Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tuning keuring = Pure geldklopperij

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tuning keuring = Pure geldklopperij

Vandaag nog eens een bewijs dat een autokeuring ivm "tuning" gewoon pure geldklopperij is.

Ik heb mijn A6 verkocht, die staat op eibach veren. Perfect gereglementeerde verlagingsveren met montage attest bij. Aangezien ik bijlange nog niet naar de controle moest had ik ook die tuning keuring niet laten doen, tot ik nu wel moest om hem door te verkopen. Had eerst geprobeerd zo gewoon door de tweedehandskeuring te geraken, maar ons ijverige gebuisde garagist zag het direct met zijn algemene autokennis (KUCH) en verwees mij door naar de tuning keuring.

Ikke naar de tuning keuring, zonder terug te laten uitlijnen, want die was uitgelijnd met de plaatsing van die vering en dat was nog niet zo lang geleden. Uitlijning was niet goed. Gvd... Oké, ik laat die wagen uitlijnen en rijd terug, uitlijning niet correct. WTF gast? Hier komt de grap van het jaar en het bewijs dat die keuring eigenlijk compleet nutteloos en achterlijk is:
    Logischerwijs had men mijn auto uitgelijnd adhv het bestand dat de wagen op een sportophanging staat, want ja, hij staat nu éénmaal
    op een sportophanging. Nope, in België is de logica dat eibach veren een uitlijning moeten krijgen gebaseerd op standaard veren!!! OH MY FUCKING GOD!

Ikke terug naar die garagist van de uitlijning. Hij had het eigenlijk moeten checken welk type mijn wagen juist is en welke uitlijning die moet krijgen met die veren, maar hij deed niet moeilijk en zette mijn wagen terug op de bank voor niks en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de wagen niet binnen de toleranties te krijgen is met die veren adhv een uitlijning gebaseerd op de normale ophanging. Het vluchtwiel van mijn linker voor is het enige dat niet binnen de toleranties viel, en 1 wiel is niet apart te verstellen bij een A6. Ofwel beide, ofwel geen.

Dus ik koop gecertificeerde veren speciaal voor dat type wagen, goedgekeurd door weet ik welke instantie in België. Ik laat die in een garage monteren men een montage attest, om dan op de tuning keuring te komen en daar een uitlijntest voorgeschoteld te krijgen er vanuit gaande dat die op standaard veren staat! LOGICA!!!! Wat is het uberhaupt het fucking nut dan dat ik die keuring laat doen????????

Die gast van de uitlijning zei ook dat hetgeen ze me hier voor afkeuren letterlijk gaat over tienden van een millimeter op 1 wiel, TIENDEN!! Achterlijke mongolen op die keuring. Men leest iets af op zijn schermke dat niet binnen de toleranties valt, maar heeft gewoon geen fucking benul wat men afleest. Kan je je nu voorstellen dat je bewust iemand afkeurt voor tienden van een millimeter op 1 wiel?

Ik ga gewoon terug de standaard veren eronder steken en gedaan. Alleen mijn vraag: men de standaard veren er terug onder te steken kan men niet meer eisen dat ik een tuning keuring laat doen eh, of toch wel nadat men weet dat ik die verlaagd heb gehad??

Belgische keuring staat gekend als dom en niet capabel
    pijnlijk om te horen dat je uitlijning niet op basis van de nieuwe veren is. dat is een enorm probleem en je zult wel niet de enigste zijn met dat probleem.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk Berichten
      Vandaag nog eens een bewijs dat een autokeuring ivm "tuning" gewoon pure geldklopperij is.

Ik heb mijn A6 verkocht, die staat op eibach veren. Perfect gereglementeerde verlagingsveren met montage attest bij. Aangezien ik bijlange nog niet naar de controle moest had ik ook die tuning keuring niet laten doen, tot ik nu wel moest om hem door te verkopen. Had eerst geprobeerd zo gewoon door de tweedehandskeuring te geraken, maar ons ijverige gebuisde garagist zag het direct met zijn algemene autokennis (KUCH) en verwees mij door naar de tuning keuring.

