Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tuning keuring = Pure geldklopperij

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
    Heeft er iemand een samenvatting?

    Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
    Meneer steekt verlagingsveren --> gaat naar keuring --> uitlijning buiten tolerantie --> afgekeurd --> veren hebben attest dus mag alles toch scheef staan? --> keuring zegt neen --> meneer vindt dat keurder een mongool is
    2014 F11 BMW 520dA Touring

    Comment


    • #22
      Been there, done that.
      Tot 3x toe mogen terug gaan naar de keuring en de bandencentrale.
      Uiteindelijk er wel doorgeraakt.
      Keurder doet gewoon zijn werk.
      Ok, frustrerend en duur, maar weinig aan te doen.
      Ik heb sindsdien besloten jaarlijks te wisselen.

      Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door gunther Bekijk Berichten
        Je denkt toch niet dat de overheidsinstantie verantwoordelijk voord de attesten effectief de veren onder elke type wagen monteren en dan keuren vooraleer ze een BE goedkeuring krijgen?
        Die veren hebben een goedkeuring gekregen omdat de veren van een gekende goede en veilige kwaliteit zijn en volgens de fabrikant correct te plaatsen zijn binnen de toleranties. Het is dus aan de fabrikant en de plaatser om deze zo onder de wagen te krijgen dat deze voldoet aan de waarden die de autoconstructeur heeft voorzien voor dat type wagen.
        Indien dit niet lukt moeten de fabrikant van de veren en/of de plaatser hun verantwoordelijk nemen en een oplossing voorzien zodat de wagen door de keuring geraakt met de toleranties die voorzien zijn.
        Het enige wat de keuring in dit verhaal doet is meten en verifiëren en als het rood lichtje gaat branden op hun computer is het afgekeurd.
        Natuurlijk gaan ze verder op de gegevens die ze krijgen van de producent, maar dan moeten ze idd correct zijn.
        De plaatser is de persoon die het in mijn ogen dient op te lossen.

        Comment


        • #24
          camberbouten steken



          voor een audi moeten ze dat zeker hebben

          anders eens de mensen van KeanSuspension contacteren. Die kennen de wetgeving beter dan de keuring zelf en dus gaan die u perfect verder helpen.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
            Heeft er iemand een samenvatting?

            Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
            TS zoekt schuldige maar moet in spiegel kijken
            sigpic

            http://www.streamlinecarcare.be

            lakbehandelingen voor voertuigen

            MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk Berichten
              Vandaag nog eens een bewijs dat een autokeuring ivm "tuning" gewoon pure geldklopperij is.


              Ik heb mijn A6 verkocht, die staat op eibach veren. Perfect gereglementeerde verlagingsveren met montage attest bij. Aangezien ik bijlange nog niet naar de controle moest had ik ook die tuning keuring niet laten doen, tot ik nu wel moest om hem door te verkopen. Had eerst geprobeerd zo gewoon door de tweedehandskeuring te geraken, maar ons ijverige gebuisde garagist zag het direct met zijn algemene autokennis (KUCH) en verwees mij door naar de tuning keuring.


              Ikke naar de tuning keuring, zonder terug te laten uitlijnen, want die was uitgelijnd met de plaatsing van die vering en dat was nog niet zo lang geleden. Uitlijning was niet goed. Gvd... Oké, ik laat die wagen uitlijnen en rijd terug, uitlijning niet correct. WTF gast? Hier komt de grap van het jaar en het bewijs dat die keuring eigenlijk compleet nutteloos en achterlijk is:
              Logischerwijs had men mijn auto uitgelijnd adhv het bestand dat de wagen op een sportophanging staat, want ja, hij staat nu éénmaal
              op een sportophanging. Nope, in België is de logica dat eibach veren een uitlijning moeten krijgen gebaseerd op standaard veren!!! OH MY FUCKING GOD!


              Ikke terug naar die garagist van de uitlijning. Hij had het eigenlijk moeten checken welk type mijn wagen juist is en welke uitlijning die moet krijgen met die veren, maar hij deed niet moeilijk en zette mijn wagen terug op de bank voor niks en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de wagen niet binnen de toleranties te krijgen is met die veren adhv een uitlijning gebaseerd op de normale ophanging. Het vluchtwiel van mijn linker voor is het enige dat niet binnen de toleranties viel, en 1 wiel is niet apart te verstellen bij een A6. Ofwel beide, ofwel geen.

