Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik zie nergens een zinnig argument dat astratjoeningjongetje weet waar hij mee bezig is. het is niet omdat hij zich de betere tjoener acht, dat hij dat ook is.
Als ik me niet vergis is er zoiets als contractuele aansprakelijkheid ?
Idd.
Stel: je wagen is op onderhoud geweest bij de garage, de garagist vergeet iets terug aan te koppelen waardoor je niet kan remmen en je veroorzaakt een ongeval. Dan is de garage aansprakelijk voor de schade, immers als je de wagen binnen doet bij de garage verwacht je dat ie perfekt functionerend terug buiten komt.
Natuurlijk als er allerlei lichtjes gaan branden of er zijn symptonen die aangeven dat er iets mis is, moet men maatregelen treffen om de schade te beperken (lees: stoppen, garage bellen, ...). Doet men dit niet dan is men, in mij, zelf in fout en heeft de garage slechts een gedeeltelijke of helemaal geen aansprakelijkheid.
ok, nog nooit eens op een rechtzitting geweest waarvan de bestuurder de keuze had gemaakt en een ongeval veroorzaakte met blijvend letsel die kerel is voor zijn hele leven geruineerd en kan werken voor iemand anders
Ik heb een beetje de inrdruk dat je tegen veranderingen tout-court bent, maar dat is ook een brug te ver. Los van het feit dat je 't jammer vindt dat bepaalde mensen "jouw werk" niet voldoende vinden en dus toch een andere velg gaan leggen ... kan je toch niet ontkennen dat quasi alle zaken die door de (Belgische of Duitse) technische wetgeving wordt toegelaten, veilig is. Mits er uiteraard zorgvuldig en verstandig mee wordt omgesprongen (wat altijd een vereiste is, ook zonder tuning), en mits de auto dan ook navenant wordt gekeurd.
Een eenvoudig voorbeeld : een basis Volkswagen Polo 1.2 op z'n hypersmalle Economy-bandjes die rond z'n 13"-velgjes (denk ik, 't kan ook 14" zijn) liggen, en dan nog die veel te slappe comfortophanging voor in 't stad ... zelfs als je NOOIT in strijd met wet, hoffelijkheidsregels en het gezond verstand rijdt, is er voor die auto een hele hoop verbetering mogelijk.
Maar, dat is waar : behoudens in uitzonderlijke gevallen kan je maar van verbetering spreken als je (ongeveer) binnen de grenzen blijft die door de constructeur van de auto zijn opgegeven.
Zoals 'k al honderden keren gezegd heb : in plaats van iets dat onveilig of illegaal is, weg te lachen of af te breken of wat dan ook ... is het duizend keer efficiënter om de persoon die "verkeerd" bezig is, bij te staan met nuttige tips, verstaanbaar vertaalde technische feiten of theorieën ... in plaats dan met retorische vragen te strooien of (gesterkt door een al dan niet hoger intellect, vaardiger tong of betere feitenkennis) rond de "zondaar" heen te dansen.
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. En vooral : iemand met geen of weinig kennis of intellect, die z'n best doet om bij te dragen of te leren, is naar mijn mening een veel interessanter en nuttiger persoon (en 'ie zal het aan de meet ook verder hebben gebracht) dan iemand met veel intellect of kennis, maar die te lui is of zichzelf te goed voelt om anderen te helpen en zich dan maar onledig houdt met 't wat uitlachen van die eerste persoon.
Dat van die tuning ben ik nog niet zo zeker van, een wagen die niet gehomoligeerd,en geen geldende attesten kan voorleggen, mag zich in geen geval op de openbare weg begeven . Doet i dat wel is hij al dik in de fout.
Kan dan ook ten allertijde( mijn inziens )aansprakkelijk gesteld worden, voor een ongeval zelfs al is hij niet in de fout, HIJ MAG GEWOON DE RIJWEG NIET OP !!! en iets wat ni op de weg is, kunt ge niet aanrijden.
