Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
B48 blok, dichtgeknepen versie van 252 sterke 30i blok. Dus dan valt dat allemaal wel best mee. Als je de grafiek bekeek dan zijn ze stock na 4000 toeren bijna afgevlakt. Zelfde als mijn ex V40 T2 (2.0l). Van 122 naar 213pk.
B48 blok, dichtgeknepen versie van 252 sterke 30i blok. Dus dan valt dat allemaal wel best mee. Als je de grafiek bekeek dan zijn ze stock na 4000 toeren bijna afgevlakt. Zelfde als mijn ex V40 T2 (2.0l). Van 122 naar 213pk.
Je ziet nog wel eens dat de krachtigere versies een andere oliepomp of lagerschalen krijgen, of dat er een oliekoeler bij komt.
Dus ja... een 160pk versie tunen naar 300pk is niet zonder risico.
Je ziet nog wel eens dat de krachtigere versies een andere oliepomp of lagerschalen krijgen, of dat er een oliekoeler bij komt.
Dus ja... een 160pk versie tunen naar 300pk is niet zonder risico.
Klopt, maar in dit geval gaat het om exact hetzelfde blok met andere software. Waar ik minder fan ben is dat sommige wagens dan uitgerust zijn met minder grote remmen.
Kortom de V40 T2 die ik had was een wereld van verschil. 7,0 sec ipv 10,2 sec voor 100-200 en een top van 245km/h ipv 200km/h. Alleen het verbruik voor de pk's vond ik dan weer wat erover. Rond de 10,5l. Ik zit nu met mijn cupra 4 drive 300 rond de 10l gemiddeld. (Woon werk verkeer 7,7l en af en toe is doortrekken).
BMW is toch de koning in het verkopen van 1 en hetzelfde blok in verschillende vermogensversies.
De 20i is exact dezelfde motor als de 28i in de Z4. De 20i was dichtgeknepen naar 184pk of eventueel 163pk (om fiscale redenen). De 28i leverde standaard 245pk.
Een motor met 245pk chippen naar meer dan 300 is niet niks, maar niet zo extreem als hier voorgesteld.
BMW is toch de koning in het verkopen van 1 en hetzelfde blok in verschillende vermogensversies.
De 20i is exact dezelfde motor als de 28i in de Z4. De 20i was dichtgeknepen naar 184pk of eventueel 163pk (om fiscale redenen). De 28i leverde standaard 245pk.
Een motor met 245pk chippen naar meer dan 300 is niet niks, maar niet zo extreem als hier voorgesteld.
Je haalt de woorden uit mijn mond. Als de interne onderdelen erop afgestemd zijn waarom niet he. B48 is in principe hetzelfde als de B58. Zelfde interne onderdelen van de motor, ik spreek niet over intercooler, turbo, uitlaat etc... hij bestaat ook sinds 2014 op de markt sinds de f56 Mini Cooper S. En ik vind er toch bijna niets van, van problemen. Dat was met de n13 1.6 turbo (114, 116i en 118i en de mini cooper s van toen) wel andere koek.. zelfde met de diesels n47 motoren. BMW heeft op dat gebied geen evolutie maar een revolutie gemaakt qua betrouwbaarheid (4 cilinders voornamelijk).
Zelfde met Alfa’s 2.2 diesel in de Stelvio/Giulia: te krijgen in toegeknepen 136, 150, 180, 190 en 210 pk. Allemaal hetzelfde blok met exact dezelfde randonderdelen en dezelfde automatische bak. Allen worden ze naar 220-225 pk gebracht zonder enig probleem.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Zelfde met Alfa’s 2.2 diesel in de Stelvio/Giulia: te krijgen in toegeknepen 136, 150, 180, 190 en 210 pk. Allemaal hetzelfde blok met exact dezelfde randonderdelen en dezelfde automatische bak. Allen worden ze naar 220-225 pk gebracht zonder enig probleem.
Dat zijn nog zeer veilige waardes. Kameraad zijn squadra getunede giulia zat inderdaad van 136 naar 250pk. Stage 1.
Je hebt ongetwijfeld al over chiptuning gehoord, met de belofte van meer vermogen en een lager verbruik. Maar mag dit wel? En wat riskeer je op de technische keuring?
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Ah, bij de 6 staat deze motor er nog niet tussen. Maar als hij bij de CX-5 staat, zal het wel mogelijk zijn.
Bij zowat al de andere staat er nog "in ontwikkeling" voor de 2019-194pk versie
Misschien eens contact opnemen hoewel ik er nu op een paar weken een 3500km opzitten heb en niet echt het gevoel heb vermogen te kort te hebben.
Ah, bij de 6 staat deze motor er nog niet tussen. Maar als hij bij de CX-5 staat, zal het wel mogelijk zijn.
Bij zowat al de andere staat er nog "in ontwikkeling" voor de 2019-194pk versie
Misschien eens contact opnemen hoewel ik er nu op een paar weken een 3500km opzitten heb en niet echt het gevoel heb vermogen te kort te hebben.
Ik vond vooral het gebrek aan koppel een issue, alle issue. Het had toch wat meer mogen zijn.
Ik vond vooral het gebrek aan koppel een issue, alle issue. Het had toch wat meer mogen zijn.
Ik had daar schrik voor, want dat lees je inderdaad zeer vaak. Maar tussen de 1750 en 6400rpm heb je steeds meer dan 200nm koppel beschikbaar. Dus ik vind het nog wel meevallen. En het is een automaat, dus een versnelling lager moeten gaan om voorbij te steken maakt niet uit.
Maar meer is steeds leuker en dus voor het hogere koppel en een steilere koppelcurve zou ik chiptuning eventueel opnieuw overwegen.
Langs de andere kant blijft de schrik toch steeds wat dit uiteindelijk qua slijtage gaat meebrengen. Ik rij zeer weinig op de limiet van de motor maar de bedoeling is toch wel om de auto minstens een jaar of 10 te houden...
Iemand die ervaring heeft met het chippen van de laatste lichte BMW diesel motoren? In mijn geval zou het gaan om de laatste 1.5d met 116pk uit de X1. Zijn er experts die me al zouden kunnen zeggen dat dit geen goed idee is om de een of andere reden?
Iemand die ervaring heeft met het chippen van de laatste lichte BMW diesel motoren? In mijn geval zou het gaan om de laatste 1.5d met 116pk uit de X1. Zijn er experts die me al zouden kunnen zeggen dat dit geen goed idee is om de een of andere reden?
Comment