              Dus ik koop gecertificeerde veren speciaal voor dat type wagen, goedgekeurd door weet ik welke instantie in België. Ik laat die in een garage monteren men een montage attest, om dan op de tuning keuring te komen en daar een uitlijntest voorgeschoteld te krijgen er vanuit gaande dat die op standaard veren staat! LOGICA!!!! Wat is het uberhaupt het fucking nut dan dat ik die keuring laat doen????????

              Die gast van de uitlijning zei ook dat hetgeen ze me hier voor afkeuren letterlijk gaat over tienden van een millimeter op 1 wiel, TIENDEN!! Achterlijke mongolen op die keuring. Men leest iets af op zijn schermke dat niet binnen de toleranties valt, maar heeft gewoon geen fucking benul wat men afleest. Kan je je nu voorstellen dat je bewust iemand afkeurt voor tienden van een millimeter op 1 wiel?

              Ik ga gewoon terug de standaard veren eronder steken en gedaan. Alleen mijn vraag: men de standaard veren er terug onder te steken kan men niet meer eisen dat ik een tuning keuring laat doen eh, of toch wel nadat men weet dat ik die verlaagd heb gehad??
              Vluchtwiel?

              De wagen moet voldoen aan de typegoedkeuring die bij JOUW wagen hoort, niet een andere wagen met fabrieks-af sportophanging. Is zo duidelijk als wat. De keuring geeft nog extra tolerantie bovenop de toegestane wettelijke afwijkingen, je wiel stond wel wat meer dan enkele tienden mis...

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                anders eens de mensen van KeanSuspension contacteren. Die kennen de wetgeving beter dan de keuring zelf
                Da's het minste dat je mag verwachten van een verkoper / plaatser van airride ...

                Comment


                • #28
                  Contact opgenomen met goca en de directie die de keuringcentra overzien en uiteindelijk mijn gelijk gekregen. Vandaag kostenloos mijn groene kaart mogen gaan halen + een vergoeding van de onnodige kosten die ik heb gedaan. Dat is dus een uitlijning + een herkeuring. Ik stond ook al op het punt om Audi zelf erbij te halen tot ik telefoon kreeg dat alles ok was en de keuring mij er moest door laten zoals de wagen nu staat op de veren.

                  Ik koop gecertificeerde veren voor absoluut geen problemen te hebben op de keuring, dus ik verwacht dan ook gewoon door de keuring te geraken met die veren. Die A6 is praktisch splinternieuw en ongevalvrij. Die rolt dus gewoon zo van de assemblage band bij audi, in een staat dat ik die wagen niet uitgelijnd krijg binnen de toleranties van de keuring, terwijl ik wel een attest heb waar audi zegt dat die veren geschikt zijn voor dat specifiek type. Of ze het nu begrepen hebben op de keuring en ze een verandering gaan doorvoeren, dat zullen degéne na mij nagenoeg snel merken. In ieder geval is het gewoon te belachelijk voor woorden om een wagen uit te lijnen alsof hij op standaard veren terwijl hij helemaal niet op standaard veren staat. Dat der hier dan nog zijn die zo'n stelling verdedigen, dat slaagt echt alles. rofl

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                    Da's het minste dat je mag verwachten van een verkoper / plaatser van airride ...
                    grapjas

                    die hadden de TS gewoon kunnen vertellen wat hij nu ook al weet: als de auto het niet toelaat de camberwaardes in te stellen, dan kan de keuring daar in principe niet over vallen. Wielvlucht en geleiding kan men wel instellen dus die moeten wel juist staan.
                    En kean plaatst wel veel meer dan airride alleen.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #30
                      Hey Shivte - goed voor u om tegen te werken, ik ken het gevoel. Welk station was dit precies, is waardevolle info voor de lezers.

                      Elk jaar bezoek ik een ander keuringstation en elk jaar word ik met mijn opgezette Nissan afgekeurd voor iets anders. ¨Zo is het nu eenmaal in dit land, de slimme stations kiezen iets wat inderdaad niet 100% klopt maar met een simpele oplossing. Hun slag is dan binnen, je moet nog een keer terug en weer langs de kassa gaan.

