerbaar is, kan je dus je motorvermogen laten wijzigen (http://www.homologatie.be/). Er komt papierwerk bij kijken, maar technisch lijkt het me wel mogelijk. Als je het papierwerk echter achterwege laat, ben je natuurlijk strafbaar. En waarschijnlijk is het dat wat onze beste ing. Dedoncker bedoelt.
Comment
-
Chiptuning (of motortuning) wijzigt het vermogen zoals vermeld op je COC/gelijkvormigheidsattest. Alvorens je een wijziging aanbrengt dient hij die deze wijziging doorvoert een machtiging aan de constructeur of zijn mandataris aan te vragen, aldus de wet van 15-03-1968.
De nieuwe ministriële omzendbrief van 12-03-2010 herneemt bovendien de verboden verbouwing "motortuning". (zie punt 27 onder verboden verbouwingen)
Gezien het verbod op chiptuning zullen de gevraagde machtigingen derhalve niet worden ingewilligd, of m.a.w. chiptuning uitvoeren is onwettig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk BerichtenChiptuning (of motortuning) wijzigt het vermogen zoals vermeld op je COC/gelijkvormigheidsattest. Alvorens je een wijziging aanbrengt dient hij die deze wijziging doorvoert een machtiging aan de constructeur of zijn mandataris aan te vragen, aldus de wet van 15-03-1968.
De nieuwe ministriële omzendbrief van 12-03-2010 herneemt bovendien de verboden verbouwing "motortuning". (zie punt 27 onder verboden verbouwingen)
Gezien het verbod op chiptuning zullen de gevraagde machtigingen derhalve niet worden ingewilligd, of m.a.w. chiptuning uitvoeren is onwettig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk BerichtenBlijft echter de vraag, rekening houdende met de onwettigheid en het verbod, hoe specifieke bedrijven ongestraft chiptuning (of motortuning) openlijk kunnen blijven aanbieden én uitvoeren.
Comment
-
vraag is, als ik een wijziging toebreng aan een constructie van een wagen,....ben ik dan niet de constructeur van dat ding ?
MAW, hoeveel moet je wijzigen om zelf constructeur te zijn van het voertuig
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk BerichtenUitvoeren is niet strafbaar, er vervolgens mee deelnemen aan het verkeer op de openbare weg wel. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de klant. Zij mogen dat aanbieden en uitvoeren, en de klant mag er vervolgens mee op privéterrein (circuit,...) rijden.
WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)
2) Degene die de chiptuning plaatst is medeplichtig, dus strafbaar, omdat zonder zijn hulp of bijstand de inbreuk niet mogelijk zou zijn.
3) De klant (of eigenaar voertuig) mag niet meer op de openbare weg met het gewijzigde voertuig.
Comment
Comment