Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De gevaren van aftermarket aanpassingen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
    ik zie nergens een zinnig argument dat astratjoeningjongetje weet waar hij mee bezig is. het is niet omdat hij zich de betere tjoener acht, dat hij dat ook is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
      Als ik me niet vergis is er zoiets als contractuele aansprakelijkheid ?
      Idd.

Stel: je wagen is op onderhoud geweest bij de garage, de garagist vergeet iets terug aan te koppelen waardoor je niet kan remmen en je veroorzaakt een ongeval. Dan is de garage aansprakelijk voor de schade, immers als je de wagen binnen doet bij de garage verwacht je dat ie perfekt functionerend terug buiten komt.

Natuurlijk als er allerlei lichtjes gaan branden of er zijn symptonen die aangeven dat er iets mis is, moet men maatregelen treffen om de schade te beperken (lees: stoppen, garage bellen, ...). Doet men dit niet dan is men, in mij, zelf in fout en heeft de garage slechts een gedeeltelijke of helemaal geen aansprakelijkheid.

Comment

• Verdienstelijk topic, echt waar
        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
        Bestelt
        1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
          Wauw, een intelligent iemand op dit forum. Fantastisch.

Spijtig genoeg zal je van de meesten hier niet veel steun moeten verwachten.
          Van mij wel !!

't Is goed dat 't 'es letterlijk neergeschreven wordt, want alhoewel het wel geweten is, wordt er vaak lichtzinnig mee omgesprongen.

Ik *probeer* ook zo goed mogelijk rekening te houden met beide visies, namelijk die van de autoliefhebber, én die van de veiligheid. Niet altijd makkelijk. Daarom probeer ik ook, indien mogelijk, te wijzen op de gevaren van b.v. "chiptuning zonder meer" (verzekering, andere technische aanpassingen), en ook raad te geven die vérder gaat dan énkel maar de wijzigingen aan het voertuig zelf.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
            checken bij gTa, maar ik denk dat het wel mag
            295 breed achteraan op een Z3 ? Ik dacht het niet. Dat ding is door BMW goedgekeurd tot 245/40ZR17. Daar eindigt het.

De TÃœV heeft wel goedkeuringsattesten voor b.v. 9,5Jx19" met banden 265/30R19.

295 lijkt me way too wide...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
              ken je ook de styling-nummertjes?
              Wie wél?

Bij mij is 't altijd google -> Felgenkatalog -> treffer van auto-treff aanklikken -> velg zoeken.

Ik ken er ook wel wat uit 't hoofd, maar dat vervaagt...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                ok, nog nooit eens op een rechtzitting geweest waarvan de bestuurder de keuze had gemaakt en een ongeval veroorzaakte met blijvend letsel die kerel is voor zijn hele leven geruineerd en kan werken voor iemand anders
                Ik ken zo geen énkel geval persoonlijk, wel twee gevallen waar dat wél zo is maar dan eentje naar aanleiding van het rijden zonder rijbewijs (naar meermaals veroordeeld te zijn voor zware verkeersinbreuken en dronken rijden), en eentje in verband met het rijden onder invloed van verdovende middelen.

Ik heb een beetje de inrdruk dat je tegen veranderingen tout-court bent, maar dat is ook een brug te ver. Los van het feit dat je 't jammer vindt dat bepaalde mensen "jouw werk" niet voldoende vinden en dus toch een andere velg gaan leggen ... kan je toch niet ontkennen dat quasi alle zaken die door de (Belgische of Duitse) technische wetgeving wordt toegelaten, veilig is. Mits er uiteraard zorgvuldig en verstandig mee wordt omgesprongen (wat altijd een vereiste is, ook zonder tuning), en mits de auto dan ook navenant wordt gekeurd.

Er wordt hier meermaals geïnsinueerd dat het verlagen van een auto altijd slecht is, maar dat is - als je een beetje gezond verstand hebt én er een open ingesteldheid op na houdt - je reinste onzin.
                Ja, 't is juist : een kar in zo'n mate verlagen dat z'n banden quasi tegen de kassen slepen, dat 'ie bikkelhard afgeveerd en gedempt is ... het is nefast voor een goeie wegligging. Zo'n auto hobbelt over elke oneffenheid heen, en bochten pikken is dan geen kunde meer maar een pure gok.
                Anderzijds : er zijn veel aftermarket ophangingskits of -onderdelen te vinden die legaal, gekeurd, en op technisch volledig aanvaardbare manier kunnen gemonteerd en gereden worden. En ja : in een aantal gevallen kan dat een verhoging van de veiligheid betekenen.

