Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tuning Ford Mustang EcoBoost 2.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tuning Ford Mustang EcoBoost 2.3

    Kheb onderstaand verhaal ook doorgestuurd naar mijn tuner, maar ik dacht ik gooi het meteen even in de groep

    Een hele tijd geleden heb ik, op aanraden van een vriend, een E200 break laten chiptunen bij BR en was toen ontzettend tevreden van het resultaat. Ergens logisch aangezien dat ding maar 136pk had, en dus dichtgenepen was tot en met...

    Ondertussen rijd ik al 1.5j met een Mustang Ecoboost 2.3 van December 2016 (jammer genoeg geen V8, om fiscale redenen). Een tijd terug werd er een custom uitlaat op gemonteerd door SkyTune omdat de standaard uitlaat de auto als een grasmaaier deed klinken. Het is misschien geen V8, maar hij mag toch een beetje sportief klinken, vond ik. Ik ben heel tevreden over het geluid dat hun uitlaat produceert; het is duidelijk sportiever maar gelukkig niet storend bij cruisesnelheid. Ik merk verder niet veel beterschap wat betreft performance.

    Initieel had ik niet de intentie om iets te doen aan deze auto qua performance tuning omdat, laten we eerlijk zijn, het best een vlotte wagen is vergeleken met 95% van het Belgische wagenpark. Onlangs moest ik echter de duimen leggen tegen een BMW X3 3.0D I6 van een maat van mij (+- 250pk, maar wel wat koppel uiteraard), en dat vond ik er eigenlijk wel een beetje over

    Enerzijds heb ik mijn twijfels omdat ik in de regel wil zijn met de wetgeving, en er is eigenlijk nog altijd geen officiële manier om motortuning te kunnen doen naar ik begrijp, maar anderzijds heb ik het gevoel dat hij niet presteert zoals hij zou kunnen. Ik vraag me dan ook af of hij wel effectief het vermogen en koppel heeft dat ze opgeven, ik denk eerlijk gezegd van niet. Bovendien heb ik ook zorgen over de verzekering mocht ik ooit een ongeval veroorzaken met grote schade en er kan aangetoond worden dat de wagen gemodificeerd was. Heb hier al veel over gelezen, en ik krijg er een beetje schrik van. In principe lig ik niet zo wakker van pk's (het enige dat op papier staat en waar bvb verzekeringen naar kijken), ik denk dat vooral het koppel en de verhoudingen beter kunnen, maar de vraag is natuurlijk wat er al dan niet mag...

    Bovendien circuleren er ook wel wat horrorverhalen over EcoBoost motoren die opblazen na tunings, uiteraard wil ik dat ook vermijden.

    Ik vraag me af of er hier mensen zitten met ervaring die me iets van raad kunnen geven over de technische kant (dus specifiek voor deze motor) en de wettelijke/verzekeringstechnische kant van de zaken.
    Last edited by ; 30/03/2017, 12:24.

  • #2
    Moet hier weer een topic voor . Er bestaat een chiptuning topic .....

    Comment


    • #3
      Let op, de 2.3 uit de Mustang is niet dezelfde motor als die uit de Focus RS. Bij deze laatste zijn de internals sterker. Mustang is ook meer als een 'cruiser' opgevat en niet als hothatch.

      Turbo, compressor, intercooler zijn groter bij de RS. Heeft ook een andere cilinderkop (van Cosworth) en versterkte cilinderwanden
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door DwarFStrider Bekijk Berichten
        Kheb onderstaand verhaal ook doorgestuurd naar mijn tuner, maar ik dacht ik gooi het meteen even in de groep

        Een hele tijd geleden heb ik, op aanraden van een vriend, een E200 break laten chiptunen bij BR en was toen ontzettend tevreden van het resultaat. Ergens logisch aangezien dat ding maar 136pk had, en dus dichtgenepen was tot en met...

        Ondertussen rijd ik al 1.5j met een Mustang Ecoboost 2.3 van December 2016 (jammer genoeg geen V8, om fiscale redenen). Een tijd terug werd er een custom uitlaat op gemonteerd door SkyTune omdat de standaard uitlaat de auto als een grasmaaier deed klinken. Het is misschien geen V8, maar hij mag toch een beetje sportief klinken, vond ik. Ik ben heel tevreden over het geluid dat hun uitlaat produceert; het is duidelijk sportiever maar gelukkig niet storend bij cruisesnelheid. Ik merk verder niet veel beterschap wat betreft performance.

        Initieel had ik niet de intentie om iets te doen aan deze auto qua performance tuning omdat, laten we eerlijk zijn, het best een vlotte wagen is vergeleken met 95% van het Belgische wagenpark. Onlangs moest ik echter de duimen leggen tegen een BMW X3 3.0D V6 van een maat van mij (+- 250pk, maar wel wat koppel uiteraard), en dat vond ik er eigenlijk wel een beetje over

        Enerzijds heb ik mijn twijfels omdat ik in de regel wil zijn met de wetgeving, en er is eigenlijk nog altijd geen officiële manier om motortuning te kunnen doen naar ik begrijp, maar anderzijds heb ik het gevoel dat hij niet presteert zoals hij zou kunnen. Ik vraag me dan ook af of hij wel effectief het vermogen en koppel heeft dat ze opgeven, ik denk eerlijk gezegd van niet. Bovendien heb ik ook zorgen over de verzekering mocht ik ooit een ongeval veroorzaken met grote schade en er kan aangetoond worden dat de wagen gemodificeerd was. Heb hier al veel over gelezen, en ik krijg er een beetje schrik van. In principe lig ik niet zo wakker van pk's (het enige dat op papier staat en waar bvb verzekeringen naar kijken), ik denk dat vooral het koppel en de verhoudingen beter kunnen, maar de vraag is natuurlijk wat er al dan niet mag...