                      Comment


                      • #31
                        Elke situatie is anders dus ik weet niet wat er met uw Nissan aan de hand is, maar ik leid uit uwe uitleg af dat jij gewoon afgekeurd word op een gewone keuring. Bij mij was dat een éénmalige tuningkeuring. Vanaf ge daardoor zijt moet ge dat nooit meer terug doen. In mijn situatie was gewoon het onomkeerbare feit dat ik gecertificeerde veren had steken en daar niet mee door de keuring geraakte, terwijl dat certificaat der eigenlijk voor moet zorgen dat ik er wél zonder problemen moet door geraken. Ik had hoe dan ook gewoon gelijk. Als die attesten aangeven dat die veren voor mijn specifiek model zijn en der is niks mis met de wagen, dan moet ik gewoon door die keuring geraken. Niet tegenstaande het feit dat het gewoon te belachelijk voor woorden is dat ge mensen zou verplichten binnen de toleranties van een standaard ophanging te vallen terwijl ze een sportophanging hebben. Heeft niks meer te maken met veiligheid hier dan, want dat is gewoon niet optimaal voor de wagen en ik dacht mij te herinneren dat de keuring toch draait om wagen in optimale staat eh?

                        Het station waar ik ben geweest voor die tuning keuring is Willebroek, wat ik dus bij deze niemand aanraad.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk Berichten
                          Het station waar ik ben geweest voor die tuning keuring is Willebroek, wat ik dus bij deze niemand aanraad.
                          Dat station staat bij mij ook op het te mijden lijstje. De enige keer dat ik daar geweest ben, met een gloednieuwe wagen (herverkoop), vonden ze het nodig om de speling van de ophanging eens goed te testen door de auto niet hoog genoeg op de platen te zetten. Het was een nieuwe wagen, wat verwacht je, daar zat amper beweging op, ... nee, de auto dan nog wat lager op de brug zetten waardoor de ophanging kreunde en kraakte onder de foltering. Willebroek never again.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk Berichten
                            Contact opgenomen met goca en de directie die de keuringcentra overzien en uiteindelijk mijn gelijk gekregen. Vandaag kostenloos mijn groene kaart mogen gaan halen + een vergoeding van de onnodige kosten die ik heb gedaan. Dat is dus een uitlijning + een herkeuring. Ik stond ook al op het punt om Audi zelf erbij te halen tot ik telefoon kreeg dat alles ok was en de keuring mij er moest door laten zoals de wagen nu staat op de veren.

                            Ik koop gecertificeerde veren voor absoluut geen problemen te hebben op de keuring, dus ik verwacht dan ook gewoon door de keuring te geraken met die veren. Die A6 is praktisch splinternieuw en ongevalvrij. Die rolt dus gewoon zo van de assemblage band bij audi, in een staat dat ik die wagen niet uitgelijnd krijg binnen de toleranties van de keuring, terwijl ik wel een attest heb waar audi zegt dat die veren geschikt zijn voor dat specifiek type. Of ze het nu begrepen hebben op de keuring en ze een verandering gaan doorvoeren, dat zullen degéne na mij nagenoeg snel merken. In ieder geval is het gewoon te belachelijk voor woorden om een wagen uit te lijnen alsof hij op standaard veren terwijl hij helemaal niet op standaard veren staat. Dat der hier dan nog zijn die zo'n stelling verdedigen, dat slaagt echt alles. rofl
                            Fijn voor je dat alles in orde is, maar toch zit je ergens fout met je redenering. Ons punt was gewoon dat het plaatsen van andere vering er geen andere wagen van maakt. Dat is toch ook niet gelogen? Als je een Mini One D voorziet van verlagingsveren, dan ga je die toch ook niet uitlijnen als een Mini Cooper S? Neen, de wagen moet, MET de verlagingsveren, alsnog gewoon binnen de normen vallen die voorzien zijn voor de Mini One D. Ik denk dat zoiets toch logisch is?

                            Comment


                            • #34
                              Je doet alsof hij veren van een RS6 gebruikte.

                              Op een standaard A6 kan je kiezen voor:
                              - een verlaging van 20mm.
                              - een s-line verlaging van 30mm (daar moet je het S-line pakket dus niet voor hebben).
                              - adaptief pneumatische ophanging.