Een eenvoudig voorbeeld : een basis Volkswagen Polo 1.2 op z'n hypersmalle Economy-bandjes die rond z'n 13"-velgjes (denk ik, 't kan ook 14" zijn) liggen, en dan nog die veel te slappe comfortophanging voor in 't stad ... zelfs als je NOOIT in strijd met wet, hoffelijkheidsregels en het gezond verstand rijdt, is er voor die auto een hele hoop verbetering mogelijk.

Maar, dat is waar : behoudens in uitzonderlijke gevallen kan je maar van verbetering spreken als je (ongeveer) binnen de grenzen blijft die door de constructeur van de auto zijn opgegeven.

Ik denk dat 't gewoon zaak is om, net zoals met al het andere in ons leven, een gewoon gezonde, open ingesteldheid aan te houden. Enkelingen hier vinden een topic zoals dit hier uiteraard dé gedroomde gelegenheid om te lachen met o.a. het van buiten kennen van nummertjes of namen van velgen, of met iedereen die nog maar een vinger durft uitsteken naar z'n kar op zo'n manier dat 'ie niet meer "legaal" is ... maar elke vorm van extremisme, dus ook de hier soms geëtaleerde extreme legaliteitszucht, is, laat ons eerlijk zijn, een even belachelijke houding als zij die beweren dat een auto die op enkele cm van de grond hangt en met z'n middenpot tegen vanalles aanschuurt, en banden steken heeft op véél te brede velgen, "veiliger" zou zijn dan een standaard model.

Net zoals het goed is dat iemand hier af en toe 'es, zoals x-jefke-x, komt melden dat we toch af en toe beter 'es ons verstand gebruiken, is het ook voor gelijk welke hardliner goed en gezond om een beetje consequent te zijn, en de nonchalance die zij zelf zéér zeker in andere facetten van hun leven kennen, bij het uiten van bepaalde meningen hier een beetje als relativeringsgrond zien.

Zoals 'k al honderden keren gezegd heb : in plaats van iets dat onveilig of illegaal is, weg te lachen of af te breken of wat dan ook ... is het duizend keer efficiënter om de persoon die "verkeerd" bezig is, bij te staan met nuttige tips, verstaanbaar vertaalde technische feiten of theorieën ... in plaats dan met retorische vragen te strooien of (gesterkt door een al dan niet hoger intellect, vaardiger tong of betere feitenkennis) rond de "zondaar" heen te dansen.

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. En vooral : iemand met geen of weinig kennis of intellect, die z'n best doet om bij te dragen of te leren, is naar mijn mening een veel interessanter en nuttiger persoon (en 'ie zal het aan de meet ook verder hebben gebracht) dan iemand met veel intellect of kennis, maar die te lui is of zichzelf te goed voelt om anderen te helpen en zich dan maar onledig houdt met 't wat uitlachen van die eerste persoon.

Last edited by ; 06/02/2007, 16:04.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                  Dat van die tuning ben ik nog niet zo zeker van, een wagen die niet gehomoligeerd,en geen geldende attesten kan voorleggen, mag zich in geen geval op de openbare weg begeven . Doet i dat wel is hij al dik in de fout.
                  Kan dan ook ten allertijde( mijn inziens )aansprakkelijk gesteld worden, voor een ongeval zelfs al is hij niet in de fout, HIJ MAG GEWOON DE RIJWEG NIET OP !!! en iets wat ni op de weg is, kunt ge niet aanrijden.
                  Is al een onderwerp waar veel over gediscuteerd is en een discutie zal blijven.
                  Dat kan wel zijn, maar toch is jouw stelling niet correct.

Zoals al een paar keer aangehaald, kan de maatschappij slechts dekking weigeren als het niet voldoen aan de technische wetgeving in oorzakelijk verband staat met het de schade. Het feit "dat hij de weg niet op mag", is nooit een reden geweest om onmiddellijk aansprakelijk gesteld te worden voor een ongeval, en zal dat ook nooit worden.

Ook een rechter zal zich niet laten leiden door de publieke opinie, en de bestuurder van een getunede auto die niet was gekeurd, aansprakelijk stellen voor een ongeval, als het feit dat de wagen was getuned helemaal niks te zien heeft met het ongeval. Immers, in hoger beroep zal een béétje adcocaat brandhout maken van die beslissing, en rechters zien hun vonnissen of arresten niet graag herroepen door de beroepsrechter.