        Bovendien circuleren er ook wel wat horrorverhalen over EcoBoost motoren die opblazen na tunings, uiteraard wil ik dat ook vermijden.

        Ik vraag me af of er hier mensen zitten met ervaring die me iets van raad kunnen geven over de technische kant (dus specifiek voor deze motor) en de wettelijke/verzekeringstechnische kant van de zaken.

        Uwe maat heeft dan de eerste V6 diesel van BMW!!!!!!!!!!!!!!!
        Z4 M40i

        Comment


        • #5
          Zo leuk ne 3.0 diesel van BMW

          Comment


          • #6
            • Mustang with new 2.3-litre EcoBoost engine delivers 0-100 km/h acceleration in 5.8 seconds and 8.0 l/100 km (35.3 mpg) fuel efficiency with 179 g/km CO2 emissions*
            de x3 zit ook in die omgeving... maar om de hernemingen te kunnen volgen en voorbij te gaan zal je toch een V8 nodig hebben...
            2015 Ford Mustang GT specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated January 2025.


            Last edited by ; 29/03/2017, 09:07.

            Comment


            • #7
              Het is ontzettend leuk als je bvb 80 rijdt en duwt even plankgas. Gaat direct naar heel illegale snelheden. En dat voor een diesel. Moet ni vragen wat zo ne 550D doet bvb...

              Comment


              • #8
                Het voelt alleen een beetje zielig aan als ge met een auto als een Mustang de duimen moet leggen tegen een vrij normale X3, diesel dan nog. Basically een huis op wielen, en daar verliest ge dan (nipt) tegen in een spurt...

                De reden waarom ik dit niet in een tuning topic zette was voornamelijk omdat dit een vrij ongekende motor is in België, dus alle info is zeer welkom.

                Comment


                • #9
                  Ik zag van de week een aangetrouwd familielid op FB posten dat hij zijn mustang (ook de ecoboost) onder handen had laten nemen, en dat was hetgeen hij schreef: Aangepaste uitlaat nu, turbo bijgeregeld, software aangepast en op de testbank deze week. Nu 398pk

                  Comment


                  • #10
                    Tja, 432Nm koppel tegen 560 icm met een heel goede automaat. Is een uitgemaakte zaak. Ik zou daar niet wakker van liggen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                      Ik zag van de week een aangetrouwd familielid op FB posten dat hij zijn mustang (ook de ecoboost) onder handen had laten nemen, en dat was hetgeen hij schreef: Aangepaste uitlaat nu, turbo bijgeregeld, software aangepast en op de testbank deze week. Nu 398pk
                      Da's interessante info. Weet je ook de waarde van het koppel? En de originele gemeten pk/koppel waarden? En waar hij het heeft laten doen? Thx!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DwarFStrider Bekijk Berichten

                        Da's interessante info. Weet je ook de waarde van het koppel? En de originele gemeten pk/koppel waarden? En waar hij het heeft laten doen? Thx!
                        Ik zal hem eens een pb sturen. Zie of hoor hem niet zoveel. Is eigenlijk het neefje van mijne stiefpa. Weet dat die de ene cabrio na de andere heeft, maar wist niet dat hij nu een mustang had. Ik kom erop terug als ik meer weet.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                          Ik zal hem eens een pb sturen. Zie of hoor hem niet zoveel. Is eigenlijk het neefje van mijne stiefpa. Weet dat die de ene cabrio na de andere heeft, maar wist niet dat hij nu een mustang had. Ik kom erop terug als ik meer weet.
                          Bedankt!

                          Comment


                          • #14
                            Das wss 4wd waarmee die x3 wint als het vanuit stilstand is.
                            Koppel heeft ie meer van ja, maar bij lagere toeren, dus vermogen aan de wielen is gelijkaardig door een gegeven versnelling, waarbij de Mustang beter trekt op het eind. En een Mustang is, zwaar als die is, lichter ook dan een X3.
                            Dus ik geloof niet dat die x3 sneller is, tenzij ie beter gereden werd of uit stilstand vertrok.
                            Maar gewoon 1s later op de gas, en je verliest al van een tragere auto. Stoem om die reden te tunen en je auto te riskeren, hoe vaak ga je wedstrijdjes doen op straat? Anders beetje oefenen, kom je ook al ver mee wss, wel op een veilige manier hé.

                            Ik bedoel, eerst praten over voorzichtig doen, en dan geïnteresseerd zijn in een tune die meer geeft dan een stage 1 op een RS (met een sterker blok en betere componenten), dan strookt niet echt. Fin soit, veel plezier ermee wat je ook doet
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

                            Comment


                            • #15
                              Enkel op de achterwielen heb je ook geen last van slip hoor met die drieliter BMW. Wel als 't nat is.

                              Comment


                              • #16
                                Tunen die handel dan ga je met een mustang 5.0 kunnen spelen.

                                Comment


                                • #17
                                  22222

                                  Stage 3

                                  4_cyl mustang blijft echt wel kak klinken dus op dat gebied haal je het nooit

                                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18


                                    tja, misschien toch eens oefenen op het circuit...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Street outlaws!

                                      Verstuurd met de postduif.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Die x3 was gechipt waarschijnlijk, dan zijn ze toch wel vrij moeilijk bij te benen.

                                        X3 30d Stage 1 310pk 650nm

                                        Comment

                                        Working...
                                        X