                              Krijg je een andere homologatie per gekozen optie?

                              Comment


                              • #35
                                Geen idee of die homologatie anders is, wil ik me ook niet over uitspreken. Opties af fabriek worden ook anders bekeken, hoe onozel het op zich ook is. S-Line veren af fabriek = geen probleem. Als je ze namonteerd = tuningkeuring. We weten allemaal dat het dom is, maar het is al lang zo.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                                  Geen idee of die homologatie anders is, wil ik me ook niet over uitspreken. Opties af fabriek worden ook anders bekeken, hoe onozel het op zich ook is. S-Line veren af fabriek = geen probleem. Als je ze namonteerd = tuningkeuring. We weten allemaal dat het dom is, maar het is al lang zo.
                                  Het is onnozel om dat op het niveau van de opties te gaan controleren, tenzij er effectief een andere homologatie voor is en dan kan ik ergens nog snappen waarom dit is misgelopen volgens de regels van de wet. Maar 't ging hier dus om een fout van de autokeuring.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Meestal is er een andere homologatie. Kijk ook maar dat er minstens 2 sets gegevens in de uitlijncomputer zaten: sport vs gewoon.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                      Meestal is er een andere homologatie. Kijk ook maar dat er minstens 2 sets gegevens in de uitlijncomputer zaten: sport vs gewoon.
                                      Bedoel je daarmee dan dat een versie met originele verlaagde vering een ander goedkeuringsnummer op zijn gelijkvormigheidsattest / COC heeft ?

                                      Comment


                                      • #39
                                        ja, indien de verlaging genoeg afwijkt van de normale versie en er dus andere uitlijngegevens nodig zijn.

                                        op mijn oude 156 werden beide mogelijkheden vermeld op het COC (verschillende hoogte van voertuig) en was er dus slechts 1.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                                          Fijn voor je dat alles in orde is, maar toch zit je ergens fout met je redenering. Ons punt was gewoon dat het plaatsen van andere vering er geen andere wagen van maakt. Dat is toch ook niet gelogen? Als je een Mini One D voorziet van verlagingsveren, dan ga je die toch ook niet uitlijnen als een Mini Cooper S? Neen, de wagen moet, MET de verlagingsveren, alsnog gewoon binnen de normen vallen die voorzien zijn voor de Mini One D. Ik denk dat zoiets toch logisch is?
                                          Mij maakt het niet uit hoe men mijn wagen aanziet na zo'n verlaging. Men moet ofwel een aparte uitlijning dan voorzien voor mijn type wagen met dat soort veren of men moet hem gewoon uitlijnen naar een file van audi sportveren of er gewoon voor zorgen dat ik erdoor geraak op de manier zoals ze het nu doen.


                                          Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                          Het is onnozel om dat op het niveau van de opties te gaan controleren, tenzij er effectief een andere homologatie voor is en dan kan ik ergens nog snappen waarom dit is misgelopen volgens de regels van de wet. Maar 't ging hier dus om een fout van de autokeuring.
                                          Fout van eendert wie, behalve mij in ieder geval. Men kon volgens mij ook gewoon ni anders dan mij men gelijk geven als ik daar sta met een attest waar goca én audi zelf bevestigen dat deze veren geschikt zijn voor de wagen, maar ik er dan wel niet mee door de keuring geraak... lol

                                          Interpreteren ze nu verkeerd dat audi zegt op dat attest ivm wielgeometrie "zelfde als standaard". Waarmee ze zogezegd zoude bedoelen dat hij moet uitgelijnd worden als een standaard ophanging of bedoeld audi dat nu wel degelijk zo. Dat lijkt me echt sterk dat audi gaat zeggen van die wagen uit te lijnen als standaard ophanging terwijl hij op sport veren staat. Tkan natuurlijk ook zijn dat ze zagen dat men mij daar was aan het afkeuren voor een pietluttigheid en ze mij erdoor gelaten hebben en zou het wel degelijk zo zijn dat iedereen er deftig door geraakt door hem zo uit te lijnen, maar het lijkt me toch heel sterk want het is gewoon niet logisch.

                                          Ma swat, dat ze hunne plan trekken ermee. Kheb men geld terug en kben erdoor.
                                          Last edited by Shivte; 28/06/2016, 19:25.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X