Ikke naar de tuning keuring, zonder terug te laten uitlijnen, want die was uitgelijnd met de plaatsing van die vering en dat was nog niet zo lang geleden. Uitlijning was niet goed. Gvd... Oké, ik laat die wagen uitlijnen en rijd terug, uitlijning niet correct. WTF gast? Hier komt de grap van het jaar en het bewijs dat die keuring eigenlijk compleet nutteloos en achterlijk is:
      Logischerwijs had men mijn auto uitgelijnd adhv het bestand dat de wagen op een sportophanging staat, want ja, hij staat nu éénmaal
      op een sportophanging. Nope, in België is de logica dat eibach veren een uitlijning moeten krijgen gebaseerd op standaard veren!!! OH MY FUCKING GOD!

Ikke terug naar die garagist van de uitlijning. Hij had het eigenlijk moeten checken welk type mijn wagen juist is en welke uitlijning die moet krijgen met die veren, maar hij deed niet moeilijk en zette mijn wagen terug op de bank voor niks en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de wagen niet binnen de toleranties te krijgen is met die veren adhv een uitlijning gebaseerd op de normale ophanging. Het vluchtwiel van mijn linker voor is het enige dat niet binnen de toleranties viel, en 1 wiel is niet apart te verstellen bij een A6. Ofwel beide, ofwel geen.

Dus ik koop gecertificeerde veren speciaal voor dat type wagen, goedgekeurd door weet ik welke instantie in België. Ik laat die in een garage monteren men een montage attest, om dan op de tuning keuring te komen en daar een uitlijntest voorgeschoteld te krijgen er vanuit gaande dat die op standaard veren staat! LOGICA!!!! Wat is het uberhaupt het fucking nut dan dat ik die keuring laat doen????????

Die gast van de uitlijning zei ook dat hetgeen ze me hier voor afkeuren letterlijk gaat over tienden van een millimeter op 1 wiel, TIENDEN!! Achterlijke mongolen op die keuring. Men leest iets af op zijn schermke dat niet binnen de toleranties valt, maar heeft gewoon geen fucking benul wat men afleest. Kan je je nu voorstellen dat je bewust iemand afkeurt voor tienden van een millimeter op 1 wiel?

Ik ga gewoon terug de standaard veren eronder steken en gedaan. Alleen mijn vraag: men de standaard veren er terug onder te steken kan men niet meer eisen dat ik een tuning keuring laat doen eh, of toch wel nadat men weet dat ik die verlaagd heb gehad??
      Jij had de tuning-keuring niet laten doen.
      Jij gaat naar de keuring zonder uitlijnen.
      De garagist had dat moeten checken.

Maar uiteindelijk is het allemaal de keuring die het gedaan heeft.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

lang leve regelbare camberplaten van de fabriek

dacht dat je normaal ook van die bouten hebt waarmee je het camber kunt regelen

Comment

Ik heb 3 weken geleden ook zoiets meegemaakt op de keuring maar dan met een schroefset.
          Uiteindelijk terug alles origineel gestoken en ben ook terug naar die tuningkeuring moeten gaan....omdat het trg origineel was, ne hoop kiekens daar.... men voorste veerpoten lekte volgen hun, ahja ik had er een beetje wd40 op de schroefdraad gespoten om ze te kunnen verzetten!
          Alles bijeen een grapke van 375euro geweest + het verlies van men schroefset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
            pijnlijk om te horen dat je uitlijning niet op basis van de nieuwe veren is. dat is een enorm probleem en je zult wel niet de enigste zijn met dat probleem.
            Iedereen met die veren gaat gewoon afgekeurd worden nu. Compleet onlogisch dat men gaat uitlijnen op basis van gewone ophanging terwijl het eibach sportophanging is. Niemand gaat nog door die controle geraken zo.

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
            Jij had de tuning-keuring niet laten doen.
            Jij gaat naar de keuring zonder uitlijnen.
            De garagist had dat moeten checken.

