Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor tuning / aanpassingen - Seat Leon 1P 1.6TDi (stage 2 -> 3)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motor tuning / aanpassingen - Seat Leon 1P 1.6TDi (stage 2 -> 3)

Beste liefhebbers / professionals / mechaniekers,

Ik hoopte beroep te mogen doen op jullie ervaring inzake het volgende..

Volgende week staat er een stage 2 op het programma voor mijn 1.6 TDi .. Eerder heb ik reeds een stage 1 laten uitvoeren en heb ik een K&W Typhoon kit geïnstalleerd.

Na de stage 2 en met het oog op een stage 3 wou ik informeren, welke aanpassingen ik het best eerstvolgend laat uitvoeren.
    Logisch lijkt mij om tegen die tijd, een andere koppelingsset met vliegwiel te laten plaatsen (om het verschil in torque toch enigzins op te vangen) en nadien de remschijven enigzins (binnen het kader van de belgische wetgeving) te laten aanpassen, mogelijk nadien de ophanging.

Bijkomende vraag is dan ook wat er mogelijk is qua remmen. Men mag de reminrichting niet wijzigen en dus geperforeerde remschijven is 'not done'. Ik lees wel dat gegroefde schijven niet mogen, maar dat men hier soms over durft zien. Om toch keuringsgewijs in orde te zijn, leken de geventileerde remschijven zowat de enige valide optie dat meer verschil maakt dan de stock schijven, of vergis ik mij?

Suggesties of tips zijn zeker welkom!

Bedankt alvast!

Dat geperforeerde of gegroevde remschijven beter presteren dan 'normale' is... Open voor discussie.
    Je ziet het vooral omdat het er leuker uitziet.

​​​​​​Je zult beter afzijn met een agressieve remblok.. deze zal je schijven ook sneller doen slijten en dan kan je als nog kijken of er aftermarket betere schijven zijn.

Voor je stage 2 of 3 doet zou ik zeker ook eens overwegen wat je voor dat geld ook nog kan kopen.

Het zal altijd "maar"een 1.6tdi'je zijn, je auto verkopen + geld voor die stage 3 = cupra prijs?
    en als je die stage 3 1.6tdi verkoopt, verwacht niet dat je er meer voor krijgt dan een standaard 1.6tdi.

Comment

Hej, de koppeling (en boite) die je nu hebt is eentje van een 2.0TDI met standaard 110pk en 250Nm koppel. Deze 2.0 TDi's worden getuned tot 185-195pk en het koppel wordt iets of wat beperkt tot 370-380Nm. Uw koppeling kan dus zonder probleem het koppel dat bij stage 3 vrij komt verwerken. (365-370Nm)
      echter blijft het een slijtageonderdeel en hangt het ervan af in hoeverre deze "versleten" is.

Comment

Om te beginnen had ge beter een 2.0tdi gekocht en dat is een betere basis om te laten chippen, en gegroevde of geboorde schijven is allemaal foeffelaarieee, het zijn de blokken zelf dat het verschil maakt

Comment

Bedankt voor de reacties alleszins.

De informatie en opmerkingen zijn zeker terecht. Je kan uit een 1.6 blok inderdaad niet geweldig veel uit krijgen. Het budget is er niet om een andere wagen te kopen en helaas voor het totaal budget van stage 1 tot stage 3 met aanpassingen en auto verkopen, is nog steeds niet gelijk aan een cupra (mijn wagen dateert helaas van 2011). Hoedanook laat de portefeuille het momenteel nog niet toe en kan ik niet 'zomaar' een andere wagen kopen + ik kan sowieso al niet gemakkelijk afscheid nemen van mijn autootjes.

Dus was het een kwestie om mezelf een beetje beter te onderleggen aan de hand van jullie ervaring/kennis. En opties bekijken qua budget voor rijplezier (én veiligheid!).

De agressieve remblokken, zou dit dan gaan over een Ferodo blokken bv. ?

Comment

Je wilt een snellere/leukere wagen, wat ik volledig begrijp.
            ​​​​​​Maar je huidige wagen kan je beter gewoon stage 1 houden en dan sparen voor iets leukers denk ik dan.

170pk 350nm is wel vlot, maar echt snel zal het nooit worden, de auto is ook niet gemaakt om echt sportief mee te gaan rijden enz. Zal ong even snel zijn als een standaard 320d.

Voor het geld deze nog waard is kan je toch al iets leuks kopen niet? Iets ouder waarschijnlijk wel.
            Meer pk is niet altijd beter.
            Zoek iets lichter, sportiever model/uitvoering en naft als je niet al te veel km doet.

Comment

Kan mijn post hierboven niet meer bewerken..

​​​​​​Ik heb even op 2dehands site gezien en daar staan 2011 leons 1.6tdi te koop tussen €5500 en €9500 + het geld dat je kwijt bent voor stage 2 en 3.

Ik zou voor dit bedrag een Mini Cooper S, Clio 3 RS of eventueel een Abarth punto evo zoeken.
              Als het een diesel moet zijn dan een Alfa 159 2.4jtdm.

Comment

Hey Super98, bedankt voor de respons..

De Mini Cooper en Clio zijn echt te klein voor een struis iemand van 1m90, ik heb het getracht en het gaat, maar het is echt niet comfortabel. Bovendien staat men vrouw erop dat het een vijfdeurs wordt/blijft met oog op de 'uitbreiding'. Opties genoeg, maar het zal dan voor ergens in de toekomst zijn..
                Bedankt voor de raad alleszins.

Comment

Hey Super98, bedankt voor de respons..

De Mini Cooper en Clio zijn echt te klein voor een struis iemand van 1m90, ik heb het getracht en het gaat, maar het is echt niet comfortabel. Bovendien staat men vrouw erop dat het een vijfdeurs wordt/blijft met oog op de 'uitbreiding'. Opties genoeg, maar het zal dan voor ergens in de toekomst zijn..
                  Bedankt voor de raad alleszins.

Comment

Ik zou gewoon stage 1 houden, echt veel sneller gaat de wagen niet worden, prijs kwaliteit is stage 1 de beste. #euro per pk wordt heel hoog bij stage 2/3.
                    Ik weet niet wat de stage 2 hier inhoudt maar bijvoorbeeld dpf delete vind ik not done.

de 1.6TDI heeft dacht ik dezelfde grootte van remmen als deze van de 2.0 TDI met 150 pk (288mm), een upgrade zou zijn om de remmenset van een 2.0 tdi 184 pk te monteren als dit kan (312mm).
                    maar met iets betere blokken zoals EBC yellowstuff, ferodo ds2500,... (verwacht wel een gepiep bij het remmen) en goede remolie, motul rbf 660 super dot 4 of dergelijke kom je al een heel eind.

Comment

Working...
                    X