Is al een onderwerp waar veel over gediscuteerd is en een discutie zal blijven.
Dat kan wel zijn, maar toch is jouw stelling niet correct.
Zoals al een paar keer aangehaald, kan de maatschappij slechts dekking weigeren als het niet voldoen aan de technische wetgeving in oorzakelijk verband staat met het de schade. Het feit "dat hij de weg niet op mag", is nooit een reden geweest om onmiddellijk aansprakelijk gesteld te worden voor een ongeval, en zal dat ook nooit worden.
295 breed achteraan op een Z3 ? Ik dacht het niet. Dat ding is door BMW goedgekeurd tot 245/40ZR17. Daar eindigt het.
De TÃœV heeft wel goedkeuringsattesten voor b.v. 9,5Jx19" met banden 265/30R19.
295 lijkt me way too wide...
er steken velgen onder van 11J achteraan
en voor de rest...mijn schroefkit heeft alle nodige attesten en is geplaatst door een ervaren vakman, net zoals mijn adaptors en mijn velgen....ik laat die adaptors enzo er altijd opzetten door mijn bandencentrale...dit om zeker te zijn dat het goed gedaan is (en ook voor het gemak natuurlijk )
2 tot 3 keer per jaar (voor de winter en de keuring (hoger zetten) en na de winter (terug omlaag zetten)) wordt heel de schroefkit uit elkaar gehaald, grondig nagekeken, elk onderdeel wordt dan proper gemaakt en ingevet waar nodig...wie doet dit met de ophanging van zijn originele wagen?
Dat verhindert niet dat 't zeker in België niet toegestaan is, en je mag er donder op zeggen dat die auto slechter rijdt dan eentje op velgen en banden die door de TÜV wel zijn toegestaan.
Dat verhindert niet dat 't zeker in België niet toegestaan is, en je mag er donder op zeggen dat die auto slechter rijdt dan eentje op velgen en banden die door de TÜV wel zijn toegestaan.
Met andere woorden : pure show, less go.
Jullie keuze, niet de mijne.
zo'n velgen dienen voor de 'show' e
je koopt geen velgen van 6000 euro om ermee over de baan te gaan scheuren e
hier nog een fotoke van mijn simpele velgen en zoals ge ziet zijn de banden dik genoeg die er op liggen zie het ni zitten om met ne 35 hoog ofzo rond te rijden...is ni te doen als dagelijkse wagen, 1 voor het comfort en 2 om geen schade te hebben
+ de banden achteraan liggen maar een beetje getrokken dus dat kan totaal geen kwaad...bij sommige is het echt wel overdreven, maar dat zijn meestal wagens die alleen maar op zondag buiten komen in de zomer
en voor als er mensen zich afvragen wat die witte lijn is achteraan op den band, dat is krijt had adaptors van 2cm laten steken en ben toen een testritje gaan doen, maar de banden raakten dan in de kassen
9cm is toch "laag" genoeg...
Anders kan je ook niet meer normaal over andere obstakels...
het kan gerust lager om nog goe te kunnen rijden hoor..ik lig nu in 'wintertoestand' op een 6cm met laagste punt en ik rijdt gewoon op de drempels zoals elke andere wagen...
veel hangt ervan af of je laag ligt met je originele bumpers of met ply-bumpers..mijn vorige wagen lag hoger maar had een poly-voorbumper waarbij het laagste punt van de bumper vrij ver van de wielen stond..ik had daarmee meer problemen op drempels dan met mijn huidige wagen die in de zomer 3-4cm van de grond hangt met laagste punt
in principe mogen je bumpers OP de grond hangen..zolang er 9cm bodemvrijheid is onder de wagen, is dit toegestaan..
je laat dan eerst de wagen keuren met de originele bumpers, daarna kom je terug met je poly bumpers die tot tegen de grond liggen om deze dan te laten keuren waar ze de uitstoot controleren. daarna rijd je achteruit terug buiten en ga je betalen => perfect legaal
Comment