Maar uiteindelijk is het allemaal de keuring die het gedaan heeft.
            Ten eerste, ik ga geen 50€ betalen voor een uitlijning als die een paar maand ervoor met de plaatsing van die veren uitgelijnd geweest is. Compleet nutteloos. De uitlijning was btw van de eerste keer op de keuring al perfect inorde, alleen ben ik hem nog is gaan laten uitlijnen omdat ik toch dacht dat op die paar maanden dan iets was misgelopen, wat totaal niet was.
            Ten 2de, ja ik probeer eerst door de keuring te geraken zonder die tuningkeuring ja. Als ik erdoor was, was ik erdoor, geld bespaard. Ziet men het, kon ik nog altijd rap die tuningkeuring gaan laten doen. Gewoon beetje logisch handelen hier.
            De garagist van de uitlijning deed gewoon het logische en lijnde de wagen uit zoals het zou moeten: adhv een sportophanging uitlijning.

Snap je commentaar hier niet goed. Doen uitschijnen of ik ben hier in de fout ofzo. lol

Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
            Ik heb 3 weken geleden ook zoiets meegemaakt op de keuring maar dan met een schroefset.
            Uiteindelijk terug alles origineel gestoken en ben ook terug naar die tuningkeuring moeten gaan....omdat het trg origineel was, ne hoop kiekens daar.... men voorste veerpoten lekte volgen hun, ahja ik had er een beetje wd40 op de schroefdraad gespoten om ze te kunnen verzetten!
            Alles bijeen een grapke van 375euro geweest + het verlies van men schroefset
            Dus ik zal ook nog is 60 zakke kunnen gaan betalen voor NOG is die tuning keuring omdat ik terug origineel rijd? Echt..... Jep mij kost alles samen ook tegen de 300€. Voor tienden van een millimeter verschil op 1 wiel.
            Last edited by Shivte; 15/06/2016, 23:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              Het probleem is dat er hier en daar een paar rotte appels de regels letterlijk volgen & misschien moeten we al blij zijn dat ze de koran nog niet gelezen hebben of ze blazen uwe auto de volgende keer op.

Comment

Uitvoeren naar nl daar keuren met veren en terug invoeren geen probleem dan.
                Ik ga het zo doen kost mij 3of4 dubbele maar geen gezeik in apenland belgistan.
                Polo 6n 1.4

Comment

Ik ga hiermee verder gaan ze. Ik heb die stationschef der ook bij geroepen en die zijne uitleg was zo nikszeggend en verwarrend, van dat dat een paar weken terug net veranderd is ofzoiets. Die gaf mij ook gelijk dat dat totaal niet logisch is, maar die mongool doet dan ook geen oog dicht ofzo terwijl die mij daar wel gelijk geeft. Zo ne rotte appel dus. Het feit dat ik uitgelijnd wordt op basis van een standaard ophanging is gewoon compleet achterlijk. Compleet compleet achterlijk en onlogisch. Die veren zijn gehomologeerd voor dit type wagen, maar ik moet ze er wel vanonder halen voor door de keuring te geraken ofwa? Nah, hier klopt iet fameus ni. Welke instantie overziet heel dit gebeuren eigenlijk?

Op de manier dat men nu sinds enkele wegen dan zogezegd de wielgeometrie gaat keuren, gaat letterlijk niemand der nog door geraken.

Comment

Niet dat ik een kenner ben, maar ik wil toch even reageren.

Je praat over een "sportophanging" uitlijning. Wat heeft je garagist dan genomen als uitgangspunt? De specs van een S-Line? Of die van een S/RS?
                    Want het is niet dat hij zomaar even een Eibach sportophanging kan selecteren in het systeem hé. En dan is hij wel in de fout gegaan.

Als het gaat om een gewone Audi A6 (en dat lijkt zo te zijn uit je eerste post) dan had hij de wagen ook moeten uitlijnen aan de hand van die parameters.
                    Dat doet de keuring dus inderdaad ook, en dat is vrij normaal.

Comment

Ooit afgekeurd aangezien de wagen te veel uitstootte (diesel). 2 Dagen later teruggekeerd en was geslaagd. Moet er wel bij vertellen dat ik toen veel toeren gemaakt had.
                      Dus al die giftige stoffen de lucht in geblazen en dan daarna een groene kaart. Dit houdt toch gene steek?