Tegen tuning zijn is een recht, willen waarschuwen voor gevaren ervan is een deugd ... maar we moeten wél de correcte feiten onder ogen blijven houden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    295 breed achteraan op een Z3 ? Ik dacht het niet. Dat ding is door BMW goedgekeurd tot 245/40ZR17. Daar eindigt het.

er steken velgen onder van 11J achteraan

en voor de rest...mijn schroefkit heeft alle nodige attesten en is geplaatst door een ervaren vakman, net zoals mijn adaptors en mijn velgen....ik laat die adaptors enzo er altijd opzetten door mijn bandencentrale...dit om zeker te zijn dat het goed gedaan is (en ook voor het gemak natuurlijk )

2 tot 3 keer per jaar (voor de winter en de keuring (hoger zetten) en na de winter (terug omlaag zetten)) wordt heel de schroefkit uit elkaar gehaald, grondig nagekeken, elk onderdeel wordt dan proper gemaakt en ingevet waar nodig...wie doet dit met de ophanging van zijn originele wagen?
                    Last edited by ; 06/02/2007, 17:23.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                      er steken velgen onder van 11J achteraan
                      Dat verhindert niet dat 't zeker in België niet toegestaan is, en je mag er donder op zeggen dat die auto slechter rijdt dan eentje op velgen en banden die door de TÜV wel zijn toegestaan.

Met andere woorden : pure show, less go.

Jullie keuze, niet de mijne.

Comment

• Wat vinden jullie van de 9cm regel op de keuring? En waarom is er geen TüV keuring zoals in Duitsland?
                        Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Dat verhindert niet dat 't zeker in België niet toegestaan is, en je mag er donder op zeggen dat die auto slechter rijdt dan eentje op velgen en banden die door de TÜV wel zijn toegestaan.

Met andere woorden : pure show, less go.

Jullie keuze, niet de mijne.
                          zo'n velgen dienen voor de 'show' e
                          je koopt geen velgen van 6000 euro om ermee over de baan te gaan scheuren e

hier nog een fotoke van mijn simpele velgen en zoals ge ziet zijn de banden dik genoeg die er op liggen zie het ni zitten om met ne 35 hoog ofzo rond te rijden...is ni te doen als dagelijkse wagen, 1 voor het comfort en 2 om geen schade te hebben

+ de banden achteraan liggen maar een beetje getrokken dus dat kan totaal geen kwaad...bij sommige is het echt wel overdreven, maar dat zijn meestal wagens die alleen maar op zondag buiten komen in de zomer

en voor als er mensen zich afvragen wat die witte lijn is achteraan op den band, dat is krijt had adaptors van 2cm laten steken en ben toen een testritje gaan doen, maar de banden raakten dan in de kassen
                          Last edited by ; 06/02/2007, 17:49.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                            Wat vinden jullie van de 9cm regel op de keuring? En waarom is er geen TüV keuring zoals in Duitsland?
                            9cm is toch "laag" genoeg...
                            Anders kan je ook niet meer normaal over andere obstakels...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              het kan gerust lager om nog goe te kunnen rijden hoor..ik lig nu in 'wintertoestand' op een 6cm met laagste punt en ik rijdt gewoon op de drempels zoals elke andere wagen...

veel hangt ervan af of je laag ligt met je originele bumpers of met ply-bumpers..mijn vorige wagen lag hoger maar had een poly-voorbumper waarbij het laagste punt van de bumper vrij ver van de wielen stond..ik had daarmee meer problemen op drempels dan met mijn huidige wagen die in de zomer 3-4cm van de grond hangt met laagste punt

in principe mogen je bumpers OP de grond hangen..zolang er 9cm bodemvrijheid is onder de wagen, is dit toegestaan..
                              je laat dan eerst de wagen keuren met de originele bumpers, daarna kom je terug met je poly bumpers die tot tegen de grond liggen om deze dan te laten keuren waar ze de uitstoot controleren. daarna rijd je achteruit terug buiten en ga je betalen => perfect legaal

Comment

tging over een Z3 Coupé, ik weet niet of er enig verschil is

Comment

• oeps verkeerde my mistake.
                                  Last edited by ; 08/02/2007, 08:44.

Comment

• Veel mensen beseffes de invloed niet die aanpassingen hebben op de wagen. Een verlaging bv, is negatief voor de crashveiligheid.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                      idd
                                      ik *slaag* nu al overal tegen met men onderkant. verschillende parkings in aalst zijn een ramp voor mij
                                      en dan is er niets verlaagd aan men wagen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                        verschillende parkings in aalst zijn een ramp voor mij
                                        .
                                        Dat ligt aan die parkings in Aalst. Slecht gelegd he. Wedden dat de parkings in Dendermonde veel beter zijn ?

*loopt weg*

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie Bekijk Berichten
                                          Dat ligt aan die parkings in Aalst. Slecht gelegd he. Wedden dat de parkings in Dendermonde veel beter zijn ?

*loopt weg*

gij durft!

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Working...
                                          X