Kheb onderstaand verhaal ook doorgestuurd naar mijn tuner, maar ik dacht ik gooi het meteen even in de groep
Een hele tijd geleden heb ik, op aanraden van een vriend, een E200 break laten chiptunen bij BR en was toen ontzettend tevreden van het resultaat. Ergens logisch aangezien dat ding maar 136pk had, en dus dichtgenepen was tot en met...
Ondertussen rijd ik al 1.5j met een Mustang Ecoboost 2.3 van December 2016 (jammer genoeg geen V8, om fiscale redenen). Een tijd terug werd er een custom uitlaat op gemonteerd door SkyTune omdat de standaard uitlaat de auto als een grasmaaier deed klinken. Het is misschien geen V8, maar hij mag toch een beetje sportief klinken, vond ik. Ik ben heel tevreden over het geluid dat hun uitlaat produceert; het is duidelijk sportiever maar gelukkig niet storend bij cruisesnelheid. Ik merk verder niet veel beterschap wat betreft performance.
Initieel had ik niet de intentie om iets te doen aan deze auto qua performance tuning omdat, laten we eerlijk zijn, het best een vlotte wagen is vergeleken met 95% van het Belgische wagenpark. Onlangs moest ik echter de duimen leggen tegen een BMW X3 3.0D I6 van een maat van mij (+- 250pk, maar wel wat koppel uiteraard), en dat vond ik er eigenlijk wel een beetje over
Enerzijds heb ik mijn twijfels omdat ik in de regel wil zijn met de wetgeving, en er is eigenlijk nog altijd geen officiële manier om motortuning te kunnen doen naar ik begrijp, maar anderzijds heb ik het gevoel dat hij niet presteert zoals hij zou kunnen. Ik vraag me dan ook af of hij wel effectief het vermogen en koppel heeft dat ze opgeven, ik denk eerlijk gezegd van niet. Bovendien heb ik ook zorgen over de verzekering mocht ik ooit een ongeval veroorzaken met grote schade en er kan aangetoond worden dat de wagen gemodificeerd was. Heb hier al veel over gelezen, en ik krijg er een beetje schrik van. In principe lig ik niet zo wakker van pk's (het enige dat op papier staat en waar bvb verzekeringen naar kijken), ik denk dat vooral het koppel en de verhoudingen beter kunnen, maar de vraag is natuurlijk wat er al dan niet mag...
Bovendien circuleren er ook wel wat horrorverhalen over EcoBoost motoren die opblazen na tunings, uiteraard wil ik dat ook vermijden.
Ik vraag me af of er hier mensen zitten met ervaring die me iets van raad kunnen geven over de technische kant (dus specifiek voor deze motor) en de wettelijke/verzekeringstechnische kant van de zaken.
Een hele tijd geleden heb ik, op aanraden van een vriend, een E200 break laten chiptunen bij BR en was toen ontzettend tevreden van het resultaat. Ergens logisch aangezien dat ding maar 136pk had, en dus dichtgenepen was tot en met...
Ondertussen rijd ik al 1.5j met een Mustang Ecoboost 2.3 van December 2016 (jammer genoeg geen V8, om fiscale redenen). Een tijd terug werd er een custom uitlaat op gemonteerd door SkyTune omdat de standaard uitlaat de auto als een grasmaaier deed klinken. Het is misschien geen V8, maar hij mag toch een beetje sportief klinken, vond ik. Ik ben heel tevreden over het geluid dat hun uitlaat produceert; het is duidelijk sportiever maar gelukkig niet storend bij cruisesnelheid. Ik merk verder niet veel beterschap wat betreft performance.
Initieel had ik niet de intentie om iets te doen aan deze auto qua performance tuning omdat, laten we eerlijk zijn, het best een vlotte wagen is vergeleken met 95% van het Belgische wagenpark. Onlangs moest ik echter de duimen leggen tegen een BMW X3 3.0D I6 van een maat van mij (+- 250pk, maar wel wat koppel uiteraard), en dat vond ik er eigenlijk wel een beetje over
Enerzijds heb ik mijn twijfels omdat ik in de regel wil zijn met de wetgeving, en er is eigenlijk nog altijd geen officiële manier om motortuning te kunnen doen naar ik begrijp, maar anderzijds heb ik het gevoel dat hij niet presteert zoals hij zou kunnen. Ik vraag me dan ook af of hij wel effectief het vermogen en koppel heeft dat ze opgeven, ik denk eerlijk gezegd van niet. Bovendien heb ik ook zorgen over de verzekering mocht ik ooit een ongeval veroorzaken met grote schade en er kan aangetoond worden dat de wagen gemodificeerd was. Heb hier al veel over gelezen, en ik krijg er een beetje schrik van. In principe lig ik niet zo wakker van pk's (het enige dat op papier staat en waar bvb verzekeringen naar kijken), ik denk dat vooral het koppel en de verhoudingen beter kunnen, maar de vraag is natuurlijk wat er al dan niet mag...
Bovendien circuleren er ook wel wat horrorverhalen over EcoBoost motoren die opblazen na tunings, uiteraard wil ik dat ook vermijden.
Ik vraag me af of er hier mensen zitten met ervaring die me iets van raad kunnen geven over de technische kant (dus specifiek voor deze motor) en de wettelijke/verzekeringstechnische kant van de zaken.
Comment