Vraag me soms af of we zoveel tax betalen omdat ze hun schulden bij de ECB niet meer de baas kunnen. En ons maar dom houden.
                      Mochten we meer haar op de tanden hebben en samenspannen, we zouden de elite terug de baas kunnen.

Comment

De garagist heeft als uitgangspunt Sline sportophanging genomen, en dan valt hij perfect binnen de waarden.
                        Als hij zoals vandaag uitgaat van een standaard ophanging, dan lukt het niet om de wagen binnen die waarden te krijgen.

Waar ik die veren heb laten steken heeft btw ook gewoon uitgelijnd op een sline sportophanging, want toen ik na afgekeurd te zijn geweest terug liet uitlijnen heeft die uitlijning praktisch niks aangepast, wat dus hoogstwaarschijnlijk wil zeggen dat de vorige garagist juist hetzelfde uitgelijnd heeft. En die mannen doen letterlijk niks anders dan verlagingen enz dus het zou maar straf zijn dat die dat ook elke keer verkeerd zouden uitlijnen dan.

Het is gewoon niet logisch hé. Je gaat mijn wagen niet uitlijnen alsof hij op standaard veren staat terwijl het sport veren zijn he, allé ja...
                        Op dat goca attest staat als verklaring van de fabrikant dat de wielgeometrie hetzelfde is als het origineel, maar op dat goca attest staat gewoonweg audi A6, niet welke uitvoering. Het is volgens mij maar logisch als je eibach sportveren steekt, dat je dan uitlijnd naar een audi sline sportophanging en niet naar een standaard ophanging.

Heb ondertussen uitgebreide email gestuurd naar goca zelf, die volgens mij heel het keuringsgedoe overzien. Ik koop speciaal gekeurde verlagingsveren met goca certificaat en montage attest etc, dus ik verwacht ook gewoon zonder problemen door de keuring te geraken.

Comment

Ik snap je redenering, maar het uitgangspunt is in deze duidelijk een standaard Audi A6 en geen Audi A6 S-line.
                          En je dient binnen de toleranties van je originele ophanging te vallen met je verlaging.
                          Naar het rijden toe zal een uitlijning naar S-Line specs ongetwijfeld beter zijn, maar het referentiepunt op papier is zonder meer de gewone ophanging. Dat die van de keuring op zijn strepen staat is dan wel vervelend voor je, maar hij heeft het op zich bij het rechte eind.

Comment

Keurder heeft gewoon gelijk. Je hebt een gewone A6 dus je ophanging dient binnen de toleranties te vallen van de gewone A6.
                            Eibach veren plaatsen maakt van je gewone A6 geen A6 S-line, zo simpel is het.

U heeft zich aangeboden met een wagen die niet in orde is volgens zijn standaardwaarden, het al dan niet bedenkelijke verstandelijke niveau van de keurder heeft hier geen invloed op.
                            Maak je wagen in orde binnen de toleranties en je komt er probleemloos door.
                            2014 F11 BMW 520dA Touring

Comment

Net wat ik zeg dus, alleen... als het effectief niet doenbaar is om binnen de standaardwaarden te vallen wat dan? Hoe krijgen die veren dan een BE goedkeuring? Zou dan in principe ook niet mogen.

Je hebt toch de juiste veren hé Shivte? Want je hebt vaak verschillende versies voor hetzelfde automodel.

Comment

Je denkt toch niet dat de overheidsinstantie verantwoordelijk voord de attesten effectief de veren onder elke type wagen monteren en dan keuren vooraleer ze een BE goedkeuring krijgen?
                                Die veren hebben een goedkeuring gekregen omdat de veren van een gekende goede en veilige kwaliteit zijn en volgens de fabrikant correct te plaatsen zijn binnen de toleranties. Het is dus aan de fabrikant en de plaatser om deze zo onder de wagen te krijgen dat deze voldoet aan de waarden die de autoconstructeur heeft voorzien voor dat type wagen.
                                Indien dit niet lukt moeten de fabrikant van de veren en/of de plaatser hun verantwoordelijk nemen en een oplossing voorzien zodat de wagen door de keuring geraakt met de toleranties die voorzien zijn.
                                Het enige wat de keuring in dit verhaal doet is meten en verifiëren en als het rood lichtje gaat branden op hun computer is het afgekeurd.
                                2014 F11 BMW 520dA Touring

Comment

maar die mongool doet dan ook geen oog dicht ofzo
                                  De enige 'mongool' zeit gij. Die mens doet gewoon zijn job. Niet goed uitgelijnd is niet goed uitgelijnd, punt. Of dat nu tienden zijn of niet slecht is slecht.

Moet die iemand die met zogoed als kale banden er dan ook doorlaten want aja das ook maar een mm'ke te weinig rubber en die 'mongool' op de keuring laat mij er niet door!

Ik heb al 4x auto's gehad met verlaging en gewoon nooit problemen gehad leg geometrie keuring. Ofwel heb ik chanse gehad dat ik geen mongool had die mijn auto keurde.
                                  2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Laat die verlaging door de garagist steken, en laat hem ermee naar de keuring gaan. Geen probleem toch, en weg frustraties.
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

er zijn hier een paar stukjes waar ik vragen bij heb:

allereerst, die eibach veren, zijn dat verlagingsveren voor een gewone A4 of zijn dat vervangingsveren voor een S-line? het kan dus wel zijn dat die veren goedgekeurd zijn voor een audi A4 Sline en dat je die ook wel 'kan' steken op een gewone A4 (waarbij je die gewone A4 dan ook volgens de sportophanging van de Sline moet afregelen).
                                      echter de keuring heeft bepaalde waardes van UW auto op de computer staan en daar moet UW auto aan voldoen. het is niet omdat je veren van een Sline steekt, dat je dan ook ineens de specs van de Sline moet hanteren.

kijk eens goed naar dat attest van die veren of op de aankoop factuur, welke veren je precies hebt.

voorbeeld: ik heb een diesel auto. mijn voorveren zijn 12.5mm dikke spiralen omdat de dieselmotor een pak zwaarder is. de benzine versie van mijn auto heeft 12mm vooraan (is stukje lichter). op originele veren hangen beide autos op 14cm hoog.
                                      ik koop gekeurde verlangingsveren van -4cm voor mijn diesel en ik monteer die. de auto komt op 10cm en ik geraak ermee door de keuring.
                                      nu, als ik standaard benzineveren op mijn diesel zou steken, dan staat die niet op 14cm hoog, maar ineens 12.5-13cm. omdat die veren moeite hebben met het hogere gewicht van mijn dieselmotor
                                      als ik nu goedgekeurde verlagingsveren -4cm VOOR EEN BENZINE model zou kopen en die op een diesel monteer. Dan zal mijn auto geen 4cm zakken, maar dik 7-8cm. dan kan ik ook gaan zagen dat ze mij op de keuring afkeuren omdat ik lager dan 10cm hang, terwijl mijn 'gekeurde' veren maar 4cm zouden mogen verlagen.

het lijkt idd logisch, als je een sportophanging steekt, dat je de auto voor ideaal rijgedrag moet afregelen op sportophanging specs. echter in belgie moet je blijven voldoen aan je ORIGINELE specs. en daar zit het probleem. als het 10'den van een milllimeter scheelt, dan moet het toch passend te maken zijn zodat het wel binnen toleranties past, anders zouden die vering geen goedkeuring mogen hebben, of verkoopt de fabrikant andere veren dan diegene waar hij goedkeuring voor kreeg.

TIP: ruzie maken met goca helpt NIKS. mijn auto werd ooit geweigerd op de keuring omdat de papieren verloren waren (ik had documenten van politie van 'onvrijwillig verlies van boorddocumenten'). was keuring voor oldtimer en volgens GOCA zelf (website en da madammeke aan de telefoon) hoeft een oldtimer geen GVA te hebben om te keuren. nogthans bleven ze mijn auto weigeren. die vrouw aan de telefoon zou letterlijk tegen mij: 'zeg de stationchef maar dat hij die auto moet keuren'.
                                      en de stationchef zei: 'mijn keuringstation, mijn regels, en die auto wordt hier NIET gekeurd'.

Comment

Heeft er iemand een samenvatting?

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

Working...
                                        X